[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 03:03

En toen brak de dag van 18 augustus aan. Ik zou om 11 uur vliegen, dus de wekker stond al vroeg. Om 7 uur was het net licht en in een schemerig bos genoot ik van mijn laatste Hollandse ontbijt. That involves hagelslag ;)
Uitzwaaiers waren niet toegestaan op Schiphol, dus het zou een 'eenvoudig' afscheid gaan worden. Wilco dropte me af bij de taxiplaatsen. We wisselden nog een laatste dikke knuffel en kus uit en toen ging ik alleen verder. Slik slik slik. Maar hup, we moeten de douane door zien te komen. Dus veel tijd voor gemekker was er niet. Ik had gehoord dat je niet zomaar toegelaten werd tot de vlucht. Ik wist dat er meerdere mensen al bij de vliegvelden weggestuurd waren omdat ze volgens het personeel niet aan de benodigde eisen voldeden (ook al deden ze dat wel en hadden ze bewijs daarvan in vorm van een webpagina bij zich op de telefoon). Dus de zenuwen zaten me enorm hoog.
Ik had een mapje bij de hand met daarin alle documenten die ik nodig heb gehad voor de aanvraag van de WHP. Daarnaast had ik deze aangevuld met de job offer, mijn werkcontract, mijn quarantaine-plan (verplicht, om aan te tonen waar je in quarantaine gaat en hoe je aan je boodschappen komt), uitdraaien van webpagina's om te laten zien dat ik het land wel in mocht, en natuurlijk de brief van het goedkeuren van de werkvergunning.
Ik vloog met KLM, omdat dat naast Air Canada de enige was die de laatste tijd geen vluchten gecancelled had. Kost wat meer, maar een garantie om daadwerkelijk te vliegen was mij veel meer waard dan een paar honderd euro. Dus. Eenmaal in de vertrekhal KLM opgezocht en in de rij voor het inchecken van de bagage. Dat opzoeken ging heel eenvoudig, omdat Schiphol zowat uitgestorven was. Toen ik aan de beurt was gooide ik mijn koffers op de band. Samen precies 46 kg. Spot on, haha. Dus hup koffers verdwenen, en mevrouw begon met het verwerken van mijn ticket. Ik dacht nog, dit gaat makkelijk! Tot ze vroeg naar de rest van mijn papieren. Mijn WHP was goedgekeurd in januari, dus die datum stond bovenaan de brief. Dat schoot haar in het verkeerde keelgat, omdat er toen nog geen covid was. Ze bleef volhouden maar stond mij toe op mijn telefoon op te zoeken dat de Canadese overheid me weldegelijk toe zou laten. Nog steeds niet overtuigd gaf ze me uiteindelijk wel toestemming, met de mededeling dat ik het er van haar op mocht gaan wagen. Enorm opgelucht en trillend van de adrenaline vervolgde ik mijn tocht naar boven, naar de douane. En er was niemand! Je kon echt zo doorlopen. Ik was zelfs vergeten mijn riem af te doen evenals sieraden voor ik door het poortje heenging. Normaal heb je tijd zat om dat te doen, nu dacht je er gewoon niet over na omdat je gelijk aan de beurt was. Dus ik werd gefouilleerd en moest zo vaak gescand worden totdat ze ervan overtuigd waren dat het enige metaal wat nog zichtbaar was de knopen op mijn broek waren.
En toen was ik in de tax-free hal. Wederom enorm uitgestorven vergeleken met de drukte van normaal! Ik kocht nog snel een flesje water en wat wafels voor onderweg, en ging op pad naar de gate die me gegeven was. Dat was niet het eigenlijke gate-nummer, maar een medisch controlepunt waar temperatuur genomen werd en je een gezondheidsverklaring moest invullen. Daarna kreeg je te horen bij welke gate je daadwerkelijk moest zijn. De verklaring werd gestempeld en ondertekend en moest je later inleveren bij het boarden.

