Vakanties fors duurder dit jaar?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25172
Geregistreerd: 11-01-01

Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 13:42

Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind de vakanties echt een heel pak duurder dan afgelopen jaar. Ik zat bv. vorig jaar voor 675,- 11 dagen in een All inclusive. Dezelfde vakantie in dezelfde periode komt nu uit op meer dan € 1.000,-
Ook appartementen lijken fors duurder. Nu heb ik het over Griekenland maar geldt dit voor andere landen ook?

Skessa_
Berichten: 10705
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:14

Ik denk niet dat dat aan jou ligt hoor. Dit was namelijk al aangekondigd via nieuws etc. Ook vlieg tickets worden een heel stuk duurder.

Dus ik denk ook niet dat het alleen voor Griekenland geldt, maar gewoon voor de hele wereld.

caro29
Berichten: 8054
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:16

Ik wil in april een weekje naar de zon met mijn zoontje maar red het amper met €1000

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:19

De hele westerse wereld kampt met hogere prijzen, dat vakantie duurder wordt is dan vrij logisch. Die lui moeten er ook wat aan over houden en hun eigen hogere rekeningen betalen.

moonsparkle
Berichten: 21788
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:26

Ik was wel benieuwd ik ga naar Noorwegen en heb al een tijd terug de boot geboekt van eemshaven naar Noorwegen, het is nu 239 euro duurder

Ik dacht ook te hebben gelezen dat vanwege bepaalde taks binnen Europa sommige vluchten buiten Europa goedkoper kunnen zijn dan binnen Europa, best bizar
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 14-01-23 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12190
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:32

Als ik hoor wat twee weken Texel kost in het voor en in het hoogseizoen 8)7
Mijn dochter en haar gezin vinden Texel helemaal geweldig maar voor dat geld zoek ik de zon wel op 8-)

mag
Berichten: 1603
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:39

2 weken op een stacaravan op een camping in Frankrijk of italie vindt je al amper onder de € 4000,- gaat echt nergens meer over.

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:48

Toevallig zat ik idd ook te verbazen over de prijzen. Ik reis altijd alleen maar ik ga graag naar de vs omdat ik daar familie heb wonen. Maar als ik de tickets zie vind ik het niet waard.
Ik heb nu een rondreis geboekt voor Marokko. Ben met vliegreis enz 1450 euro kwijt.
Overige excursies, zakgeld en lunch komt er nog bij.

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 15:51

chanicha schreef:
Als ik hoor wat twee weken Texel kost in het voor en in het hoogseizoen 8)7
Mijn dochter en haar gezin vinden Texel helemaal geweldig maar voor dat geld zoek ik de zon wel op 8-)


Dat was ervoor ook al. Texel is erg overgewaardeerd en was vaak nog duurder dan naar het buitenland.

En voor nu, Nederland is natuurlijk niet het enige land waar alles fors duurder wordt. Dat is in heel west Europa.
Ik vond het binnen NL overigens echt meevallen met de stijging. En zat naar huisjes in Denemarken te kijken, dat is ook niet megaduur geworden.
Volgens mij zijn het vooral de organisaties die duurder zijn.

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:12

Ons vaste huisje op Ameland is ook bijna 300 euro duurder geworden. Zijn al twee keer eerder uitgeweken naar een ander huisje, maar dat is toch slecht bevallen. Dus we betalen het maar.

Popstra
Berichten: 13856
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:38

Stijgende kosten voor electra+ gas geld ook voor de eilanden helaas dus tja, logisch dat het duurder word

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:41

Gelukkig zeg ik ook nergens dat ik het onlogisch vind :+

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 16:47

Wij gaan net na de zomervakantie 1 week in september weg naar de UK.

De boot is bijna verdubbeld kwa prijs voor een retour.

Wij verblijven 1 week in een stacaravan die eerst £285 zou kosten.
Toen kwamen de aanbieding mails van £100 pond korting bij een vroegboek boeking.
Maar het bekende addertje was ook hier het geval want ze gooide eerst even £100 boven op de oude prijs.

