Iran

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 12:56

Ik vertrek over 1,5 week, dus de reiskriebels beginnen langzaam te komen :-):-)
Ik hoor inderdaad alleen maar goede verhalen van mensen die er al geweest zijn, ben ook echt razend benieuwd.

Ik land na enen 's nachts en pak daarna meteen een taxi naar Kashan. Heb een binnenlandse vlucht terug geboekt van Shiraz naar Tehran en verder ligt alles nog volledig open. Waarschijnlijk wordt het één nachtje Kashan, daarna door naar Isfahan, Yazd en vervolgens dus Shiraz. Heb wat lijntjes uitgezet via couchsurfing in Isfahan en laat me verder lekker leiden door het toeval, komen de mooiste ontmoetingen van!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 09:02

En, hoe was het?????

Palmera

Berichten: 9456
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:43

Ik ben zo benieuwd hoe het was. Wil je een verslagje plaatsen, TS? :)

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:52

Wat gaaf! Hoe heb je het gehad?

Ik wilde eind vorig jaar er heen, stond samen met Georgië en NY op de potentiële bestemmingen lijst (Ik weet het, nogal een verschil qua bestemmingen hihi), maar Iran viel af omdat ik Israël stempels in mijn paspoort had staan wat nog heel lang geldig is, vond het zonde om het daarvoor nu al te moeten vervangen. Maar ooit - ooit ga ik er zeker heen :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:59

Georgië is ook fantastisch! Zou ik dan combineren met Armenië als je een paar weken hebt.

Iran staat ook weer op mijn lijst, maar ik wil eerst naar USA, anders krijgen we daar straks weer problemen mee. Israel hoef je toch niet te laten stempelen? Daar kun je ook een los inlegvel krijgen, zodat je wel in islamitische landen kunt komen. Van de zotte eigenlijk, maar goed zo werkt het helaas wel.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 13:18

Georgië is het inderdaad geworden Sakura! Ik was helemaal ondersteboven van het land, geweldig <3 Helaas maar 9 dagen de tijd gehad dus ben de grenzen niet over gegaan.

Israël werd bij binnenkomst via de lucht afgestempeld op een los blaadje, maar toen ik de grens naar Jordanië over land over gegaan ben is hij zonder te vragen in mijn paspoort afgestempeld. Ik was ook niet zo snugger om dit gelijk te stoppen. Ach, een nieuw paspoort aanvragen als er wel zulke bestemmingen komen is natuurlijk ook niet het einde van de wereld. Bizarre regeling ja, maar goed.

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 21:21

Mijn reactie heeft echt belachelijk lang geduurd, maar simpelweg zó enorm druk gehad sinds ik terug ben gekomen in maart. Eindelijk ben ik deze week toegekomen aan het schrijven van een blogpost en het maken van mijn reisfilmpje:



en de blogpost kun je hier vinden: Backpack-Kelly

Om de foto's hier te plaatsen moet ik ze eerst weer verkleinen en daar heb ik echt de tijd niet voor, maar op mijn blog staan ruim 50 foto's en een uitgebreid verslag.

Om het even samen te vatten: wát een geweldig land <3

Pferdchen
Berichten: 640
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:42

Heel leuk om te zien en te lezen! Vast nog veel leuker om te ervaren :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:48

Fijn om te lezen, moest laatst nog aan je denken. Als ik wat stabielere verbinding heb (op reis) kan ik je filmpje bekijken :D

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 19:41

Tof, waar zit je nu Sakura? En het was inderdaad een geweldige ervaring, zou zeker nog eens terug willen!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:32

Bij de grootste vijand van Iran :')

Ik ga ook nog eens terug! Met name het noord oosten ben ik erg benieuwd naar. Hoe heb je het reizen daar ervaren?

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 22:24

Ontzettend relaxed, ik was erg blij dat ik vooraf via couchsurfing al een taxi had geregeld van de airport naar Kashan. Dat leek me sowieso wel chill als je midden in de nacht aankomt, maar toen m'n backpack vermist bleek te zijn, was het heel fijn dat zij even met me mee naar binnen mocht om te tolken.

Verder echt niets vooruit gepland, dat kon ik me veroorloven omdat ik in laagseizoen reisde. Overigens dé tijd om te gaan, eind februari/begin maart. Fantastisch weer, in het noorden nog wat fris maar goed te doen en in het zuiden nog niet zo enorm heet. En lekker nog voor de drukte van No Ruz, daarna schijnt het goed druk te worden en zijn budgetaccommodaties niet meer te vinden zonder reservering.

