Werken in Zwitserland?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:56

Hallo allemaal!

Ik zou heel graag eens horen of hier mensen zijn die mij meer info kunnen geven over wonen in Zwitserland.
Mijn huidige werkgever heeft me een baan aangeboden voor 5 maanden in Altendorf.
Mijn vraag is voornamelijk of er veel te doen is in die omgeving en de dagelijkse kosten voor boodschappen en dergelijke.
Is het daar allemaal veel duurder dan in Nederland of valt dat mee?

Anoniem

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:05

Geen ervaring met werken en wonen in Zwitserland maar het staat inderdaad wel bekend als een van de duurste EU-landen. Het dagelijks leven daar is niet goedkoop in ieder geval, net als huur etc. Zou dus wel goed overleggen met je werkgever wat er tegenover zou staan!

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:25

Mijn werkgever zou dan een appartement voor mij regelen, dus het is 'alleen' de dagelijkse boodschappen en persoonlijke uitgaven

Dorus

Berichten: 13219
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:25

Zwitserland is heel veel duurder dan Nederland. Zorg dus dat je beloning voor die maanden navenant is of dat zaken als kost en inwoning goed geregeld zijn.

Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik werk voor een Zwitsers bedrijf en heb vorig jaar zijdelings meegekregen dat twee collega's naar ons hoofdkantoor in Zwitserland zijn verhuisd.

Dorus

Berichten: 13219
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:27

Emmaa_ schreef:
maar het staat inderdaad wel bekend als een van de duurste EU-landen.

Zwitserland is geen onderdeel van de EU, die stellen zich al sinds mensenheugenis neutraal op en de EU past niet in dat plaatje ;)

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:31

Ik heb een tijd in noord italie gewoond en kwam toen geregeld in Zwitserland. Mijn ervaring is dat het in de kleinere/minder toeristische gebieden erg meeviel wat betreft prijsverschillen met boodschappen en dagelijkse dingen in Nederland. Het waren niet zodanig grote verschillen dat ze mij direct opvielen in elk geval.
Hoe dat in Altendorf is, weet ik niet. Ik zat meer in de buurt van Scuol en Davos en dat was van 2006 tot 2011. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:35

Dorus schreef:
Emmaa_ schreef:
maar het staat inderdaad wel bekend als een van de duurste EU-landen.

Zwitserland is geen onderdeel van de EU, die stellen zich al sinds mensenheugenis neutraal op en de EU past niet in dat plaatje ;)

Oeps, ik bedoel natuurlijk in Europa!

Anoniem

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:40

Ik denk dat je een afweging moet maken. Is het een hele mooie kans die je krijgt waarmee je je CV mooi kan aanvullen? Dan is het het best waard om even wat meer voor je boodschappen te betalen, zou ik denken.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:45

Normaal gesproken wordt dit gecompenseerd doordat je loon gelijk wordt getrokken aan dat van je Zwitserse collega. Dan is het juist een hele mooie kans om je spaarpot aan te vullen. Is dat in jouw geval niet zo?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:58

Zwitserland is inderdaad erg duur, zeker de laatste jaren, nadat de koppeling met de euro is los gelaten. Dus daar moet je zeker extra compensatie voor regelen.
Verder vind ik Zwitserland heel mooi, vooral de natuur. Al ken ik de omgeving van Altdorf niet echt.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 16:10

Zwitserland is waanzinnig mooi, zou zo in jou plek gaan :D

Als je er een goede financiële compensatie voor krijgt, absoluut gaan. Internationale ervaring staat altijd goed op je cv.

Altdorf ligt vrij centraal en in het Uri kanton waar het de hoofdstad van is. Ik heb zelf een tijdje in Andermatt gewoond en heb mij er uitstekend vermaakt.

Op http://www.expatious.com/guides/categor ... at-guides/ kun je veel info vinden.

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:10

Ik heb zelf ook in Zwitserland gewoond het afgelopen half jaar. Zijn er specifieke dingen die je wil weten? Qua kosten is het best aan de prijs, maar ik had zelf het geluk dat ik tegen de Oostenrijkse grens aanwoonde, dus kon daar boodschappen doen. Vooral vlees is echt extreem duur vond ik.
Je salaris zal ook veel hoger zijn dan in NL.

AnnickT

Berichten: 1468
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 14:15

Hier ook iemand die (sinds 2008) in Zwitserland woont. Ik ga nu studeren, dus werken doe ik nog niet.
Maar inderdaad, de prijzen zijn hier wel hoger dan in Nederland. Wij wonen op 5 minuten van de Duitse grens dus doen daar regelmatig boodschappen.
Hoe het qua wonen en huur weet ik niet precies, maar dat zal dan inderdaad ook duurder zijn. Het is ook maar net wat je er zelf voor overhebt, of je het wilt proberen.