Afbeelding

Een goed uur later was het tijd om te gaan boarden. De rij leek enorm lang, maar met 2 meter afstand tussen iedereen lijkt hij natuurlijk al gauw langer dan hij eigenlijk is. Bij het boarden checkten ze ook weer alle documenten. En hoe zenuwslopend is het als de man voor je in de rij alsnog geweigerd wordt omdat hij zijn papieren niet op orde had. Toen was ik aan de beurt. De man van de KLM keek naar mijn papieren, en nam ze vervolgens even mee om aan de geweigerde man te laten zien wat hij dan wel aan documentatie bij zich had moeten hebben. Oftewel, ik had alles netjes op orde en mocht aan boord. Joepie!!!

In het vliegtuig was het wederom volledig uitgestorven. Vrijwel iedereen had 3 stoelen voor zichzelf. Heeeeeel vervelend natuurlijk. Een uur na het opstijgen kregen we de warme maaltijd (heeeel ranzig, haha. Behalve het toetje: tiramisu!). Weer een uur later gingen ze rond met zakjes met proviand. In plaats van meerdere keren de ronde te doen door het vliegtuig, kreeg je nu gewoon 1x een zak met van alles en nog wat. Dat was voor mij echt zat om de vlucht mee door te komen. Tijdens de vlucht moest je constant je mondkapje op houden. Om tussendoor even fatsoenlijk adem te kunnen halen kun je dus je snacks zo plannen dat je om de zoveel tijd even geen masker op je neus had.

Afbeelding

Eenmaal geland in Toronto vloog je weer zo de douane door. De meneer bij de douane vroeg eigenlijk alleen wat je kwam doen, hoe lang je bleef en of je je bewust was van dat je in quarantaine moest. En toen mocht ik al door naar de immigration, waar mijn WHP opgemaakt werd. Een half uur na het landen stond ik al buiten. Met een taxi ben ik naar mijn quarantaine-adres gegaan, waar ik de volgende 2 weken zou verblijven.

Afbeelding

Via AirBNB had ik een basement gehuurd met wat ramen zodat ik toch nog wat van buiten kon zien. Mijn boodschappen werden bezorgd door Walmart.
De eerste dagen van de quarantaine waren nog goed te doen. Na een halve week slaat de verveling toe. Holy moly, je moet echt je best doen om niet gillend gek te worden. Je moet je voorstellen dat ik eerst 2,5 maand in een caravan heb gewoond midden in het bos op de Veluwe. Van dat ineens naar 2 weken fulltime binnen zitten, dat is best een hele overgang, zacht uitgedrukt. Het was buiten ook nog eens prachtig zomerweer, dat maakte het ook niet makkelijker. Ik mocht ook niet buiten in de tuin komen, omdat de verhuurders daar ook elke avond waren. Ik zou alleen ergens buiten mogen komen als er op die plek tijdens de volle 2 weken helemaal niemand zou komen. Dus ik hing regelmatig met mijn kop uit het raam om toch even wat frisse lucht te snuiven. Ik heb verder Netflix goed gebruikt, Youtube, het handboek voor het Canadese rijbewijs doorgelezen, en flink wat puzzels gemaakt. Je moet wat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 03:09

Wat een leuke update om te lezen!
En die quarantaine lijkt me verschrikkelijk zwaar!
Mijn schoonzusje is voor 2 jaar na China (komt ze ook vandaan overigens) en moest eveneens 2 weken in quarantaine. Ze mogen daar zelf hun adresje voor de quarantaine niet uitzoeken, dus ze zat 2 weken op een hotelkamer. Haar eten en boodschappen werden voor de deur gezet en dat was het.. Verder heeft ze twee weken lang niemand gezien. Haar kamer had ook geen balkon en de ramen konden alleen op een heel klein kiertje van een paar centimeter.
Echt, ik was gillend gek geworden denk ik :=

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 04:20

Wat een mooi en spannend avontuur. Ik ga volgen.

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 05:04

Wat interessant om te lezen. Ik dacht dat mijn permanent visum voor Australie moeilijk te verkrijgen was maar dit is nog wel even wat meer. En vliegen tijdens Covid klinkt lastig.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 07:43

Wat een avontuur!
Ik heb zelf 5,5 jaar geleden hetzelfde gedaan. Maar dan dichter bij NL (2000 km, het noorden van Zweeds Lapland) en zonder corona. Wel in mn eentje.
Één van mijn motto’s: spijt kan je alleen krijgen van de dingen die je niet gedaan hebt. Bevalt het niet dan kan je altijd nog terug.
Veel succes daar!

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 08:56

Ik volg.
Heb een lading familie in (Noord) Ontario.
Het is er zo ontzettend mooi.
Benieuwd waar je terecht gaat komen.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 16:29

Citaat:
Vanaf de volgende update ga ik jullie pesten met foto's ;)
Geen straf hoor :D
Kom maar met de mooie foto's ;)

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:51

Bizar he, dat lege vliegveld en vliegtuig... ik vloog in April naar NL en het was zo onwerkelijk!

Fijn dat je toch goed aan bent gekomen, hopen dat het na de quarantaine snel leuker werd! Hebben ze in Canada trouwens ook een toilet papier tekort?

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 22:22

Nee, al lang niet meer. Alleen aan het begin van de covid-ellende. In de US nog wel?

tengeltje11
Berichten: 7162
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:04

Leuk!! Ik volg ook!

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:12

JudithO schreef:
Nee, al lang niet meer. Alleen aan het begin van de covid-ellende. In de US nog wel?

Nee, niet meer,... alweer! Iedereen begon opeens weer TP te kopen. Zo bizar...

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 23:36

Oh wat erg! Hier gelukkig geen last van haha.

Nadir

Berichten: 12730
Geregistreerd: 12-02-04

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:20

Leuk om je topic te volgen, ben benieuwd hoe het proces verder gaat! Zou fijn zijn als je man ook snel naar Canada kan komen <3

Lau07
Moderator

Berichten: 1591
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:47

Wat ontzettend leuk om te allemaal te lezen, ik ben benieuwd naar je updates :D

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 02:35

Dag 15 in Canada kwam tegen het einde van de quarantaine toch ineens wel vlot dichterbij. De stress sloeg weer toe. In quarantaine was er nog niet veel te doen of te regelen, en daarom moest ik daarna alles alsnog in een kort tijdsbestek doen. Ik kon geen telefoonnummer krijgen want niemand kon garanderen dat de simkaart binnen 14 dagen bij me geleverd zou worden, ik kon geen SIN nummer (persoonsnummer) omdat ik bewijs van adres moest leveren en dat kon ik niet omdat ik er nog niet woonde, ik kon geen bankrekening openen, ik kon niks.
Ik kwam op een dinsdag uit quarantaine. Plan was om een auto te huren en dan naar Lindsay te gaan waar we een appartement zouden gaan huren. Het appartement was echter nog niet klaar (vertraging door covid vanwege het feit dat veel essentiele zaken niet geleverd waren. Een voordeur bijvoorbeeld is wel handig) en dus moest ik eerst nog in een hotel verblijven voor anderhalve week.

Goed. De dinsdag brak aan. 1 september. Vol energie, want ik mocht ein-de-lijk weer naar buiten!!!!!!! Al vroeg stapte ik de deur uit. Halte 1 was de autoverhuur. Online had ik een auto gereserveerd en de verhuur zou een half uur lopen zijn. Geen probleem, na 2 weken is het heerlijk om weer buiten te kunnen rondlopen. Zelfs door Toronto, haha. Bij de autoverhuur aangekomen was het wel verdacht donker binnen. Met het hart in mijn keel liep ik naar de deur en ja hoor, deze locatie was gesloten. Hoe handig dat je dan dus een reservering daar hebt geplaatst maar je er verder nooit over gebeld of gemaild wordt. Op het papier op de deur stond dat je bij 2 andere locaties terecht zou kunnen. Ik maakte een foto van het papier en vertrok naar de MacDonalds waar ik net langsgelopen was. Daar haalde ik een kop koffie en nam plaats om eens goed gebruik te maken van de Wifi. Want waar the heck zitten die andere 2 locaties??
Die bleken uiteraard niet naast de deur te liggen. Wel in Toronto, maar ja dat is nogal een ruim begrip. Ik gokte op 1 en die was 5 km verderop. Dus weer op pad gegaan. De route was niet moeilijk want het was gewoon aan dezelfde straat maar dan dus een heel stuk verder. Onderweg heb ik de ogen uitgekeken. Naar het bijzondere Canadese rijgedrag (daarover later meer), naar zwervers die onder een brug lagen te slapen, naar delen van Toronto die echt volledig Chinees zijn (hoezo emigreren), etc.
Anderhalf uur later (heuvels heb je ook in Toronto, dan loop je niet zo snel als normaal) kwam ik bij de tweede locatie van de autoverhuur aan. Vol goede moed liep ik er naar binnen, waar ik er net zo snel weer uitgezet werd. Vanwege covid werden de klanten niet buiten ontvangen. Stond ook op de deur, blijkbaar. Maar als er nog 10 andere papieren op de deur hangen lees ik die niet allemaal.
Anyway. Buiten kwam een jongeman me al gauw helpen. Mijn reservering stond inderdaad hier klaar (hele diepe zucht van opluchting!). Mijn gegevens werden gecheckt en toen werd het tijd om te betalen met de creditcard. Geen probleem. Kaart erin, pincode intoetsen en... geweigerd.
Like what??
Kan gebeuren, misschien een foutje gemaakt. Ik had mijn spiekbriefje met de pincode bij me, dus even dubbelchecken en nog eens proberen. Pincode onjuist. En dan verschijnt er 'Last pin' in beeld. Uhm. Nee. Laat maar even dan, want een geblokkeerde creditcard is nog altijd onhandiger dan een creditcard met kuren.
Bij de Tim Hortons om de hoek (DE Canadese koffietent, met gratis wifi) ben ik even koffie gaan drinken en ik ging proberen om contact op te nemen met de bank. Blijkbaar is die vanuit Canada niet te bereiken. Hoe handig is dat. Ondertussen was Wilco met me mee aan het kijken vanuit Nederland. Bleek dat we niet genoeg op de creditcard hadden staan, omdat we net gisteren nog een grote betaling moesten doen. En het duurt 2 werkdagen voor het extra afgeloste bedrag weer op de kaart beschikbaar is. Fijnheid!
Nou ja. Ik ging weer naar de autoverhuur en deed het verhaal. De meneer verlaagde het bedrag (borg eraf en een dag minder) en daar gingen we weer. Poging 3. Creditcard erin, pincode intikken...
... geweigerd.
Wat nu?
Tja, volgens de automeneer kon ik na 24 uur deze creditcard weer gebruiken omdat het nu 3x mis is gegaan. Niet fijn, maar dat is dan even niet anders. Gelukkig had ik mijn AirBNB een dag extra geboekt, voor de zekerheid. Dat kwam nu dus mooi van pas. Ik reserveerde een auto voor de woensdag en ging weer op pad.

Eerst weer even naar Tim Hortons om te kijken waar ik nu eigenlijk was ten opzichte van mijn AirBNB. Een enorm eind weg. Zo ver, dat ik op de terugweg makkelijk mijn eerste helft van de geplande reis voor vandaag kon gaan doen. Dus dat ben ik maar gaan doen. Eerst op naar het service centre om mijn SIN aan te vragen. Dat is het Canadese burgerservicenummer. Ik kwam onderweg langs een Service Centre Ontario, dus daar in de rij gaan staan. Die stond tot om te hoek, maar goed je moet wat. Drie kwartier later was ik dan eindelijk aan de beurt. "Ik wil graag een SIN aanvragen" zei ik tegen de mevrouw aan de andere kant van het plexiglas.
Ze keek me medelijdend aan. "Dan staat u hier verkeerd, u moet bij Service Centre Canada zijn".
Crap. Je hebt dus een Service Centre Ontario en een Service Centre Canada. En die doen dus blijkbaar niet dezelfde dingen. Dus ik heb gezellig drie kwartier voor Jan metdekorteachternaam in de brandende zon in de rij gestaan. Nou ja, dan kijken we waar het goeie service centre is en wandelen we daar maar naartoe. Daar aangekomen was het heerlijk rustig. Er stond wel een rij, maar ze hadden het heel goed opgevangen met het aantal mensen wat daar werkte dus het liep vlot door. Binnen 20-30 minuten stond ik weer buiten, met SIN deze keer.

