Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Newbie wil kamperen, welke tent?

 
Profiel   

Hi!

Vorige week op vakantie in Amerika heb ik met een vriendin ook een nachtje gekampeerd, en dat vond ik zo leuk dat ik er nu over zit te denken ook een tent aan te schaffen.

Hiervoor heb ik de tijd, aangezien het weer nu toch slechter wordt.

Wel ben ik aardig "picky" denk ik, en ik vraag me af of ik een tent die aan mijn wensen voldoet 1) niet al te duur is en 2) of ik deze alleen opgezet krijg. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij adviseren.

Ik zoek:
- een ruime tent, 3/4 plekken. Ik wil de optie hebben om iemand mee te nemen en vind het fijn wat ruimte te hebben.
- een zitruimte/living. Hoeft niet ontzettend groot te zijn maar plek voor een stoel en tafeltje zou fijn zijn, aangezien het in Engeland lang niet altijd mooi weer is. Bij regen heb ik graag de optie ergens te zitten dat niet mijn bed/slaapruimte is.
- wil er graag in kunnen staan. Hoeft niet overal. Ik ben 1.50 dus heb hier wellicht een klein voordeeltje ten opzichte van de "lange Nederlanders". ;)

Budget zit ik te denken 150-200 pond. Minder is fijn, maar ik koop liever iets goeds voor iets meer.

Is het mogelijk bovenstaande te vinden en voor mij om het alleen op te zetten? Ik zit al te zoeken op internet maar het opzetten kan ik natuurlijk niet inschatten...

Ik ben benieuwd of het kan, of dat ik een compromis moet gaan sluiten. :P

Bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 20:56 



 
Profiel   

Wij hebben zo'n tentje als extra tent. Ik kan hem in m'n eentje opzetten en ik ben echt geen pro ;)
In principe voor 2 personen maar passen makkelijk 3 kleinere matjes in. Als je de binnentent eruithaalt hebben we er ook 6 matjes ingelegd.

Ik ga even zoeken hoor... Weet het type zo niet 123

Volgens mij is het deze, in ieder geval een Wildebeast Memba
https://www.perrysport.nl/mobile/memba-3_100037013.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:07 



 
Profiel   

Gelert is wel een fijn budget merk tenten, voor de prijs goede kwaliteit en Engels bovendien. Zoiets komt misschien in de buurt van je wensen?
http://www.gelert.com/karrimor-leopard- ... e=78341290

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:14 



 
Profiel   

Dat moet zeker lukken! Wij hebben een 5-persoons tent met leefruimte en die kun je in theorie ook alleen opzetten. Is alleen een beetje onhandig, dus mijn vriend moet meestal even 5 min een stok vasthouden, omdat ik daar anders 10 min aan kwijt ben :P

Even een dingetje: denk er ook aan hoe stevig/waterdicht je grondzeil is, in Engeland is het fijn als dat goed is. Een punttent (als in zo'n 3-hoek) is vaak wat makkelijker af te spannen en daarmee beter bestand tegen wind. Je hebt wel minder ruimte waar je rechtop kunt staan, maar in het midden lukt dat meestal wel, waar koepeltjes soms maar tot 1.20 meter komen.

Ik heb dit jaar een De Waard tent gekocht, echt een nederlands merk en super fijn. Heel stevig en waterdicht, maar misschien een beetje te degelijk voor wat jij zoekt. Is er niet een soort van Engelse vrijbuiter waar je wat tenten kunt kijken?
Een driehoektent kun je vaak alleen opzetten als je twee losse scheerlijnen hebt per stok. Met die scheerlijnen kun je tijdelijk je stok stutten, terwijl je de rest van de tent vast zet, waarna je als laatst je stok op de ideale plaats zet. Kost iets meer moeite dan iemand die de stok vast houdt, maar is eigenlijk ook zo gedaan.

edit: zo'n tent als degene boven mij post heb ik ook gehad. Behalve als je erg lage stoeltjes hebt, kun je hier niet in zitten bij regen. Staan is helemaal not-done, omdat ze maar ongeveer 1.20 meter hoog zijn over het algemeen. Bij een koepeltent zit je met sta-hoogte meestal meteen op zo'n enorme gezinstent helaas. Ik zou persoonlijk meer zien in zoiets: http://www.gelert.com/gelert-navajo-4-t ... e=78340690

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:21 



 
Profiel   

Ik ben vandaag bij vier winkels geweest. Bij de eerste vond ik niet wat ik zocht. Twee en drie hadden geen tenten staan om te bekijken. Vier had een tent op omschrijving die mij ideaal leek, volgens mij een kwestie van vier punten vastzetten en dan opblazen? Leek me handig. :+ Was helaas uitverkocht in de winkel, dus heb die niet kunnen bekijken. Ik zoek even een linkje, wie weet kunnen jullie er wat nuttigs over zeggen...

