IJsland 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:38

Waar (vandaan) ga je paardrijden Irene2?
Ik ga toevallig ook eind juni, de Kjolur route ga ik doen van Eldhestar.

Misschien komen we elkaar nog ergens tegen :D

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 10:52

Ik vergeet het telkens. Wij gaan ergens in het noorden!

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:25

Irene2 schreef:
Ik vergeet het telkens. Wij gaan ergens in het noorden!


Meelezer en medereiziger meldt zich :wave:

We gaan in het noorden naar een stal op de weg tussen Ásbyrgi en de Dettifoss waterval :D ..

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:29

wel there you have it }:0

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:32

Ilsaaaa schreef:
Mývatn is zeker een aanrader! En ik weet niet of je nog whale watching wil doen? Maar dan moet je echt naar Húsavík! Daar heb je overigens ook papagaai duikers :).

Edit; Gulfoss is ook ontzettend gaaf inderdaad!


En je kan daar ook paardrijden bij hele fijne mensen http://www.saltvik.is

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 14:17

Ik kom niet zo heel ver Noord, klinkt ook zeker interessant.

Maartje1990 ik heb even op die website gespiekt, ziet er ook mooi uit!

Ik zal het allemaal bijschrijven op mijn never ending wishlist haha ;)

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 13:57

Vandaag mijn tickets naar IJsland geboekt. *\o/* Dus ik kom me hier ook maar melden! Ik zou eigenlijk in het najaar gaan, maar omdat ik dan in Zweden moet werken, toch maar voor de zomer gekozen. De indeling moet ik nog gaan bekijken.
Ik ga van 17 tm 25 juli en ik ga lekker in m'n eentje. Ik denk dat ik of de helft van de periode een auto pak en naar het zuiden ga en de rest op de bonnefooi, of ik neem de hele periode een auto en ik maak een rondje IJsland. Vorig jaar ben ik in het westen/noordwesten geweest met enkel bussen en liften.

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:51

Oh wat gaaf zeg! :) Lopen we elkaar net mis. :=

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:46

Liften is daar inderdaad prima te doen :j Superveilig iig.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 15:59

Ben ik weer! Gaaf JewEmm, lijkt mij ook wel leuk om een lifter een stukje mee te nemen. Spreek je nog eens iemand :)
Iemand ervaringen, met de klok mee of tegen de klok in? Ik neig zelf naar met de klok mee, dus eerst richting Borgarnes. Op die manier hebben we de golden circle op het laatst en is het hopelijk wat rustiger daar (omdat we dan in september zitten ipv augustus)

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:43

IJsland is echt ontzettend gaaf. Ik heb een aantal jaar geleden ook de Kjolur route met Eldhestar gedaan. Van begin tot eind genoten. Vergeet vooral de muggennetjes niet mee te nemen NoeskaMoos! Kan me nog herinneren dat ik die dingen gewoon over mijn cap heen deed.

Heel veel plezier voor degene die nog gaan! Ooit...ooit ga ik er nog een keer heen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:46

Suuszels schreef:
Iemand ervaringen, met de klok mee of tegen de klok in? Ik neig zelf naar met de klok mee, dus eerst richting Borgarnes. Op die manier hebben we de golden circle op het laatst en is het hopelijk wat rustiger daar (omdat we dan in september zitten ipv augustus)

Ondanks dat je langs precies dezelfde plekken komt zou ik iedereen aanraden met de klok mee rond te gaan. Op die manier begin je wat rustiger aan met minder spectaculaire plekken en langere afstanden tussen bezienswaardigheden en eindig je met het beste. Helemaal eens met je plan dus!

Ga je tegen de klok in dan kan het tweede gedeelte van je trip wel eens tegen vallen en vertrek je misschien uit IJsland met een teleurstellend gevoel.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:13

enzino schreef:
Suuszels schreef:
Iemand ervaringen, met de klok mee of tegen de klok in? Ik neig zelf naar met de klok mee, dus eerst richting Borgarnes. Op die manier hebben we de golden circle op het laatst en is het hopelijk wat rustiger daar (omdat we dan in september zitten ipv augustus)

Ondanks dat je langs precies dezelfde plekken komt zou ik iedereen aanraden met de klok mee rond te gaan. Op die manier begin je wat rustiger aan met minder spectaculaire plekken en langere afstanden tussen bezienswaardigheden en eindig je met het beste. Helemaal eens met je plan dus!

