Fietsvakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Fietsvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 07:28

Hallo allemaal!

Binnenkort heb ik vakantie en we zouden graag op fietsvakantie gaan.

Maar… hoe plan je zoiets? Ik ben nog nooit op fietsvakantie geweest, kom echt uit een familie van hotels en all-in-clusive dus ik weet helaas niks over dit soort vakanties, zelf nog nooit gekampeerd. Maar ik dacht: op Bokt zijn vast mensen met ervaring.

Mijn belangrijkste vragen (maar andere reacties mogen ook, want ik weet echt niks!)

- Hoeveel kilometer fiets je gemiddeld voor je ergens gaat stoppen? En per dag? (ik heb een elektrische fiets met een 400 watt accu, en ben een leek ).
- waar slaap je het makkelijkst? B&b? Camping?
- wat moet je naast gewoon je kleding en tandenborstel etc mee aan bagage? Dus voor je fiets bijvoorbeeld.
- hoeveel dagen fietsvakantie is geschikt voor beginners?
- waar moet ik rekening mee houden, anders dan met gewone vakanties?

Ik weet zoals jullie merken echt helemaal niks, dus alle tips zijn welkom!!!

Alvast heel erg bedankt!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:20

Toevallig vertrek ik morgen met fiets en bepakking naar halverwege Denemarken met trein en flixbus om vanaf daar naar Skagen (noordelijkste puntje) te fietsen en weer terug naar Utrecht. Daarmee zal ik zo’n 3 tot 4 weken zoet zijn (1400 km totaal) met rustdagen. Dit zal ook mijn eerste fietsreis zijn, maar ik heb al wel ervaring met te voet en te paard langer onderweg zijn en ben er de afgelopen 2 maanden flink ingedoken, dus ik zal met je delen waar ik mee bezig ben geweest!

Allereerst, een route! Er bestaan talloze routes en fietsnetwerken door Europa heen die zichzelf al voor menig fietser bewezen hebben. Bestaande routes hebben vaak gedetailleerde overzichten van overnachtingsplekken. Dus dat kan ik je sowieso aanraden. Als je alleen in Nederland gaat fietsen kan je makkelijk zelf een route tekenen met fietsknooppunten, daar zijn verschillende websites voor. Als je naar het buitenland wilt, kan je kijken op https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/. Hier vond ik de route Emmen - Jutland waar een compleet routeboekje van is met kaarten en uitleg en alle overnachtingsplekken, zowel met tent als luxer met een dak boven je hoofd. De gpx route is ook te downloaden en daar zal ik voornamelijk mee navigeren, ik gebruik hiervoor de app topo gps, daar kan je gemakkelijk gedetailleerde kaarten van andere landen in zetten en downloaden voor offline gebruik. Ik heb zelf nog de route verder uitgetekend terug naar Utrecht.

Hoeveel kilometers per dag?
Ik ga zelf uit van 60 tot max 100 km per dag. Ik heb geen elektrische fiets, maar een goede touringsfiets. Ik ben dan tussen de 3 en 6 uur onderweg op een dag. Waarschijnlijk zal ik proberen om rond de 70/80 km te zitten. Mijn plan is om niet elke dag al te plannen, maar telkens 2 tot 3 dagen vooruit te plannen hoeveel ik wil fietsen en waar ik kan slapen. Op die manier kan ik aanvoelen wat mijn lichaam en hoofd trekt! Ik weet wel dat 60 km, al helemaal met een elektrische fiets, heel goed te doen is. Dit is ook een kwestie van uitproberen! Teken voor jezelf wat routes in de buurt, opbouwend van 30 tot 60 en met een uitschieter naar meer, zodat je weet hoe dat voelt. En vooral, hoe voelt je fiets? Is je zadel prettig? Veel elektrische fietsen hebben een zacht zadel, maar als je langer onderweg bent is een harder zadel fijner voor je lichaam. Je zitbeenknobbels ga je toch wel voelen, dat went (net als bij paardrijden), maar het is belangrijk dat je ook vooral die voelt en niet wat anders. Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik absoluut een gleuf voor mijn doos in het zadel wil :') Na 100 km fietsen begon ik opeens mijn liezen te voelen, zadelpunt iets laten zakken, maar dat was weer te veel waardoor ik op mijn armen steunde. Dus toch weer iets terug. Dat zijn zaken waar je alleen achter komt als je al stukken gefietst hebt!

