We gaan het zien... in Canada!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 11:13

Wauw, wat een gaaf avontuur weer achter de rug.
Prachtige foto's en verhalen. Het is echt genieten om te lezen en zien allemaal <3
Wat een geluk met de walvissen idd, wat een droom <3

Het is dat ik het niet even durf en het ook voor onze zoon nogal wat vind, maar ik zou echt zo die kant op willen verhuizen :j

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 17:23

Ceetje_bokt schreef:
Gaaf! Is de foto van de boom genomen in Cathedral Grove?


De foto waar ik met Beer in / bij de boom sta is inderdaad van Cathedral Grove. 10 jaar geleden met mijn moeder geweest en een foto in die boom gemaakt :).


Ellerhuisje schreef:
Prachtig die foto's! Toevallig net terug van een avontuur op Vancouver Island, wat een geweldige reis was dat! Waarom is Tofino berucht? Zijn er ook geweest en een aantal mooie dagen gehad...


Ik heb ook prachtige dagen gehad in Tofino 10 jaar geleden. Is echt een prachtige plek!
Van wat wij hebben gehoort is dat het vooral erg toeristisch is geworden en veel van zijn charme is kwijt geraakt. Ook is het nergens meer toegstaan om bijvoorbeeld car camping te doen enzo. Vandaar dat het ietwat "berucht" aan het worden is ;).


february schreef:
Wat een heerlijk weekend hebben jullie gekozen voor Vancouver Island! Het is echt nog zulk geweldig weer, ondanks de frissere nachten! En wat een geluk met alle walvissen! Ik blijf de overtocht van/naar het eiland/vasteland na 4 jaar nog steeds magisch vinden, de ocean en de Coastal Mountains <3

En iOverlander is geweldig he! Ideaal voor mooie plekjes! Ik maak ook veel gebruik van m'n Backroad Maps Book, daar vindt je ook alle RecSites in (zowel gratis als betaalde) en alle backroads en logging roads. Hier op het eiland zijn veel backroads afgesloten met gates (heel veel is in het beheer van 1 grote logging company : ) maar in jouw omgeving is er zoooooveel te ontdekken!

Ik ben benieuwd welke hike jullie gedaan hebben, Flower Ridge? Beer lijkt helemaal in z'n element, zo leuk!


We hebben echt zo'n mazzel met het weer inderdaad! Al maken al die verhalen over 'The Rains' me wel nerveus. Hopelijk zijn er in oktober nog een aantal mooie dagen zodat we het zuiden van Vancouver Island kunnen bezoeken. De overtocht is echt magisch idd! Dit keer zijn we van Nanaimo naar Tsawwassen gegaan, die had ik nog niet eerder gedaan. De combinatie van de prachtige uitzichten en de kans om walvissen te zien maakt het een geweldige boot reis. We hebben Crest Mountain gedaan :).
Flower Ridge ziet er ook heel gaaf uit!


sevke schreef:
Vancouver Island is fantastisch. Wij gaan er ook zooo graag heen. Vooral de Pacific Rim heeft ons hart gestolen.


Pacific Rim staat voor een volgende keer op de planning, maar dan vanaf het zuiden :) (Long Beach is officieel ook Pacific Rim, maar daar hebben we minder interesse in :) ).


cursebreaker schreef:
Wauw, wat een gaaf avontuur weer achter de rug.
Prachtige foto's en verhalen. Het is echt genieten om te lezen en zien allemaal <3
Wat een geluk met de walvissen idd, wat een droom <3

Het is dat ik het niet even durf en het ook voor onze zoon nogal wat vind, maar ik zou echt zo die kant op willen verhuizen :j


Je kan altijd beginnen met een reis naar dit gebied! Wie weet, misschien wordt iedereen zo verliefd dat ze willen blijven :D


-----------------------

Deze kwamen ook nog voorbij (spot the animal!)


Afbeelding

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:19

Weer een zonovergoten week voorbij. Nog een paar dagen met helderblauwe luchten en 30 graden en dan beginnen ‘the Rains’, tenminste dat is wat de weersverwachting zegt. Nu zeggen ze dat al weken en elke keer is het toch weer zonnig, maar nu lijkt het er echt van te komen.

