En ook wij verhuizen naar Zweden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 17:09

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn alvast 2 screenshots van het gekapte stuk. Laatste beetje wazig, maar best wel grote rotsblokken

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 17:17







De laatste video zijn de 2 stukken wei

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 18:28

Dat is echt geen geld voor zoveel ruimte en rust. Ben jaloers haha. Ben echt heel benieuwd wat jullie er van gaan maken. Hoe is het klimaat daar?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-22 21:01

Er zijn nog echt 4 seizoenen, maar normaal ligt er nu al sneeuw en die is er nu nog niet.
De kou is in ieder geval een droge kou en niet de waterkou zoals in Nederland.
Het is nu rond 16 uur donker en in de zomer wordt het bijna niet donker.

Temperatuur in de koudste maanden (januari en februari) kan volgens mij zakken naar -20/-30. Zomer net als in Nederland qua temperatuur.

Deze week regent het de hele week, met misschien dinsdag of woensdag wat sneeuw. Overdag 6 a 7 graden en in de nacht +3 /-1

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:46

-20/ -30 lijkt me wel heel koud! Maar misschien voelt het inderdaad heel anders dan die kille waterkou in Nederland.

Het lijkt nu al wel zo'n 10 graden kouder dan in Nederland.

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 23:50

De rust en stilte lijken me machtig fijn, dat vind ik hier in Nederland best lastig, het is hier vrijwel nergens echt stil maar dat donkere in de winter zou me opbreken. Wat doe je vanaf 16 uur, maak je dan nog wandelingen met de hond of ben je dan voornamelijk binnen in huis?

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 00:03

Ook ik volg!

De natuur, de stilte, de rust, minder gejaagdheid,…. Jaloers!

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 01:17

Oh wat gaaf! En lukt het ook een beetje met integreren?

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 01:48

Weer een leuk topic om te volgen :)

Moet nog uitkijken dat ik onze emigratie plannen naar Frankrijk niet stiekem wijzig naar Zweden. Al vind ik het wel ver. En denk ook dat het hele lange donker me gaat opbreken.

anoukwendy

Berichten: 4516
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 08:31

Elisa2 schreef:
-20/ -30 lijkt me wel heel koud! Maar misschien voelt het inderdaad heel anders dan die kille waterkou in Nederland.

Het lijkt nu al wel zo'n 10 graden kouder dan in Nederland.


Dat valt wel mee, hier hebben we ook vaak rond de -20, niet zo lang als daar waar ts heengaat want dat is een flink stuk hoger maar -20 hier voelt als -3 in nederland :')

Wel super gaaf! Gefeliciteerd en vooral geniet ervan <3
Spreken jullie al wat zweeds?

wortel115

Berichten: 2137
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 08:47

Het ziet er super mooi uit daar! Alleen -20 dat lijkt me dan weer niks. Ik ga je volgen.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:20

Gaaf ik volg ook.

En in de donkerste maanden, hoe laat wordt het dan donker?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:26

anoukwendy schreef:
Elisa2 schreef:
-20/ -30 lijkt me wel heel koud! Maar misschien voelt het inderdaad heel anders dan die kille waterkou in Nederland.

Het lijkt nu al wel zo'n 10 graden kouder dan in Nederland.


Dat valt wel mee, hier hebben we ook vaak rond de -20, niet zo lang als daar waar ts heengaat want dat is een flink stuk hoger maar -20 hier voelt als -3 in nederland :')

Wel super gaaf! Gefeliciteerd en vooral geniet ervan <3
Spreken jullie al wat zweeds?


Ow gevoelstemperatuur -3 is inderdaad wel wat anders :D , en het wordt natuurlijk ook niet zo enorm warm in de zomers. (pluspunt!)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 09:42

Ik was begonnen met Zweedse les, maar door de complicaties vd operatie ben ik ermee gestopt.
Ik heb in het dorp wel een school gevonden waar ze cursussen geven. Elke ochtend 2 uur les.

Ik ben hier nu maar een paar dagen, dus verder moeten we het in het voorjaar uitzoeken.

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:45

Gisteren was er een mooie film die in Zweden afspeelde. HEt uitgestrekte van het land, de vele bossen, de stilte → ik heb er van genoten.
Zweden trekt mij en mijn man niet aan want ik vind het te donker in de winter en te koud en ook te duur (huizen zijn dan wel weer goedkoop). Het zuidelijke, Frankrijk, de zon, de wijn, daar hoor ik thuis en dat is heel erg goed voelbaar voor mij. Gelukkig zijn we allemaal verschillend. Daarom vind ik dit soort topics ook zo leuk.
Je foto's en filmpje spreken boekdelen, zo prachtig. Goed gedaan dus!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-11-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102090
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 09:49

Gaaf om het huis te zien waar je gaat wonen! En veel land erbij, heel fijn!