Jij hebt een elektrische fiets, ik heb daar niet zoveel verstand van, maar ik zou even heel goed uitzoeken hoe geschrikt die is voor lange afstanden en of je tussen een rit moet opladen of niet. Het laatste wat je wilt is zonder accu komen, dan is een elektrische fiets opeens ontiegelijk zwaar met bepakking erbij.

Waar slaap je het makkelijkst? Tja, dat is echt heel erg persoonlijk. Ik vind met een tentje op pad en alles zelf mee hebben echt heerlijk. Maar je moet wel elke dag de boel opzetten en afbreken. En zorg voor een goed matje, zodat je lichaam kan herstellen. Maar er zullen vast dagen zijn dat het enorm regent en ik voor een b&b kies! Met b&b zit je wel meer met reserveren en aankomsttijden, camping is wat toegankelijker en hebben bijna altijd wel plek voor trekkers.

Wat moet je allemaal mee? Heel veel zonnebrandcrème _O- en om de 2-3 uur insmeren. Verder heb ik een bandenplakzet, handpompje, gereedschapstooltje met alles wat je bij een fiets gebruikt, tape, tyrips, klein flesje kettingsmeer, poetsdoekje, 2x binnenbandjes en 1x opvouwbare buitenband. Maar ik ben best lang onderweg, dus misschien is bovenstaande wat overdreven. Wel kan ik je aanraden om een keer helemaal zelf je band te vervangen, zodat je weet hoe dat gaat. Is heel simpel, maar als je het nog nooit gedaan hebt kan je daar echt tegen op kijken.
Verder heb ik een systeem om mijn mobiel op mijn stuur te klikken van quadlock, met een regenhoes. Een powerbank, veiligheidshesje, helm, extra lampjes (heb verder een naafdynamo). Fietszonnebril is ook fijn, daar gaat de wind niet zo langs en je gaat geheid insecten vangen met je ogen anders. Uiteraard een bidon + houder. Oh ja, een spiegeltje voor links aan je stuur is ook erg relaxt! Scheelt zoveel omkijken en schrikken van voertuigen die je net niet verwacht had.
Qua kleding heb ik 2 fietsbroekjes voor het comfort :D En uiteraard goede regenkleding! Zelf heb ik ook handschoentjes, ik steun vrijwel niet op mijn handen, maar toch merk ik het behoorlijk aan mijn pols en handpalmen na meerdere dagen afstanden fietsen.

Hoeveel dagen? Ook dat is heel erg persoonlijk. Ik ben best wel enthousiast met mijn 1400 km voor het eerst en ook nog eens in mijn eentje, maar ik hou wel van avontuur en uitdaging. Ik zou misschien eerder op 10-14 dagen mikken om mee te beginnen :)

Waar moet je rekening mee houden? Dat je dagen echt lang onderweg bent. Ik heb heel veel luisterboekjes en muziek gedownload. :D En je bepakking uittesten, met een volgeladen fiets fietsen en omgaan is net even anders. Zorgen dat je genoeg eet. Echt uitproberen wat je meeneemt en vooral ook je fiets uitproberen. Ik had mijn toerfiets al heel lang en dacht dat hij helemaal top was hiervoor, maar toch kwam ik erachter dat ondanks 27 versnellingen dit net niet de juiste versnellingen waren om flinke hellingen te trappen. Dus nog last minute een andere casette erop gezet. Of denken dat stuurtassen wel op elke fiets passen, niet dus.
Ik heb trouwens achtertassen van ortlieb en een rol van ortlieb voor er bovenop, een stuurtas van AGU en een kleine frametas van AGU. Ik heb geen voortassen.

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 13:30

Wauw Suliko, wat een uitgebreid en duidelijk antwoord! _/-\o_ +:)+
Hier kan ik echt heel veel meer :)F Dank je wel!
Goede tip om thuis uit te proberen met bepakking en zo! Ik fiets al wel vaker langere afstanden, maar slaap tot nu toe altijd thuis :+

Hele fijne vakantie alvast! Het klinkt echt supervet wat je gaat doen! Ik blijf nog even veilig in Nederland de eerste keer, maar lijkt me super vet om in de toekomst een reis zoals die van jou te doen! Ga je alleen fietsen of samen met iemand?