Ga je tegen de klok in dan kan het tweede gedeelte van je trip wel eens tegen vallen en vertrek je misschien uit IJsland met een teleurstellend gevoel.

Klinkt helemaal goed :D kan mij bijna niet voorstellen dat ik teleurgesteld vertrek hoor maar dan weet ik in elk geval hoe ik mijn route kan gaan plannen.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 16:56

Ik ga dit topic maar eens helemaal doorspitten als ik wat meer tijd heb. En binnenkort naar de boekenwinkel om wat boeken over Ijsland te scoren.

Het staal al jaren op mijn verlanglijstje maar voor dit jaar is onze vakantie al geboekt. Ik denk dat het voor ons Ijsland 2017 gaat worden :)
Zag al dat Askja leuke Ijslandreizen heeft en ik had ook goede ervaringen met hun toen we naar Alaska gingen. Maar het kan ook zijn dat ik alles zelf ga regelen.

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:28

Over 6 dagen vertrek ik! Ben erg benieuwd :)

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:16

PPPeet schreef:
IJsland is echt ontzettend gaaf. Ik heb een aantal jaar geleden ook de Kjolur route met Eldhestar gedaan. Van begin tot eind genoten. Vergeet vooral de muggennetjes niet mee te nemen NoeskaMoos! Kan me nog herinneren dat ik die dingen gewoon over mijn cap heen deed.

Heel veel plezier voor degene die nog gaan! Ooit...ooit ga ik er nog een keer heen :)


Leuk om te horen!
Had je muggennetjes daar aangeschaft (zou volgens website moeten kunnen) of in Nl gehaald? De ANWB verkoopt ze volgens mij ook gewoon.

En edit: is het ook aan te raden een muggennet voor het slapen (reis-klamboe) mee te nemen dan?

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 17:23

Alleen bij het Myvatn heb je last van mugjes, maar verder kom je die op IJsland niet tegen!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 19:54

JewEmm schreef:
Alleen bij het Myvatn heb je last van mugjes, maar verder kom je die op IJsland niet tegen!

Dat klopt niet helemaal.

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:02

Zal toch ook aan de tijd van het jaar liggen? In Alaska zaten er in juli in elk geval HEEL VEEL. Daar heb ik wel een muggen netje gekocht voor over mijn hoofd. Maar als je een foto wilde maken en je moest de lens 5 secondes stil houden dan zaten er zo 10 op je hand.
En hoe noordelijker je kwam, hoe meer er zaten viel me op. Maar als het ergens hard waait dan heb je er ook geen last van.

En in Schotland zaten die midges (misschien verkeerd gespeld?). Die trekken zich niks van anti muggenspul aan. En een beet daarvan jeukt ook gigantisch!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:06

Kuggur schreef:
JewEmm schreef:
Alleen bij het Myvatn heb je last van mugjes, maar verder kom je die op IJsland niet tegen!

Dat klopt niet helemaal.

Laat ik het verduidelijken: Bij Myvatn heb je muggen, verder op IJsland niet. Er zijn wel knutjes, maar ook niet in zulke grote getalen als in scandinavië en andere moerassige delen van het noordpoolgebied.

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:46

Ik heb de muggennetjes in Nederland gehaald. Een klamboe met slapen heb je niet nodig.
Wij waren er destijds ook in juni, en de combinatie van warmte en paarden maakt gewoon dat er ontzettend veel vliegen, muggen etc. op afkomen.

Ik ben het dus niet helemaal met bovenstaande eens dat er niet zoveel muggen zijn ;)

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:00

Daar was ik al bang voor haha, dat de factor "paarden" niet bevorderlijk werkt op de hoeveelheid beestjes :+
Blij te horen dat het 's nachts wel meevalt dan maar.

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:00

muggennetje is wellicht een goed idee dan! thanks!

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:02

Precies, Mývatn is niet het enige meer hier, en bij het juiste weer kun je op andere plekken ook best pech hebben met muggen. Maar het is idd niet zo erg als in Scandinavie of Groenland.

FenrirJarig
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:47

Het ligt wel aan de tijd van het jaar, het is een paar weken echt heel erg. Ik was in juli bij Mývatn en heb totaal geen last gehad van muggen. Maar is natuurlijk ook weersafhankelijk, hoe vroeg de lente begint, etc.
(Dat jaar was erg goed weer in de zomer)