[VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:55

TS...ook de kans gezien om terug te vliegen dit weekend???

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 06:18


Gowlan
Berichten: 4976
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 06:25

TS hoe gaat het nu??

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 07:11

Vanuit het [NM] Orkaan Irma topic een bericht van Axivoca123 die 12 jaar op het eiland heeft gewoond, maar zelf nu in Nederland zit vanwege studie:

Link naar deze post
Axivoca123 schreef:
Ik meld me ook even. Misschien herkennen sommige mijn naam, misschien niet, maar ik woon(de) op Sint Maarten, heb daar 12 jaar gewoond en ben daar dus opgegroeid. Ben nu sinds halverwege augustus in Nederland om te studeren. Maar mijn ouders en andere familie en veel vrienden wonen nog op Sint Maarten. Ik schrijf met moeite dit bericht, mijn ogen vullen al snel op met tranen gezien MIJN eiland, de plek waar ik tot nu toe alles (voor zover ik kan herinneren) heb meegemaakt, waar ik voor het eerst heb paardgereden, mijn eerste zoen, zoveel dingen die veel mening voor mij hebben, de plek die ik voor altijd THUIS zal noemen is helemaal verwoest. Jullie zien de beelden en vinden het (natuurlijk) afschuwelijk, maar als ik de fotos zie, zie ik beelden van plekken/gebouwen/stranden/ huizen/ maneges, waar ik min of meer elke dag bij was en waar ik me zo prettig voelde, plekken waar ik zo trots op was, compleet verwoest en sommige zelfs onherkenbaar. Het is echt bijna ongelooflijk.. Vele van mijn vrienden zijn alles kwijt, hun huis, (sommige)huisdieren, alles wat ze hadden. Mijn oom is zijn dak verloren en het huis is niet meer bewoonbaar. Die schuilen nu allemaal bij andere mensen, wiens huizen nog redelijk overeind staan. Het is hartverscheurend om mijn eiland in deze conditie te zien. Er zijn geen woorden voor hoe vreselijk moeilijk alles is. Maar ben ongelooflijk dankbaar dat mijn ouders, familie, en (de meeste) van mijn vrienden veilig zijn. Het contact met hun is heel slecht. Mijn broer, andere familieleden hier in nld en ik krijgen af en toe een berichtje dat het naar omstandigheden 'goed' met ze gaat. Maar er is geen enkel moment dat ik heb kunnen ontspannen.. Mijn ouders zijn doodsbang dat anderen bij ons gaan inbreken (met of zonder wapens), en we hebben allemaal geen idee wat we moeten verwachten.. Eerste levensmiddelen worden schaars. Maar we zijn zeer dankbaar (er zijn niet eens woorden voor) voor alle steun en donaties en alle hulp van Nederland en het buitenland.

Mijn (ouder's) huis en dak zijn nog redelijk stevig. Wij hebben ook een aantal families die nu bij ons schuilen. Nu is het aanzien en afwachten wat er zal gebeuren. Het ergste voor mij en voor mijn familieleden en vrienden die nu in Nederland zijn, is dat we er zelf niks aan kunnen doen. Het enorme machteloze gevoel vreet ons van binnen op.. Wij kunnen alleen maar hopen.. Hopen dat er niks ernstig met hun overkomt en dat alles weer goed komt. Het liefst zouden we daarnaartoe willen gaan en meehelpen, maar zelfs dat is niet mogelijk en ''niet verstandig''.

De (prive) manege waar ik naartoe ging is compleet plat. Niks meer van over. We zijn 1 van de 4 paardjes verloren (been gebroken), alle zadels, alles is weg/kapot/niet meer bruikbaar. Maar ik heb het meest medelijden met de andere paardjes die nu 1 van hun maatjes is verloren.

Verder kan ik op het moment even niks meer bedenken om te schrijven. Ik ben niet zo goed in verhalen schrijven (dit is ook maar een kort verhaaltje), maar ik kan nu moeilijk na denken en ben alsmaar aan het stressen en mijn hoofd zit vol verdriet. Ik hoop wel een ander soort perspectief over heb kunnen brengen naar jullie.
Bedankt aan iedereen die met ons meeleeft!

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:49

Volgens mij zijn er twee grote initiatieven vanuit Nederland om Sint Maarten te helpen:
https://makestmaartengreatagain.com/ (en via facebook: https://www.facebook.com/groups/847798465387489/)
http://www.rebuildsxm.com/

Naast natuurlijk het Rode Kruis: https://www.rodekruis.nl/campagnes/orkaan-irma/

Er zijn ook veel lokale initiatieven voor Sint Maarten:
https://www.gofundme.com/captain-alans- ... icane-irma (onder andere de ouders van bokker Axivoca123)
https://www.gofundme.com/paard-in-nood-sint-maarten
https://www.gofundme.com/st-maarten-hurricane-relief
https://www.facebook.com/clothesforsintmaarten/

Zoeken op gofundme.com op de term SXM geeft een heleboel kleine initiatieven: https://www.gofundme.com/mvc.php?route= ... y&term=sxm

