Lange reis alleen maken

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 21:17

Hoi! :)

Omdat ik er nu toch veel mee bezig ben, leek het me wel leuk om een topic te maken. Omdat het me ook fijn lijkt om met anderen te bespreken hoe het voor hen is.

Ik ga dit jaar voor het eerst een echt langere én verre reis, alleen, maken :)

Het is best een hele stap, mijn baan die ik nu heb stopt dan eerst (dus ik moet het doen van spaargeld), ik moet mijn studio onderverhuren en het is dus voor het eerst dat ik zo'n lange tijd uit m'n vertrouwde omgeving in Nederland ben.

Het zat al langere tijd in mijn hoofd om dit te doen, en nu wil ik het echt gaan waar maken.

Maar jemig, wat is het spannend :')

Ik heb gisteren mijn vliegticket naar Thailand geboekt. En het plan is om daar zo'n 3 maanden (minimaal) te verblijven en vrijwilligerswerk te doen (via Workaway). Het idee is om naar meerdere plaatsen te gaan. Als het lukt wil ik ook nog 1 of 2 andere landen in Azië meepakken :D (Maar nu met alle corona regels is dat even aanzien wat wat dat betreft lukt).

Ik moet zeggen, momenteel dwaalt alles nog een beetje door mijn hoofd- alles wat ik moet regelen, en twijfels, gedachten van, ga ik het wel allemaal redden.. Maar ik weet dat dit al jarenlang mijn droom is dus ik ga het toch proberen :)

Ik heb trouwens al wel vaker alleen gereisd maar dan binnen Europa, en het langst achter elkaar was 5 weken.

In ieder geval, zijn er nog meer mensen zoals mij die dit voor het eerst gaan doen?

Of mensen die al wat ervaring ermee hebben en de nodige tips hebben? :D

Ook bijvoorbeeld hoe het is om als vrouw alleen te reizen buiten Europa..

Ik ben heel benieuwd en ik hoop dat er meer zoals mij zijn! *\o/*

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 21:24

Super leuk en wat stoer van je **\O/**

Echt lange reizen niet, maar ik heb wel solo ervaring met landen als Mexico, Vietnam (3-weekse backpacktocht) en Australië (soort van stage dat uitliep op bijna 2 maanden rondreizen).

Ik heb me eigenlijk geen moment onveilig gevoeld in al die landen. Een beetje gezond verstand en logisch nadenken (niet steegjes in, niet vreemde mensen volgen enzo).


Wanneer vertrek je?

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 21:30

Lagonda schreef:
Super leuk en wat stoer van je **\O/**

Echt lange reizen niet, maar ik heb wel solo ervaring met landen als Mexico, Vietnam (3-weekse backpacktocht) en Australië (soort van stage dat uitliep op bijna 2 maanden rondreizen).

Ik heb me eigenlijk geen moment onveilig gevoeld in al die landen. Een beetje gezond verstand en logisch nadenken (niet steegjes in, niet vreemde mensen volgen enzo).


Wanneer vertrek je?


Dankjewel! *\o/*

Wow, dat zijn ook hele toffe landen! En ook niet om de hoek!

Mexico zou ik niet durven, maar gelukkig heb je je daar niet onveilig gevoeld!

Ja, net als in Nederland, gewoon je gezond verstand volgen denk ik. Nooit zomaar met mensen mee gaan of dingen geloven. En gewoon goed letten op kostbare spullen. Toch weet je nooit alles 100% zeker, maar dat lijkt me idd de basis :D

Wat vond je van Vietnam? Ook heel mooi lijkt me!

Ik vertrek in November. :)

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:23

Oh stoer van je! *\o/*

Ik snap dat het heel spannend is!