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:42

Graag gedaan! Fijn dat je er wat aan hebt, was al bang dat het een veel te lang verhaal was geworden :')

En Nederland is ook echt heerlijk en prachtig fietsen! Als voorbereiding heb ik veel vanuit Utrecht richting Hilversum en Arnhem gefietst en een weekend in zuid Limburg gespendeerd, daar is het ook zo mooi!
Ik weet niet waar je woont, maar je zou natuurlijk richting zuid Limburg kunnen gaan en vanaf daar een ronde naar het noorden en bijvoorbeeld nog een schiereiland meepakken. Of juist de andere kant op, vanaf zeeland de kust mee pakken naar texel.

Ik ga alleen, dus dat is ook wel spannend. Maar ik vind het stiekem ook wel heerlijk om alleen met mezelf rekening te houden en met mezelf te chillen. Al gaan er vast dagen komen van afzien, zowel mentaal als fysiek :')

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 13:56

Suliko schreef:
Graag gedaan! Fijn dat je er wat aan hebt, was al bang dat het een veel te lang verhaal was geworden :')

En Nederland is ook echt heerlijk en prachtig fietsen! Als voorbereiding heb ik veel vanuit Utrecht richting Hilversum en Arnhem gefietst en een weekend in zuid Limburg gespendeerd, daar is het ook zo mooi!
Ik weet niet waar je woont, maar je zou natuurlijk richting zuid Limburg kunnen gaan en vanaf daar een ronde naar het noorden en bijvoorbeeld nog een schiereiland meepakken. Of juist de andere kant op, vanaf zeeland de kust mee pakken naar texel.

Ik ga alleen, dus dat is ook wel spannend. Maar ik vind het stiekem ook wel heerlijk om alleen met mezelf rekening te houden en met mezelf te chillen. Al gaan er vast dagen komen van afzien, zowel mentaal als fysiek :')


Nee juist fijn, zo’n uitgebreid antwoord!
Ik woon in de kop van Noord-Holland dus vind alles leuk behalve de kust, want die zie ik al vet veel hahaha, woon ik 5 minuten vandaan.
Dus zat zelf te denken aan Achterhoek of Limburg inderdaad.

Super stoer in je eentje!!! Lijkt me heerlijk haha. Heel veel plezier!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:06

Zelda_Link schreef:
Suliko schreef:
Graag gedaan! Fijn dat je er wat aan hebt, was al bang dat het een veel te lang verhaal was geworden :')

En Nederland is ook echt heerlijk en prachtig fietsen! Als voorbereiding heb ik veel vanuit Utrecht richting Hilversum en Arnhem gefietst en een weekend in zuid Limburg gespendeerd, daar is het ook zo mooi!
Ik weet niet waar je woont, maar je zou natuurlijk richting zuid Limburg kunnen gaan en vanaf daar een ronde naar het noorden en bijvoorbeeld nog een schiereiland meepakken. Of juist de andere kant op, vanaf zeeland de kust mee pakken naar texel.

Ik ga alleen, dus dat is ook wel spannend. Maar ik vind het stiekem ook wel heerlijk om alleen met mezelf rekening te houden en met mezelf te chillen. Al gaan er vast dagen komen van afzien, zowel mentaal als fysiek :')


Nee juist fijn, zo’n uitgebreid antwoord!
Ik woon in de kop van Noord-Holland dus vind alles leuk behalve de kust, want die zie ik al vet veel hahaha, woon ik 5 minuten vandaan.
Dus zat zelf te denken aan Achterhoek of Limburg inderdaad.

Super stoer in je eentje!!! Lijkt me heerlijk haha. Heel veel plezier!


Dankjewel!!

En begrijpelijk dat je dan geen kust wil. Ik kan je dan zeker aanraden om over de Utrechtse Heuvelrug en Veluwe richting de achterhoek te gaan. Via de maasduinen zou je dan het stuk ‘onder de rivieren’ bij Nijmegen en Den Bosch kunnen pakken en vanaf de biesbosch weer naar boven. Dan heb je een prachtige route met heel gevarieerd binnenlands landschap, met heuvels, bos en heide, rivieren met uitgegestrekte uiterwaarden en boerenlandschap. Plus je komt ook nog langs een aantal leuke steden!

