Drukte Schiphol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 22:57

Weet iemand hoe druk het in deze periode nu op Schiphol is?
Afgelopen weken hebben we natuurlijk in het nieuws gezien dat er in de meivakantie enorme drukte en vertraging was op Schiphol.
Maar is dat buiten de vakantie nog steeds?

Heeft er iemand recent gevlogen? Kun je vertellen hoe lang voor de vlucht je aanwezig was en of je alles gehaald hebt?

Voor een gemiddelde vlucht ben je zo'n 2 uur van te voren op het vliegveld. Maar is dat nu nog genoeg? Of moet dat 3 of 4 uur vantevoren zijn momenteel?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen !

Jildau

Berichten: 9425
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:01

Ik lees even mee want wij vliegen donderdag. Waren van plan om er inderdaad 2 uur van tevoren te zijn maar ben benieuwd of het dan haalbaar is.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:02

Afhankelijk van hoe laat je vliegt zou ik zeker rekening houden met een uurtje extra. M’n broertje had vrijdag echt wel veel vertraging vanwege de security.
Mijn zus had vanmorgen vroeg om 7 uur weinig last.

Amire
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:03

Josien_ schreef:
Weet iemand hoe druk het in deze periode nu op Schiphol is?
Afgelopen weken hebben we natuurlijk in het nieuws gezien dat er in de meivakantie enorme drukte en vertraging was op Schiphol.
Maar is dat buiten de vakantie nog steeds?

Heeft er iemand recent gevlogen? Kun je vertellen hoe lang voor de vlucht je aanwezig was en of je alles gehaald hebt?

Voor een gemiddelde vlucht ben je zo'n 2 uur van te voren op het vliegveld. Maar is dat nu nog genoeg? Of moet dat 3 of 4 uur vantevoren zijn momenteel?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen !

Hi!

Afgelopen weken een paar keer gevlogen. Laatste keer was zondag. Met een uur wachttijd (dus 1.5 uur van tevoren aanwezig ivm boarden etc) zat ik prima. Normaal was ik drie kwartier van tevoren aanwezig altijd maar dat is nu idd te kort. EU vluchten overigens. :)

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 23:24

Gaat om een korte vlucht op een vrijdag begin avond. Dus mogelijk wat extra weekend mensen.

Bedankt voor de ervaringen!

Esther_r20

Berichten: 2414
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:26

Wij vlogen met de net na de staking in de meivakantie, hierdoor lange wachttijden bij de douane. 2,5 uur over gedaan.

Ik zou voor de zekerheid ruim van te voren aanwezig zijn, genoeg leuke winkeltjes of restaurantjes om je te vermaken na het in checken en douane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:48

Wij hebben vorige week woensdag gevlogen om 06.40. Het was super rustig en we waren binnen 15 minuten onze koffer kwijt en door de douane. :-) Aankomst is drukker dan vertrek. Als je de app download zie je een drukteverwachting. Die van ons gaf aan: drukte 1, druk in vertrekhal.. maar wij vonden het mega rustig!

Wij waren er om 03.45 al, en hebben ons echt moeten vermaken met bakken koffie tot we konden boarden.

Over de aankomst terug op schiphol kan ik je na vrijdag meer vertellen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-05-22 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xLoki

Berichten: 3493
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:49

Ik ben afgelopen vrijdag naar Dublin gevlogen. We waren er flink op tijd (3u van tevoren, zoals Schiphol op de site aanraadde) en daar waren we blij mee. We hebben dik 2u over alles gedaan en dus nog een uurtje speling.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 00:09


Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 00:24

Ik ben 4 mei in de middag heen gevlogen vanaf Schiphol en 16 mei in de avond terug aangekomen. Wij vonden het erg meevallen. Alles verliep soepeltjes en vlot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 02:56

Ik ben op 6 mei gevlogen en afgezien van vertraging omdat de bagage niet op tijd aan boord was, nergens last van gehad. Bij de bagagecontrole was er zelfs niemand en kon ik in een keer doorlopen. :+ Maar ik vloog wel intercontinentaal.