Volgens mij heb ik al eventjes niks over de universiteit geschreven, dus bij deze. Tot nu toe gaat het eigenlijk allemaal heel goed. Mijn research presentation ging echt super en heb ook heel fijne feedback (en een 100% qua punten) gekregen. Het is wel duidelijk dat ik iets aan de ‘scope’ van het onderzoek moet doen. Dit wist ik al en heb ik ook aangegeven, wat alleen maar goed was. Het terugbrengen van mijn onderzoek ideeën naar iets wat ook daadwerkelijk in een Phd kan af worden gerond is iets waar ik de komende maanden met mijn supervisor naar ga kijken. Haar heb ik ondertussen ook ontmoet en dat was helemaal goed. Het klikte fantastisch en hoe ze het ziet is precies zoals ik het nodig heb (een combinatie van vrijheid en duidelijke deadlines/ doelen die behaalt moeten worden). Ik ga waarschijnlijk voor een ‘manuscript-based thesis’, wat betekent dat ik ipv het standaard boekformat artikelen voor publicatie ga schrijven. Die artikelen moeten gegenereerd worden uit hetzelfde onderzoek (het PhD onderzoek) en moeten gepubliceerd zijn (of in ieder geval gesubmit) voor mijn thesis-defense. Mijn supervisor heeft al grootste plannen om snel te beginnen (ipv van na de verplichte 1.5 jaar coursework) en ik heb dan ook vorige week mijn eerste proposal draft moeten indienen bij haar. Ben heel benieuwd wat ze ervan vindt! Ook zijn we aan het praten of een mogelijk Research Assistant positie op een onderzoek van haar die ontzettend goed aansluit bij mijn interesse. Hopelijk gaat het door en valt het te combineren met alles!

Aankomende donderdag heb ik een college in Vancouver centrum en ga ik dus voor het eerst downtown zien. Het college gaat over Traditional Ecological Knowledge, iets wat ik heel fascinerend vind, maar soms ook lastig te navigeren. Er is hier zo een geschiedenis van kolonialisme en als European (en dus eigenlijk afstammeling van de mensen die achter het kolonialisme hier zitten) vind ik het soms lastig om daar mee bezig te zijn. Kan het niet zo goed omschrijven, misschien lukt dat over een tijdje beter!

Gisteren hebben we genoten van het geweldige weer met een fantastische (en heel erg zware) hike in het Provincial Park vlakbij. 2 bergtoppen, 12 km, 1400m stijgen en 9,5 uur laten kwamen we net voor zonsondergang terug bij de auto. Uitgeput, maar wel heel erg voldaan! Ik vergeet wel altijd hoe ontzettend zwaar hoogtemeters zijn en hoelang het duurt, zowel het stijgen als dalen. Er waren hele stukken waar je kilometerslang aan minimaal 30% aan het stijgen was. Ook hebben we keienvelden overwonnen en waren er 2 stukken waar je jezelf met een touw een bijna verticale rotswand op moest trekken (10 m ongeveer, waarvan steeds de eerste 2m echt verticaal waren en daarna heel stijl). Onze Friese hond heeft zich als een echt held gedragen en heeft vrijwel alles zelfstandig kunnen overwinnen. Alleen bij 1 stukje hebben we hem moeten tillen, maar ook dat was geen probleem.

Het was nog wel een avontuur om beneden te komen. Veel routes hier zijn there-and-back, waarbij je dezelfde route teruggaat. Bij onze tweede berg leek er een mogelijkheid (op de kaart) te zijn om op een alternatieve manier af te dalen en zo een lus te maken. Na 200m stijl afdalen in een overgroeide creek verdwenen de trail markeringen en hadden we geen idee meer waar we heen moesten. De GPS gaf aan dat we goed zaten, maar we konden niks vinden dat ook maar een beetje op een trail leek. Het was ondertussen al 4 uur en we hadden nog maar 3 uur aan daglicht over. We durfden het niet aan om verder te zoeken en we zijn dan ook terug de berg opgeklommen en via hetzelfde pad teruggegaan. Je denkt dan, 4,5 km dat moet binnen de 2.5 uur die we nog overhadden (nadat we weer terug de berg op waren geklommen) wel lukken. Het is ook gelukt, maar het scheelde niet veel of we hadden een stuk in het donker moeten doen. 1100m afdalen in 3 km (en dan nog 100 in 1 km) betekent vooral dat het heel erg stijl is! Vandaag is er wel wat spierpijn en stijve knieën, maar niet genoeg om ons tegen te houden om het volgend weekend (als het weer het toelaat) nog een keer zoiets te doen!