Volgende halte, de bank. Die zat op hetzelfde terrein. Maar let op, het terrein is Canadees formaat dus het was een belachelijk eind sjouwen. Ik ben eerst even wat gaan lunchen bij een uitgestorven restaurant (ik was de enige) en toen weer terug naar de bank, waar het nu ook weer rustig was.
Ik was zo aan de beurt en heb een gezellig gesprek gehad met een Afrikaan die me voor gek verklaarde dat ik naar Canada gekomen ben omdat het hier in de winter soms als -40 aan kan voelen. Haha. Ja, dat kan. Lekker toch ;)
Een klein uurtje later (Afrikanen zijn niet zo snel, daarom doen ze het in Canada zo goed) stond ik buiten, met Canadese pinpas. Ik ben de naastgelegen supermarkt nog even binnengelopen (SUPERmarkt) en heb daar ook een SIMkaart gescoord die ik nog even online moet activeren. Zodra dat gedaan is heb ik ook een Canadees telefoonnummer. En toen moest ik nog naar huis. Volgens Google maps was dat nog 1 uur en 44 minuten lopen. Joepie, haha. Maar goed, we gingen weer op pad. Onderweg nog een stinkdier tegengekomen, altijd leuk. Die dingen ruik je van tevoren al. En deze was ook nog dood, dan stinken ze dus 10x zo erg. En als je wind in de rug hebt kun je daar dus heel lang van genieten ;)

Ondertussen was ik wel door mijn watervoorraad heen (had 1 liter water mee) dus ik ben halverwege nog bij een Burger King naar binnen gelopen voor een halve liter cola. Daar kunnen we mee thuis komen, zullen we maar zeggen.
Eenmaal thuis ben ik gelijk onder de douche gesprongen. Schade van het avontuur, beide voeten vol blaren en gigantisch zere benen. Tja, moet je maar niet 20 km gaan lopen als je net 2 weken alleen maar op je kont hebt gezeten, he?

primera

Berichten: 921
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 05:40

Auw 20 km na quarantaine, dat was wel even zuur, dacht je vlakbij een auto te hebben gereserveerd... Wat goed dat je een extra nacht had.

Ik ga meevolgen

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 08:19

Stond het huilen je niet nader dan het lachen op die dag? Je schrijft wel ontzettend leuk trouwens

WinSel

Berichten: 20574
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:03

Ontzettend leuk om je avontuur te volgen. Je schrijft erg leuk!

carrie79

Berichten: 1004
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:12

Super leuk om te volgen, dus even een stipje.

Pppff je maakt wat mee daar! Leuke manier van schrijven heb je, dat volgt makkelijk ;-)

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 15:02

Dank voor de complimenten over mijn schrijfstijl :)
Ik begon me al af te vragen of het niet te langdradig werd, laat me vooral weten als jullie dat wel zo ervaren.

@DiantaM, ja ik kon absoluut wel janken. Maar goed, zitten tobben was geen optie dus schop onder de kont en door.

Piekosjj

Berichten: 5474
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:15

Wat een avontuur! Maar wat super fijn dat alles zo in 1 keer in een dag geregeld kon worden! Benieuwd naar je volgende avontuur :D

eva1969

Berichten: 4037
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:29

Wat een bijzonder uitdagend maar ook gaaf avontuur gaan jullie aan zeg. Lijkt me wel lastig al in Canada te zijn zonder uitzicht te hebben wanneer je wederhelft je kan komen vergezellen. Erg benieuwd naar de rest van je verhalen.

_Snow_White

Berichten: 3192
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 15:44

Dit klinkt inderdaad wel als Toronto :')

Ik heb gisteren eindelijk mijn ITA voor PR gekregen *\o/*

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-20 15:46

Ahhh wat tof Snow_White!

anitas1994

Berichten: 229
Geregistreerd: 18-10-12

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:29

Ik volg je ook erg graag, je leerstoel is heel fijn. Wat een avontuur en dan ook nog zo alleen.