Daihyo

Berichten: 88093
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 03:35

As we speak, wij zitten nu bij de gate te wachten. We konden overal doorlopen. Maar dat heeft vast met het tijdstip te maken :+ :O

Pieneappel

Berichten: 496
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:18

Wij zijn zondag 8 mei heengevlogen vanaf Schiphol en afgelopen zondag 15 mei teruggekomen op Schiphol.
We zouden heenweg vliegen om 11:50 en de incheckbalie was om 9:05 officieel open. Wij stonden om 8:50 in een nog korte rij voor de incheckbalie en al vrij snel begonnen ze alvast met inchecken. Daar waren we zo doorheen.
Wel een lange rij voor de poortjes naar de douane en voor de douane. Dat heeft ons nog ongeveer 45 minuten gekost.

Wij hebben die 2:00 van te voren ruim aangehouden en dat zou ik zo weer doen. Al met al is het wel meegevallen
Laatst bijgewerkt door Pieneappel op 18-05-22 06:20, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet
Berichten: 2622
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:19

Gister ochtend gevlogen. Was toen niet druk. Enkel een rij van mijn mede passagiers voor de check in en security.
Drukste was bij de La Place. Iedereen wilde graag wat weten om 5 uur s ochtends en de rest is dan nog dicht.

Ohja wij vertrokken wel een half uur later ivm personeelstekort voor de balie bij het boarden.
Laatst bijgewerkt door future_vet op 18-05-22 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:32

Ik werk op Schiphol. Het wordt tot en met de zomer niet veel beter, zeggen ze.

Het probleem ligt vooral bij security, die zwaar onderbezet zijn en nieuwe werknemers heb je nou eenmaal niet 1,2,3. Die moeten nl ook opgeleid worden.

In de meivakantie had je nog die staking bij het bagage personeel, maar daarvan waren de effecten na een dag of 3 al veel minder.

De rijen voor de check-in lijken wel eens lang, maar dat loopt veel beter door, omdat voor de meeste bestemmingen (vooral binnen EU/Schengen) geen Covid documenten meer gecheckt hoeven te worden. Ook kunnen veel mensen daardoor weer online inchecken of op de self service machines.

Spitstijden zijn wat later op de ochtend tussen 7 en 10 en in de namiddag/vroeg op de avond.
Dinsdagen en zaterdagen zijn meestal wat rustiger dagen, zeker buiten schoolvakanties om.

Reis je in de spitstijden, dan is 3 uur vantevoren aanwezig (voor Schengen bestemmingen) of 4 uur vantevoren aanwezig (niet-Schengen bestemmingen) een must. En zelfs dan waren er in de drukte van de meivakantie nog mensen die net aan de vlucht haalden, of helaas de vlucht misten...

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 06:46

Ik hoorde dat er maar 1 band open was bij de security afgelopen weekend. Degene die vloog naar Amerika en heeft 3 uur over de douane gedaan. Ik zou dus zeker op tijd gaan!

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 07:41

Bedankt voor de tips! Wij hebben de planning om er ongeveer 2 uur en 45 minuten vooraf te zijn, maar door verhalen van drukte twijfelen we of we een trein eerder moeten pakken. Dan zouden we er ruim 3 uur en 30 minuten vantevoren zijn...

Het lijkt zo lang, maar ik ben normaal iemand die er voor een continentale vlucht 1,5 uur vantevoren is :P .

