En ook wij verhuizen naar Zweden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102292
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:12

Ben benieuwd naar een sneeuwfoto!!

Schuur_

Berichten: 4918
Geregistreerd: 09-08-05

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:06

Ik volg ook mee. Je zit in de regio waar ik ook naar aan het kijken ben om binnen dit en een paar jaar naartoe te trekken. Ter hoogte van Östersund/Strömsund/Hammerdal..

Het lijkt me daar prachtig!

maras

Berichten: 2349
Geregistreerd: 04-06-06

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:40

Ik vind dat behang echt heel erg prima, gezellig zelfs, niets meer aan doen! Voorlopig hebben andere zaken meer prioriteit denk ik. Maar wat zullen jullie genieten van de stilte en de prachtige natuur!

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 09:15

Wat leuk, schuur.
Wij waren eerst meer bij Strömsund aan het kijken.
Ook geboden op een woning, maar die lag 60 km van een supermarkt.

Nu heel blij dat er 2 supermarkten op nog geen 2 km afstand zijn.

En toen was er de eerste echte sneeuw van november 2022

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

wortel115

Berichten: 2142
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:37

De sneeuw ziet er zo mooi uit! Zijn de dagen nu ook echt kort daar?

Ik zit al de hele dag met de aircon aan en 30 graden. Dus echt heel anders. En het is nog niet eens zomer of echt heet hier in Australie

lukka63
Berichten: 1421
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:00

[quote="Nickolay"]Wat leuk, schuur.
Wij waren eerst meer bij Strömsund aan het kijken.
Ook geboden op een woning, maar die lag 60 km van een supermarkt.

Nu heel blij dat er 2 supermarkten op nog geen 2 km afstand zijn.

En toen was er de eerste echte sneeuw van november 2022

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb je winterbanden ?

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:10

Prachtig gezicht, maar tegelijkertijd beneid ik je niet, ik vind het wel prima als sneeuw zich gemiddeld genomen beperkt tot boven de 1000 meter :D

maj0

Berichten: 6630
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:02

Ten eerste gefeliciteerd met jullie huis

Wat een prachtige plek hebben jullie gevonden!
Hier zou ik ook liever na warm land gaan haha.


Die paaltjes (rode) die heb je neer gezet zodat je de weg kunt zien?
Of heeft het nog een andere functie

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 11:07

Ja er zitten winterbanden onder de auto, maar ik had liever nu spike banden gehad met de sneeuw. Daar rijdt iedereen standaard vanaf oktober tm april mee.

Ik heb wel sneeuw kettingen mee, heb ze alleen nog nooit om gedaan.
We hebben een 4x4, maar denk dat er nu misschien al teveel sneeuw ligt om de oprit weer op te komen.

De rode palen zijn inderdaad zodat je kan zien waar de weg loopt wanneer er sneeuw ligt. Die heb ik dus gisteren net op tijd in de grond gedaan. De grond is nu ook teveel bevroren om nog iets erin te krijgen, dus vandaag was niet meer gelukt.

Eind vd maand gaan de spullen hierheen met een grote verhuiswagen, al had ik liever gehad dat ze gisteren geweest waren qua sneeuw.

Het is nu om half 4 donker, maar daar heb ik niet zoveel last van. Alleen om 19 uur heb ik het gevoel dat het al bedtijd is.

Nado
Berichten: 3358
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:46

Mooi avontuur en leuk om te volgen!
Bij ons is het Nordjylland geworden. Zuidelijker en een andere taal maar nog steeds een hele mooie omgeving met rust, ruimte en vriendelijke mensen :)

fransje23

Berichten: 15439
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:13

Heel veel woonplezier!

Hoewel ik Zweden geweldig vind trekt zo noordelijk mij persoonlijk niet.
Te koud en te donker in de winter. :brr:

Vraag is misschien al gesteld en beantwoord,in dat geval heb ik er overheen gelezen, maar waarom hebben jullie gekozen voor dit gebied?