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 08:51

x_spekkie_x schreef:
Vanuit het [NM] Orkaan Irma topic een bericht van Axivoca123 die 12 jaar op het eiland heeft gewoond, maar zelf nu in Nederland zit vanwege studie:

Link naar deze post
Axivoca123 schreef:
Ik meld me ook even. Misschien herkennen sommige mijn naam, misschien niet, maar ik woon(de) op Sint Maarten, heb daar 12 jaar gewoond en ben daar dus opgegroeid. Ben nu sinds halverwege augustus in Nederland om te studeren. Maar mijn ouders en andere familie en veel vrienden wonen nog op Sint Maarten. Ik schrijf met moeite dit bericht, mijn ogen vullen al snel op met tranen gezien MIJN eiland, de plek waar ik tot nu toe alles (voor zover ik kan herinneren) heb meegemaakt, waar ik voor het eerst heb paardgereden, mijn eerste zoen, zoveel dingen die veel mening voor mij hebben, de plek die ik voor altijd THUIS zal noemen is helemaal verwoest. Jullie zien de beelden en vinden het (natuurlijk) afschuwelijk, maar als ik de fotos zie, zie ik beelden van plekken/gebouwen/stranden/ huizen/ maneges, waar ik min of meer elke dag bij was en waar ik me zo prettig voelde, plekken waar ik zo trots op was, compleet verwoest en sommige zelfs onherkenbaar. Het is echt bijna ongelooflijk.. Vele van mijn vrienden zijn alles kwijt, hun huis, (sommige)huisdieren, alles wat ze hadden. Mijn oom is zijn dak verloren en het huis is niet meer bewoonbaar. Die schuilen nu allemaal bij andere mensen, wiens huizen nog redelijk overeind staan. Het is hartverscheurend om mijn eiland in deze conditie te zien. Er zijn geen woorden voor hoe vreselijk moeilijk alles is. Maar ben ongelooflijk dankbaar dat mijn ouders, familie, en (de meeste) van mijn vrienden veilig zijn. Het contact met hun is heel slecht. Mijn broer, andere familieleden hier in nld en ik krijgen af en toe een berichtje dat het naar omstandigheden 'goed' met ze gaat. Maar er is geen enkel moment dat ik heb kunnen ontspannen.. Mijn ouders zijn doodsbang dat anderen bij ons gaan inbreken (met of zonder wapens), en we hebben allemaal geen idee wat we moeten verwachten.. Eerste levensmiddelen worden schaars. Maar we zijn zeer dankbaar (er zijn niet eens woorden voor) voor alle steun en donaties en alle hulp van Nederland en het buitenland.

Mijn (ouder's) huis en dak zijn nog redelijk stevig. Wij hebben ook een aantal families die nu bij ons schuilen. Nu is het aanzien en afwachten wat er zal gebeuren. Het ergste voor mij en voor mijn familieleden en vrienden die nu in Nederland zijn, is dat we er zelf niks aan kunnen doen. Het enorme machteloze gevoel vreet ons van binnen op.. Wij kunnen alleen maar hopen.. Hopen dat er niks ernstig met hun overkomt en dat alles weer goed komt. Het liefst zouden we daarnaartoe willen gaan en meehelpen, maar zelfs dat is niet mogelijk en ''niet verstandig''.

De (prive) manege waar ik naartoe ging is compleet plat. Niks meer van over. We zijn 1 van de 4 paardjes verloren (been gebroken), alle zadels, alles is weg/kapot/niet meer bruikbaar. Maar ik heb het meest medelijden met de andere paardjes die nu 1 van hun maatjes is verloren.

Verder kan ik op het moment even niks meer bedenken om te schrijven. Ik ben niet zo goed in verhalen schrijven (dit is ook maar een kort verhaaltje), maar ik kan nu moeilijk na denken en ben alsmaar aan het stressen en mijn hoofd zit vol verdriet. Ik hoop wel een ander soort perspectief over heb kunnen brengen naar jullie.
Bedankt aan iedereen die met ons meeleeft!


Heb even gereageerd, ik ken Michelle persoonlijk, we hebben samen meegedaan aan de selectie voor de opleiding die zij nu gaat doen. Vind t zo sneu :(

Puppetje
Berichten: 1012
Geregistreerd: 24-11-05

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:27

Lieve Michelle het is ook echt verschrikkelijk wat er gebeurd is. Het eiland is onherkenbaar. Ik vind het zo erg voor je familie en vrienden. En die arme Quicksilver ook. Hopelijk kan ik Andrea straks wat helpen vanuit Nederland met paardenspullen. Misschien ga ik ook wel weer terug als alles veilig is en defensie vindt een nieuw huis voor ons. Voor nu moeten we maar dankbaar zijn dat niemand van je familie en vrienden gewond is.
De mariniers patrouilleren flink op het eiland en wat ik hoor van Marcel heeft dat wel impact.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 11:02

Vreselijk zoals je dit zo leest. Wij kunnen het ons niet voorstellen hoe erg het daar is. We zien wel beelden maar deze mensen beleven het daadwerkelijk. Enige wat wij kunnen doen is helpen in de zin van doneren en goederen inzamelen en hen veel sterkte wensen.

Het absurde van alles is dat er mensen zijn die menen daar alles te moeten plunderen (tv's en juwelen heb je nu niet nodig lijkt mij) en mensen te moeten overvallen. Ik vraag mij af welke onverlaten dat zijn daar en hoop dat dit soort lui straks achterhaald en berecht kunnen worden.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:25


fiqueJarig

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:33

Zorgen om verwoeste manege Sint-Maarten: 'Wanhopige mensen doen gekke dingen'
© Seaside Nature Park
Als door een wonder hebben de zeventig paarden van zorgboerderij Seaside Nature Park op Sint-Maarten de verwoestende kracht van orkaan Irma overleefd. De methode die daarvoor werd ingezet was even simpel als efficiënt: haal de omheining weg en laat de paarden hun eigen gang gaan.

Voor zover nu bekend leven paarden leven nog, maar van de manege is niet veel meer over. De omheining rond het terrein is grotendeels verdwenen, de stallen en alle overkappingen zijn ingestort. "Alles is verwoest", zegt Vera Verbruggen, tot vorig jaar oktober werkzaam op de zorgboerderij. Ze startte een inzamelingsactie voor haar oud-collega's.

Wonder
Verbruggen noemt het 'een wonder' dat de paarden de orkaankracht hebben overleefd, maar nu dient zich een nieuw probleem aan. "Sinds ze werden vrijgelaten dolen ze over het eiland. Ze komen alleen terug als ze honger hebben. Dat kan een gevaar opleveren. Mensen zijn wanhopig en doen gekke dingen…"



Binnen een maand hoopt Verbruggen zelf naar Sint-Maarten te vliegen, zodat ze zelf kan helpen. Hopelijk reist ze met goed nieuws naar het eiland. Verbruggen wil namelijk 60.000 euro ophalen. Dat geld is bedoeld voor de wederopbouw van de manege, maar ook bijvoorbeeld voor medicijnen en voer. "Er was genoeg ingeslagen voor twee weken, maar de toelevering is lastig. Het is moeilijk om tussen de humanitaire hulp te komen. Mensen gaan voor, maar als de beesten worden vergeten, zijn er straks geen meer over."

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 17:22

Wow wat is dit topic door gelopen!

Ik ben nu bijna thuis, in de auto.
Gisteren hebben wij 8uur lang bij hebt vliegveld in de rij gestaan voor een vliegtuig naar Curaçao.
Uiteindelijk met de laatste van die dag mee gegaan godzijdank.
Toen vanaf Curaçao uur later ook met militaire vlucht naar Eindhoven.

Wat een week is het geweest...
Wij zijn er erg goed vanaf gekomen.

Als ik vanavond nog wakker blijf zal ik even lezen en wat meer schrijven.

Anoniem

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:26

Jeetje fijn weer thuis te zijn , een heel ander avontuur geworden

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:32

Wat fijn dat je weer thuis bent! Geniet van je rust! kom bij, morgen is er ook nog wel een dag voor het verslag :*

Szan

Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:33

Wat fijn dat je weer thuis bent TS! Eerst maar bijkomen en uitrusten, een verslag op Bokt komt later wel.

fiqueJarig

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:33

iig fijn om te lezen dat je weer thuis bent!

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 17:35

Fijn dat je weer thuis bent Lois! :)

Froukje_J

Berichten: 2194
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Fryslan

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:16

Wat fijn dat je thuis bent!!!!
Wat een week voor je!
Rust lekker uit!!
Dikke knuffel

Ann_Pam

Berichten: 2169
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:18

Heel fijn om te horen TS! Sterkte met het bijkomen en verwerken van alles!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:31

_Lois_ schreef:
Wow wat is dit topic door gelopen!

Ik ben nu bijna thuis, in de auto.
Gisteren hebben wij 8uur lang bij hebt vliegveld in de rij gestaan voor een vliegtuig naar Curaçao.
Uiteindelijk met de laatste van die dag mee gegaan godzijdank.
Toen vanaf Curaçao uur later ook met militaire vlucht naar Eindhoven.

Wat een week is het geweest...
Wij zijn er erg goed vanaf gekomen.

Als ik vanavond nog wakker blijf zal ik even lezen en wat meer schrijven.


Wat fijn dat je weer thuis bent!!!

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:00

Goed om wat van je te horen! Fijn dat je weer thuis bent! Neem even de tijd om dit te verwerken!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:03

Fijn dat je er weer bent zeg!! Wat moet jij hebben meegemaakt.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:11

Welkom thuis

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:38

wst fijn dst je weer thuis bent rs. dit zal je vast niet in de koude kleren gaan zitten. ben wrg benieuwd hoe je sit hebt beleefd.

puppetje, fijn dat je ook weer safe bent. wat een schrik zeg. het hele huis weg. op naar NL zou ik zeggen.

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:51

Man man man!!

Fijn dat je thuis bent... Jeminee!!

Gelukkif. Rust even goed uit.. En ben benieuwd naar je verhaal.

Kimmie

Berichten: 754
Geregistreerd: 12-02-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [VOLG] Stagelopen op Sint-Maarten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 22:21

Fijn dat je weer thuis bent! Take your time