[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 16:13

En zoals beloofd hierbij het laatste sneeuwfilmpje:


Van een prachtige wandeling die we gemaakt hebben op 10 maart.
Gewoon, direct achter ons huis ;)

thequeensmum
Berichten: 3571
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:52

balance schreef:
Ik denk dat je in het verkeerde topic reageert, thequeensmum.. TS heeft geen kinderen.


Oeps, idd verkeerde topic.

Maar jouw updates worden ook erg gewaardeerd hoor TS.
Heerlijk om te zien

Tinka

Berichten: 3793
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:57

Prachtig die sneeuw

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:12

Weet ik Veel hoeveel pagina’s en ik lees dit nu pas. Tja, dat zegt iets over mij ;)

Ik heb net het hoofdstuk Corona, carantaine en huurauto gelezen. Je schrijft heerlijk, ik lees een grappig, spannend en waargebeurd verhaal ! Ik heb morgen een vrije dag, ingepland om te lezen in de zon! Jippie! Ik heb leuk leesvoer.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 17:46

Geeft niks hoor, queensmum!

Dank allemaal.

Welkom ook rien! Beter laat dan nooit, niet waar ;)
En stuur even wat zon op? Hier enorm smerig herfstweer...
(En even tussendoor, wat een rottig verhaal zit je te lezen :') )

rien10
Berichten: 14767
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:25

Rottig, maar verleden tijd!!

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-24 20:57

Daar heb ik maar 1 ding op te zeggen: amen! :')

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-24 12:14

We hebben 2 enorme Velux dakramen besteld en ook al opgehaald. Formaat 114x118, echt wel de moeite!
Nu eindelijk een weekend met fatsoenlijk weer (droog en geen idioot harde wind) dus nu moeten we toch eindelijk maar eens aan de gang. Wel met een om te beginnen, de tweede gaat niet omdat er nog geen verdiepingsvloer ligt :')

Dus wij dapper het ding met alle onderdelen uit de verpakking gehaald en in de woonkamer op de vloer uitgestald, om te kijken hoe het in elkaar moet, of het compleet is en of het überhaupt wel past zoals beloofd. De onderdelen zijn het dakraam+kozijn, een isolatieframe en een afwerkingsframe waarmee hij waterdicht wordt. Schijnt handig te zijn.
Het afwerkingsframe geloven we wel, dat zijn vooral veel stukjes maar is niet moeilijk. Die hebben we tenslotte ook al van het oude spul afgesloopt. Kwestie van de handleiding volgen en ça va. Niet compliqué.

Het isolatieframe is ook niet compliqué. Een kwestie van 4 kanten logisch in elkaar zetten en dat kan maar op een manier. Het raam uit het kozijn tillen is na 3 pogingen ook gelukt (zwaaaaaar!!). Dan verder met de haken vastschroeven aan het kozijn, zodat dat maar vast gedaan is. Voorgeboorde gaten, dus dat kon niet missen. Aan de zijkant dan maar, want aan de bovenkant zitten geen gaten. Aan de onderkant wel. Geen idee waarom.
En dan is het tijd om te kijken hoe het kozijn in het isolatieframe valt.
Bummer! De haken van het kozijn komen niet eens in de buurt van de haken van het isolatieframe. Terwijl ze volgens de handleiding en alle filmpjes op internet, op exact dezelfde hoogte zouden moeten uitkomen. Wat logisch is, want ze moeten in dezelfde panlatten vastgezet worden.
Wat nu?

We hebben er 2 staan, dus we trokken de andere doos ook maar open. Niet dat we daar ruimte voor hebben, maar dan weet je in elk geval of er toch niet stiekem sprake is van een fabrieksfout.
En tadaaaaa! Deze tweede heeft dus wél voorgeboorde gaten in de bovenkant van het kozijn. Plús een dopje waar een voorgeboord kanaal voor een kabel onder verstopt zit. Dus inderdaad toch een fabrieksfout! Daar zit je dan met je peperdure dakraam. Heb je expres Velux besteld, krijg je dit.
Afbeelding

Afbeelding
Dus foto's gemaakt en opgestuurd naar de klantenservice. En nu krijgen we een nieuw kozijn opgestuurd. Die wordt zo snel mogelijk verzonden, vanaf 4 juni :') Welkom in Frankrijk!