:)

lukka63
Berichten: 1421
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:09

Rij je morgen weer terug?
Zo dapper zou ik nooit durven met sneeuw ook nog eens vroeg donker,brrrr.

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 17:22

Ik had me vergist in de datum. Ik rij vrijdag ochtend weer terug. En dan een overnachting in Nyköping en Malmö. Zondag avond weer terug in Nederland.

Waarom deze regio?
We zijn een paar keer, in verschillende seizoenen, naar Zweden gegaan. En de 1e keer werden we boven Stockholm blij, de keren daarna pas boven Sundsvall. Voor ons was het dan ook snel duidelijk dat we niet lager dan Sundsvall en niet veel hoger dan Strömsund wilden.
De 1e keer hebben we in Strömsund gezeten en die omgeving vonden we fantastisch. Daar waren we ook eerst aan het zoeken, maar op onze laatste dag in september heb ik deze woning bekeken. En het voelde meteen goed, dit was hem. En gelukkig geen andere bieders. Er waren nog wel andere mensen tijdens de bezichtiging.

Afbeelding

Bevestiging dat het dak goed geïsoleerd is. Binnen 20 graden en er ligt nog sneeuw op het dak.

Net geregeld dat er iemand de sneeuw weg schuift wanneer de verhuiswagen komt, dus dat is weer iets wat ik af kan vinken.

Dieuwke_
Berichten: 4561
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:24

Oh, jaloers. Prachtig <3

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:47

Prachtig zo die sneeuw <3 Krijg direct heimwee naar het noorden :+ Ik woon nu erg zuidelijk in zweden en we hebben misschien net 1-2 dagen sneeuw. Zo saai, de hele winter grijs en ijzig. Geef mij maar sneeuw :D

jeetje77

Berichten: 3489
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:35

Oh ik lees gezellig mee. Ik ben zo jaloers op de verhuizers naar Zweden. Ik zou zo graag willen. Gisteren liever nog dan morgen, maar helaas krijg ik ml niet mee.
Vorig jaar in er echt goed over na te denken ook in de winter op vakantie geweest. Ook sneeuw gehad, ik was gewaarschuwd dat het dan lichter leek, maar zo voelde het idd ook echt.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:14

[quote="Nickolay"

Ik heb wel sneeuw kettingen mee, heb ze alleen nog nooit om gedaan.
We hebben een 4x4, maar denk dat er nu misschien al teveel sneeuw ligt om de oprit weer op te komen.

[/quote]
Allereerst välkommen! Stille meelezer meld zich.. Met sneeuwkettingen mag je niet rijden.. Je mag ze gebruiken om "los" te komen maar daarna moeten ze weer af. Ik woon een stuk zuidelijker (omgeving Hagfors) En ik rij nog op mijn zomerbandjes wij hebben nog geen sneeuw. Vanaf 1 december is het verplicht om winterbanden of dubbdäck op je auto te hebben. Het eerste jaar heb ik ook gewoon met winterbanden gereden, maar sinds 3 jaar rij ik 's winters met dubbdäck. Vind ik toch een stukje "veiliger" rijden.

SjonnieZ

Berichten: 2410
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 02:33

Nado schreef:
Mooi avontuur en leuk om te volgen!
Bij ons is het Nordjylland geworden. Zuidelijker en een andere taal maar nog steeds een hele mooie omgeving met rust, ruimte en vriendelijke mensen :)


Interessant opmerking…
Wat bedoel je met taal.. kent Zweden meerdere officiële talen of zijn het meer verschillende dialecten?

SjonnieZ

Berichten: 2410
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 02:36

Nickolay schreef:
Ik had me vergist in de datum. Ik rij vrijdag ochtend weer terug. En dan een overnachting in Nyköping en Malmö. Zondag avond weer terug in Nederland.

