Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 15:54

:wave:
Zoveelste topic hierover, maar de meeste topics waren specifiek op 1 land gericht en ik weet gewoonweg nog niet waar ik heen wil. :D

Ik zou graag volgend jaar een mooie reis willen maken in mijn eentje, periode is in ieder geval ergens voor juli 2023.

Kort een opsomming van mijn wensen;
- ongeveer 3 weken
- maximaal 12/14 uur vliegen vanwege de reisduur
- het liefste op doorreis, niet op één plek
- mag meerdere landen, hoeft niet
- veilig voor vrouw alleen
- het mag een actieve vakantie zijn (hiken etc), beslist géén strandvakantie
- hoeft niet persé mega toeristisch te zijn
- budget is niet onbeperkt, maar ruim genoeg

Thailand heb ik al gezien, Zuid-oost Azië kan dus wel maar trekt me minder omdat het voor mijn gevoel wat meer van hetzelfde is. :)

Ik las al dingen als Zuid-Amerika (Chili, Peru) en Bali, dus ervaringen daarmee zijn sowieso welkom. Maar nieuwe ideeën ook !

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:58

Interessant, ik volg even! Ik wil starten in februari in Australië en sws nog naar Vietnam en Laos. Costa Rica en Belize lijken me ook geweldig! Ik heb tot half juli de tijd.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:01

Ik ben vorig jaar alleen op pad gegaan door Oostenrijk en Duitsland. Dichter bij huis, dus misschien niet helemaal wat je zoekt, maar wel hele mooie omgevingen gezien.

Dit jaar ben ik in Canada geweest, dan wel samen met mijn ouders maar ik denk dat dit in je eentje ook heel goed te doen is. Ik zou dan wel ervoor kiezen om een camper te huren. Als je alleen bent kun je heel goed een camper/truck huren zodat je daarmee ook fatsoenlijk de steden in kan.

Wij hebben via TiogaTours geboekt en dat is echt supergoed bevallen. Je kan allerlei dingen erbij krijgen zoals excursies (wij hebben bv een walvisexcursie gedaan in Tadoussac).

Misschien is dat iets voor je? Ik wil je met alle liefde meer vertellen over onze ervaringen in Oost Canada als je wilt :j

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:05

Ik ben net terug uit Costa Rica, dat was echt waanzinnig. Niet alleen gedaan, maar zou ik qua veiligheid 100% aandurven daar! :j
Ook voornamelijk gehiked, actieve excursies gedaan etc.
Edit: wij hebben zelfs wildgekampeerd met een 4x4 plus daktent, ging allemaal prima :D
Laatst bijgewerkt door Silenna op 28-12-22 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:15

Iets heel anders maar;
Beginnen in Denemarken, met de boot naar de faroer eilanden en dan door naar IJsland, rondje IJsland maken.

Rondom Reykjavik is het behoorlijk toeristisch maar verder niet, en zat mooie hikes te maken. Bovendien wordt het daar dan pas heel laat donker dus je kan zonder probleem lange dagen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:17

Georgië heeft wel echt mijn hart gestolen vorig jaar. Supervriendelijke mensen, veilig, goed betaalbaar en een ideale bestemming als je wilt rondreizen.

Dichter bij huis vond ik Zuid Frankrijk ook heel leuk om in m’n eentje doorheen te reizen. Ik ben twee weken gegaan en vond dat eigenlijk nog te kort, er was zoveel te zien en te doen!

Noord-Griekenland staat ook nog op mijn lijstje. Ik ben een paar jaar geleden in Thessaloniki geweest en was toen nog te jong voor het huren van een auto, maar als ik dat had gekund, was ik daar zeker rond gaan reizen.

xxxmh

Berichten: 3513
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:18

Ik ga op single reis naar Costa Rica in februari maar lees overal dat het een veilig land is ook om alleen te reizen en natuurlijk prachtig!

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:41

Oke, komtie :D

Van Portugal naar Griekenland met de trein (2 maanden) (Sep-Nov)
Balkan: Kosovo, Montenegro, Albanie, Macedonië, Bosnië, Kroatie (3 weken) (augustus)
Mexico: 3,5 week (Van Cancun naar het westen gereisd, toen door naar het zuiden) (juli/augustus)
Noord-Italie: 2 weken, juli
Zuid-italie: 1 week, juli
Zanzibar (10 dagen, februari)
Cuba (2 weken, juli, groepsreis)
Jordanie (1 week, groepsreis)

Ik zit nu zelf voor februari te kijken naar of panama+costa rica of sri lanka

roosjenat

Berichten: 1494
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:46

Dit jaar ben ik ook gestart met alleen reizen.

Eerst een midweek naar Frankrijk en in juni ook een week naar IJsland geweest.

IJsland is heel goed te doen alleen!

Over 3 weken ga ik alleen een weekje naar Portugal.

Travel_me

Berichten: 1269
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:47

Ik heb meerdere landen alleen gedaan:
2014: Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos en Maleisië
2015: Kroatië en Bosnië / Boedapest, Belgrado, Ulcinj, Albanië, Corfu
2016: Indonesië / Nepal
2019: Mexico
2022: Dubai

Als ik jouw was zou ik kijken naar 1 land. 3 weken is niet heel lang, dus beter 1 land en daar meerdere plekken. Of je moet in Europa blijven, dan kan dat prima.
Bali vond ik zelf de minst leuke plek van Indonesië. Vond Java een stuk leuker.
Qua landen kan ik Nepal en Mexico aanraden, al is Nepal niet echt in het juiste seizoen.

Andere suggesties:
Japan, Costa Rica, Colombia, Peru, Maleisië of Nicaragua

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 18:50

Ongeveer heel Europa.
Thailand, Myanmar, India, Maleisië.
En vertrek over 3 weken voor een maand naar Sri Lanka.
Myanmar zou ik op dit moment over slaan en India moet je wel zin in hebben als vrouw alleen, de andere plekken vond ik heel prettig reizen in mijn eentje.

Gezien je wensen zou ik Sao Antao in Kaapverdië aanraden, daar was ik vorig jaar. Maar 5 uur vliegen (en dan nog 2 uur met de boot) en een fantastische hike bestemming. Tenzij je heel erg vast zit aan de periode, want in Juli is het daar erg heet schijnt.

Ik wil nog graag naar Indonesië (Sulawesie) maar ben een beetje aan deze tijd van het jaar gebonden en dan is het daar volle bak regen seizoen. Maar zou dat voor juli zeker wel overwegen, mits je er dan nog een weekje bij kan plakken.

Als ik zelf de zomer tijd zou hebben zou ik richting Macedonie/Albanië trekken.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog niet genoemd maar ik vind Madeira echt prachtig met veel mooie hikes en genoeg avontuurlijke dingen als canyoning. Moet je wel comfortabel zijn met autorijden op stijle wegen.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-22 20:51

Mooie tips al!
Maar ik wil ergens tussen nu en juli, dus juist niet IN juli :D dus dat bied misschien kansen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 23:44

Muurp schreef:
Mooie tips al!
Maar ik wil ergens tussen nu en juli, dus juist niet IN juli :D dus dat bied misschien kansen?
In dat geval zou je ook kunnen kijken wat voor culturele festivals er zijn waar je interesse in hebt. Zo heb je in mei in Arles een groot festival van de gardians uit de Camargue, die staat nog op mijn wishlist, en tussen 20 februari en 5 maart is er bijvoorbeeld het carnaval van Limassol, Cyprus.

Galeobdolon

Berichten: 1096
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:51

Naast heel Europa, Ijsland, Engeland, of verderweg Nieuw-zeeland/Australië vind ik ook veel Afrikaanse landen goed te doen als solo vrouwelijke reiziger. Is heel redelijk qua reistijd en ontzettend divers afhankelijk van wat je wilt. Veel is op de bonnefooi te boeken en te regelen.

Cultuur, avontuur, natuur, er is vanalles te zien en beleven. Je kunt in drie weken bijvoorbeeld Kenia, Uganda en Rwanda doen. Het is niet perse goedkoop, maar wel weer eens wat anders. Oost Afrika is ook goed ingesteld op toerisme en dus makkelijk qua visa en voorzieningen.

In februari vertrek ik vanaf Panama naar het noorden, voor 1,5 maand. Het plan was eerst om alleen te gaan maar mijn nieuwe vriend heeft bedacht graag mee te willen:)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:53

Scandinavie is ook héél mooi en leuk om - alleen als vrouw- te doen!!
Maar ik gok dat jij wat zuidelijkers wil :+

Vriendin van me gaat elk jaar 3 weken in der uppie naar Bali. Dus dat moet ook zeker mogelijk zijn.
Zij boekt overigens altijd alleen een vliegticket en kijkt van daaruit dan bij aankomst waar ze heen wil en gaat slapen.

february

Berichten: 183
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Courtenay, BC Canada.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 05:47

Deze landen heb ik alleen bezocht in de afgelopen 9 jaar, destijds veilig in het algemeen en veilig voor vrouwen, maar er is zeker het eea veranderd (Myanmar, Iran)

2013: 4 weken Thailand
2014: 6 weken Canada
2015: 3 weken Polen
2016: 3 weken Myanmar, 2 maanden Nieuw-Zeeland, 2 maanden Nepal, 2 maanden Maleisie, 2 weken Taiwan
2017: 2 weken Marokko, 6 weken Indonesie (Lombok, Java, Bali), 2 weken Fins Lapland
2018: 2 weken Iran, 2 weken Indonesie (Flores), 3 maanden Canada
2019: 2 weken Cambodja, 1 maand Laos, 1 maand Vietnam, 6 maanden Canada

En toen emigreerde ik naar Canada en was er COVID, dus sindsdien alleen nog maar 2x teruggereisd naar Nederland en verder is de reislust wel even getemd, ik heb zoveel te ontdekken hier <3

Zuidelijk halfrond gaat richting herfst/winter (tenzij je binnen een maand vertrekt), dus noordelijk halfrond is meer voor de hand liggend, tenzij je de tropen opzoekt of de subtropen, maar dan kan regenseizoen een factor zijn.

Ik ben ongetwijfeld bevooroordeeld, maar Canada voeldoet aan een hoop van je lijstje. Zeker voor juli is het nog niet schreeuwend druk, het is veilig, minder dan 10 uur voor een directe vlucht naar het westen (Vancouver of Calgary), enorme varieteit aan actieve dingen die je kunt doen, en hoewel het 1 land is, is er zoveel verscheidenheid aan landschappen dat het aan kan voelen alsof je meerdere landen bezoekt.

iirrssjjee

Berichten: 5954
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 06:24

Een ex-collega van me is (voor corona) met een groepsreis naar Peru geweest. En dat was ook heel tof! Heb hele vette foto's ervan gezien!

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:32

Ik ben in oktober 2021 en in februari 2022 alleen naar West-Canada geweest. Super bevallen, heel veel mensen leren kennen.

Mlies
Berichten: 14155
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 14:59

Ik lees even mee! Eind maart heb ik twee weken vakantie en zoals het er nu uitziet wordt het alleen op vakantie.

Ik ben met de honden wel eens in m’n eentje weggeweest, voornamelijk naar Duitsland.
Maar wil nu eens écht op vakantie.
Weet alleen niet wat… Mooi weer is fijn. Maar zou ook heel graag eens door Schotland reizen. Of Oostenrijk… En na alle corona jaren wil ik eigenlijk ook wel met het vliegtuig weg.

Ben er dus totaaaaal niet uit…

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 15:03

Wat een toffe tips al! Zat inderdaad ook naar Canada te kijken.

BillyJ schreef:
Scandinavie is ook héél mooi en leuk om - alleen als vrouw- te doen!!
Maar ik gok dat jij wat zuidelijkers wil :+

Vriendin van me gaat elk jaar 3 weken in der uppie naar Bali. Dus dat moet ook zeker mogelijk zijn.
Zij boekt overigens altijd alleen een vliegticket en kijkt van daaruit dan bij aankomst waar ze heen wil en gaat slapen.


Scandinavië heb ik al gehad :D Dus zoek idd iets zuidelijkers haha.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 20:48

Alleen bezocht:
-Thailand
-Indonesie Java en Bali
-Laos
-Cambodja
-Vietnam
-Finland
-Florida (USA)
-Mexico
Mexico is niet zo veilig overigens. Er zijn dingen die je beter niet alleen kunt doen (tanken, pinnen).
Finland was heel gemakkelijk alleen achteraf gezien, heb ik in coronatijd gedaan toen ik gezworen had nooit meer alleen te gaan reizen.
Thailand is ook makkelijk alleen en Vietnam ook. De rest kan ook alleen, maar ik zou dat nu niet zo snel meer doen, mede ook wegens de lange vluchten e.d.

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:46

Winged schreef:
Oke, komtie :D

Van Portugal naar Griekenland met de trein (2 maanden) (Sep-Nov)
Balkan: Kosovo, Montenegro, Albanie, Macedonië, Bosnië, Kroatie (3 weken) (augustus)
Mexico: 3,5 week (Van Cancun naar het westen gereisd, toen door naar het zuiden) (juli/augustus)
Noord-Italie: 2 weken, juli
Zuid-italie: 1 week, juli
Zanzibar (10 dagen, februari)
Cuba (2 weken, juli, groepsreis)
Jordanie (1 week, groepsreis)

Ik zit nu zelf voor februari te kijken naar of panama+costa rica of sri lanka

Hier inmiddels de keuze gemaakt voor Sri Lanka, de hele maand februari op pad :D

Oh, en telt een halfjaar wonen in Finland ook mee als op reis in je up? :+

s1993

Berichten: 2128
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Alleen op reis; waar ben jij geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:59

Ik ben ook fan van Canada! Heb daar alleen, met familie en met vrienden gereisd en was allemaal goed :)

Ik ben in BC, Alberta en Saskatchewan geweest waarvan ik de laatste niet direct zou aanraden om heen te reizen. Wel hele lieve mensen, prachtige zonsopkomst en zonsondergangen en noorderlicht gezien maar verder is het vrij plat en 'saai' qua omgeving. BC en Alberta zijn allebei heel mooi en ik heb me altijd veilig gevoeld.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 11:02

Winged schreef:
Winged schreef:

Ik zit nu zelf voor februari te kijken naar of panama+costa rica of sri lanka


Hier inmiddels de keuze gemaakt voor Sri Lanka, de hele maand februari op pad :D



Ik zat ook te twijfelen tussen deze bestemmingen en ben ook voor Sri Lanka gegaan. Vertrek dinsdag. Mega veel zin in {:}