Omdat de mensen zo behulpzaam zijn, was het reizen tussen de steden enorm makkelijk. Iedereen helpt je de juiste bus te vinden, ho(s)tels bellen graag voor je naar een accommodatie in je volgende stad en toen ik tegen 12u 's nachts in Yazd aankwam, bleek m'n hostel een gratis taxi gestuurd te hebben omdat ik als vrouw alleen reisde. Ik voelde me echt enorm veilig en geholpen. In Tehran wilde ik voor een avond/halve nacht een dorm boeken, mijn vlucht was om 05:00 dus ik wilde rond 01:00 richting de luchthaven. De eigenaar zei dat hij alleen een mixed dorm had en dat daar al een man sliep. Vond ik geen probleem, maar hij vond het toch beetje gek. Ik sleutel mee, kamer open, bleek ik een eigen kamer te hebben. Bij navraag of hij een fout gemaakt had, gaf hij toe dat hij me toch een eigen kamer gunde maar mocht ik gewoon de dormprijs betalen. Dat soort lieve acties maken Iran zooo fijn :+:

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 21:21

Heerlijk february, klinkt echt goed!

Ik ga zeer binnenkort backpacken in Iran. Nu loop ik tegen een best suffe vraag aan: wat voor slaapkleren kun je in Iran dragen als je in een dorm slaapt? :+

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:28

Hebben ze daar überhaupt wel mixed dorms? Anders zou ik zeggen: gewoon wat je thuis ook draagt. Dat wil zeggen, als je iets draagt :D

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:46

Terwijl ik thuis rustig in tshirt slaap, is dat op bezoek/vakantie met anderen in het huis anders. Zeker in een land waar sommige zaken nogwel eens iets anders opgevat worden. Ik zou voor ruim vallend t-shirt + dunne joggingbroek oid kiezen. Is ook prettiger mocht er midden in de nacht iets aan de hand zijn en je je bed uit moet. Onbekende omgeving maakt het lastig om dan je kleren te vinden.

Anoniem

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:00

Wij zijn net terug uit Jordanië en stiekem al plannen aan het maken om volgende jaar naar Iran te gaan. Als het aan mij ligt tenminste. :+

Voor Jordanië werden we gewaarschuwd om 'gepast' gekleed te gaan, maar ben zelden in zo'n ruimdenkend en gastvrij land geweest. De waarschuwingen waren dus nogal wat voorbarig.

Voor Iran lees ik op internet nog meer waarschuwingen, met name om echt niet over straat te gaan als vrouw zijnde zonder hoofddoek. Voor de mensen die er geweest zijn: wat is jullie ervaring? Ik heb echt geen probleem om mij aan te passen, maar wil wel graag echt weten wat te verwachten.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:31

Oooooo hoe was Jordanië! Daar willen wij volgende maand heen!

Je kunt absoluut niet zonder hoofddoek, zelfs niet als ze aangeven (uit beleefdheid) dat je hem af mag doen (bijv in reataurant). Daar kunnen de mensen echt een probleem mee krijgen. Makkelijke dunne doek halen en gelukkig hoeft ie niet mega strak. Het is ook wel makkelijk, je bent niet herkenbaar als toerist... Met zonnebril op is het helemaal handig, tot je hem af doen en ze blauwe ogen zien :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:37

Onbeschrijfelijk mooi :j Onze eerste echt grote reis buiten Europa en dat heeft ons dus aangezet om nog meer van het 'midden oosten' op het verlanglijstje te zetten.

Blond haar en blauwe ogen vonden ze machtig interessant, ben vaak voor een foto gevraagd. Maar nooit ongemakkelijk. En de natuur/cultuur! Zo mooi!

Goed om te weten dat een hoofddoek dus geen loos advies is.

Stinkmodder

Berichten: 7975
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:38

Bedankt voor jullie reacties! Ja, je hebt daar mixed dorms. Slaap thuis in een kort broekje + hemdje, maar zal toch (voor de zekerheid) even op zoek naar ruime en lange slaapkleren.

Ik heb ook gehoord dat je in Iran echt niet zonder hoofddoek rond mag lopen in het openbaar. Heb twee dunne sjaaltjes mee en wil daar wat leuks scoren.

Jordanië lijkt me ook erg gaaf. Eerlijk gezegd wel verrassend dat ze daar zo ruimdenkend zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:41

Ontzettend liberaal zijn ze er. Het enige moment waarop we ons moesten aanpassen was voor een moskee. (logisch :) ) en in aqaba zijn de andere islamitische toeristen diegene die problemen hebben met zichtbaar huid/haar bij de dames. De rest van Jordanië is enorm mee gevallen. :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:41

We zijn van plan 8 dagen te gaan, extra dag dode zee de moeite waard? Ben heel benieuwd.