Waarom deze regio?
We zijn een paar keer, in verschillende seizoenen, naar Zweden gegaan. En de 1e keer werden we boven Stockholm blij, de keren daarna pas boven Sundsvall. Voor ons was het dan ook snel duidelijk dat we niet lager dan Sundsvall en niet veel hoger dan Strömsund wilden.
De 1e keer hebben we in Strömsund gezeten en die omgeving vonden we fantastisch. Daar waren we ook eerst aan het zoeken, maar op onze laatste dag in september heb ik deze woning bekeken. En het voelde meteen goed, dit was hem. En gelukkig geen andere bieders. Er waren nog wel andere mensen tijdens de bezichtiging.

[ [url=m/1WPV16.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bevestiging dat het dak goed geïsoleerd is. Binnen 20 graden en er ligt nog sneeuw op het dak.

Net geregeld dat er iemand de sneeuw weg schuift wanneer de verhuiswagen komt, dus dat is weer iets wat ik af kan vinken.


Wauw met dat licht en die sneeuw komt de woning helemaal tot z’n recht.. het ziet er heerlijk knus uit.

Nado
Berichten: 3358
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:15

SjonnieZ schreef:
Nado schreef:
Mooi avontuur en leuk om te volgen!
Bij ons is het Nordjylland geworden. Zuidelijker en een andere taal maar nog steeds een hele mooie omgeving met rust, ruimte en vriendelijke mensen :)


Interessant opmerking…
Wat bedoel je met taal.. kent Zweden meerdere officiële talen of zijn het meer verschillende dialecten?


In Zweden is Sami volgens mij ook een officiële taal, maar ik doelde op dat wij in het noordelijkste puntje van Denemarken terecht zijn gekomen en niet in Zweden. De andere taal is Deens :)

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 09:32

Ja ik weet dat je met sneeuw kettingen niet mag rijden, maar dan zou ik in ieder geval bij de woning kunnen komen. Maar tot nu toe zijn de winterbanden voldoende. Morgen 8 graden, dus dan is onderweg de sneeuw alweer weg.

En wanneer we hierheen verhuizen kopen we Dubbdäcks.

Volgens mij heb je wel in elke regio een ander dialect. Ik ga de komende maanden met duolingo aan de slag en dan sfi wanneer we hier wonen.

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:21

Ik vind het qua dialecten hier wel meevallen. Ja, in het zuiden spreken ze met een wat ander accent dan in Stockholm, maar ik vind het zelf niet heel extreem als je bedenkt hoe groot het land is en hoe veel verschil er zit tussen NLse dialecten/accenten. Behalve skånska dan, maar dat kunnen zelfs veel zweden niet fatsoenlijk verstaan. En dat is toch ook bijna een taal op zichzelf :+

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 10:35

Waauww wat gaaf zeg! Ik volg <3

Kimddddd

Berichten: 472
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:03

Ah nu gaat het echt beginnen voor hoe lang naar Nederland? En dan snel weer naar huis….. ? Wanneer komen de paarden naar Zweden?

Nickolay

Berichten: 2056
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-22 19:07

We denken dat we ongeveer maart kunnen verhuizen. Of dat gaat lukken ligt aan de gezondheid van mijn vriend.
Heel graag zouden we daarvoor nog 2 weken hierheen, maar dat kan ook alleen als hij stabiel is. Dat is nu nog niet aan de orde helaas.

De paarden blijven in Nederland in ieder geval tot wij naar Zweden gaan en misschien totdat we de omheining klaar hebben, maar dat weet ik nog niet zeker.
Ligt eraan waar ik op dat moment een beter gevoel bij heb.

Eerst morgen weer naar Nederland en maandag verhuizen. Mijn vriend ligt zeker tm maandag in het ziekenhuis, misschien nog een paar dagen langer. Dit veranderd per dag.

Er is nu nog veel onzeker, maar in Zweden is nu gelukkig alles geregeld. Vandaag de verzekering rond gekregen, met heel veel hulp van mijn contract persoon bij Swedbank. Omdat we een bosperceel hebben, kon de verzekering niet bij Swedbank. Dus nu bij Folksam. Of dit voordelig is weet ik niet, kunnen later altijd overstappen. We zijn nu in ieder geval verzekerd.