Ik ben 4 keer alleen naar Afrika vertrokken.
Elke keer vallen de eerste dagen (of aankomst in een nieuw land) mij een beetje zwaar. Voel me wat eenzaam omdat je plots uit je vertrouwde omgeving bent, uitzoeken hoe het nou precies werkt daar, even wennen aan het Engels praten, ik moet m'n introverte bubbel uit :+
Ik zie regelmatig berichten voorbij komen op een Facebook groep dat mensen na 4 dagen 'spijt' hebben.
Mocht je dat gevoel krijgen, no worries is normaal!

Mijn strategie als blanke, kleine vrouw alleen op avontuur in Zuid-Afrika en Tanzania: chagrijnig kijken op straat :+ niet je leukste, sexy outfit aantrekken of een merk tas mee nemen. Doorlopen, mensen negeren en nooit laten zien dat je verdwaald bent (zo rond draaien dat je GPS op Maps mee werkt...)
Binnen in een restaurantje ben ik al een stuk aardiger :D

Luisteren naar je onderbuik gevoel en als ik ergens over twijfelde, heb ik regelmatig aan de host van m'n guesthouse gevraagd of ik m'n live locatie mocht doorsturen en m'n aankomsttijd.

Oké, na dit alles klinkt reizen niet meer zo leuk :+ go with the flow! Sta open voor andere culturen, durf te vragen en uit te proberen! Laat je Nederlandse mentaliteit hier (op tijd zijn, schema's, planning... ) en geniet :)

Nog een tip mocht het van toepassing zijn: check of er tampons te koop zijn in jouw land. Dit bestaat bv in Tanzania niet en dat vond ik niet zo leuk.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 22:28

Oh gaaf zeg! Als je er geweest bent wil ik heel graag weten wat je ervan vond in Thailand. Die staat nog op mijn lijst voor een lange soloreis.

Ik ben meerdere keren voor langere tijd weggeweest. Ook naar landen die als "minder" veilig bekend staan. Ik ben onder andere naar China, Taiwan, Zuid Korea en Brazilië geweest. Mijn ervaring leert me dat het handig is om op voorhand wat mensen te kennen die je de eerste dag even wegwijs kunnen maken in de stad waar je terecht komt. Zeker in een land waar jij de taal niet of onvoldoende beheerst. Verder vooral even via het internet opzoeken wat valkuilen zijn specifiek gericht op het land (scams etc.) en verder vooral open staan voor gezelligheid met wat lokale mensen.

De meeste locals zijn vaak erg vriendelijk! Probeer trouwens ook een klein beetje de taal te leren (als je goedendag kan zeggen ben je al heel ver) dan heb je meteen een binding met de locals.

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:25

Fearn schreef:
Wat vond je van Vietnam? Ook heel mooi lijkt me!

Ik vertrek in November. :)


Vietnam vond ik echt fantastisch en kan ik echt aanraden! Ondertussen alweer een paar jaar geleden maar nog steeds mijn meest favoriete reis. Ik had toen nog een topic gemaakt met wat foto's: [BEU] 3 weken solo door Vietnam

November is al snel, heel gaaf! Hou je het hier een beetje bij hoe het is met voorbereidingen, de reis, daar, foto's enzovoort :D

En inderdaad iets simpels als dankjewel in de taal kunnen ze waarderen! Net 2 weken rondreizen door Zweden gehad en elke keer als we ergens dankjewel of alsjeblieft in het Zweeds zeiden werden de mensen meteen helemaal blij.

Voor onder andere Vietnam en Amerika gebruikte ik de website couchsurfing. Om bij mensen te overnachten (alleen Amerika gedaan) maar ook om oproepje te plaatsen of er mensen in de omgeving waren die wat samen wilde doen. Geen idee of dat nog steeds kan maar via daar kwam ik bij een Spaanse meid uit die zelfde periode en zelfde regio zou zijn als ik (in Vietnam dan) en uiteindelijk hebben we samen bijna een week gereisd. Was heel gezellig!

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:35

Wat tof dat je gaat, dat gaat je voor altijd bijblijven en veranderen. Supergaaf!

Misschien helpt het om te bedenken dat het voor jou een grote stap is, maar er uiteindelijk heel veel mensen zijn die in Thailand een tijd reizen/verblijven.
Het leuke van alleen reizen vind ik altijd dat je alleen gaat, maar net zo alleen bent als je zelf wilt. Het is zo makkelijk om contact te maken.

Als vrouw alleen denk ik dat je net wat meer oplet, maar dat geldt net zo goed voor europa. Ik heb me in Thailand altijd veilig gevoeld.

Ik houd van alleen reizen. Ben een paar maanden in Australie geweest, in Thailand ook een periode, hier en daar periodes in steden in Europa en een paar jaar jaar terug met baby en man een half jaar naar zuid europa, de VS en Canada.
Daarna zijn we geëmigreerd, en wonen nu in Spanje :D

Heel veel plezier gewenst alvast, zowel op de reis zelf als met de voorbereidingen!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 09:40

De belangrijkste tip is gewoon gáán. En logisch blijven nadenken onderweg.

Zelf heb ik drie maanden gereisd in Zuid Amerika, ik moet zeggen dat ik me nooit alleen heb gevoeld. In elk hostel of in elke lange afstandsbus zaten er wel reizigers die ook alleen reisden. Meestal sloot ik me daarbij aan. Met de één klikt het beter dan met de ander, maar het is wel fijn om even een back up te hebben.

Met een app boekte ik vanuit mijn huidige hostel mijn volgende hostel plus reis. Het was een tijd waarin er altijd wel plek was in hostels, geen idee of dat nu nog steeds zo is. Ik had niet alles strak gepland, dus was ter plekke flexibel.

Wat ik achteraf wel een beetje jammer vond, is dat ik te lang in Buenos Aires ben gebleven. Ik vond het daar zo leuk, waardoor ik iets minder heb kunnen doen dan dat ik eigenlijk van plan was. Aan de andere kant vond ik het in die stad wel super leuk en had ik daar leuke contacten en heb ik leuke dingen gedaan.

Geen vervelende dingen meegemaakt, maar wel goed opgelet. Mijn rugzak daar had ik altijd een slotje op (drukke metro's). Briefgeld probeerde ik zo klein mogelijk te houden ivm fake geld. Niets in losse broekzakken doen ivm zakkenrollers. Alleen dat waren specifieke zaken voor die stad. Ik zou even inlezen in wat precies daar de 'instinkers' zijn. In BA was het zo dat als je met grote bedragen een taxi betaalde, dat je dan fake geld terug kon krijgen. Meestal vroeg ik medereizigers waar ze tegenaan liepen, daar kun je over het algemeen veel van leren. Tegenwoordig is het nog makkelijker door google recensies na te gaan.

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-22 14:08

Wat veel reacties al, leuk! *\o/*

@Nyaleti Dat gevoel ken ik wel een beetje ja, van mijn reizen in Europa! Dat je in je eentje neerploft op je hostel bed, en denkt van: oké, en nu? :')

Maar dat trekt meestal wel weg ja!

Ik verwacht wel dat de cultuurshock in Thailand iets groter zal zijn, + natuurlijk een jetlag.. Maar ik heb de tijd, en die tijd wil ik ook nemen... geen haast, ik zie wel hoe het voelt, hoe het loopt.. :)

Haha, goede tip van chagrijnig kijken. En die van locatie doorsturen is ook een goeie. Misschien kan ik dat doen bij mijn host (van de Workaway).

Nieuwe mensen leren kennen heb ik in het verleden ook veel gedaan ja! Heb altijd wel aanspraak gehad in hostels (of zelf mensen benaderd), ook wel eens tripjes gemaakt met anderen en sommige zelfs nu nog wat contact mee. Ook Couchsurfing ben ik bekend mee. In het buitenland enkele keren gebruikt (de Hangout functie) en in Nederland ook zelf wat buitenlandse studenten/reizigers begeleid/ontmoet :D

@Hopemyday Ja, ik zal zeker wat updates geven! :)

Oeh gave landen hoor, Zuid Korea staat ook nog op mijn lijstje. Is China niet lastig om binnen te komen?

Goede tip om de taal ook wat te leren! Even weer m'n duolingo account opzoeken :Y)

Via de Workaway verwacht ik wel wat tips te krijgen van de hosts!

@Lagonda prachtige foto's in je topic zeg <3

Mijn intentie is trouwens ook juist om een beetje de locals en cultuur te leren kennen! Ik wil eigenlijk willen leren met perspectief naar Europese/Westerse landen te kijken. Hoe verschillend het allemaal is. Ik vind het interessant om te weten hoe andere mensen, in een andere omgeving, leven, denken, met elkaar omgaan.. Eten etc. sta ik ook allemaal voor open :)
Het gaat mij zeker niet om de luxe of flitsende 'toeristen' dingen, in tegendeel eigenlijk!

@Castellon dat hoor ik meer, ik ben benieuwd! :D Ik denk dat het zeker gaat bijblijven!

Ja, Thailand is natuurlijk een populaire backpacker locatie :) Fijn dat jij je daar iig veilig voelde! En wow wat knap ook gewoon met een baby gereisd, heb daar altijd respect voor. Een baby hebben lijkt me al zwaar genoeg als je gewoon thuis bent := Heerlijk, ge-emigreerd! Is ook een droom van mij in de toekomst.

@Sakura Idd, logisch verstand gebruiken :D Jij gebruikte zeker Hostelworld? Die ken ik ook wel ja! Alhoewel het mijn bedoeling is om bij de hosts te verblijven, zal ik waarschijnlijk hier en daar ook wel een hostel meepakken.

Ja, de overweging om wel/niet ergens langer of korter te blijven lijkt me nog wel lastig. Ik heb wel in mijn hoofd welke regio's ik in ieder geval wil bezoeken, maar geen exacte planning. (Wel ongeveer, maar het kan altijd iets uitlopen of tegenvallen). Maar ik wil dat per locatie een beetje bekijken.

Ohja, slotje is goed idee. Ik heb wel van die kleine slotjes met cijferslot, maar die zijn wel heel fragiel. Misschien nog even kijken voor een wat stevigere slotjes..

Ik ga ook idd even de (mogelijke) scams in Thailand uitzoeken!!

Travel_me

Berichten: 1271
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 18:22

Gaaf! Ik heb zelf 3 maanden door Azië gereisd in mijn eentje, dus als je specifieke vragen hebt. Roep maar!

Ik boekte alles 1-2 dagen vooraf op booking.com en keek niet te ver vooruit. Had een globale route, maar als het ergens leuk was (of niet) dan ging ik eerder/later verder.

Qua slotje: ik had gewoon een slotje met een klein sleuteltje. Die deed ik altijd aan het bandje van mij bh. Kun je toch redelijk bijkomen (zonder los te halen) en niemand die het ziet. Evt met zwemmen dan die aan je bikini.

Hoe heb je je vrijwilligerswerk geregeld?

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 10:04

Travel_me schreef:
Gaaf! Ik heb zelf 3 maanden door Azië gereisd in mijn eentje, dus als je specifieke vragen hebt. Roep maar!

Ik boekte alles 1-2 dagen vooraf op booking.com en keek niet te ver vooruit. Had een globale route, maar als het ergens leuk was (of niet) dan ging ik eerder/later verder.

Qua slotje: ik had gewoon een slotje met een klein sleuteltje. Die deed ik altijd aan het bandje van mij bh. Kun je toch redelijk bijkomen (zonder los te halen) en niemand die het ziet. Evt met zwemmen dan die aan je bikini.

Hoe heb je je vrijwilligerswerk geregeld?


Welke landen heb jij gedaan? Ik ga het onthouden! :) Dankje

Ja precies, lijkt me toch het beste om niet te veel vast te leggen.