Lang leve het feit dat we 2 dakramen hebben waarvan een dus wel gewoon goed is. Want installeren zonder de voorgeboorde gaten kan wel. Het boren van die gaten lukt ons uiteraard ook wel. Alleen het gat waar de kabel doorheen gaat zit in een bepaald patroon geboord, dat is iets wat wij zeker niet kunnen. En er moet een kabel doorheen, doordat we een rolluik aan de buitenkant gaan monteren die elektrisch bediend moet gaan worden.
Maar goed, het wordt opgelost en we kunnen in elk geval 1 dakraam installeren dit weekend. De tweede is toch niet voor begin juni aan de beurt, want er moeten eerst nog 100 dingen gedaan worden voor die nieuwe verdiepingsvloer aan die kant ligt. Onder het raam wat we nu eerst gaan doen zit de oude vloer nog. Die gaat eruit zodra het eerste deel van de nieuwe verdiepingsvloer er ligt, en daarna blijft het daar open.

Het is hier nooit saai ;)

Tinka

Berichten: 3793
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-24 14:42

Gelukkig maar dat dat andere raam dan wel goed is. En goede service dat je een nieuwe krijgt.

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 13:49

En mag je de foute houden?

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 14:37

Jup! Alleen die gaat denk ik gewoon op LeBonCoin. Dat kanaal voor die kabel is er met geen mogelijkheid zelf in te boren en hebben we wel echt nodig.

Na onszelf enorm te slopen ligt het eerste raam erin, met afwerking en alle platen van die kant erbij! Nu alleen nog de laatste rand en de nok.
Boy wat een licht geeft dat, echt bi-zar. Zo fijn!
Ik laat het binnenkort wel even zien.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 14:50

Kun je dat raam niet voor een toekomstige schuur bewaren, als je hem zonder verduistering gewoon kunt gebruiken (daarvoor is de kabel toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden).

Wij verzamelen ramen een beetje, zon nieuw ding als die verder nog wel goed bruikbaar is, zou ik niet snel weg doen. Zal denk ik nooit zoveel opleveren als iets nieuws dat je moet kopen later?

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 15:53

Ja wat een licht geeft dat ineens hè? Wij hebben die glazen dakpannen gedaan, laten we zeggen, heel verhelderend ;-)

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:00

Glazen dakpannen?

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 16:15

tamary schreef:
Glazen dakpannen?


Yep. Geen doorzichtig plastic, maar loodzwaar superdik van glas. Je geeft hier bij de bouwmarkt het type dakpan op en twee weken later heb je ze in glas thuis. Erg duur, maar dat win je weer terug aan de snelheid van de arbeidskosten. En geen vergunning voor nodig.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-24 17:58

We hebben geen schuur, en op het huis kunnen ze ook niet (zolder is een vide zonder mogelijkheden om te betrekken bij de woonruimte). Dus helaas, wij kunnen hem echt niet gebruiken!
We hebben alle opties bekeken, en kunnen hem echt niet gebruiken. Het is ook alleen het kozijn he, zonder raam. We krijgen alleen een nieuw kozijn opgestuurd.
De ramen die we verder uit huis en aanbouw halen, gaan we ook allemaal hergebruiken. Maar niet in gebouwen, wel in de tuin als kweekbakken. Ik heb nu 2 kleine plastic tunnelkassen, maar die rotwind hier heeft die al meerdere keren gesloopt, hoe ik het ook verzwaar of vastzet. Dus voor in de toekomst gaan we die nog vervangen door iets wat niet weg kan waaien.

