IJsland 2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 06:01

Helemaal mee eens! T ruikt soms een beetje naar zwavel, maar het is zo lekker...!

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:12

Het warme water uit de kraan is zwavelig, dus als je warm water hebt gebruikt dan zou ik de kraan even laten doorlopen voor je ervan drinkt. Het koude water is echt heerlijk :j Ik vind nu ik thuis ben het water zo tegenvallen :')
Ook in restaurants enzo kan je trouwens prima om een glas water vragen, vaak staat het zelf wel gratis beschikbaar :j

Wel gek trouwens, op het vliegveld in Keflavik kan je na de douane je flesje niet meer vullen, er komt op de toiletten alleen warm water uit de kraan (kranen met sensor, je kan niks instellen) en geen koud meer.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:12

Jawel hoor :) er zijn waterfles vul punten :) staat wel een lange rij heb ik gezien!

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:29

Er staan inderdaad water vul punten. Ik was er toevallig toen de rij weg was haha.

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 11:33

Wie waren je begeleiders Morgane? :)

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:32


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:39

_xManadisx_ schreef:
Jawel hoor :) er zijn waterfles vul punten :) staat wel een lange rij heb ik gezien!


Oh echt?
Ik heb 2 mensen van het vliegveld/security aangesproken toen ik het niet kon vinden en die zeiden dat ze bewust nergens waterpunten hadden zodat je tenminste consumpties kocht :+

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:43

Die waar ik mijn flesje gevuld had was bij de toiletten rechts achter de iceland gift shop.

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:44

Kuggur schreef:
Ons water komt direct uit een bron in de helling boven onze boerderij.
IJslanders zijn ontzettend trots op de kwaliteit van hun drinkwater. Ik denk dat dat het laatste is waar je je zorgen hoeft te maken.
NB. Er was een tijdje terug in het nieuws een geval van een hoteleigenaar die zijn gasten vertelde het kraanwater niet te drinken om ze peperduur flessenwater aan te smeren, trap daar niet in.


Ik had al zo'n vermoeden, fijn dat dat bevestigd is :).

Zijn er nog dingen die ik écht mee moet nemen als ik volgende maand daarheen ga? Op alle warme laagjes kleding na natuurlijk... :Y)

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:46

Geld, heel veel geld... Man wat een duur land :+ .
Ik had alleen mijn slippers en mijn stalschoenen bij me en mistte op de laatste avond rondlopen in Reykjavik wel echt mijn gympen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:56

Ligt er aan wat je gaat doen, ik was het meest blij met;

1 Goede foto camera (incl regenhoes, als je die hebt)
2 Waterdichte wandelschoenen
3 Waterdichte rugzak
(zie je een thema terugkeren? :+ )

En ik was heel blij met een stapel diepvrieszakjes met zo'n sluitstrip. Eten is duur en zeker als je alleen bent houd je veel halve groentes over na 1x koken, ik was heel blij dat ik die goed kon houden. Heel suf misschien, maar door daaraan te denken heb ik best wat bespaard zonder dat het voelde als zuinig aan doen :Y) En sowieso zijn plastic zakjes handig, ook als je even natgeregende kleding apart wil houden van de rest van je spullen bijvoorbeeld.
(je kan natuurlijk ook daar zoiets halen, dus wat dat betreft is het meer een algemene tip dan een meeneem tip)

edit; Geld is ook een goeie tip ja :)) Al zou ik geen cash halen, je kan overal pinnen. Na twee weken daar moest ik op het laatst echt opletten dat ik de cash die ik op het vliegveld gehaald had nog kwijt moest, totaal niet gebruikt in de tussentijd :+

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:19

Een bezoek aan de blue lagoon op de aankomstdag. Doen of niet?
En zo ja, hebben jullie dan nog tips voor een betaalbare bus die ik kan nemen vanaf het vliegveld en die mij na mijn bezoek aan de blue lagoon naar Reykjavik brengt.

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:14

Blijheid schreef:
Ligt er aan wat je gaat doen, ik was het meest blij met;

1 Goede foto camera (incl regenhoes, als je die hebt)
2 Waterdichte wandelschoenen
3 Waterdichte rugzak
(zie je een thema terugkeren? :+ )

En ik was heel blij met een stapel diepvrieszakjes met zo'n sluitstrip. Eten is duur en zeker als je alleen bent houd je veel halve groentes over na 1x koken, ik was heel blij dat ik die goed kon houden. Heel suf misschien, maar door daaraan te denken heb ik best wat bespaard zonder dat het voelde als zuinig aan doen :Y) En sowieso zijn plastic zakjes handig, ook als je even natgeregende kleding apart wil houden van de rest van je spullen bijvoorbeeld.
(je kan natuurlijk ook daar zoiets halen, dus wat dat betreft is het meer een algemene tip dan een meeneem tip)

edit; Geld is ook een goeie tip ja :)) Al zou ik geen cash halen, je kan overal pinnen. Na twee weken daar moest ik op het laatst echt opletten dat ik de cash die ik op het vliegveld gehaald had nog kwijt moest, totaal niet gebruikt in de tussentijd :+


Alles waterdicht is bekend bij mij ja :Y) en ziplock-zakjes zitten al standaard in mijn "vakantie-lijstje". Daar gaat mijn camera, telefoon en al het andere van waarde altijd in.
Ik hoef gelukkig niet zoveel eten zelf te regelen, wat een luxe :o .

