Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 09:24

Er is een kansje dat ik een stedentrip ga maken naar Tromso. Helaas wordt het dan wel kort, slechts 3 dagen, maar tja, dat is de aanbieding waar ik over twijfel. :D

MAAR, natuurlijk moet het noorderlicht weer gespot worden. Ik lees dat het wandelend kan, maar hoe groot is de kans dat je het dan ziet?

En als je een tour doet, wat is een aanrader? De reden is dat ik tours zie van 50 personen in een bus tot kleinere groepen van 16 personen en dan een genoemde actieradius van 150km tot zelfs 350km.

En, mocht ik tocht weer een hondensledetocht willen doen, wat is een aanrader? In Finland was het massa=kassa en gehaast en de honden hadden zelfs geen zin meer omdat wij de 9e van de 10 groepen op een dag waren voor hetzelfde rondje.

En hoe groot is de kans dat je walvissen ziet als je een walvistour gaat doen?

Kortom, wie is er geweest en wat zijn de absolute tips om te doen?

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:28

Ik ben er geweest, maar wel in de zomer toen het 24u per dag licht was. Dus geen noorderlicht gezien :+ en het was 30 graden ofzo.
Wij waren snel uitgekeken in Tromso zelf.

Je kunt wel met een kabelbaan omhoog vanuit de stad en dan kun je bovenop de bergen misschien al wel het noorderlicht zien?


Afbeelding

Afbeelding

xxxmh

Berichten: 3513
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:48

Mijn ouders zijn er al een paar keer geweest en deze maand ook, elke keer hebben ze het noorderlicht gezien. Wel met een tour. Ook boven op de berg met de kabelbaan hebben ze het deze maand gezien. Ook hebben ze een walvis boottocht gedaan en de walvissen gezien. Kan wel vragen hoe het allemaal heet waar ze het allemaal gedaan hebben.

xxxmh

Berichten: 3513
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:48

Is het trouwens 3 dagen waar het vliegen ook al in zit? Mijn ouders waren er 5 dagen waarvan 2 dagen vliegen met overstap

noordje

Berichten: 2236
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 10:57

Ik ben er met m'n ouders geweest en omdat we aleen hele dag op pad waren geweest (rendiertocht) hadden ze geen zin meer om op pad te gaan.
Maar we hebben het noorderlicht gewoon vanaf het balkon van het appartement gezien.

Het maakt niet zoveel uit waar je bent, als het er is, zie je het.
Gewoon ergens waar er niet veel lichtvervuiling is.
Ik ben ook naar de Lofoten geweest en daar noorderlicht gezien.
Maar ook gewoon thuis(als is de kans wel vele malen kleiner ;))

Misschien is Senja een alternatief, dat is veel minder toeristisch als Tromsø en daar is ook genoeg te doen.
Ligt net ff wat hoger als Tromsø, dus ook genoeg kans op Noorderlicht.

Picopico
Berichten: 896
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 12:07

Ik ben niet in Tromso geweest, wel in het noorden van Noorwegen/Zweden. Het noorderlicht heb ik gewoon op de parkeerplaats van het hotel gezien, midden in een dorp. Wel is het makkelijker te zien als er niet te veel lichtvervuiling is van straatlantaarns enzo.

Van de locals kreeg ik de tip om de "aurora forecast" in de gaten te houden. Daar zijn een aantal sites en apps voor. Je kunt dan vrij precies zien wanneer het te zien zou moeten zijn. En dan moet het nog onbewolkt zijn.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 23:18

Ik ben in februari 4 keer verwend met het noorderlicht. Maar kan er geen genoeg van krijgen. De enige keer dit jaar met kans op regende het pijpenstelen, maar anders was ik op pad gegaan.
Dus dat is het hoofddoel.
Een walvistour overdag. Het zullen dagen worden met weinig slaap.

Maar een sledehondentocht is geen aanrader daar?

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 19:39

Het is geboekt. Een sledehondentocht en een auroratour. Nu nog een walvistour regelen en dan is het programma weer vol. Er zal weinig geslapen worden, want de terugvlucht gaat ook al heel vroeg, dus dat wordt vanuit een noorderlichtwandeling door naar de luchthaven. (en we vliegen met een flinke omweg terug, via Zwitserland waar we dan 1.5 uur mogen vertoeven).
Zin in, maar het zal bij thuiskomst bijkomen worden vrees ik. :D

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:53

Via Zwitserland? Hallo dan! Waarom?

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 21:30

Supervixen schreef:
Via Zwitserland? Hallo dan! Waarom?

Dat was het goedkoopste volgens Cheaptickets.nl Ik wil vroeg heen en ook op tijd terug zijn de 21ste.
Rechtstreeks vanaf Schiphol kan sowieso niet.
Je kon ook via Munchen of Parijs terug, of Oslo, kortom, keuze genoeg voor tussenstops (en soms had je zelfs 2 tussenlandingen terwijl de totale reistijd niet langer werd).

De walvistocht is ook geboekt, dus het programma is compleet.

De auroratour is niet de goedkoopste, maar er staat bij dat als je om 1 uur 's nachts terug wilt zijn, dan moet je niet bij hen boeken. Ze rijden eventueel naar Kiruna in Zweden als het nodig is en willen ook wel als het nodig is de hele nacht op pad zijn. 100% garantie heb je natuurlijk niet, maar het is dus wel een andere tocht dan wat ze in Finland aanbieden met max 15km vanaf je hotel en om half 8 weg en om 11 uur terug zijn. Deze tocht duurt minstens 6 uur staat er bij, maar het kan ook het dubbele worden.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:37

Ik vond Tromso echt heel leuk! We zijn er afgelopen mei geweest met de middernachtzon en hebben een rondreis gemaakt met Senja en de Lofoten. Met letterlijk een paar minuten sta je buiten te stad en ik zie genoeg foto’s van mensen die midden in de stad of op de berg het noorderlicht hebben gefotografeerd. Trouwens wel echt een aanrader om met de lift naar boven te gaan en vanuit daar de stad te bekijken. Wij waren er in mei en de sherpa trap was nog onbegaanbaar en dikke sneeuw boven. Heel tof! Door de extreme windvlagen moesten we halsoverkop weer naar beneden met die lift (inclusief allerlei verzwaringen) want iedereen moest van die berg af en de lift zou niet meer gaan. Dus met het personeel van het restaurant en nog een handjevol mensen zijn we naar beneden gegaan.

Heen vlogen we met SAS met een tussenstop in Oslo en terug in Oslo en Kopenhagen. Was goed te doen. Je bent overigens ook in 15 minuten in Tromso vanuit de luchthaven dus dat is ook wel fijn. Hoe laat kom je aan?

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:40

Afbeelding
Afbeelding

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:13

Ik ben ook al 2 keer in Tromsø geweest, de eerste keer hadden we een huurauto en prachtig noorderlicht gezien. Ook in de stad zelf. De tweede keer erg slecht weer gehad en alleen op de dag van aankomst zwak noorderlicht gezien. Een toer boeken helpt zeker om je kansen te vergroten.
Met wie ga je op husky tocht? Wij zijn met Arctic Tromsø gegaan en dat was echt een aanrader. In ieder geval veel plezier, ik wil zeker ook nog eens terug.

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 17:53

Ik ben een aantal jaren geleden in December in Tromsø geweest.
Het noorderlicht hebben we meerdere keren kunnen zien vanuit de sauna van het hotel. Daarnaast ook nog een auroratour gedaan, waar we ook een uurtje met de bus moesten naar een goede plek. Dat was heel goed georganiseerd, we kregen soep en warme chocolademelk aan het kampvuur. Ze hielpen ons ook om foto's te maken van het Noorderlicht. Statieven e.d. kregen we van hen mee voor onze camera. Wil je dit ook doen, hou er dan rekening mee dat batterijen door de kou heel snel leeg gaan. Mijn reservebatterijen die ik onder mijn jas warmhield, waren al leeg voordat ik ze kon gebruiken.

De sledehondentocht hebben we ter plekke geregeld. Dat was ook zeker de moeite. Dat jaar lag er wel weinig sneeuw, maar we hebben toch een toertje kunnen doen en mochten zelf sturen. We kregen dikke pakken om aan te doen, zodat we het niet te koud hadden. We waren met een kleine groep met een aantal Amerikanen die van de slee vielen (vraag me niet hoe, want moeilijk is het niet). Gezellig was het wel.

De walvissen boottocht hebben we ook gepland, dit viel echter wat tegen. Ik had dat al eens in Ijsland gedaan en daar hebben we ze wel van dichtbij gezien. In Tromsø hadden we minder geluk. De boten waren hier ook groter, minder gezellig en de zee is een stuk ruiger. Ik werd er voor de eerste keer zeeziek. Als jullie daar gevoelig aan zijn, zou ik dus zeker medicatie meenemen.

Je planning zit volgens mij al goed vol :D De kerk was leuk om eens te bezichtigen, verder is het een leuk stadje om rond te lopen. Veel plezier!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:15

Over walvissen gesproken, wij konden niet eens vertrekken zo ruw was te zee. De puffintocht vertrok wel dus wij mee en ik heb de halve boot onder gekotst want de zee was ruw.

Uiteindelijk met een paardrijtocht alsnog walvissen gezien vanuit het strand.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:34

Sharani schreef:
Met wie ga je op husky tocht? Wij zijn met Arctic Tromsø gegaan en dat was echt een aanrader. .


Was trouwens Active Tromsø.

Hiraeth

Berichten: 3228
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:41

Dat moet vanaf de stad in Tromsø wel te doen zijn. :D Wel zou ik je aanraden om een beetje te verdiepen in https://www.spaceweatherlive.com/, want dan kan je zien hoe sterk het noorderlicht is wat er aan komt. :j Die site is relevanter voor locaties die soms net wel/net niet noorderlicht hebben, maar in Tromsø kan je er ook wel mee uit de voeten. :)

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 00:00

Hiraeth schreef:
Dat moet vanaf de stad in Tromsø wel te doen zijn. :D Wel zou ik je aanraden om een beetje te verdiepen in https://www.spaceweatherlive.com/, want dan kan je zien hoe sterk het noorderlicht is wat er aan komt. :j Die site is relevanter voor locaties die soms net wel/net niet noorderlicht hebben, maar in Tromsø kan je er ook wel mee uit de voeten. :)

Waarom denk je dat we een bepaald weekend gekozen hebven? Een hoge verwachte kp index. Uiteraard kan het dan nog tegenvallen natuurlijk.

De Fjellheisen staat ook op het lijstje of gewoon de trap nemen.
En het strand bij telegrafbuktek. Ik denk ook na om mn badpak mee te nemen voor een winterdip in een fjord.

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:05

Respect, ik bevroor in mei al zowat in de zee.

Ik denk dat de trap onbegaanbaar is en dicht.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 10:43

Angela_ schreef:
Respect, ik bevroor in mei al zowat in de zee.

Ik denk dat de trap onbegaanbaar is en dicht.

Volgens sites is die in de winter ook begaanbaar. We gaan het zien.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:55

Vorig jaar ben ik in Tromsø geweest in december. Er is een stadspark met weinig lichtvervuiling waar je goed kan kijken (wel een stukje omhoog lopen om daar te komen). Het felste noorderlicht hebben we gezien toen we weer uit het park naar ons hotel liepen.
Afbeelding

Een hondensleetocht hadden we via TripAdvisor geboekt in Camp Tamok, dat was me heel goed bevallen en daar hebben we ook nog noorderlicht mogen zien na de sleetocht. De honden zijn enthousiast, de route was mooi en naderhand kun je mee-eten. Je moet wel zelf de slee besturen.

Afbeelding

Afbeelding

Edit: ik lees nu verder dan de openingspost en zie dat je al geboekt hebt. Heel veel plezier en fingers crossed dat je mooi noorderlicht hebt!

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:07

germie schreef:
Hiraeth schreef:
Dat moet vanaf de stad in Tromsø wel te doen zijn. :D Wel zou ik je aanraden om een beetje te verdiepen in https://www.spaceweatherlive.com/, want dan kan je zien hoe sterk het noorderlicht is wat er aan komt. :j Die site is relevanter voor locaties die soms net wel/net niet noorderlicht hebben, maar in Tromsø kan je er ook wel mee uit de voeten. :)

Waarom denk je dat we een bepaald weekend gekozen hebven? Een hoge verwachte kp index. Uiteraard kan het dan nog tegenvallen natuurlijk.

De Fjellheisen staat ook op het lijstje of gewoon de trap nemen.
En het strand bij telegrafbuktek. Ik denk ook na om mn badpak mee te nemen voor een winterdip in een fjord.


De trappen zijn lang niet altijd begaanbaar. Telegrafbuckta is één van mijn favoriete plekjes in Tromsø, maar aan een winter dip zou ik niet moeten denken :brr: . Het is wel een goede relatief donkere plek om noorderlicht te zien. Net als bij het park rond Prestvannet.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 21:03

Oedi schreef:
Vorig jaar ben ik in Tromsø geweest in december. Er is een stadspark met weinig lichtvervuiling waar je goed kan kijken (wel een stukje omhoog lopen om daar te komen). Het felste noorderlicht hebben we gezien toen we weer uit het park naar ons hotel liepen.
[ [url=m/2FpX6Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een hondensleetocht hadden we via TripAdvisor geboekt in Camp Tamok, dat was me heel goed bevallen en daar hebben we ook nog noorderlicht mogen zien na de sleetocht. De honden zijn enthousiast, de route was mooi en naderhand kun je mee-eten. Je moet wel zelf de slee besturen.

[ [url=m/K06k0o.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/yLXmNk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: ik lees nu verder dan de openingspost en zie dat je al geboekt hebt. Heel veel plezier en fingers crossed dat je mooi noorderlicht hebt!

Gaaf.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-23 22:25

Hoe heet dat stadspark?

Ik heb in Finland wel noorderlicht gezien, maar echt niet zo als op jouw foto's.

Oedi

Berichten: 770
Geregistreerd: 17-10-09

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 14:31

Bij het meer Prestvannet, zoals Sharani al noemde. We hebben wel heel erg geluk gehad hoor, zelfs de inwoners gaven aan dat het maar eens in de zoveel weken zo fel is.