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 23:38

Bedankt voor alle reacties,

Mijn salaris zal niet veel hoger liggen dan in Nederland (misschien zelfs iets lager), maar een appartement wordt dus wel geregeld. Eten moet ik zelf regelen.
Er is geen ruimte om te onderhandelen over salaris of andere arbeidsvoorwaarden helaas, omdat dit voor iedereen gelijk is, die waar dan ook ter wereld aan het werk gaat

luuntje

Berichten: 13987
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 19:35

Wij zijn jaren op vakantie geweest in de buurt van Bad Ragaz en Sargans.
En deze zomer in Eggerberg, nabij Visp.
Boodschappen zijn er wel duurder. Een Lidl en een Aldi zijn er vast wel in de buurt, Coop is duur.

Bij de grotere plaatsen betaalde je een hogere brandstofprijs dan bij de kleinere plaatsen.

moeshie

Berichten: 1143
Geregistreerd: 17-06-04

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:09

Als je appartement krijgt als deel van je loon dan zou ik het toch zeker overwegen! Zwitserland is een ontzettend mooi land, en 5 maanden is niet overkomelijk lang. Ik zou niet twijfelen denk ik ;)

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:22

Als je hier komt werken dan zou ik ook vragen om het lokaal angepaste loon.
Jouw werkgever is vast niet dom en rekent voor en Zwitserse klant gewoon Zwitsersuurloon neem ik aan.

Verder heb je een verblijfsvergunning nodig.

Het is gewoon een prachtig land dus ik zou het zeker doen.

Alles is inderdaad heel duur vanuit de EU gezien, echter zijn daar de lonen op aangepast. Met een EU loon moeten rondkomen is niet echt in verhouding.

De regio waar je over spreekt is adembenemend mooi, en dus ook adembenemend duur.
Je zit daar in de grote Pharma en dure huizen buurt zullen we maar zeggen ;)

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:37

Zwitserland is significant duurder dan omringende landen. Laat je goed betalen hoor.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:24

Citaat:
Arbeitgeber im Ausland, welche Arbeitnehmer vorübergehend in die Schweiz entsenden, um in der Schweiz zu arbeiten, müssen sich an die orts- und branchenübliche minimale Arbeits- und Lohnbedingungen (Gesamtarbeitsverträge) halten.


Ofwel, je werkgever moet je een aangepast loon geven.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:15

Mijn vriend werkt (geregeld) in Zwitserland en hij krijgt een behoorlijke compensatie van z'n loon, vanwege het feit dat het leven daar zoveel duurder is. :)

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 09:58

Ik weet natuurlijk niet hoe de lonen in Zwitserland zijn. Tot nu toe heb ik enkel nog in het buitenland gewerkt, tegen redelijk laag loon maar met voordelen als woning, eten en drinken, verzekering en vluchten.

In Zwitserland zou ik ongeveer 1600€ krijgen en dan wordt dus woning betaald door de werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:59

c_esther schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe de lonen in Zwitserland zijn. Tot nu toe heb ik enkel nog in het buitenland gewerkt, tegen redelijk laag loon maar met voordelen als woning, eten en drinken, verzekering en vluchten.

In Zwitserland zou ik ongeveer 1600€ krijgen en dan wordt dus woning betaald door de werkgever.



Je moet jezelf afvragen: is het de ervaring waard? Voegt het wat toe aan je carriére? Soms is je betaling niet alleen maar in vorm van geld, maar ook ervaringen die weer wat toevoegen aan je CV.

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 10:15

Qua ervaring is het de moeite, en inderdaad ik hoef er niet rijk van te worden. Mijn huidige baan is ook geen vet pot, maar ik vind het super leuk, dus dan is geld niet het belangrijkste voor mij.

Mijn grootste vraag is gewoon hoeveel het dagelijkse leven daar kost.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:24

Een gemiddeld minimum loon ligt rond de 4000 frank bruto per maand. Een gemiddelde kleine 1-2 kamer woning in die regio is zo'n 1500 fr per maand.

Jij hoeft natuurlijk geen lokale ziektekostenverzekering te betalen (zo'n 350 per maand) maar als je ook nog iets van de omgeving wil zien zonder kortingskaart ben je met de trein al snel 100 frank verder voor een retour naar een andere stad in de afstand Zürich-Bern.

Verder is je werkgever gewoon in strijd met de regelgeving als hij je geen toeslag geeft.

c_esther

Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: overijssel

Re: Werken in Zwitserland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 12:12

Hij geeft me toeslag, maar met de toeslag erbij kom ik uit op dit bedrag. In mijn vorige functie werkte ik met een commissiesysteem, waardoor ik soms op meer maar soms ook op minder uitkwam.