Het enige wat me leuk lijkt om te regelen is om met de jaarwisseling in Bangkok te zijn in een leuk hostel of zo :D en er een leuk feestje van maken daar

Dan zoek ik de rust later wel weer op :')

Hoe maakte jij dat slotje los dan? Haalde je dan je BH bandje onder je shirt vandaan?

Via de website Workaway kun je je inschrijven voor een bepaald bedrag per jaar, en dan kun je hosts opzoeken en berichten sturen :) niet iedereen reageert altijd dus daar moet je wel rekening mee houden. Ik heb in totaal denk ik nu zo'n 10 mensen benaderd waarvan 3 reacties/uitnodigingen om te komen.

Je kunt ook recensies van eerdere vrijwilligers lezen en hen privé berichten sturen met vragen. (dat doe ik vaak ook voor de zekerheid)

Nyaleti

Berichten: 6325
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 10:18

Oeh slotje met een sleutel zou ik echt niet aandurven :o

Volgens mij is het de Decathlon die fijne stevige cijfercode - slotjes heeft.

Travel_me

Berichten: 1271
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:31

Ik heb zelf: Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos en Maleisië gedaan.
Haalde idd bandje dan ff onder shirtje vandaan en daarna weer terug :) Qua oud en nieuw zeker van te voren plannen! Want dat zit mega snel vol altijd.

Ah ja Work Away, dat is wel een goeie. Zorg van te voren dat je duidelijk ook hebt wat er van je verwacht wordt. Ik heb het in Nepal gedaan en bleek dat er niks te doen was voor mij. (fysiotherapeut in een tehuis met jongens met Duchenne. Tenminste dat zou zo zijn. Uiteindelijk was er maar 1 en zat je hele dag daar tv te kijken. Dus snel gestopt.

@Nyaleti: Ik zou juist eerder met sleutel doen. Als je hem aan je bandje vastmaakt, kun je hem echt niet kwijtraken. Cijferslotjes daarentegen vind ik dan altijd weer tricky. Te vaak gezien dat er wat speling inzit en de code op den duur niet meer werkt, omdat alles iets gedraaid is...
Ik kreeg die van mij met geen mogelijkheid meer open voor de douane... Paniek! Ja mocht niet zo mee, dus moest toestemming geven om open te knippen.. Uhh nou graag, wil graag mijn spullen kunnen gebruiken.

Snippergroen

Berichten: 6697
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 13:38

Ik ben 10 maanden in Australië geweest in mijn eentje. Ik merkte zelf dat ik na een tijdje rondreizen meer vastigheid miste en behoefte kreeg aan wat diepgaandere gesprekken dan 'wie ben je, waar kom je vandaan en waar ga je naartoe'. Ik ben toen gaan werken (met paarden) en dat was voor mij een goede beslissing. Laat je dus ook vooral leiden door je gevoel en waar jij je prettig bij voelt! Het is jouw reis en jij maakt 'm zoals jij 'm wil. En dat is ook het fijne van in je eentje gaan: je moet helemaal niks :)

Edit: oh ja, AirBnB was voor mij echt een uitkomst! Ik ben niet zo van de hostels omdat ik het echt nodig heb om me terug te trekken. Ik heb daarom veel van AirBnB gebruik gemaakt. Dan kwam ik bijvoorbeeld in studentenhuizen terecht waarbij ik een kamer voor mezelf had of een ander persoon en kon dan zelf de drukte opzoeken :) ik denk dat er in Thailand echt wel pareltjes tussenzitten ook.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 14:15

In de meeste hostels heb je ook privé kamers of voor twee personen. Dat is ook wel lekker als je een moment voor jezelf wilt hebben. In de app van hostelworld kon ik toen zien of het alleen meiden/jongens/gemengd was. Ook de aantallen per kamer en bezetting kon je inzien. Ik heb van alles gehad, van privé zes bedden voor mezelf tot een kamer met acht bedden en met zeven ruige mannen die een berg gingen beklimmen. Inclusief pikhouwelen en klimspullen.

Per nacht was ik toen rond de 5 euro kwijt. Dus het is wel extreem goedkoop overnachten en vaak kun je zelf eten maken in de beschikbare keukens.

Ook kun je soms last minute upgraden naar een privé kamer als je ter plekke vraagt. Maar goed, het zal zeker wat nadelen hebben, maar ik heb me altijd ontzettend vermaakt in hostels. Vooral als je alleen bent, is het makkelijk contact maken en samen leuke dingen plannen.

HopeMyDay

Berichten: 1285
Geregistreerd: 04-12-16

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:32

Oei ik zie net dat ik nog niet terug gereageerd had. China is altijd wel lastig met het aanvragen van een visum (zeker voor langere termijn) maar omdat ik familie in China heb wonen en tevens de taal beheers heb ik daar niet zo veel moeite mee gehad als anderen.

Qua slotje zou ik een cijferslot halen, met sleuteltje zou ik erg spannend vinden (omdat ik altijd alles kwijt ben).

Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met WorkAway. Dat wil ik ook nog een keer gaan doen. Tot op heden heb ik altijd daar ter plekke werk gezocht of op voorhand (in China) een werkplek gezocht via contacten van mijn familie.

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-22 17:40

Ja, ik ga denk ik wel een cijferslotje halen :) Tot nu toe zelf wel goede ervaringen mee. Een sleutel zou ik ook zo kwijtraken

Ja als ik in een hostel ga kan het wel voor tijdelijk, maar niet een maand lang of zo. Heb ook mijn eigen plekje nodig om terug te kunnen trekken.

Ik zit nog even in dubio over Bangkok.. ik kan daar geen Workaway vinden in een hostel (wel gemaild, maar geen reactie). Misschien ga ik dan toch maar huren of ik moet hostels direct gaan benaderen of ze nog personeel zoeken.. Ik heb daar wel een plekje gevonden bij een honden rescue, maar dat wil ik rond de jaarwisseling niet doen (ik ben toch wel van een feestje rond die tijd :D ).

Ik heb in 2019 al een keer een Workaway gedaan. Deels goede en deels slechte ervaring. Kan evt. voor wie interesse heeft wel PB'en waar het was en wat ik ervan vond.

Verder inmiddels een afspraak gepland voor vaccinaties, ik ga eerst Hepatitis A en DTP doen. (Hep. B heb ik al ). :)
En wilde kijken voor een visum aanvragen maar de site ligt eruit :') Hopelijk is dat dan snel weer gefixt.

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 21:39

Even korte update :)

Qua dingen te regelen heb ik het meeste gedaan; alleen met het visum voor Thailand doen ze moeilijk.. Ik moet per se een retour ticket of terug vlucht laten zien, anders krijg ik 'm niet.. Maar ik heb werkelijk nog geen idee wanneer ik weg ga of vanuit waar. Ik weet wel dat ik ergens in januari of februari Thailand zal verlaten en nog een tijdje in Maleisië wil reizen, maar dat wil ik nog niet vastleggen. Je weet nooit hoe het loopt..

Ik ga dus maandag nog even naar een reisbureau om te vragen of zij een soort flexibel ticket kunnen regelen (één die je nog kunt annuleren). Ik heb namelijk overal gezocht maar tickets zijn vaak alleen qua datum te wijzigen of te annuleren met echt goede redenen (zoals een ongeval oid). En ik vind het zonde om er geld aan weg te gooien als ik het uiteindelijk misschien niet gebruik.

Verder ga ik maandag ook vaccinaties halen :)

En het plan is nog om een nieuwe telefoon te kopen (m'n huidige is echt niet meer betrouwbaar qua batterij enz :') ) en goede wandelschoenen.

Hopelijk na deze "vervelende" dingen kan ik me meer gaan richten op de leuke dingen :) gewoon een beetje wat ik daar allemaal wil gaan doen, een beetje de taal leren enz :D

Ohja wel iets leuks nog: Het was me gelukt om voor de vlucht een stoeltje aan het raam te boeken (kon ik eerst niet selecteren) dus dat is wel super leuk :D wat je dan wel niet allemaal zult zien, ik ben benieuwd..

Nog anderen die ook een reis aan het voorbereiden zijn?? Lijkt me leuk om er ook samen over te praten! :)

SpikkelFire

Berichten: 6697
Geregistreerd: 14-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:45

Leuke plannen! Ik kom even binnenvallen. Als ticket het land uit kun je beter het allergoedkoopste ticket naar een buurland boeken en die vlucht niet nemen. :)

Hier ook veel reiservaring. In 2011 4 maanden alleen in Australië en Bali geweest. En in 2014 precies 2 jaar in Australië en Azië geweest, ook alleen.

Leonyr

Berichten: 2558
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:09

Fearn schreef:
Even korte update :)

Qua dingen te regelen heb ik het meeste gedaan; alleen met het visum voor Thailand doen ze moeilijk.. Ik moet per se een retour ticket of terug vlucht laten zien, anders krijg ik 'm niet.. Maar ik heb werkelijk nog geen idee wanneer ik weg ga of vanuit waar. Ik weet wel dat ik ergens in januari of februari Thailand zal verlaten en nog een tijdje in Maleisië wil reizen, maar dat wil ik nog niet vastleggen. Je weet nooit hoe het loopt..

Ik ga dus maandag nog even naar een reisbureau om te vragen of zij een soort flexibel ticket kunnen regelen (één die je nog kunt annuleren). Ik heb namelijk overal gezocht maar tickets zijn vaak alleen qua datum te wijzigen of te annuleren met echt goede redenen (zoals een ongeval oid). En ik vind het zonde om er geld aan weg te gooien als ik het uiteindelijk misschien niet gebruik.

Verder ga ik maandag ook vaccinaties halen :)

En het plan is nog om een nieuwe telefoon te kopen (m'n huidige is echt niet meer betrouwbaar qua batterij enz :') ) en goede wandelschoenen.

Hopelijk na deze "vervelende" dingen kan ik me meer gaan richten op de leuke dingen :) gewoon een beetje wat ik daar allemaal wil gaan doen, een beetje de taal leren enz :D

Ohja wel iets leuks nog: Het was me gelukt om voor de vlucht een stoeltje aan het raam te boeken (kon ik eerst niet selecteren) dus dat is wel super leuk :D wat je dan wel niet allemaal zult zien, ik ben benieuwd..

Nog anderen die ook een reis aan het voorbereiden zijn?? Lijkt me leuk om er ook samen over te praten! :)


Je kan eens kijken zoeken op Onward Ticket - heeft toen ik met hetzelfde worstelde als jij de perfecte uitkomst geboden. Succes!

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:24

Leuk zeg!

Om het visumprobleem van Thailand op te lossen hebben wij toen via Skyscanner de goedkoopste vlucht vanuit Bangkok geboekt. Was iets van 30 euro en hebben er geen gebruik van gemaakt.

Neem je ook een lakenzak mee? Dat vind ik echt heerlijk. Als bedden dan (wat) vies zijn, kruip ik lekker in mijn eigen, schone lakenzak. :)

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 16:58

Stinkmodder schreef:
Leuk zeg!

Om het visumprobleem van Thailand op te lossen hebben wij toen via Skyscanner de goedkoopste vlucht vanuit Bangkok geboekt. Was iets van 30 euro en hebben er geen gebruik van gemaakt.

Neem je ook een lakenzak mee? Dat vind ik echt heerlijk. Als bedden dan (wat) vies zijn, kruip ik lekker in mijn eigen, schone lakenzak. :)


Nog niet aan gedacht, maar dat is wel een goede tip!