En uit eindelijk kregen we £20 zogenaamde korting.

Steppe

Berichten: 2806
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:05

Misschien kan je ook zeggen dat vakanties eigenlijk te goedkoop waren. Ik las iets all inclusive 11 dgn voor nog geen € 700 hoe moet dat uitkomen voor het hotel? Personeel, kamer, eten enz. En is dat incl. vliegen? Dat vraag ik mij echt serieus af.

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 17:25

Ik keek toevallig naar een mobile home op een camping in Italië en zag een gemiddelde prijs van €1500 voor 4 nachten (hoogseizoen) |o

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:01

Ik snap wel dat sommige vakantie plekken gewoon een stuk duurder worden (nog los van het feit dat je met vroegboeken in 2022 voor 2023 waarschijnlijk sowieso wel nog goedkoper was uit geweest nog en met nu pas gaan zoeken je sowieso vaak al duurdere prijzen hebt) ivm stijgende kosten op alle vlakken; personeel, gebruik elektriciteit, inkoop eten e.d. Maar 1500e voor 4 nachten vind ik idd wel pittig ja en sommige andere prijzen. Al is het natuurlijk wel te verklaren gewoon, maar wordt zo voor veel mensen denk ik wel steeds zwaardere afwegingen maken of dat het geld nog waard is of dat je toch voor een alternatief moet kijken bv. want uiteindelijk is er voor elke prijsklasse wel wat te vinden denk ik, alleen mis je soms wel bepaalde kwaliteit en/of moet je eisen bijstellen.

Wij hebben een huis geboekt in Zuid-Frankrijk en betalen 2600e voor 14 nachten, en ze zijn daarmee ook iets duurder geworden tov vorig jaar toen we er waren maar snap het wel. Is natuurlijk ook genoeg geld sowieso, want je moet nog steeds er naartoe rijden en eten en tripjes e.d. betalen maar we hebben dan wel de luxe van een royaal vrijstaand huis met 3 slaapkamers op een groot volledig omheind en hond vriendelijk perceel met een zwembad en de rust van het platteland daar en dat is mij veel waard die vakantie. En dit soort vakanties kun je eventueel goedkoper maken door met meerdere gezinnen te gaan bv, met vrienden of familie als je dat leuk vind dan haha.

Voor corona gingen we jaarlijks naar Mallorca maar betaalden we ook al gemiddeld 3200e voor 8 dagen, all inclusive bv. - was dan wel een wat luxer familie hotel maar dat hadden wij er dan ook voor over. Ik gok dat die vandaag de dag ook wel wat omhoog is in prijs ja, en dan worden dat soort tripjes voor 8 dagen wel erg pittig vind ik. Al zou ik graag weer eens allinclusive willen wel, want dat beviel ons altijd super. Al is het voordeel met een eigen huis huren nu wel dat de hond mee kan en die lekker mee kan op avontuur met ons <3

Maar dat vind ik met de prijzen van de vakantie parken hier in eigen land ook wel moet ik zeggen. Wat we afgelopen jaar aan 2 mid weekjes center parcs kwijt waren in hoog seizoen is echt insane eigenlijk :') Maar goed, enerzijds snap ik 't ook wel want wat er zullen genoeg onkosten zijn ook.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 14-01-23 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27571
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 18:11

Steppe schreef:
Misschien kan je ook zeggen dat vakanties eigenlijk te goedkoop waren. Ik las iets all inclusive 11 dgn voor nog geen € 700 hoe moet dat uitkomen voor het hotel? Personeel, kamer, eten enz. En is dat incl. vliegen? Dat vraag ik mij echt serieus af.

Dat kan je niet. Want salariëring is in een ander land weer heel anders dan in Nederland.

Fitzroy

Berichten: 25172
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-23 23:07

Steppe schreef:
Misschien kan je ook zeggen dat vakanties eigenlijk te goedkoop waren. Ik las iets all inclusive 11 dgn voor nog geen € 700 hoe moet dat uitkomen voor het hotel? Personeel, kamer, eten enz. En is dat incl. vliegen? Dat vraag ik mij echt serieus af.