Hilli

Berichten: 22950
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:58

Vorige week dinsdag ging het allemaal vrij soepel. Vlucht einde van de middag, alleen handbagage, 2,5 uur van te voren aanwezig. Mijn collega en ik konden zo doorlopen tot aan de security en waren daar ook snel aan de beurt. Dat is dan wel een doordeweekse dag, en er was duidelijk voldoende personeel voor de hoeveelheid passagiers op dat moment. Ideaal, maar in het weekend lijkt me dat het anders zal zijn.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:42

Wij vliegen de 26ste in de avond. Ik zag al dat het die dag ontzettend druk is dus ik ben een beetje huiverig

Aan het bericht hierboven te lezen moeten we wel 4 uur van tevoren een zijn

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:42

Heb je de mogelijkheid om online in te checken en alleen handbagage mee te nemen? Dan dat vooral doen.

Ik vloog onlangs ook naar Dublin, zagen vooral heeeel veel mensen bij de check-in en bagage afhandeling staan. Security en douane was druk, maar dat liep best aardig door.

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:45

Mijn vriend vloog 30 april naar Turkije. Had ruim 3 uur nodig voor hij bij de gate was. Tis dat het vliegtuig met vertraging vertrok anders weet ik niet of hij m gehaald zou hebben....

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:53

Eind april intercontinentaal gevlogen. Ik was er 3,5 uur van te voren. Er stond toen een enorme rij waar ik toevallig langs mocht lopen vanwege een upgrade. Druk bij security. Daarna genoeg tijd over voor een wijntje en een rondje wandelen. Maar vooral alle covid-papieren controleren duurt lang, als je een gezin van 6 voor je hebt staan met de hele papier handel op 2 telefoons en alles door elkaar dan sta je wel even. Ik ben voor de vakantie liever gewoon wat eerder, dan begint de vakantie dan gewoon al. Boekje mee, drankje, vliegtuigen en mensen kijken. En dan rustig boarden en op pad!

Berdien

Berichten: 64558
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Drukte Schiphol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:04

Oh goed om dit topic te lezen! Wij vliegen maandag om 13.10 naar Edinburgh. Had gerekend met 2 uur, maar ga dat maar verruimen denk ik.. Ik heb al een enorme schurfthekel aan vliegen en alles wat er mee te maken heeft, als ik dan nog stress krijg dan heeft mijn arme vriend het wel heel zwaar met me := :o

Josien_

Berichten: 9040
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 09:17

MarliesV schreef:
Heb je de mogelijkheid om online in te checken en alleen handbagage mee te nemen? Dan dat vooral doen.

Ik vloog onlangs ook naar Dublin, zagen vooral heeeel veel mensen bij de check-in en bagage afhandeling staan. Security en douane was druk, maar dat liep best aardig door.


Online inchecken sowieso, we nemen wel ruimbagage mee :) .

Qua drukte geeft de website van schiphol aan dat het een piekdag is, maar vervolgens qua schema wel het advies om maar 2 uur vantevoren in de vertrekhal te zijn :Y) .

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:33

Josien_ schreef:
MarliesV schreef:
Heb je de mogelijkheid om online in te checken en alleen handbagage mee te nemen? Dan dat vooral doen.

Ik vloog onlangs ook naar Dublin, zagen vooral heeeel veel mensen bij de check-in en bagage afhandeling staan. Security en douane was druk, maar dat liep best aardig door.


Online inchecken sowieso, we nemen wel ruimbagage mee :) .

Qua drukte geeft de website van schiphol aan dat het een piekdag is, maar vervolgens qua schema wel het advies om maar 2 uur vantevoren in de vertrekhal te zijn :Y) .


Lekker krom he. Ik zou daar wel een uurtje bij op tellen, beter even rustig zitten en wachten dan stress of je wel je vlucht haalt.

Wij waren de terugweg van Dublin een uur van te voren op het vliegveld (5.15 uur aanwezig, 6.15 vlucht), was het toch druk! Niet normaal, bijna vlucht gemist. Ondanks dat we voor het werk waren en met 4 mensen dan hem hadden gemist, voelt het toch heel naar om zo te moeten haasten.
Uiteindelijk was pas bij de gate duidelijk dat we een kwartiertje later moesten boarden en was het dus prima, maar de volgende keer neem ik ondanks handbagage, toch wel iets meer tijd haha.