Ik had het gezien Monique, briljant die glazen pannen! Ik zag ze hier laatst ook ergens voorbij komen, op leboncoin dan.
Wij hadden dus al wel 2 dakramen in de aanbouw, maar die waren maar klein en we wilden veeel meer licht. Dus nu zijn ze ongeveer 3x zo groot.

Licht binnen is zoooo lekker!! Vooral nu we achterin de aanbouw ook het raam dicht hebben met een osb plaat want het raam is weg :')
Dat is een wordt-vervolgd verhaal. Wachten op leveranties enzo. Frankrijk. Geen vandaag besteld, volgende week in huis verhaal ;)

Ik moet dan echt altijd denken aan zoooveel verhalen bij Ik Vertrek: "Over 2 maanden komen de eerste gasten!"
Nou, dan ben je niet gezegend :')
Als ik eraan denk wat er allemaal nog gedaan moet worden voor wij überhaupt de komende winter in de aanbouw kunnen wonen, dan duizelt het me bijna letterlijk en krijg ik bijna spontaan een paniekaanval. Laten we het gewoon maar per project bekijken dus!

Waar we nu staan? Morgen hopelijk weer een filmpje.
Waar project dakraam overigens nog niet in vermeld wordt, dat komt de volgende keer.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:05

Ah ik dacht een compleet raam :)

Die glazen dakpannen van jullie zijn echt gaaf Mo!

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-24 18:15

Dank je Prairy, wij zijn er ook erg blij mee. De lichtopbrengst van zo weinig is al bizar fijn.

Juud, niet panieken. Rustig aan dan breekt het lijntje niet. Het gaat vaak anders dan je had gehoopt en dan moet je creatief zijn. Dat gaat best wel lukken. Als je in frankrijk woont, houd je ook het best hun levensstijl aan, komt het vandaag niet dan morgen wel. Alhoewel ik wel vind dat dat 25 jaar geleden toen we hier kwamen veeeeel erger was dan nu.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 07:08

Klopt hoor, Monique. We zitten gewoon met het slechtste voorjaar sinds tijden en dat helpt niet mee. Naast ons werk een verbouwing van dit formaat is eigenlijk gewoon gekkenwerk.

We pakken het aan per project en plannen ondertussen langzaam vooruit zodat we de materialen zoveel mogelijk hebben liggen en we daar niet op hoeven te wachten. Maar zonder schuur kunnen we niet te ver vooruit bestellen want waar moeten we het dan allemaal laten? Binnenkort gaat heel veel materiaal wat al een jaar lang in de weg ligt, eindelijk aan de kant, verwerkt worden. Dat zijn de balken voor de verdiepingsvloer en een enorme pallet egalisatiemortel.

We gaan gewoon vol gas door. Het zou al schelen als de aanbouw gewoon af is en we daar kunnen wonen. Dan is de druk eraf omdat we dan in elk geval 1 kant fatsoenlijk bewoonbaar hebben.
En als de linky eindelijk eens aangesloten kan worden. Steeds als de lampen knipperen hou ik mijn hart vast. Dat kan nooit nog een jaar goed gaan met die gare, enge elektra.

Komend weekend kunnen we het eerste raam plaatsen. De materialen die we daarvoor besteld hadden komen woensdag of donderdag aan in de winkel.
Zondag of maandag kunnen we dan het voorste raam eruit slopen, eindelijk. Dat kozijn is zo ontzettend verrot.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 08:51

Zou je niet van je buurman een stuk schuur mogen lenen/huren om spullen voor de verbouwing op te slaan? Dan heb je het al in de buurt en kun je ook beter voor aanbiedingen of le bon coin dingen gaan, omdat je de ruimte hebt om het op te slaan.

Als je goed plant en uitschrijft wat je nodig hebt, kan dat echt veel geld schelen.

Of misschien die schuur huren die je eigenlijk wilde kopen? Of is die al verkocht? (Huurkoop een optie?)

