Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 11:09

Tja, het kriebelt toch wel vreselijk. Al járen.

Ik wil ontzettend graag op wereldreis, in m'n eentje. Wellicht een aantal landen met reisgenoten/vrienden doen voor een deel, maar voornamelijk wil ik in m'n eentje.

En ik heb inmiddels besloten dat ik het ook ga doen. Niet volgend jaar, niet over 2 jaar maar in 2021. Dat klinkt héél ver weg, maar eigenlijk, zeker financieel, is het best dichtbij! Ook wil ik eerst m'n Master hebben afgerond. Dus tot die tijd kan ik me lekker voorbereiden!

Het idee nu is om een jaar tot 1,5 jaar te gaan. Ik wil in elk geval Zuid-Amerika voor een groot gedeelte doen, dan richting Hawaii, Nieuw-Zeeland, Australië (eventueel werkend) en via Azië terug. Eventueel - mocht mijn budget dat toelaten tegen die tijd - een stukje Midden-Oosten of Afrika erbij.

Na veel erover te hebben gelezen verwacht ik een bedrag van ongeveer 20.000 euro nodig te hebben om rond te komen in deze tijd. Dat wordt dus sparen! :D

Daarnaast lees ik me in over hoe het zit met inentingen, zorgverzekeringen, alles opzeggen in NL (huis, werk, inschrijving in gemeente, etc.). Dit jaar begonnen met een cursus Engels voor gevorderden en begin in volgend jaar aan een cursus Spaans, zodat ik me in de meeste landen goed kan redden!

Zijn er meer mensen die een wereldreis aan het plannen/sparen of voorbereiden zijn? Het lijkt me onwijs leuk om ervaringen en tips te delen!

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:16

Wauw wat vet! Ik heb geen tips maar ga je wel volgen. Hoelang verwacht je weg te gaan?

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 11:16

1 jaar, 1,5 jaar misschien, maar ik sluit niet uit in het buitenland te gaan werken. Wie weet wat er dan op m'n pad komt! :)

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:30

Ga je dan budget reizen dus liften en hostels en werken tussendoor? Ik was al ongeveer 15.000 kwijt aan 3 weken hawaii, maar wel met 2 personen en alles gedaan wat we wouden doen (parachute springen, duiken, met haaien zwemmen etc)

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:40

Ik was +- 12000 euro kwijt voor een half jaar Australië en Nieuw Zeeland. Wel veel leuke dingen gedaan, verder zo goedkoop mogelijk geleefd.

Ik had pas een berekening gemaakt. Ik denk dat je hier aardig mee weg komt. Azië zal wat goedkoper zijn en Zuid Amerika volgens mij wat duurder. Maar ik ging uit van ongeveer 25 a 30 Euro per nacht voor accommodatie. Ongeveer 10 euro per dag aan eten. Dan zit je toch al snel aan 13000 voor een jaar. Tel daar alle vluchten en overige vervoer bij op en de leuke uitjes en ik ben bang dat je het niet gaat redden met 20000

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 11:45

Sowieso budget leven! :)

Ik vind liften, couchsurfen, etc. juist heel leuk!

Daarnaast is het plan om in Australië te werken voor m'n verblijf en Azië is ontzettend goedkoop.

Het ticket (bijv. via Killroy) wil ik van te voren kopen, dat is dus buiten de 20.000 euro om.

Ik lees genoeg verhalen van mensen die met 15.000/17.500 euro rond de wereld zijn en al bijna twee jaar bezig. Ik leef niet duur, dus dan moet 20.000 euro zeker lukken! :)

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:59

Ik heb ook zo goedkoop mogelijk geleefd. Als je idd de kosten van je ticket niet meerekent, kom je al wat verder. Vergeet geen reisverzekering met ZORGVERZEKERING aan te vragen. Is ook een duur grapje. Ongeveer 500 Euro. Ik weet niet hoe oud je dan bent? Maar zeker in Zuid Amerika Is liften voor een meisje alleen LEVENSGEVAARLIJK! !! Ik sla Zuid Amerika helemaal over omdat ik het Veel te gevaarlijk vind, laatstaan liften en couchsurfen! Liften is in Oceanië best te doen. Als blijft er een groter risico aan zitten dan reizen met een bus eigen auto / huur auto. Azië zal ik ook niet zo snel voor liften kiezen. Tuktuk's en taxi's zijn best goedkoop, maar kosten natuurlijk wel meer dan gratis liften.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:04

Ik wil echt je droom niet in duigen laten vallen, maar reizen Is gewoon duur. Zeker als vrouw zijnde, wij kunnen nu eenmaal niet alles doen wat mannen kunnen ivm veiligheid. Werken in aus en nz zal flink helpen. Let wel op dat je dan in het goede seizoen die kant op gaat. Vanaf oktober tot april ongeveer is daar het meeste werk.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:05

Volgens mij mag werken in Australië niet zomaar en moet je daar een speciaal visum voor aanvragen. Geldt trouwens voor veel landen, op een toeristenvisum (wat je standaard krijgt) mag je meestal 90 dagen in het land verblijven zonder te werken, verlengen mag dan eenmalig en moet op vertoon van in ieder geval een vliegticket terug, voldoende financiën en paspoort.
Misschien ook nog een goeie om qua tijd rekening mee te houden? Visa zijn niet zo duur, maar het kost enorm veel tijd. Röntgenfoto's van je longen, gezondheidsverklaring, entingen, best een rompslomp.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:08

Sokje_6 schreef:
Volgens mij mag werken in Australië niet zomaar en moet je daar een speciaal visum voor aanvragen. Geldt trouwens voor veel landen, op een toeristenvisum (wat je standaard krijgt) mag je meestal 90 dagen in het land verblijven zonder te werken, verlengen mag dan eenmalig en moet op vertoon van in ieder geval een vliegticket terug, voldoende financiën en paspoort.
Misschien ook nog een goeie om qua tijd rekening mee te houden? Visa zijn niet zo duur, maar het kost enorm veel tijd. Röntgenfoto's van je longen, gezondheidsverklaring, entingen, best een rompslomp.


Voor Australië kun je heel simpel een working holiday visa aanvragen en daar heb je echt geen foto's en verklaringen voor nodig als ik me goed herinner. Inentingen zijn er ook niet nodig.
De enige romspslomp is dat je ervoor moet betalen, maar dat lijkt me logisch.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:32

En dat visa goedkoop zijn, ben ik niet met je eens. Voor bepaalde landen wel, maar ff als voorbeeld Is het visum voor Noord Korea volgens mij vrij prijzig. Even als Myanmar... Goed uitzoeken welke landen je wilt gaan bezoeken en ook goed kijken naar de visum eisen voor het volgende land. De VS kom je bijvoorbeeld niet zo makkelijk meer in als je in Iran bent geweest. Misschien zijn er nog meer van dit soort regels. Workingholliday visum voor Australië Is 440 au dollar. Noem ik niet echt goedkoop.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 19-01-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:35

Ik denk dat het echt wel goedkomt met geld hoor. Het is handig om een reserve te hebben maar in principe kan je overal ter wereld echt wel een paar weken achter de bar staan (des noods zwart als je geen working visa kan regelen) en dan heb je je spaarpot weer wat gespekt. Of een paar weken voor kosten inwoning oid.

Gaaf joh! Ik wil het zelf ook heel graag maar denk dat ik het in kleinere stukjes ga doen met tussendoor wat werken e.d in Nederland. Het lijkt me heel gaaf om de hele wereld in een keer over te gaan maar ik ben bang dat ik daarna niet meer mijn draai kan vinden in NL en maar blijf rondtrekken. Dat is op zich ook niet zo'n drama maar zou wel zonde zijn van m'n studie :))

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:40

Wat nu duur is kan over 5 jaar wel goedkoop zijn. Ik zou nu flink sparen. Engels en Spaans op pijl krijgen. Kijken waar je echt heen wil en wil zien. En dan in het laatste jaar naar de echt praktische zaken kijken. Alles kan dan al weer zoveel veranderd zijn.

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:49

Wat een aannames hier. Visum voor Myanmar duur? Ik heb er in Bangkok een paar tientjes voor betaald. En tijdens mijn half jaar Australië/NZ heb ik totaal iets meer dan €4000 uitgegeven. Ultiem goedkoop geleefd, maar het kan echt. Denk bijv ook eens aan wwoof-en of dergelijke dingen, zijn vaak super ervaringen en je leeft even gratis.

Mijn advies is wel, prop niet te veel in te korte tijd, ik heb er altijd veel meer van genoten als ik ergens rust en de tijd had dan als ik snel nog even landjes mee wilde pikken.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:55

Hoe heb jij dat gedaan dan? Op couchsurfen en liften na?

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:57

Mijn zus heeft een wereldreis gemaakt van 1.5 jaar. Alles behalve Z-Amerika. Met je budget moet je dat echt wel redden. Leuk!

charlot_s

Berichten: 118
Geregistreerd: 27-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:19

Wat gaaf! Lijkt mij ook waanzinnig om ooit eens te doen.
Tip om goedkoop te verblijven in landen waar je niet zomaar betaald mag werken: neem eens een kijkje bij de organisatie WWOOF (World wide opportunities on organic farms). Ik ben zelf een "wwoofer" geweest op Hawaii en het is daar een heel populair concept; je werkt dan tegen kost en inwoning op een farm, meestal een fruit- of koffieplantage.

Succes met plannen/sparen/voorbereiden!!

Joy_Mennings

Berichten: 2286
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:28

Wat leuk! Ik volg even mee. Ik wil na mijn bachelor (ook +/- 2021) een tijdje naar Australië gaan.

Heel veel succes met het voorbereiden en alles wat daarbij hoort!

soesje321

Berichten: 616
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Den Haag

Re: Wereldreis plannen/sparen/voorbereiden, wie nog meer?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:37

Wat supergaaf!!

Mijn grootste droom is om een wereldreis te maken. Ik wil sowieso dolgraag is naar Ijsland, Canada en Nieuw Zeeland. Ik ben al langzaam begonnen met sparen, ik heb al een potje voor dit en er zit al 45 euro in, nog lang niet genoeg, maar ik ben nog veel Verder aan t sparen :)

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:45

Leuk! Ik volg ook.

Ik wil na mijn studie (geen idee hoe lang nog, hopelijk ben ik december dit jaar klaar maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen) een aantal maanden gaan backpacken door Zuid Amerika met mijn vriend. Ik heb in Argentinië gewoond in 2010/2011 dus mijn Spaans is vloeiend. Toen ik daar woonde ben ik al geweest in Brazilië, Uruguay en Chili. Nu wil ik graag de rest van Zuid Amerika zien. Mijn vriend zelf komt uit Ecuador.

Mijn plan is om 4 of 6 maanden te gaan (met een budget van 8000 tot 12000 euro, afhankelijk van hoeveel tijd ik heb om te sparen). Zodra ik afgestudeerd ben wil ik eerst een paar maanden flink werken en om extra bij te sparen, en daarna erop uit :)


Het liefst zou ik een wereldreis willen maken maar ik denk dat dit niet haalbaar is voor mij voorlopig. Maar met alleen Zuid Amerika ben ik ook heel tevreden :D


Edit: de route die we willen doen;
Start in Peru, Ecuador (met of zonder Galapagos afhankelijk van het budget), Colombia. Dit alles over land. Dan vanaf Cartagena (colombia) met de boot naar Panamá, vervolgens door naar Costa Rica. :D

Nyaleti

Berichten: 6141
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:09

Ik heb niet alles doorgelezen dus misschien is het al gezegd, maar volgens mij besteed je gemiddeld 20.000 tot 25.000 voor een jaar. Vooral Azië is heel goedkoop, Zuid-Amerika ook alleen Australie en Nieuw-Zeeland zijn heel duur. Het bedrag hierboven is echt in het buitenland zelf, dus zonder entingen, evt. visum en alles wat er in nederland nog bij komt..