1 van mijn projecten op het moment: het bouwen van 'barred owl' huisjes!

Afbeelding

De hike van gisteren


Afbeelding


Afbeelding


Geluid beter uit, zeker als je niet mijn gehijg wil horen!



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:40

Wat leuk om te zien :D wij zitten nu ook op VI (Victoria) maar nemen vandaag de boot terug. VI heeft echt mijn hart gestolen en is naar mijn idee echt nog het ondergeschoven kindje van Canada! Zoveel te zien en doen, en een prachtige natuur. Victoria is helemaal prachtig <3
Walvissentour hadden wij trouwens in tofino gedaan en het geluk om orka’s en walvissen te zien!
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 25-09-22 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:40

Het ziet er echt prachtig uit...

Maar dan denk ik aan mijn mini klim een Limburgs heuveltje op vandaag, en dan is het toch echt NOPE :+ dat ga ik echt niet trekken :')

Wat fijn dat je toch een goede start lijkt te hebben op school :)

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:35

Prachtige foto’s weer. Heb jij ook een insta account die je veel
Bij houdt of niet?

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:47

Ik lees graag mee! Ik vind het erg leuk om te verschillen te lezen tussen Canada en Australie. En jeetje wat een gedoe met een auto kopen daar! Wij wilden ook een grotere auto die ook prima de trailer kon trekken dus zijn we voor een Landcruiser Prado gegaan. Toyota is een veel gebruikt merk hier maar zoveel makkelijker om te kopen.

Ik vind walking tracks heel gaaf bij jullie!

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 17:14

Autumnn schreef:
Wat leuk om te zien :D wij zitten nu ook op VI (Victoria) maar nemen vandaag de boot terug. VI heeft echt mijn hart gestolen en is naar mijn idee echt nog het ondergeschoven kindje van Canada! Zoveel te zien en doen, en een prachtige natuur. Victoria is helemaal prachtig <3
Walvissentour hadden wij trouwens in tofino gedaan en het geluk om orka’s en walvissen te zien!


Helemaal mee eens! VI is echt fantastisch, al wordt het wel steeds meer in trek. Je moet nu eigenlijk wel de ferry ovetocht op voorhand boeken, waar je eerst gewoon aan kon komen rijden (10 jaar geleden dan). Wat gaaf dat jullie orka's hebben gezien! Mijn huisgenoot heeft vrijdag een walvissafari gedaan (vanuit Vancouver), maar geen orka's. De mensen van de safari zeiden dat het absoluut niet vanzelfsprekend is om ze te zien - soms zien ze ze een maand lang elke dag en dan tijden helemaal niet. Ze zien schijnbaar ook vooral de transient orka's - de noordelijke residentials kan alleen vanuit dit ene plaatsje op VI zien en de zuidelijke zijn zo bedreigd dat ze er niet naar toe mogen met safaris. Tenminste, dit is wat de mensen vd safari zeiden ;).


Prairy schreef:
Het ziet er echt prachtig uit...

Maar dan denk ik aan mijn mini klim een Limburgs heuveltje op vandaag, en dan is het toch echt NOPE :+ dat ga ik echt niet trekken :')

Wat fijn dat je toch een goede start lijkt te hebben op school :)


Ik denk dat ook steeds, maar uiteindelijk lukt het toch! Ik krijg wel heel veel stress als er een groep net achter me omhoog komt. Geen idee waarom precies, maar ik kan dat totaal niet hebben.
Ik ben er ook nog niet uit of ik stijgen of dalen het vervelends vind - stijgen is heel zwaar qua conditie, dalen heel zwaar voor je lichaam... Ik vind het soms bijna makkelijker om een stuk heel stijl te stijgen, dan continue zo aan 20% te stijgen :).


DiantaM schreef:
Prachtige foto’s weer. Heb jij ook een insta account die je veel
Bij houdt of niet?