Deze: http://www.decathlon.co.uk/air-seconds- ... 30634.html


Laatst bijgewerkt door Annash op 02-10-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:25 



 
Profiel   

We zijn kampeerders en zou je graag het volgende mee willen geven:

Ik zou je adviseren om te gaan voor een tweedehands katoenen tent ipv een nieuwe goedkope nylon tent.
Op zich is katoen wel wat zwaarder, maar een heel stuk degelijker. Katoen heeft een lange levensduur, meestal gaan ze zo'n 40 sta weken mee.(sommige zelfs langer) En met een week of 20 is opnieuw impregneren voldoende.
Ik denk dan aan: de waard tent, baco tent, falco tent, cabanon tent.

Tunneltentjes zijn heel vaak eenvoudig op te zetten en staan dan ook vaak erg stevig.
Weinig gehannes heb je dan met het in elkaar puzzelen van stokken en lange scheerlijnen.
En je kunt er goed in staan, dat is weer handig met het aankleden e.d.

Ik zou ook kiezen voor een tent met een aanritsbare grondkuipzeil, dan heb je minder kans op beestjes, kou en regen die er door heen stroomt. Een los zeiltje is vaak drama als het regent, dan kan het letterlijk je tent in stromen.

Het is nu in ieder geval een mooie tijd om te gaan kijken voor een tent, daar het kampeer seizoen weer voorbij is. Je betaald dan vaak niet meer de hoofdprijs.

veel succes!

p.s wij kamperen in een cabanon biscaya 440. (=440 breed en ruim 8 meter diep) maar we zijn dan ook met zijn vijven. En de kinderen hebben nog wel eens een vriendje/vriendinnetje mee.


Laatst bijgewerkt door bridgetF op 02-10-16 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:27 



 
Profiel   

Dankjewel Bridget! Ga ik bekijken/onderzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-16 21:28 



 
Profiel   

Wij hebben deze een paar jaar gebruikt https://www.obelink.nl/images/thumbnail ... no_6-2.jpg en waren erg tevreden. Wel is het een polyester/nylon tent, dat is voor ons wel een nadeel, maar dat krijg je al gauw in deze prijsklasse. Evt. is die van ons ook te koop (kind op komst).

Voor de rest voldoet hij volgens mij ook aan al jouw eisen. Je kunt de voorkant van de tent ook nog een stukje naar het midden ritsen zodat je een luifel creeërt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 16:30 



 
Profiel   

Zoiets ziet er inderdaad goed uit. Alleen met 205 cm hoog kan ik er nooit bij! :') Wellicht niet zo handig gezien ik in mijn uppie ben... ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 18:41 



 
Profiel   

Koop gewoon een tweede hands de waard tent, die gaan jaren mee en alleen?? Op campings helpt iedereen elkaar vaak. Hoe vaak ik wel niet haringen of een hamer vergeten ben, nooit probleem mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 18:47 



 
Profiel   

Zelf heb ik deze tent http://nl.eurekaeurope.com/p/sphinx-5-btc-rs. Ik vind het een super fijne tent en ik denk dat je hem prima alleen kan opzetten. Hij is wel een stuk duurder dan je budget, maar er is volgens mij een een kleinere variant en misschien is hij tweedehands te verkrijgen. Daarnaast zijn er goedkopere varianten met een andere stof dan BTC. Ik moet ook zeggen dat de service van de fabriek erg goed is. Ik had namelijk een goedkopere variant gekocht in de aanbieding. Daar waren we uiteindelijk niet tevreden over en toen hebben we van de fabrikant deze duurdere variant gekregen (omdat ons type uit het assortiment was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 18:55 



 
Profiel   

Annash schreef
Zoiets ziet er inderdaad goed uit. Alleen met 205 cm hoog kan ik er nooit bij! :') Wellicht niet zo handig gezien ik in mijn uppie ben... ?


Deze tent kun je opzetten dmv stokken die je erdoor schuift, dus je lengte maakt opzich niet uit. Als je 'm rechtop zet dan kun je de scheerlijnen gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-16 20:24 



 
Profiel   

Haha wat leuk dat je echt serieus naar een tent op zoek bent! :D

Ik zat even op Amazon te kijken en ze hebben die van mij ook kleiner: Coleman Evanston 4-Person Screened Dome Tent. Misschien is dat iets voor jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 06:50 



 
Profiel   

Dit is een erg fijne tent:
https://www.obelink.nl/obelink-atlantis-4.html

Stormvast, snel op te zetten in je eentje en een vaste Kuip (grondzeil). No problem met jouw lengte en je kunt bij regen binnen zitten.