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:01

Oke, dilemma. Ik ben natuurlijk veel te laat met het boeken van de blue lagoon vanaf het vliegveld op mijn aankomst dag. ik land om half 2 en de eerste mogelijkheid om de blue lagoon te bezoeken is om 6 uur. Dan moet ik best lang wachten op het vliegveld en dat vind ik eigenlijk zonde.

Hoe reizen jullie vanaf het vliegveld naar Reykjavik. Ik heb verschillende busmaatschappijen voorbij zien komen en er rijt ook een "stads"bus. Ik zie nu eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie tips?

Nu zit ik er over na te denken om of later op de dag of de volgende dag een bezoek te brengen aan de blue lagoon maar dat vind ik eigenlijk zonde van de tijd.

Skessa_
Berichten: 10688
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:09

Je komt langs de blue lagoon als je vanaf het vliegveld naar Reykjavik gaat. Dus inderdaad best zonde.

Als het het me goed kan herinneren was het ongeveer een uurtje van het vliegveld naar Reykjavik met de auto. Met de bus zal het iets langer zijn gok ik?

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:13

Ja maar is het dan echt die drie uur wachten op het vliegveld waard of kan ik al eerder een bus pakken en wachten bij de blue lagoon? Op de terugweg heb ik er geen tijd voor helaas.

Skessa_
Berichten: 10688
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:16

Ik zou het dan echt skippen. Blue Lagoon is best leuk, maar niet om er 3 uur op te gaan wachten :)

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:25

dat idee heb ik dus ook vandaar mijn twijfel. Dan ga ik gewoon direct naar Reykjavik. Dan heb ik daar gewoon een middag extra. Nog dingen die ik daar echt gezien moet hebben?

Anoniem

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:57

Ik zou inderdaad ook liever een extra middag in Reykjavik doen :j Of misschien kan je een tour naar de Secret Lagoon doen in de middag?
Is via getyourguide.com wel te vinden :)

moonsparkle
Berichten: 21773
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:16

Ik had een topic gestart maar toen kreeg ik deze link door dus ik stel de vragen maar hier :D

Hoe verbleven jullie? Wat mag je echt niet missen? Hoe lang ben je op IJsland geweest? Heb je zelf je route/reis uitgestippeld? Hoe deed je dat met eten(begreep dat er weinig restaurants onderweg zijn). Wat ben je ongeveer kwijt geweest aan de reis?

_kimm

Berichten: 1792
Geregistreerd: 27-02-11

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 17:54

Ik ga er over twee weken geen dus dan kan ik je mij ervaring vertellen

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:33

Dat zijn heel veel vragen ;)
Je zou eens kunnen beginnen voorgaande pagina's uit dit topic te lezen, daar kun je vast al een heleboel vinden. Ik denk dat de meeste mensen hier (een deel van) hun reis zelf hebben uitgestippeld. IJsland leent zich daar prima voor omdat het niet zo heel ingewikkeld is qua wegen (als je op de ringroad blijft tenminste) en je kunt er prima rondkomen met Engels.
Ik ben zelf 2 weken gegaan, waarvan 1 week een trektocht te paard en verder heb ik allerlei daguitstapjes gedaan met Reykjavik als basis, vaak via een reisorganisatie. Dat omdat ik alleen was; als ik nog eens zou gaan, zou ik een auto huren (en leren hoe ik een band verwissel voor het geval dat haha).

Hoogseizoen kan lastig zijn met overnachtingen, dus zorg dat je van tevoren je plan maakt.

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:44

Waar blijven alle mooie fotos van mensen die laatst zijn geweest?? :oo


Wij hebben via een reisburo 5 dagen geboekt, de hotels waren op verschillende plekken

Reykjavik 1 nacht
Vik 1 nacht
Hvergardi 1 nacht
Reykjavik 2 nachten

Daaromheen hebben we zelf gezocht waar we allemaal heen wilden!

De grote trekpleisters van de golden cirkle kun je prima in 1 dag doen (geysir, gulfoss en god hoe heet dat met die splitsing van de aarde?) Naja, dat dus...

Vonden wij de minste beziemswaarsigheden.

We hebben verder een gletsjer beklommen, blue lagoon, strand bij vik, en een ijslander rit! En verder naar de plekken (watervallen) gegaan waarvan we dachten dat ziet er onderweg tof uit!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30256
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 23:04

Je bedoelt Thingvellir :D

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Re: IJsland 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 07:06

Ja! U gaat door voor de wasmachine! :))
Kon toch echt niet op de naam komen :')