Heel toevallig ben ik gisteren een account voor onze hond gestart :D . Vind het makkelijk om vanuit hem dingen te beschrijven - is ook weer zo'n gevoel, maar het voelde zo vreemd om mijn eigen leven zo op insta te zetten. Hopelijk valt dat met de hond meer mee, en aangezien hij toch bijna altijd mee is ;).
Zijn insta is Bear_the_Dutch_Mountain_Dog


wortel115 schreef:
Ik lees graag mee! Ik vind het erg leuk om te verschillen te lezen tussen Canada en Australie. En jeetje wat een gedoe met een auto kopen daar! Wij wilden ook een grotere auto die ook prima de trailer kon trekken dus zijn we voor een oLandcruiser Prad gegaan. Toyota is een veel gebruikt merk hier maar zoveel makkelijker om te kopen.

Ik vind walking tracks heel gaaf bij jullie!



Wat zijn enkele van de verschillen die je opvallen? Ben benieuwd!
Als ik de Prado opzoek krijg ik alleen australische websites - vraag me af of die ander heet hier? Wel een mooie auto! de Toyota Rav4 was eigenlijk altijd zo vreselijk duur, dat we er dus maar niet voor zijn gegaan ;). Onze huisgenoten hebben een Dodge Caravan (ze slapen er ook in), maar ons was aangeraden ver vd Dodge uit de buurt te blijven :+

Walking tracks = hiking trails? ;) Er zijn hier ook echt super gave! Wat ons wel opvalt is dat de gebieden hier er nog relatief 'weinig' hebben. Golden Ears provincial park is ruim 62,000 hectare groot, maar je kan eigenlijk in meer dan 60% niet komen (geen paden of iets). Het is wat anders dan de Veluwe zeg maar _/-\o_

---------------------------------------

Na een weekend waar ik geen tijd aan de universiteit heb besteed (foutje ;) ), nu maar aan het proberen alle readings te doen. Probleem is wel dat de coyotes ongeveer de halve nacht nogal luid voor het raam hebben gezongen :z . En nu zit er een blue jay prachtig te dansen in de boom voor het raam - ook weer zo afleidend :+

Dacht dat ik dit filmpje van onze berghond er ook bij had gezet, maar toch niet.
Bij deze:



wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:55

Het zou zomaar kunnen dat sommige merken of modellen ban auto’s anders heten. Opel heet hier hier Holden. Met gewoon dezelfde modellen zoals de corsa. Ik weet niet op de Prado een andere naam heeft bij jullie of misschien wordt het hele model wel niet verkocht daar. De rav4 vind ik ook mooi. Ze zijn inderdaad wel duur. En wat fijn dat jullie hond mee mocht in de cabine. Ons hondje moest op een totaal ander vlucht in cargo en in quarantaine.

Ja ik bedoelde hiking trails ze zien er zo gaaf uit! Qua verschillen doelde ik op de natuur, de auto kopen. Er zal vast verschil in regels zitten voor visums aanvragen maar gezien ik geen studie visum heb aangevraagd hadden we zoiezo een ander process dus het was leuk om jou verhaal te lezen.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 18:23

Afgelopen week twee “eerste keren” gehad. De eerste keer naar Downtown Vancouver (we waren in augustus heel dichtbij, maar niet de rivier overgestoken) en de eerst keer naar de VS!

Op woensdag heb ik standaard een avond seminar in Surrey (1 vd 3 campussen van mijn uni). Dit is de verplichte doctoral seminar (er zijn er in totaal 2, de volgende is volgend fall trimester) en het bestaat vooral uit discussiëren over ‘the field of Educational Technology & the Learning Sciences”. We zijn met 8 in totaal – 3 eerstejaars en 5 tweedejaars PhD studenten uit mijn richting. Mijn andere vak (Indigenous & Local Communities perspectives on sustainability) is een mix van Master en PhD studenten uit verschillende faculteiten. Dit vak is vooral online (we hebben veel gastsprekers vanuit de hele wereld), maar 4x is er een ‘public lecture’ op de Vancouver campus (en die ligt echt downtown). Deze lectures zijn toegankelijk voor iedereen die geïnteresseerd is.