Je mag ook niet in korte broek geloof ik, voor vrouwen ook naast een broek een bedekking voor de billen. Meestal had ik een dunne lange jas of een rok over een broek. Kledingvoorschriften zijn erg strikt zodra het vliegtuig aan de grond komt.

Hoofddoek alleen is voldoende, bij moskeen heb je leen chadors, dus die trek je weer over alles heen. Ze werken veel met laagjes zeg maar *D

Anoniem

Re: Iran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:29

Ligt er aan op welke dag jullie de dode zee plannen. Vrijdag en zaterdag is voor daar het weekend en erg veel toeristen in eigen land of toeristen van over de grens vertrekken op die dagen naar de dode zee als dag uitstapje. Wij waren er vroeg, erg bijzondere ervaring. Maar we waren er op een vrijdag, wat toch ook echt al heel snel te druk werd. Toch als je de kans nooit meer krijgt zal ik de dode zee zeker in plannen...

Oke,kleding voorschriften zijn dus echt wel serieus. Geen probleem. :) hoe zit het met losse broeken? Mag dat wel? Had inderdaad het een en ander gelezen over jurkjes / tunieken over een jeans broek.

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-17 18:47

De Iraniërs zelf zijn an sich ook heel ruimdenkend, maar het is bij wet vastgelegd dat de vrouw gesluierd moet gaan. Je kunt er op straat dus ook op aangesproken worden door de moraliteitspolitie als je je volgens hen niet aan de kledingvoorschriften houdt. Naar toeristen toe schijnt het vaak bij een waarschuwing te blijven, maar Iraanse vrouwen kunnen er voor beboet of opgepakt worden. Ik vond het overigens fascinerend om te zien hoe vrouwen binnen de kaders toch de grenzen opzoeken. Billen bedekt? Oké, maar dan zorg ik dat m'n jas zó strak is dat je alsnog mijn vrouwelijke figuur ziet. Hetzelfde met de hoofdbedekking, bij veel (jonge) vrouwen hangt hij ergens op haar staartje en zie je alsnog een groot deel van het haar.

Als je als vrouw alleen reist, wordt je nog wel eens gek aangekeken als je in een mixed dorm wil slapen. Ik reisde op een gegeven moment met 3 Duitsers (1 vrouw en 2 mannen) en zelfs daar vonden ze het al bijzonder dat we als viertal een dorm wilden delen (waarbij ze er blijkbaar wel vanuit gingen dat we 2 koppels waren). Ik was in Tehran en vroeg om een dorm en daarbij bleef de receptionist herhalen dat er al twee mannen in de dorm sliepen. Ik gaf aan dat dat geen probleem was. Ik kreeg de sleutel mee, doe ik de deur open: sta ik in een éénpersoonskamer. Ik terug en gezegd dat de beste man een foutje had gemaakt, maar hij had me de eigen kamer gegeven voor de prijs van de dorm. Ontzettend lief, maar ook tekenend voor de begrippen over alleenreizende vrouwen: die moet je beschermen ;-)

Als je samen reist zal dat minder gekke reacties opleveren, maar ik zou me zeker in een lange broek en shirt kleden en op de gang altijd ook gewoon iets van lange mouwen. Je wilt het personeel niet in verlegenheid brengen, daarom droeg ik binnen ook gewoon m'n sjaal over mijn haar.

Ik vond het echt een waanzinnig land, zou graag nog eens terug gaan :+:

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:00

Als ik de verhalen zo lees, zou ik ook graag terug gaan! Heel fascinerend land. Hoofddoek is ook verschillend per regio. In Teheran en Isfahan idd met veel zichtbaar haar (ook soms in velle kleuren haat, zoals groen en paars). In Mashad, Qom en in het oosten wel allemaal meestal zwart en veel conservatiever.

Losse broek zou misschien kunnen, maar wel zo los dat het zeg maar meer een rok lijkt. De vormen van je billen mogen absoluut niet zichtbaar zijn.

Alleen mannen of vrouwen op dezelfde kamers is oké, maar ongetrouwde vrouwen en mannen is wel meestal een probleem. Met name in hotels laten ze je niet zomaar op één kamer slapen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:37

Hier ligt Jordanië vast, was nog even spannend qua vrij krijgen op het werk en veel vluchten die al vol zaten :=

Lekker camperen in de woestijn *\%/*

Hoe is Aqaba eigenlijk? Valt daar een beetje in bikini te liggen? Heb eigenlijk geen idee hoe het gaat daar. In Iran heb ik hem in ieder geval nooit gebruikt :+