Ja, dat klopt ook wel. Ik vond het ook behoorlijk goedkoop. Het was inderdaad ook inclusief vliegen. En als ik zag wat sommige mensen wegdronken :wow:

Maar ook appartementen zijn fors duurder, niet alleen AI. Ik ben wel altijd benieuwd hoeveel de accommodatie ervan terug ziet .

ikke

Berichten: 37654
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:14

paddington schreef:
Wij gaan net na de zomervakantie 1 week in september weg naar de UK.

De boot is bijna verdubbeld kwa prijs voor een retour.

Wij verblijven 1 week in een stacaravan die eerst £285 zou kosten.
Toen kwamen de aanbieding mails van £100 pond korting bij een vroegboek boeking.
Maar het bekende addertje was ook hier het geval want ze gooide eerst even £100 boven op de oude prijs.

En uit eindelijk kregen we £20 zogenaamde korting.

Ben ik toch benieuwd welke boot en welke condities.
Laatst DFDS gecheckt en die was iets duurder dan vorig jaar maar niks schokkends.

paddington

Berichten: 2474
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:53

ikke schreef:
paddington schreef:
Wij gaan net na de zomervakantie 1 week in september weg naar de UK.

De boot is bijna verdubbeld kwa prijs voor een retour.

Wij verblijven 1 week in een stacaravan die eerst £285 zou kosten.
Toen kwamen de aanbieding mails van £100 pond korting bij een vroegboek boeking.
Maar het bekende addertje was ook hier het geval want ze gooide eerst even £100 boven op de oude prijs.

En uit eindelijk kregen we £20 zogenaamde korting.

Ben ik toch benieuwd welke boot en welke condities.
Laatst DFDS gecheckt en die was iets duurder dan vorig jaar maar niks schokkends.


Stenaline maar Harwich voor September 2023 incl hut nu €630,-
2 personen en 1 normale auto.

Ik betaalde 2 jaar geleden €425 incl hut.
Heen 2 personen en terug 3 personen met een normale auto incl aanhanger.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 04:44

Vorig jaar heb ik tickets naar Bali gekocht voor 580 euro pp, nu zijn ze al over de 1000 :') Ook het hotel was vorig jaar 30 euro per nacht, nu 45 :=

Ik denk dat we maar thuis blijven dit jaar.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 07:54

Ik heb die indruk toch ook hoor! Wanneer ik hier op bokt leuke adresjes tegen kom van huisjes in Nederland, noteer ik die. De prijzen daarvan zijn allemaal verhoogd, sommige met 100 tot 150€ voor een weekend .

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:37

Ik denk ook dat het vooral komt doordat er steeds meer mensen op vlieg vakantie wilt. Als je kijk hoe druk het tegenwoordig is op de vliegvelden.
Zelf ben ik blij mee als dit er voor kan zorgen dat er wat minder wordt gevlogen. Nederland en Duitsland is ook erg mooi.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37360
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 08:50

Maar ook niet echt te betalen. Gevraagd dit weekend toch echt ultra laagseizoen. Landal bungalow stond leeg vrijdag nog . Maar toch 225 euro zou het kosten ooit boekten we voor 150 euro last minute en langer geleden nog minder. Campings, camperplaatsen ook die zijn stevig verhoogd. Voorheen best veel gratis plaatsen of 5 euro. Nu is 10 euro meer de standaard met rustig 20/30 euro voor een betonnen plek. Campings 30 euro minimaal per nacht ipv eerst 10/15 euro.

Supervixen

Berichten: 12947
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:50

Vorig jaar ben ik naar Zuid-Afrika geweest, twee weken. Prijs van vliegreis, autohuur, parkeren bij Schiphol, accomodaties, park fees, enz. was bij elkaar 1500 euro pp. Echt absurd weinig, mede omdat wij de tickets hadden geboekt toen nog bijna niemand vloog na corona.
Een ticket naar Johannesburg was 560 euro toen.

Nu gaan we in de meivakantie 1 week na Madeira en betalen we incl. auto hetzelfde p.p.