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:17

Ik ga dan wel niet fietsen maar wel heel vaak op wandelvakantie. Qua fietsen dus geen tips, maar qua rondtrekken kan ik je wel helpen :)

-Met een paar tiewraps en een rol ducttape kan je vrijwel alles tijdelijk repareren (lek in je matje of tent bijvoorbeeld), maar gereedschap waarmee je je zadel/stuur hoger/lager kan zetten is wellicht ook een goed idee (naast bandenplaksel etc)
-Rondtrekken met je eigen tentje is echt heel leuk en vaak ook makkelijk te vinden op je route. Maar als je niet gewend bent op een matje in een tentje te slapen dan is na een nacht of 4 een keer een nachtje B&B met een echt bed wel heel lekker, dan kan je een keer wat beter herstellen.
-Zorg dat je spullen waterdicht in te pakken zijn, doe desnoods kleding ed in een plastic zak in je tas.
-Talkpoeder (voor baby's) is echt wonderspul als je merkt dat je last krijgt van schurende benen of andere schuurplekjes (en voor heren, edele delen inpoederen helpt ook veel)
-Als je naar zuid-limburg gaat: het is daar behoorlijk klimmen en dalen! Je zal de lengte van je route daarop willen aanpassen als je het niet gewend bent.
-Als je door de binnenlanden komt dan kom je nog wel eens kraampjes tegen met vers fruit, boerderij-ijs of andere lekkere dingen die mensen aan huis verkopen. Zorg dat je wat cash bij je hebt voor zulke dingen, want lekker :D
-Ik vind het zelf altijd prettig om met een trekking alle campings al vast te leggen. Het is namelijk echt heel irritant als je ergens moe aankomt en er is geen plek meer :7 Bovendien helpt het op zwaardere momenten erg om te weten waar je eindpunt ligt. Ik zou dus in elk geval een a twee nachten vooruit reserveren. Al is het fietsend wel makkelijker om nog 5 km door te moeten dan lopend natuurlijk.
-Koop een tubetje reiswasmiddel zodat je iets kan uitwassen als je wilt. HEMA heeft dat onder andere (200 ml geloof ik, voor 10 handwasjes)
-Als je in een gebied zit met heel veel beestjes en je ademt ze steeds in en wordt er gek van, mondkapje op!

MuSLi

Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:22

Zelda_Link schreef:
Suliko schreef:
Graag gedaan! Fijn dat je er wat aan hebt, was al bang dat het een veel te lang verhaal was geworden :')

En Nederland is ook echt heerlijk en prachtig fietsen! Als voorbereiding heb ik veel vanuit Utrecht richting Hilversum en Arnhem gefietst en een weekend in zuid Limburg gespendeerd, daar is het ook zo mooi!
Ik weet niet waar je woont, maar je zou natuurlijk richting zuid Limburg kunnen gaan en vanaf daar een ronde naar het noorden en bijvoorbeeld nog een schiereiland meepakken. Of juist de andere kant op, vanaf zeeland de kust mee pakken naar texel.

Ik ga alleen, dus dat is ook wel spannend. Maar ik vind het stiekem ook wel heerlijk om alleen met mezelf rekening te houden en met mezelf te chillen. Al gaan er vast dagen komen van afzien, zowel mentaal als fysiek :')


Nee juist fijn, zo’n uitgebreid antwoord!
Ik woon in de kop van Noord-Holland dus vind alles leuk behalve de kust, want die zie ik al vet veel hahaha, woon ik 5 minuten vandaan.
Dus zat zelf te denken aan Achterhoek of Limburg inderdaad.

Super stoer in je eentje!!! Lijkt me heerlijk haha. Heel veel plezier!

Ik heb een paar jaar geleden de LF-7 route, ook wel Oeverlandroute, gefietst. Deze loopt vanaf Kanne (net buiten Maastricht) naar Schoorl. Ongeveer 400km. Leuke route, niet te uitdagend, maar wel mooie uitzichten en omgevingen :j

Ik was met de trein naar Maastricht, vanuit daar naar het startpunt gefietst en toen gestart :) geslapen in een trekkershut en een hotel (fietste het in 3 dagen met de racefiets), maar er zijn opties zat wat dat betreft!

Er zijn nog meer LF routes. Misschien zit daar iets voor je bij.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:30

Fietsvakanties zijn heel erg leuk om te doen! Alleen ik kan je niet helpen met het elektrische gedeelte van de fiets. Wij hebben twee tourfietsen en daar kunnen we de complete bepakking op doen.