Afgelopen donderdag was de eerste van de public lectures met de titel: HONOURING ANCESTRAL TEACHINGS AND ENVIRONMENTAL KNOWLEDGE IN A TIME OF URGENCY: LESSONS FROM THE NINOGAAD en werd gepresenteerd door Kim Recalma-Clutesi en dr. Douglas Deur.
Mijn man en ik zijn samen naar Vancouver gegaan (hij wilde downtown heel graag zien) en hebben vooral een paar uur door de stad gelopen. Van die paar uur hebben we denk ik wel een uur in een Chinese supermarkt in Chinatown gezeten. Zoveel voor ons bijzondere dingen die ze daar hadden! Daarna een stuk door de stad gewandeld en uiteindelijk bij de baai terecht gekomen, waar we verschillende ‘seaplanes’ hebben zien landen. We hopen ooit een keer de seaplane van Vancouver naar Victoria te nemen. Een erg duur ritje van 20 minuten, maar schijnbaar wel echt adembenemend mooi (mits je helder weer hebt natuurlijk).

De lecture was erg interessant (al vond mijn man het lastig te volgen, maar hij moet nog wennen aan het Engels). Ik overweeg een deel van mijn onderzoek te situeren in een Indigenous context, maar ik ben nog niet helemaal zeker. Het gaat er denk ik vooral aan liggen of ik iemand kan vinden die al met een community werkt om te helpen – je kan als “buitenstaander” (en al helemaal 1 van settler / European decent) niet zomaar binnen komen en vragen gaan stellen zeg maar. Het is iets waar ik de komende maanden met verschillende mensen over ga praten .

Zaterdag zijn we op dagtrip naar de VS geweest. Ik had op 1 vd hiking FB-groepen foto’s gezien van een hike bij Mt Baker (die we vanuit ons huis zien) en het zag er zo mooi uit met alle herfstkleuren dat ik iedereen heb overtuigd mee te gaan. We waren al vroeg bij de grens (is maar 25 minuten rijden vanaf hier) om de ergste drukte voor te zijn (maar goed ook, de rij achter ons liep al snel op). Eigenlijk waren we vrij gemakkelijk de grens over (er werd ook totaal niet naar de hond gekeken of iets, was allemaal prima) en waren we op weg naar Mt Baker. We vonden het heel verassend hoe anders het landschap meteen is. Alsof ze de grens hebben getrokken aan de hand van naaldbossen vs loofbossen!
Mt Baker heeft een eigen “snelweg” die eindigt op een hoogte van 1500m (en ook echt gewoon doodloopt daar). De laatste 20km heeft geweldige uitzichten en heerlijke haarspeldbochten! Wij zijn niet helemaal naar het einde gegaan, maar hebben geparkeerd op ongeveer 1300m hoogte – vooral omdat we het vermoeden hadden dat de hoogste parkeerplaats erg druk ging zijn. Onze hike kwam langs alle parkeerplaatsen, dus zoveel maakte het niet uit.

De ‘ Chain Lakes Loop’ is denk ik 1 vd mooiste hikes die ik ooit heb gedaan. Ongeveer 12km lang met 600 hoogtemeters en continue geweldige uitzichten. In plaats van te starten in het bos en eruit te klimmen, begint deze al in de alpine, waardoor je wel de hele weg vol in de zon zit. Wij begonnen bij een meer en zijn vervolgens de rivier een stuk gevolgd door een prachtige vallei. Deze vallei moesten we op een geven moment uitklimmen (best even pittig, maar het pad was goed en de motivatie was hoog) naar een “bergkam”. Van hieruit zijn we naar nog 3 meren en een bergkwam geweest, met continue uitzicht op de besneeuwde bergtoppen van Mt Baker en Mt Shuksan.
Waar we eigenlijk dachten dat we verkleurde loofbomen gingen zien (toch waar je aan denk bij de herfstkleuren), waren het hier de struiken die rood kleurde. Hierdoor kreeg je een roodgekleurde valleien met de bergen op de achtergrond als uitzicht. Echt fantastisch mooi!
Beer kon ook op heel veel plekken zwemmen, wat ook altijd heel fijn is .

Op de terugweg nog in een Amerikaanse diner geweest voor burgers, om vervolgens binnen 5 minuten de Canadese grens over te steken en keurig om 19u thuis te zijn. Ik denk dat we de komende weken nog wel een paar keer zullen gaan – vanaf 1 november moet je verplicht sneeuwketting hebben en die hebben we niet (wel winterbanden).
En nu weer braaf aan de studie!