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 10:26

Ik heb jaren geleden een aantal maanden in Portugal en Estland gewoond, daar ben ik erachter gekomen dat ik beter tegen de kou dan de hitte kan. Tegen de kou kan je je kleden, maar in warmere landen functioneer ik niet in de zomer.

Volgens mij is het hier in de donkerste maanden rond half 3/ 3 uur donker, maar zodra er sneeuw ligt lijkt het al lichter dan zonder sneeuw. Op dit moment is het om 4 uur echt donker, maar overdag is het druiliger weer.

Nog 1 nacht slapen. Straks even kijken of ik kan zien of de electra het doet. Die zou vanaf 4 november op onze naam moeten staan, maar ik heb geen bevestiging ontvangen. Volgens de makelaar zou het moeten werken.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8356
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:35

Pien, welke film was dat? Ik ben wel benieuwd :D

Faelynn

Berichten: 3159
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:39

Prachtig TS! Vind Zweden zo'n mooi land! De natuur en rust is er zo ontzettend mooi. Ik zou er niet heen willen vanwege de temperatuur, doe mij maar elke dag 30 graden en dat ga je daar niet vinden, maar anders..
Heel veel succes met het opknappen

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 10:45

-20 voelt echt niet als -3. :=

Enige grote verschil met nl is dat de temperatuur ook meestal de gevoelstemperatuur is. -20 voelt dus als -20, in nl is gevoelstemperatuur vaak veel lager dan de daadwerkelijke temperatuur. -1 voelt als -10.

November wordt de donkerste maand genoemd, relatief vroeg donker, maar vooral door het donkere weer. Zodra er sneeuw ligt, voelt het alweer veel lichter.

Ga je SFI doen TS?

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-22 10:58

Ik logeer nu in een B&B van Belgische eigenaren. De vrouw wilde SFI doen, maar daarvoor moet je naar de stad. Zij volgt nu via de school in het dorp lessen en die bevallen haar goed. Ik kijk zodra we hier wonen wel voor welke ik kies.

Aan het huis hoven we niet meteen iets te doen. Beneden is alles klaar en boven is 1 vd 3 slaapkamers klaar. Dit was al door de huidige eigenaar gedaan.
Energielabel is D, dus qua isolatie enzo hoeven we ook niet meteen wat te doen.

Voor de paarden is nog helemaal niets. En de eerste palen voor de omheining kunnen natuurlijk pas na de vorst de grond in. Dus we hebben al een tijdelijke plek voor ze, maar dat is 1,5 hier vandaan. Ik wil dus nog wel kijken of we iets dichterbij kunnen vinden.

Het plan is om een goede ruime loopstal te bouwen en eerst een stuk van ongeveer 5000 m2 te omheinen. Dan hebben we iets voor de winter en kunnen we daarna rustig aan het gekapte bos opruimen.

Gisteren en vanmorgen veel regen, dan lijkt het echt donkerder dan het is.

Ik heb in Estland buitenritten met -10 gemaakt, zolang je je warm aankleed was dat heel goed te doen. Natuurlijk zal het wennen worden, maar we gaan ervoor.

Ik weet nu al dat ik meer moeite ga hebben met de zomers, dat het helemaal niet donker wordt. Dus we gaan goede gordijnen ophangen.

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:37

Muiz schreef:
Pien, welke film was dat? Ik ben wel benieuwd :D


De hunters op NPO een politieserie, we vielen er midden in en hebben even gekeken voor het landschap. Misschien is het geen Zweden maar wij dachten van wel.

Lessen in het dorp heeft als voordeel dat je contacten opdoet.
Label D vind ik persoonlijk erg laag maar misschien dat dit in Zweden anders is die indeling. Je hebt hier in Frankrijk A t/m E. A is het beste E het slechtste en D is er dus heel weinig gedaan aan isolatie.

Je plannen klinken fantastisch voor de paarden en 1,5 km voor nu is dichtbij vind ik.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102090
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:38

Ik hoop niet dat ze 1.5 uur bedoelt. :+

pien_2010

Berichten: 43715
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:40

Bellatrix schreef:
Ik hoop niet dat ze 1.5 uur bedoelt. :+
_O- :oo dat denk ik dus wel. Mijn man zou nu dubbel klappen vh lachen met de woorden :" daar heb je Pien weer". _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102090
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: En ook wij verhuizen naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-22 11:41

Ja, ik denk dus ook 1.5 uur maar dat stond er niet achter dus het had ook 1.5 km kunnen zijn. :P