De eerste keer hebben we van A naar B gefietst in twee dagen (beetje pech dat het code rood was vanwege de warmte, maar we zaten om 6 uur op de fiets en ik had het niet willen missen!). De totale afstand was iets van 90km per dag en precies in het midden hebben we een hotel geboekt. Dat beviel best wel goed. Het jaar erop zijn we vanuit het midden van het land langs de kust omhoog gegaan, via Texel naar Vlieland en via de Waddenkust terug Friesland in, via vrienden in Flevoland weer naar huis. Dit hebben we allemaal met B&B en in hotels gedaan. Wel elke dag tussen de 80 en 120 km en dan is het heerlijk om gewoon begin van de middag aan te komen en te kunnen douchen en op een bed te kunnen liggen. We fietsten trouwens in code oranje toen vanwege de harde wind. We hadden de complete waddenkust wind tegen, vreselijk op dat moment, maar we hebben het er tot op de dag van vandaag nog steeds over. Daarna hebben we de oostkant van Nederland eens gepakt, ook weer met leuke hotels en B&B's. Wat ik van te voren altijd bekijk is of we rond 12 uur ergens in een dorp aankomen zodat we kunnen eten. Het is best intensief en als je al fietsend in een onbekende omgeving nog een restaurant of iets dergelijks moet vinden, dan werkt dat bij ons niet echt.

Vorig jaar hebben we een tent gekocht en net als de eerste keer hebben we van A naar B gefietst, gewoon om de spullen uit te proberen en te kijken wat we nog misten. We hadden eigenlijk op de planning om een lange fietsreis te gaan maken, maar die moeten we waarschijnlijk skippen. We gaan nu voor een kortere in Nederland.

Belangrijk is om te kijken hoeveel je wilt/kunt fietsen, op welke manier (wij doen knooppunten en hebben een route op de Wahoo). De knooppuntroutes kun je via de website van de ANWB in elkaar zetten. Ook de LF routes zijn aan te raden. Dat zijn routes waarbij je de borden gewoon kunt volgen.

Wij fietsen ongeveer 20km per uur, zorgen meestal met 1,5 uur dat we ergens een eetmomentje hebben. Dan nog 1,5 uur voor een uitgebreide lunch. Dan in de middag afhankelijk van het doel, delen we de tocht weer in twee/drie stukken op van meestal een uur. Het is maar net een beetje wat prettig is voor je. Meestal vertrekken we rond 8/9:30 uur. Als we met de tent gaan, dan maken we de tochten korter ivm het opzetten/afbreken van de tent.

Slapen is voor mij geen issue, meestal iets minder uitgerust op een matje op de camping, maar dat vind ik net zo leuk. Van het slapen weet ik meestal niet zoveel meer, omdat ik eigenlijk altijd lekker moe ben en een compleet leeg hoofd heb.

Wij hebben meestal twee setjes fietskleding mee en dan nog een nette set kleren. Voor de fiets meestal wat reparatiespullen mee en in ieder geval twee nieuwe binnenbanden. In Nederland lukt het over het algemeen prima om een fietsenwinkel binnen te lopen als je een probleem hebt. Men wil je altijd direct wel helpen en zijn altijd enthousiast als je verteld dat je op fietsvakantie bent. Voldoende eten en drinken is voor mij persoonlijk heel belangrijk. Met warm weer zorgen we altijd voor tabletten met extra mineralen. Ook een dun lang t-shirt is handig met veel zon. Ook de zonnebrandcrème ligt op een plek waar ik direct bij kan.

Hoeveel dagen? Ik zou zeggen, start eens van A naar B in twee of drie dagen. Wat je ook kunt doen is de trein naar een punt pakken en dan terug fietsen. Het is een beetje uitzoeken wat werkt. Voor de één is dat 80km per dag, de ander 120km per dag. Het fietsen zelf is meestal niet het probleem, maar het is wel handig dat je een beetje gewend bent aan een paar uur op een fiets zitten.

Daarnaast dragen we beide een helm, met name vanwege de klikschoenen, maar ook vanwege dat je na een hele dag fietsen soms iets mindere focus hebt (wellicht met elektrische fiets minder, maar goed de meeste bijna ongevallen komen meestal voort uit onoplettendheid van anderen). Ik heb veel van mijn favo fietsbroekjes, maar ook één met een compleet andere zeem erin. Als ik dan toch ergens een vervelend plekje krijg, dan kan ik in ieder geval nog afwisselen.

En tja, neem zo weinig mogelijk mee. Pak de tassen zo logisch mogelijk in, hou hetzelfde ritueel aan met inpakken. Zelf ben ik blij met mijn packing cubes, die kun je los uit de tas halen, zonder dat echt alles door elkaar heen gaat. Hou ruimte over voor een tas met vieze was of natte spullen. Meestal kun je met B&B's en hotels wel heel minimaal fietsen. Met campings dan moet je wel wat meer meenemen. Het heeft z'n voor en nadelen.