Misschien dat iemand hier mij kan helpen, ik ga voor een half jaar naar zuid-afrika om te werken, en daarna misschien nog door naar andere landen maar moet ik me dan uitschrijven in Nederland?

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 15:25

Uitschrijven hoeft niet casperzazoe, pas als je meer dan 9 maanden per jaar weg bent, en zelfs dan pas bij meer dan 1 jaar op een rij :)

Hier geen 'wereld'reis, maar wel lang weg. Ik ben in Augustus klaar met mijn master en begin het jaar er op pas met m'n PhD. Wil in de tussentijd terug naar Nieuw-Zeeland en Thailand, en daarbij ook Vietnam en Australia meepakken. Zal er vooral gaan werken om de kosten zo veel mogelijk te drukken. Ik verhuis voor m'n PhD naar Canada, dus blijf nog even uit de buurt van die kant van de wereld, daar heb ik straks genoeg tijd voor :))

Volgens mij ga je een hele mooie reis tegemoet TS! Je hebt er wel veel 'dure' bestemmingen op staan, maar 20.000 lijkt me alsnog een redelijk bedrag. Zou voor Zuid-Amerika een reisgenootje zoeken voor de veiligheid. En in ieder geval zat tijd om alles goed voor te bereiden en te bedenken wat je écht wil zien :D

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 16:07

Dank allemaal!

Voor Zuid-Amerika heb ik al een reismaatje! :) En vaak ontmoet je zóóóó veel mensen onderweg!

Ik heb al wel wat lift- en couchsurfervaring in Rusland, India, Mongolië, China. Ik snap echt wel dat dat lang niet in alle landen kan, maar ik lees enorm veel over reizen en ik bereid me altijd zeer goed voor. Dus ik denk dat het moet lukken tegen die tijd!

Qua werkvisum Australië weet ik ook voldoende hoe de regels momenteel zijn.

Maar zoals al gezegd werd: wie weet hoe het eruit ziet over 4 jaar? :)

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 16:11

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat het echt wel goedkomt met geld hoor. Het is handig om een reserve te hebben maar in principe kan je overal ter wereld echt wel een paar weken achter de bar staan (des noods zwart als je geen working visa kan regelen) en dan heb je je spaarpot weer wat gespekt. Of een paar weken voor kosten inwoning oid.

Gaaf joh! Ik wil het zelf ook heel graag maar denk dat ik het in kleinere stukjes ga doen met tussendoor wat werken e.d in Nederland. Het lijkt me heel gaaf om de hele wereld in een keer over te gaan maar ik ben bang dat ik daarna niet meer mijn draai kan vinden in NL en maar blijf rondtrekken. Dat is op zich ook niet zo'n drama maar zou wel zonde zijn van m'n studie :))


Ik ben wel een beetje bang voor hetzelfde...

Ik had het namelijk al na een reis van 3 maanden... -O-

Ervaar het niet als zeer negatief, maar wel iets waar ik rekening mee moet houden (dat ik mogelijk m'n plek in NL niet meer kan vinden naderhand).

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 16:13

mvdende schreef:
Ik wil echt je droom niet in duigen laten vallen, maar reizen Is gewoon duur. Zeker als vrouw zijnde, wij kunnen nu eenmaal niet alles doen wat mannen kunnen ivm veiligheid. Werken in aus en nz zal flink helpen. Let wel op dat je dan in het goede seizoen die kant op gaat. Vanaf oktober tot april ongeveer is daar het meeste werk.


Het is zeker de bedoeling om per land in te reizen wanneer het weer goed/redelijk is! ;)