O ja, we zijn ook de badkamer aan het (ver)bouwen - dat gaat best goed en is super leerzaam om te doen!

Afbeelding

Stukje vd Seawall in Vancouver

Afbeelding

Chain Lakes Loop, Washington


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

kally
Berichten: 5254
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 18:54

Wauw..wat een mooie omgeving om te hikken…prachtige foto’s…

thequeensmum
Berichten: 3576
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:13

kally schreef:
Wauw..wat een mooie omgeving om te hikken…prachtige foto’s…


:D :D :D

Ik twijfel of ik ga ontstippen. Word zo jaloers van die prachtige foto’s

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:03

Mooier wordt het inderdaad niet! Wat een fantastische omgeving toch

Riviera87
Berichten: 419
Geregistreerd: 05-05-20

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 23:03

Wauw wat een prachtige hikes zeg, heerlijk die fotos <3

Libera

Berichten: 3990
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 00:58

Prachtige foto’s! En welkom in WA :) de lente is ook erg mooi met alle wilde bloemen!

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 19:20

We zijn alweer twee drukke weken verder. Gisteren was het precies twee maanden sinds ons vertrek uit NL/BE en we hebben nog geen seconde spijt gehad! Afgelopen twee weken druk geweest met uni (eerste paper van de PhD was due), Thanksgiving (vorige week maandag was het Canadese Thanksgiving), fieldtrips en een tweedaagse roadtrip.

Twee weken geleden heb ik een Research Assistantship aangeboden gekregen van mijn supervisor. Ik ga haar eerste RA in Canada zijn (ze is 3 jaar geleden uit Finland naar hier verhuisd) en voel me dan ook vereert! We gaan werken aan een onderzoek dat helemaal binnen mijn interesse ligt en een deel vd literatuurstudies kan ik ook gaan gebruiken voor mijn PhD onderzoek. Voor nu 5 uurtjes per week, dus dat moet nog wel lukken.

Voor mijn Indigenous Peoples vak zijn we vrijdag op fieldtrip geweest naar een First Nations community een uurtje hier vandaan. Nadat we eerst waren samengekomen in hun “House” (een soort community house, waar ook de ceremonies worden uitgevoerd) om verhalen van 1 van hun senior members te horen (en ook over hoe het er in de community aan toe gaat), zijn we gaan kijken naar enkele archeologische opgravingen van 3000+ jaar oud. We zijn de dag geëindigd in canoes op het meer om op die manier enkele van hun ‘sacred places’ te bekijken. Ze noemen zichzelf ‘river people’ en veel is dan ook direct naast het water. Het is de tijd dat de zalmen aan het terug keren zijn en meerdere malen sprong er 1 vlak voor de canoe omhoog.


Afbeelding

Afbeelding


Het was vorige week ook Thanksgiving, wat we hebben gevierd met de traditionele Turkey. Eigenlijk was mijn plan om hem in de oven te maken, zoals ik normaal doe, maar uiteindelijk is het het spit geworden. Daarnaast konden natuurlijk de pumpkin pie en de cranberry sauce ook niet ontbreken (en nog vele andere gerechten, de tafel stond overvol ). Al met al was het een super gezellige dag met prachtige weer (het is hier nog steeds stralend weer met 20+ graden, al lijken ‘The Rains’ nu toch echt te komen).


Afbeelding


Afgelopen weekend zijn we op een tweedaagse roadtrip geweest naar the Adams River, om de salmon run te zien. 1x in de 4 jaar is een ‘dominant year’, wat betekent dat miljoenen zalmen (vooral de sockeye, maar ook andere soorten) de rivieren inkomen om hun eitjes te leggen in hetzelfde stukje rivier als waar ze geboren zijn. Dit jaar is een dominant year, al vallen de hoeveelheden tegen (en zijn ze erg laat) vanwege de enorme droogte. We hadden gehoord dat ze er nu toch echt waren (2 weken te laat), dus de beslissing om daarheen te gaan was snel gemaakt.
1000 km, 7000m omhoog (en weer naar beneden), 11 uur rijden, vele zalmen en ontelbare uitzichten zijn moeilijk te beschrijven, daarom maar in een aantal foto’s!