De voorbereiding vind ik zelf het belangrijkste eigenlijk. Welke route, waar kom je langs, wanneer/waar kun je lunchen (veel is bijv. dicht op maandag), waar kun je avondeten, wat is er verder nog voor leuks te doen op de reis. Hoe laat moet je op een bepaalde plek zijn voor bijv. een overtocht. Moet je alvast kaarten kopen voor een overtocht? Kom je pondjes tegen, zo ja wanneer varen die, tot hoe laat?

Het is echt heel leuk om te doen! Je maakt heel veel leuke dingen mee. Als ik er over schrijf, dan krijg ik alweer zin om op de fiets te stappen!

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fietsvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 14:39

Lijkt me echt heerlijk, zo’n fietsvakantie <3
Ik heb geen tips, want nooit zelf gedaan, maar ik lees met veel interesse mee!

Ik kwam wel ooit deze fietscamper tegen, en dat blijft maar in m’n achterhoofd zitten, ik vind dat zó gaaf <3
Afbeelding

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Fietsvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 13:21

Super leuk om te doen!

Denk voor overnachtingen ook eens aan vrienden op de fiets. Het lidmaatschap is niet duur en je kan heel leuke adressen vinden.
Als wandelaar heb ik er nu twee keer gebruik van gemaakt en volgend jaar wil ik er gebruik van maken als ik het Pieterpad in één keer ga lopen.

Mocht je naar zuid Limburg willen, bedenk dan dat het klimmen ook invloed heeft op de accu van je fiets.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:06

Leuk zeg!

Wij zijn vorig jaar naar Frankrijk geweest en nu vertrekken wij morgen naar Denemarken, Zweden en Noorwegen voor een fiets/wandelvakantie. Vooral een tip is koop Ortlieb fietstassen en goeie regenkleding niets is vervelender dan zelf kou vatten door nattigheid en je spullen nat hebben.

Voor de rest kijken wij altijd gewoon een beetje hoeveel km we willen die dag we zoeken per dag meerdere campings uit die plek hebben voor trekkertentjes en kijken dan hoeveel goed voelt die dag. Wij zitten meestal tussen de 50 en 80 km soms een keer 100 als mijn gezondheid het toelaat.

Wij hebben trouwens zowel achter als voortassen aan lowriders hangen :)

Het is echt een geweldige manier van vakantie vieren ook heel erg vrij je kan gaan en staan waar je wilt :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:16

Ik heb met mijn zus destijds best wat fietsvakanties gehad, met een drie versnellingenfiets. Wij namen een tentje mee. Verdeeld over de twee fietsen. Je hebt heel fijne compacte en lichte tentjes tegenwoordig zeker. :j

Slaapzak, luchtbed en een kussensloop. Daarin propten we s nachts kleren zodat we een kussen hadden. Ook de kookspullen verdeelden we over ons tween.

Mee zeker een petje, zonnebrand creme, anti mug, extra goed ondergoed, eventueel naadloos. Of een fietsbroekje zodat je achterwerk wat beschermd wordt. Goed schoeisel is ook wel fijn en een regenpak en extra paar droge schoenen zodat je met regen niet alles nat hebt (helaas ervaring mee -O- )

Goede papieren fietskaarten, eventueel fietsknooppunten routes meenemen en een navigatie die ook de fiets aankan. En eventueel voorbereid wat adressen van campings.

Bidonhouden en voldoende drinken. Eventueel ranja met suiker mee tegen hongerklop. Doe aub alleen geen houdbare melk daarin. Dat is geen goed plan met warm weer. :+

Wij fietsten tussen de 70/100 km per dag op vlak terrein maar we wilden ook echt een best eind weg. Vanuit noord limburg naar teutoburgerwald, en de belgische ardennen.

Maar als je het kalm aan wilt doen is minder ook handig en misschien wel fijner ook. Zeker als je je fietsaccu moet gaan laden. Ik weet niet wat je actieradius is van de accu. Maar bij veel rustpunten kun je tegenwoordig je fiets opladen.

Maar vooral ga je neus achterna plan niet te strak maar geniet vooral van wat je ziet. Desnoods fiets je 25 km ziet een leuke camping en gaat daar staan. Dat is meer ontspannen dan koste wat kost de kilometers maken

kosseh

Berichten: 2614
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 16:34

Vorig jaar fietsvakantie gedaan in NL. Ik heb met 2 vrienden in een weekje de Elfstedentocht gefiets en nog uitstapje naar Vlieland en Terschelling gedaan.
Alle 3 hadden we het nog nooit gedaan.