Al neem ik het liefst wel zo min mogelijk "onnodig" spul mee :D Ik ga wel met backpack rondreizen, dus moet 't wel allemaal meedragen.

Oké, de plannen zijn iets gewijzigd. Ik ga geen toeristen visum aanvragen gezien je vanaf oktober ook 45 dagen op on-arrival visum mag blijven. Ik ga dan binnen die 45 dagen een ticket boeken naar Maleisië en dan daar een maandje of zo verblijven. En dan weer terug naar Thailand :D En volgens mij is dan gewoon weer die 45 dagen geldig. Net zo handig.

Ik vier dan niet de jaarwisseling in Bangkok, maar goed.. misschien is het daar dan ook wel echt chaotisch hoor. Voor zover ik kan lezen is die
Khaosan Road het gehele jaar door superdruk :) dus dan ga ik misschien liever met mensen van mijn workaway in Maleisië een leuk feestje vieren. Of ik boek daar ergens aan het strand een leuk hostel en daar heerlijk genieten :D

Ik wil ook alvast beginnen met een inpak lijstje maken.. Maar dus het liefst zoveel mogelijk praktische dingen.. kleren hoeven ook niet fancy. Ik weet wel dat t op sommige plekken snachts nog koud kan zijn of dat je lange kleding nodig hebt tegen insecten, of dat het verplicht is bij tempels.
Dus enkele warme en/of lange kleding denk ik..

En verder natuurlijk DEET tegen muggen..

Fearn

Berichten: 4776
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-22 23:17

Oké, even weer kort een update :) Zijn nu een maandje verder.

Moet zeggen dat de stress nu wel ff toe slaat hoor.. voor m'n gevoel moet ik nog veel spulletjes kopen of dingen regelen (zijn wel kleine dingen die relatief snel gedaan kunnen worden, maar je moet er toch ff voor naar de winkel etc).. En ik heb voor mijn gevoel nog weinig tijd (nu een ruime maand totdat ik ga)

Maar ook stress van.. ohjee ik ga iedereen missen, m'n veilige stekkie hier en m'n werk en alles..

En tegelijk ben ik nog best druk met werken, veel dingen nog op de planning staan komende weken etc..

Het duizelt me af en toe een beetje :+

Herkenbaar voor iemand?

Ik hoop dat ik richting het eind toch een beetje rust vind (mn werk stopt ook 2 weken voor mijn vertrekdatum) en even kan genieten van leuke spanning. Nu is het nog vooral regel- en drukte stress %)

thequeensmum
Berichten: 3581
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Lange reis alleen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-22 23:41

Tips heb ik niet, maar vind het onwijs dapper. Heel veel plezier en genieten maar!!

Qerty
Berichten: 2020
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-22 00:18

Fearn schreef:
Oké, even weer kort een update :) Zijn nu een maandje verder.

Moet zeggen dat de stress nu wel ff toe slaat hoor.. voor m'n gevoel moet ik nog veel spulletjes kopen of dingen regelen (zijn wel kleine dingen die relatief snel gedaan kunnen worden, maar je moet er toch ff voor naar de winkel etc).. En ik heb voor mijn gevoel nog weinig tijd (nu een ruime maand totdat ik ga)

Maar ook stress van.. ohjee ik ga iedereen missen, m'n veilige stekkie hier en m'n werk en alles..

En tegelijk ben ik nog best druk met werken, veel dingen nog op de planning staan komende weken etc..

Het duizelt me af en toe een beetje :+

Herkenbaar voor iemand?

Ik hoop dat ik richting het eind toch een beetje rust vind (mn werk stopt ook 2 weken voor mijn vertrekdatum) en even kan genieten van leuke spanning. Nu is het nog vooral regel- en drukte stress %)


Niet teveel stressen over het dingen kopen hoor! Ik ging overpakt richting Thailand tijdens mijn eerste lange verre reis. Terwijl je daar alles (en meer) ook gewoon in de winkels hebt liggen.