Op een geven moment zijn we op een stuk van 35km "forest service roads" terecht gekomen. Dit zijn onverharde wegen die worden onderhouden door de Forest Industry. Sommige zijn heel prima, andere zijn behoorlijk rough, aangezien ze alleen maar goed genoeg hoeven te zijn voor grote machines en trucks. De wegen zijn wel gewoon open voor het publiek, maar niet elke auto kan overal komen.

Dit was nog een beter stukje. De echt spannende stukjes (at some point dacht ik dat we op een mtb route terecht waren gekomen) hebben we niet gefilmd :+



Het is even spannend qua weg, maar dan heb je ook wel wat!

Afbeelding


Afbeelding

Ook hebben we een paar hikes gedaan.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding



Het hoogtepunt was de Salmon Run. Had niet verwacht dat ik het zo mooi zou vinden. Het is heel moeilijk op beeld vast te leggen, maar de hele rivier zat vol rode zalmen. Ze worden rood omdat ze hun schubben als het waren opeten / reabsorberen, omdat ze vanaf het moment dat ze de rivieren in zwemmen niet meer eten. Na het leggen van de eitjes overlijden ze dan ook. Het is ook de reden waarom ze een soort puntige bek hebben - ze eten al het vet op, waardoor alleen de vorm van hun kaakbot overblijft.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding





Op de terugweg zijn we nog gestopt bij een Dairy Queen voor een ijsje. Hier hebben we voor het eerst het concept ´pupcup´ of ´puppuccino´ leren kennen. Bij Dairy Queen is dit een (gratis) ijsje voor de hond! Hij was er erg blij mee!


Afbeelding


Vrijdag komt er een eind aan de maanden van droog weer en gaan ook wij de overgang naar de herfst maken. Ben erg benieuwd hoe het gaat zijn, vooral omdat iedereen maar blijft zeggen hoe vreselijk het is. Zoals alles hier in Canada, zullen we het gewoon maar gaan zien!

Ceetje_bokt
Berichten: 5185
Geregistreerd: 01-05-07

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 20:08

Prachtige beelden weer. Dank je dat je me zo laat mee genieten! En een gratis ijsje voor de hond <3

thequeensmum
Berichten: 3576
Geregistreerd: 20-08-12

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:35

Geweldige update TS, wat een prachtig land

petraaken

Berichten: 44224
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:11

Geen beren gezien of tegengekomen in zalmentrek? Normaal zitten dan de Grizzlyberen aan de rivieren te vissen op de zalmen.

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 18:08

petraaken schreef:
Geen beren gezien of tegengekomen in zalmentrek? Normaal zitten dan de Grizzlyberen aan de rivieren te vissen op de zalmen.


Nee helaas! In dit gebied zitten in principe ook geen grizzlyberen, maar helaas ook geen vissende zwarte beren gezien. Gisteren liepen er wel 5 rond hier op het terrein. Ze eten nu graag de noten uit de bomen - hoor je opeens allemaal brekende takken en zie je een beer uit de boom glijden :D

We waren gisteren aan het werk op de hoek van het terrein. Opeens horen we allemaal herrie uit de bosrand komen (een smal strookje tussen het pad waar we op stonden en de wei van de buren). Rennen er twee zwarte beren (en ze waren groot!) zo uit het weiland het stukje bos in (recht op waar wij stonden af). Meteen veel herrie gemaakt, waardoor ze omdraaiden (wel mega traag, ze waren niet heel erg onder de indruk...) en weg sjokten. Dat was even spannend!

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:54

wow gaaf

het is een droom van mij en mijn vriend om ooit op vakantie te gaan naar canada voor o.a orka in wild spotten.

mysa

Berichten: 10537
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:38

Prachtige foto's, wat een natuur.

meisie94

Berichten: 185
Geregistreerd: 09-07-14
Woonplaats: Mooie brabant

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:02

Wauw als ik die fotos zie word ik jaloers wat een gave omgeving <3

maj0

Berichten: 6611
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: We gaan het zien... in Canada!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:11

Zag ik nou vanmiddag Beer voorbij komen op de facebook pagina van Stichting Zino?

Oshaa
Berichten: 1052
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 20:41

maj0 schreef:
Zag ik nou vanmiddag Beer voorbij komen op de facebook pagina van Stichting Zino?


Ja dat klopt! Een "hoe is het met" stukje :)