Was echt onwijs leuk. Wij hebben max 90km op 1 dag gefiets. Meestal 40-50. Dat is prima te doen in 3 uur, waardoor we onderweg ook nog wat leuks konden doen.

Ik had zelf een oma fiets met rekje voorop mee. M'n backpack achter op m'n bagagedrager, dagtasje voorop. Dat was ideaal. Die kon er zo af als we ergens waren en dan kon ik hem gewoon makkelijk mee op m'n rug.
Zo zat het vast, met koffer banden die onder m'n bagagedrager door zaten
Afbeelding

Wij hebben overnacht in Hotels, B&B's en een staancaravan zodat we geen kampeer spullen mee hoefde.

Plannen van de route hebben we gedaan met google maps, op de fiets ook Google maps aangehad.
We hebben gekeken wat we ongeveer wilde fietsen op een dag en welke plekken je dan uit komt, daar een overnachting in de buurt geboekt.

Voor m'n fiets had ik tyreps, ducktape, bandenplak setje, handpompje en sleuteljte waarmee je je zadel hoogte verstelt mee. In NL ben je nooit ver van een fietswinkel mocht er echt iets groot stuk zijn

Ook een goedkope fietsbroek gekocht, zat op het lange stuk toch wat fijner.

Waar je rekening mee moet houden?
Hoe je je fiets op de bestemming krijgt. Wij gingen met de trein. Nu mogen er in de meeste treinen maar 2 fietsen per fietsplek mee.
Op vrijdag middag gingen er heel veel met de trein, waardoor we niet altijd mee konden.
Verder is het mij heel goed bevallen.

Zelda_Link

Berichten: 217
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 06:57

Wauw wat een goede tips hier!
Bedankt allemaal!

Ik heb al veel van de dingen die jullie aanraden gekocht . En ik oefen met het fietsen met bepakking, dat was ook een hele goede tip.
Alleen gisteren niet gefietst, toen was het mij echt veel te heet :=

De vakantie begint steeds meer vaste vorm te krijgen qua route. Nu alleen nog anderhalve week werken en iemand die voor paardlief zorgt die dagen en dan kan ik op pad /3

amand0
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:01

Hou er wel rekening mee dat je met een 400 watt accu geen enorme afstanden kan afleggen. Ik ben laatst ook met de fiets op vakantie geweest, heb een 700+ accu en kon een km of 80 fietsen zonder bijladen.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:36

Ik heb de LF maasroute gefietst. We fietsen tussen de 50 tot 85 km per dag aan route. Wat we waren vergeten in te calculeren is dat er niet altijd een supermarkt dichtbij is, waardoor er soms nog 10 km bij komt wat best veel is, als je al moe bent. We hebben in 12 dagen 770 km gefietst met een gewone fiets met 8 versnellingen.

Aan het eind van de dag zochten we vpor de volgende dag een camping langs de route. In nederland is er eigenlijk altijd wel iets te vinden. Het leukst en goedkoopst zijn de kleinere campings met een trekkersveldje. Waar we wel mee zaten is dat je als 21- niet overal terrecht kan.

Kwa bepakking hadden we voor kleding elk twee grote fietstassen en voor de kookspullen twee kleinere fietstassen. Daarnaast hadden we nog een tent en twee rugzakken. Een tip is om alle campeerspullen in miniformaat te kopen, zoals een slaapzak en een slaapmatje. Bij de Decathlon hebben ze veel spullen die ook nog voordelig zijn. Verder heb ik een fietsbroek gedragen, maar mijn vriendin niet. Het ligt er net aan of je dat fijner vind.