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 09:18

Bij de buurman hebben we aan gedacht, maar hij heeft alles zelf in gebruik. Op de begane grond staat het vol met koeien en op de verdieping heeft hij hooi, stro en brok opgeslagen. De schuur waar onze elektra nu nog in zit is leeg, maar die is half ingestort en de andere helft staat op instorten. Helaas dus ook geen optie!
De schuur die we wilden kopen is niet praktisch, die kun je met de auto niet bereiken. Plus dat ze hem gewoon willen verkopen als woonhuis, niet verhuren. Het is het pensioen van de verkopende partij.
Maar dank voor het meedenken!

Op zich hebben we nu wel redelijk in de vingers hoe snel dingen geleverd kunnen worden en hoe snel dus dingen besteld moeten worden. Waar we op wachten voor het plaatsen van de kozijnen beneden is echter een partij geschaafde balkjes. Die hebben ze in de bouwmarkt nauwelijks op voorraad en zeker niet in de hoeveelheden die wij nodig hebben (12 stuks). Geschaafd hout is heel lastig te krijgen en we hebben vanwege de kozijnmaat een bepaald formaat nodig die slechts op 1 plek te krijgen is (breedte en diepte uiteraard, lengte is wel een mouw aan te passen). Dat was een last-minute oplossing vanwege de situatie waar we nu eenmaal mee moeten werken. Dat geeft niks, het gaf ons de mogelijkheid om afgelopen weekend bv het eerste dakraam te plaatsen. Het is niet dat we ons vervelen :D

Ik hou inderdaad ondertussen wel leboncoin in de gaten voor bouwmaterialen ed, maar daar komt sowieso eigenlijk nooit iets bruikbaars voorbij. En als er wel iets bruikbaar is, dan vragen ze er de nieuwprijs voor en kun je het beter gewoon in de winkel halen.
Meubilair gaat wel voor een groot deel daar vandaan komen, daar is geen haast bij.
Voor bouwmaterialen maak ik er wel een sport van om de goedkoopste locaties uit te zoeken voor dezelfde kwaliteit. Dat scheelt onderaan de streep ook echt een bak geld, net als dat we de dakplaten rechtstreeks bij de leverancier besteld hebben ipv via een bouwmarkt (die dezelfde leverancier heeft).

Hierbij nog even een fotootje van het dakraam. Net even gecontroleerd of hij waterdicht is, en ik heb nog geen enkel druppeltje kunnen vinden. Dus missie geslaagd!
Afbeelding
Binnenkort ook nog even een foto van buiten, als het ooit nog droog wordt ;)

Het licht wat we nu binnen hebben vanwege dit raam:
Afbeelding
Met rechts in beeld ons prachtige osb-raam die hopelijk zondag vervangen kan worden.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 14-05-24 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Berichten: 3793
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:23

Ziet er mooi licht uit.

Prairy
Berichten: 9160
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:32

Gaaf he, hoe een goed raam zoveel verschil kan maken!

Monique1963

Berichten: 8683
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 18:52

Ik denk dat je goed bezig bent, Juud, je plant goed vooruit, dat is altijd prima toch? Voor egaliseren, gebruiken wij normaal cement. Vlakt ook goed uit en is erg veel goedkoper en meestal langer houdbaar. Wij hebben althans de ervaring gehad dat speciale mortel niet meer goed verwerkte toen het te lang had gelegen. Dat was in het eerste huis. Daar kwam van alles tussendoor en begonnen we erg veel later pas aan die klus.

JudithO

Berichten: 7079
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-24 19:23

True Monique, voor kleinere oppervlaktes gebruiken we ook normaal cement. Nu voor een groot oppervlak gebruiken we wel speciaal spul, dat werkt toch net iets beter. Gelukkig is dat maar voor 1 ruimte.

Inderdaad Tinka en Prairy, dat licht is genieten!

En nu weer eens een filmpje over de verbouwing: