Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 19:38

Oedi schreef:
Bij het meer Prestvannet, zoals Sharani al noemde. We hebben wel heel erg geluk gehad hoor, zelfs de inwoners gaven aan dat het maar eens in de zoveel weken zo fel is.

Aha. Dat meer staat ook op het lijstje om eens naartoe te wandelen.

germie

Berichten: 26082
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tromso, noorderlicht in de stad vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-23 11:58

Zo, alles is geboekt.
De dag na aankomst de walvissentocht met de Brim Explorer. We wilden eigenlijk kleinschaliger, maar de reviews waren niet goed. De Brim explorer is groot, 140 personen, maar wel 3 buitendekken. Er is nog een andere boot die goedkoper is, maar die heeft maar 1 klein buitendek en ik wil absoluut op het dek staan voor de walvissen.
Als lunch een stew bijgeboekt.

De avond hebben we vrij om de stad te verkennen en het noorderlicht te zoeken.

Een dag later gaan we een fotografietour doen rond Tromso. Degene met wie ik ga fotografeert niet, maar de reviews van de tocht zijn zodanig goed dat het ook leuk is als je geen foto's maakt. Je gaat dan naar bergen fjorden, op zoek naar vogels e.d. Dus gewoon een stukje Noorwegen bekijken.
In de avond en nacht hebben we met dezelfde organisatie een auroratour geboekt. Ze beloven naar Zweden of Finland te rijden als het nodig is om het noorderlicht te zien. En je bent pas diep in de nacht terug. Er staat letterlijk bij als je verwacht om 1 uur terug te zijn, dan ben je aan het verkeerde adres. Het wordt dus wel een zware nacht.
En dan hebben we daarna om 8 uur 's morgens de hondensledetocht staan. Dit doen we in de Tamok vallei, maar niet bij Camp Tamok zoals ik het lees. Je kon voor 180 euro een tocht doen van 60-75 minuten en bent dan in totaal 4 uur weg zonder lunch, of voor 210 euro een tocht met 90 minuten op de slede en je bent dan 6.5 uur weg inclusief lunch. Dus gekozen voor het laatste. Er zijn dan 2 hondenfarms die dit aanbieden, maar de Tamok Vallei leek ons het mooiste op basis van foto's en youtube videos. En dan vliegen we in de nacht al weer terug. Ik zei al spottend we gaan de 5km naar het vliegveld lopen om onderweg nog het noorderlicht te kunnen zien, haha. Ikdenkd at we dus zonder slaap in het vliegtuig stappen, wat ik zet sowieso elke 2 uur de wekker om naar buiten te kunnen kijken of het helder is.
Tussendoor moeten we dan naar de Fjellheisen wandelen (en dan de sherpa trap omhoog, ik vind de lift van 35 euro wel erg duur voor wat je krijgt en de trap moet te doen zijn in de winter), het Prestvannetmeer en Telegrafbukta strand.
Kortom een erg druk programma.