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 16:08

Moest aan je topic denken TS! Ben je al onderweg? En waar ga je heen? :D

Ik heb inmiddels 1472 km gefietst, voornamelijk door Denemarken en nu door Noord-Duitsland terug aan het fietsen, nog 330 km naar huis, dat verwacht ik eigenlijk wel in 3 dagen te doen :')
Waar ik eerst gemiddeld 70-80 km fietste, is dat langzaam verschoven naar 90-110. Door Denemarken deed ik natuurlijk ook meer sight-seeing. Nu is mijn focus op thuis komen, maar vind ik zolang onderweg zijn ook heerlijk! Ik start vroeg (voor 9 op de fiets), zodat ik nog wel een langere avond op de volgende camping heb.
Voor mij is het bikepacken enorm bevallen en ben al volgende avonturen aan het uitdenken O:) (uk/schotland, naar Kopenhagen en door naar Zweden, Italië en Slovenië). Ik heb zoveel prachtige natuur gezien, ben zo tot rust gekomen ondanks het af en toe afzien, en hele fijne mensen ontmoet. Geen ongelukken of platte banden (lang leve Schwalbe banden, ik heb geleerd dat de beste zijn die je kan hebben, mocht je nog een tip willen die ik eerder nog niet wist).
Het ergste wat me is overkomen is gisteren gebeurd, mijn powerbank gejat die ik tijdens het douchen even aan het opladen was bij de vrouwen douches… -O- briefje in duits en engels opgehangen dat ik van de powerbank afhankelijk ben om thuis te komen en of degene hem alsjeblieft naar de receptie wilt brengen bij een grijntje spijt. Ik heb mijn route/kaart via een app, maar met de afstanden die ik fiets houd mijn mobiel het niet de hele dag vol. Ik had de route in een boekje, maar die had ik weggegeven de dag ervoor aan 2 Nederlandse jongens die net begonnen met dezelfde tocht maar hun boekje had een ongeluk gehad met een flesje cola :=
Maar, een heel lief Duits koppel had mijn briefje bij het sanitair gelezen en zij hebben me een powerbank te leen gegeven om thuis te komen _/-\o_
Over het algemeen zoveel fijne, goede, gastvrije en helpende mensen ontmoet! Echt tof! Ben benieuwd naar jouw ervaring TS!

Een kleine sfeer impressie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Fietsvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 05:53

Ik ben ook benieuwd of je al op vakantie bent:).

Ik zou me vooral niet zoveel zorgen maken en lekker gaan. Als je in Nederland een pinpas meeneemt, komt het eigenlijk altijd wel goed.

Als wij gaan fietsen nemen we vaak het volgende mee:
Tent, kooksetje, slaapzak/matje, 2 setjes kleding voor op de fiets, 1 setje voor naast de fiets. Een warme trui, goede! Regenkleding. Extra paar slippers/sandalen voor op de camping. Powerbank, telefoon, klein EHBO setje, reserve binnenband en bandenplakspul en multitool speciaal voor fietsen met een kettingpons en wat in inbusleuteltjes. Wat ducttape en kettingolie.
Wij slapen eigenlijk altijd op een camping of maken gebruik van warmshowers/bewelcome/couchsurfing. Campings doen we altijd op de bonnefooi. De andere overnachtingen probeer ik 1/2 dagen vooruit te regelen.

Er zijn in Nederland ontzettend veel leuke uitgezette routes. Bijvoorbeeld de of routes, het fietserspad, of iets wat je zelf aan elkaar knoopt o.b.v. knooppunten. Wij fietsen in Nederland vaak 80-100km per dag en in het buitenland(bergen/heuvels) tussen de 60-80. We hebben echter nooit haast en stoppen vaak om stadjes te bekijken, van de natuur te genieten of te lunchen.

Voor mij is het nog 3 weken wachten. Dan gaan we met de fiets naar Frankrijk. We hebben een bruiloft waar we op de fiets heen gaan en hebben 14 dagen om ongeveer 1000 km af te leggen. Na de bruiloft gaan we nog een weekje touren en komen dan met de trein terug.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:01

Ouder topic, maar ik was benieuwd of je uiteindelijk nog gegaan bent en hoe het bevallen is.

Ik ben van plan om in mei de LF NAP, Noord Oost Groningen naar zuidwest Brabant, route te gaan fietsen en dan vanaf het laatste punt nog even naar huis, een extra 80km. Ik heb 2 rustdagen ingepland en zal ongeveer 10 dagen onderweg zijn. Ik heb een elektrische fiets maar mijn plan is om het heel rustig aan te doen en eea onderweg te bezichtigen. Ik zal afwisselen tussen trekkershutten/tenten en heel af en toe een B&B. Slaapzak en kussen neem ik sowieso mee.

Fiets is al voor onderhoud geweest, ik heb er gelijk een soort anti lek banden op laten zetten.

Voor de kenners, ik heb nu redelijk waterdichte fietstassen maar die kan ik niet makkelijk van mijn fiets halen. Ik ga denk ik op zoek naar andere tassen. Nu las ik over Ortlieb, maar welke dan? Neem je ze ook mee de supermarkt in of laat je ze dan gewoon op de fiets? Is een stuurtas aan te raden? Ik fiets liever niet met een rugtas op.

Tips waar ik fietsbroeken (welk merk?) kan kopen zijn ook welkom.