Iets wat decathlon niet heeft.. Is een vaste kuip. En dan krijg je een hoop meer ongedierte binnen en meer vocht. Decathlon heeft vaak alleen geheel dichte slaapcabine.

"Coleman Cook 4" is vergelijkbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 07:30 



 
Profiel   

Mezelf en heeeeeel veel anderen kennende is 1 nachtje in een tent met goed weer en fijn gezelschap inderdaad een aanzet voor gedachte tot herhaling. Maar ga eerst eens goed na of je echt daadwerkelijk wel vaker gaat kamperen voor je bakken met geld uitgeeft aan iets dat je misschien 1 keer nog gebruikt en daarna niet meer of misschien max 1 keer per jaar. Het is fijn als je het geld hebt om de economie te spekken, maar je kunt het wellicht voor iets beters gebruiken?

Op marktplaats/ebay/etc. zijn diverse tenten voor weinig te vinden. Zeker rond deze tijd. Als je dan een leuke tent hebt weten te scoren en je gebruikt hem inderdaad wel heel erg veel uiteindelijk kun je dan altijd nog een wensenlijstje maken (gebaseerd op meer ervaring) en op zoek gaan naar een dure nieuwe tent die aan al je (dan waarschijnlijk weer bijgestelde) eisen voldoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 07:50 



 
Profiel   

Hannanas dat is eigenlijk dezelfde die ik liet zien, alleen is die van mij dan net een slag groter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 08:03 



 
Profiel   

Als je toch bij decathlon kijkt is deze veel beter geschikt
http://www.decathlon.co.uk/arpenaz-41-f ... 94502.html

De eerste hiervan heeft het ruim 10 jaar volgehouden en is pas gesneuveld na een strodouche op een festival. Deze nieuwe variant heb ik nu ruim een jaar. Is hetzelfde alleen ingang aan kopkant. Tent is geschikt voor meer mensen. In voortent passen twee stoelen, tafel rolstoel koelbox en chemisch toilet. Is heel gemakkelijk in je eentje op te zetten.(als je kalm aan doet in 15 minuten, licht werk, je legt de tent op de grond schuift drie stokken erin en trekt hem dan als een harmonica omhoog vanaf de zijkant) Is ruime stahoogte ook. En goed stormvast ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 08:14 



 
Profiel   

Heb je ook al naar tenten van Coleman gekeken. Goede kwaliteit en je betaalt niet de hoofdprijs. Onze lake side gaat al 4 zomers mee. Afgelopen jaar veel, heel veel regen gehad in Oostenrijk. Geen lek of iets.
https://www.coleman-shop.nl/coleman-ten ... -tent.html
https://www.coleman-shop.nl/coleman-ten ... -tent.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 08:29 



 
Profiel   

Ik ben helemaal blij met mijn opblaastent van Bardani. De Airwolf 220 TC. Ik slaap daar met twee personen in en drie grote honden. Ideaal, zelf op te zetten in 10 minuten. Geen gedoe meer met stokken en hij is van poly katoen. Ik wil geen andere meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 08:33 



 
Profiel   

karuna schreef
Als je toch bij decathlon kijkt is deze veel beter geschikt
http://www.decathlon.co.uk/arpenaz-41-f ... 94502.html

De eerste hiervan heeft het ruim 10 jaar volgehouden en is pas gesneuveld na een strodouche op een festival. Deze nieuwe variant heb ik nu ruim een jaar. Is hetzelfde alleen ingang aan kopkant. Tent is geschikt voor meer mensen. In voortent passen twee stoelen, tafel rolstoel koelbox en chemisch toilet. Is heel gemakkelijk in je eentje op te zetten.(als je kalm aan doet in 15 minuten, licht werk, je legt de tent op de grond schuift drie stokken erin en trekt hem dan als een harmonica omhoog vanaf de zijkant) Is ruime stahoogte ook. En goed stormvast ook.


Ik ben tevreden over de grotere versus. https://www.decathlon.nl/tent-arpenaz-f ... 94503.html Onwijs makkelijk op te zetten. 4 stokken die kleur gemarkeerd zijn. Tent is hoog, heeft een mooie zitruimte, een kuip in de tent om water in zitgedeelte tegen te houden en biedt heel veel ruimte en opbergvakken. Gewicht is 11 kilo en goed zelf te tillen. Qua prijs, zeker gezien de grootte van de tent, vond ik hem erg goedkoop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 08:57 



 
Profiel   

Ik denk dat je jezelf eens moet bedenken hoe je wil kamperen. Wil je altijd met de auto weg en op campings gaan staan waar je met de auto goed bij kan komen? Of liever de wat kleinschaliger campings midden in de natuur? Wil je de tent mee kunnen nemen op de fiets off in de rugzak of niet? In het eerste geval maakt het gewicht van de tent niet uit. Dan is de alpenratz van de Decathlon zeker een goede beginners tent. Bedenk wel dat de tijd die aangeven staat op de verpakking voor het opzetten bijna nooit klopt. Zo dacht ik eens ff snel mn tunnel op te zetten, bleek ietwat scheef te staan en er was s' morgens een stok gebroken terwijl het niet hard gewaaid had.....Ik heb een 3 persoons tunnel en doe daar gemiddeld een uur over om op te zetten. Puur vanwege het feit dat ik de bogen nu netjes recht voor elkaar wil hebben staan. Op deze manier heeft ie juist een horror storm in Australië wel overleeft.

Ook een klein puntje, heb je voldoende ruimte in of om het huis waar je een zeik natte tent kan opzetten of ophangen om hem te laten drogen?

Verder wil ik je als advies geven een goedkope tent aan te schaffen die 1 of 2 seizoenen mee gaat. Je weet daarna wel of je het leuk vindt en een betere wil aanschaffen ofdat je het niks vind. Maar dan heb je iig geen honderden ponden uit gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 09:26 



 
Profiel   

Ik wil inderdaad nog niet al te veel geld uitgeven, om eerst te kijken of het wel bevalt. Dus in plaats van een goede (duurdere) slaapzak aanschaffen gooi ik wel wat dekbedden in de auto, etc. Ik ga idd wel met de auto, fietsen doe ik hier niet, dus het gewicht maakt niet zo uit. Ik wil naar campings waar ze toiletten/douche erbij hebben, dat heb ik al wel bedacht.

Ik heb in huis wel genoeg ruimte om de tent uit te hangen (tweede slaapkamer), maar geen tuin om het opzetten eens te proberen! :+ Maar wellicht kan ik aan vrienden vragen of ik hun tuin eens mag gebruiken voor het opzetten voor ik daadwerkelijk ga kamperen.

Na al het lezen wat ik gedaan heb en de tips hier wil ik sowieso een tent waar het grondzeil in zit. Ik zal later vandaag de nieuwe opties van jullie eens bekijken.

Heel erg bedankt voor al jullie tips vast! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 10:28 



 
Profiel   

Ik zou sowieso niet aan een Gelert tent beginnen... Wat is dat een vreselijke miskoop geweest we hadden meer water in de tent dan buiten de tent...

Wij kamperen nu met een Vrijbuiter Outdoor katoenen tent met een inritsbaar grondzeil! Nog nooit geen water binnen gehad veel ruimte lekker hoog!
Het is even een investering maar dubbel en dwars waard!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 10:33 



 
Profiel   

Cabelona schreef
Heb je ook al naar tenten van Coleman gekeken. Goede kwaliteit en je betaalt niet de hoofdprijs. Onze lake side gaat al 4 zomers mee. Afgelopen jaar veel, heel veel regen gehad in Oostenrijk. Geen lek of iets.
https://www.coleman-shop.nl/coleman-ten ... -tent.html


Wij hebben een vergelijkbare als deze gekocht. Ook van Coleman, zelfde model, maar dan van katoen. Nieuw was hij 2 jaar geleden 400€ en wij hebben hem voor €100 op marktplaats gekocht. We zijn er heel erg tevreden mee! Regen en kou hebben we aardig overleefd en je kunt met 2 personen met een tafeltje binnen zitten als dat nodig is. Ik vond het erg fijn dat je in de voortent ook in ieder geval rechtop kunt staan, maar hij is niet heel erg hoog dat je er niet bij kunt. Met wat puzzelen zul je hem denk ik ook in je eentje op kunnen zetten.

Edit: het was dus wel net een groter model want ik en mijn man konden er beiden recht op in staan.


Laatst bijgewerkt door Nanna op 04-10-16 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 10:39 



 
Profiel   

Ik zou als je in je eentje bent iig geen gigantische de waard tent kopen. Hoe prachtig die tenten ook zijn, lijkt me niet heel ideaal om in je eentje op te zetten.

Katoenen doek is fijn, maar wel een stuk zwaarder. Ik zou denk ik eerst een nylon tent kopen, dat zet lekker makkelijk op, is licht en dat lijkt me wel makkelijk. Waar ik wel op zou letten is dat er een vast grondzeil in zit. Dat is met regen echt heel erg fijn!

Oh en zo'n opblaasbare is misschien best handig, maar ze kunnen ook lek gaan :P Ik zou geloof ik zelf altijd eentje met stokken halen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-16 10:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen