Vakanties fors duurder dit jaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:21

ikke schreef:
karuna schreef:
Die redenatie snap ik nog, maar als er op vrijdag begin avond voor dat weekend nog minstens 15 bungalows simpele 4 persoons huisjes leeg staan dan snap ik dat dus niet. 8)7 dus leegstand is dan voor hun gunstiger dan verhuren tegen een lager bedrag? Was het onder de 200 euro geweest dan hadden we misschien wel gezegd ja waarom niet. Maar nu nee dank je. :n

Wat denk je dat verwarmen van zo'n tochthol kost, om het even simpel te houden......


Nou idd, en als je met je prijzen zo laag moet gaan zitten dat je als park moet bijbetalen op de schoonmaak-, energie- en afschrijvingskosten dan is leegstand idd gunstiger dan verhuren tegen een nog lager bedrag.
Daar zullen ze wel rekenmodellen voor hebben neem ik aan.

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:46

Nadir schreef:
Ik keek toevallig naar een mobile home op een camping in Italië en zag een gemiddelde prijs van €1500 voor 4 nachten (hoogseizoen) |o


Ons chalet is 1095 per week in het hoogseizoen.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:43

Woon, ik zou mijn huis voor de bedrag eens moeten verhuren. Dat hoef ik dan maar 8 weken te doen en ik kan daarvan hele jaar hypotheek betalen + aflossing.

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:50

Wat een prijzen he! Denk dat wij een gelukje hadden. Vorige week hebben we een reis naar de canarische eilanden geboekt, 8 dagen voor 630 pp all in. Periode eind juni. Dat bedrag is inclusief bijgeboekte bagage wat echt achterlijk duur is.
In half september naar turkije geweest all in, waren we duurder uit.

Marije112

Berichten: 3402
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:51

Ik heb het helaas ook gezien. Ik woon in Zuid-Afrika en vloog regelmatig naar Nederland. Was altijd tussen de 500-700 euro. Na Covid moest ik halsoverkop (voor een begrafenis) naar NL en toen betaalde ik ronde 1000 euro. Ik dacht dat het zo duur was omdat het last minute geboekt moest worden. Maar ik zie dat de prijzen tussen de 1000-1200 blijven.
Dat zal wel een stuk minder bij familie en vrienden op bezoek gaan. Ik vloog ook nog wel eens voor speciale dingen over zoals bruiloften etc, maar ik vrees dat dat er ook niet meer inzit nu.

Marije_jiplover

Berichten: 25364
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:59

karuna schreef:
Die redenatie snap ik nog, maar als er op vrijdag begin avond voor dat weekend nog minstens 15 bungalows simpele 4 persoons huisjes leeg staan dan snap ik dat dus niet. 8)7 dus leegstand is dan voor hun gunstiger dan verhuren tegen een lager bedrag? Was het onder de 200 euro geweest dan hadden we misschien wel gezegd ja waarom niet. Maar nu nee dank je. :n

Als het op vrijdagmiddag is, heb je dus eigenlijk je personele bezetting al rond voor het weekend en voor de schoonmaakploeg voor maandag.
Als er dan ineens een of meerdere huisjes toch vol zitten, die idd verwarmd moeten worden en op maandag weer schoongemaakt, kan het zomaar zijn dat daar dus nog extra personeel voor opgeroepen moet worden, waardoor vol zitten tegen een (te) laag bedrag duurder kan zijn, dan leeg laten staan.

pmarena

Berichten: 48278
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:04

Wij vinden die vakantiepark huisjes sowieso belachelijk duur eerlijk gezegd.... ben echt fan van AirBnB want daarmee kun je hele betaalbare en mooie plekjes vinden +:)+

Ik heb een week of 2 geleden een leuk huisje gehuurd voor van de zomer, dat we met zijn drietjes naar België gaan, tussen Antwerpen / Brussel / Gent. Voor nog geen 700 euro voor een week, en met een eigen zwembad / sauna enzo. Dat vind ik wel weer geld zat hoor :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-01-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:05

Vliegtickets zijn niet zo veel duurder wat hier gesuggereerd wordt. Curaçao is nog steeds in juni 700 EUR. Juli/augustus is begrijpelijk veel duurder maar dat is niet nieuws.

Mobile homes en luxe huisjes op een camping/park is een trend, dus hoge prijzen zijn begrijpelijk. En al helemaal in het hoogseizoen. Dat mensen hier nog raar van staan te kijken... :=

Marije112 schreef:
Ik heb het helaas ook gezien. Ik woon in Zuid-Afrika en vloog regelmatig naar Nederland. Was altijd tussen de 500-700 euro. Na Covid moest ik halsoverkop (voor een begrafenis) naar NL en toen betaalde ik ronde 1000 euro. Ik dacht dat het zo duur was omdat het last minute geboekt moest worden. Maar ik zie dat de prijzen tussen de 1000-1200 blijven.
Dat zal wel een stuk minder bij familie en vrienden op bezoek gaan. Ik vloog ook nog wel eens voor speciale dingen over zoals bruiloften etc, maar ik vrees dat dat er ook niet meer inzit nu.


En van jouw locatie naar Amsterdam is nog steeds vet goedkoop.
https://www.google.com/travel/flights/s ... BTT0&hl=nl

https://www.google.com/travel/flights/s ... YAQE&hl=nl

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:08

Horsepride schreef:
Klopt, om die rede ga ik ook niet meer na de epe p4d nu al die campings daar die week hun tarieven verdubbelen tegen het assosciaal aan. Zo jammer dat sommige mensen er zo slaatje uit moeten slaan.

Hier merk ik dan weer niks van. Prijzen van huisjes zijn in die week hetzelfde als de weken ervoor en erna.
Wel gaan wij in de zomer nu gewoon niet meer op vakantie helaas. We sparen liever en doen af en toe een uitstapje.

Dorine92
Berichten: 5351
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:13

Supervixen schreef:
Vorig jaar ben ik naar Zuid-Afrika geweest, twee weken. Prijs van vliegreis, autohuur, parkeren bij Schiphol, accomodaties, park fees, enz. was bij elkaar 1500 euro pp. Echt absurd weinig, mede omdat wij de tickets hadden geboekt toen nog bijna niemand vloog na corona.
Een ticket naar Johannesburg was 560 euro toen.

Nu gaan we in de meivakantie 1 week na Madeira en betalen we incl. auto hetzelfde p.p.

Ik vlieg eind deze maand naar Johannesburg voor 400 euro
Op zich kun je nog steeds voor weinig geld op vakantie, maar wat ik altijd doe is eerst kijken op welke plekken het op dat moment goedkoop is, en dan pas beslissen waar ik heen ga.
Ben in september 3 weken naar Cuba gegaan en heb in mijn eentje in totaal 1550 euro uitgegeven en dat is incl vliegticket, het hele land door reizen en echt heel erg veel excursies, waarvan het overgrote deel ook nog privé. Moet wel zeggen dat ik het altijd qua accommodaties heel simpel hou en ik eet ook nooit duur.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:29

De reden dat campings enz duur worden ligt puur bij de gebruiker.
Men wil tegenwoordig wifi, zware stroomtoevoer 16A ipv 6A.
Overal airco op de caravans en campers, airfryer moet mee enz.

Moet de campingeigenaar dan geld bijleggen omdat anderen op vakantie willen, of moeten wij als vakantiegangers dat gewoon maar betalen?

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:05

Jammer dat andere daar aan mee moeten betalen die dat niet willen. Vooral WiFi is onzin want bijna iedereen heeft al internet via zijn telefoon.

Voor mij een rede om niet naar de campings te gaan. Mochten ze straks te veel leeg staan dan hebben ze dat aan hun zelf te danken.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:22

Horsepride schreef:
Jammer dat andere daar aan mee moeten betalen die dat niet willen. Vooral WiFi is onzin want bijna iedereen heeft al internet via zijn telefoon.

Voor mij een rede om niet naar de campings te gaan. Mochten ze straks te veel leeg staan dan hebben ze dat aan hun zelf te danken.

Nee niet aan hunzelf maar de gebruikers..
Wifi om te streamen, zo alles wegtrekken enz.

Maar er stoppen steeds meer campings dus jij je zin.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:27

Zelfs als je al die luxe niet wilt, dus een plek zonder stroom enz dan betaal je nog de hoofdprijs. Idem camperplaatsen waar ze doodleuk 20 euro of meer voor betalen voor een stukje beton waar je dan ook nog tegen betaling water en stroom kunt pakken. -O-

Waar ik me bv al een tijd aan erger is dat "men" maar roept dat "men" al die luxe wil. In huisjes, met kamperen in een "luxe" tent enz. Maar gek genoeg ken ik weinig kampeerders en mensen met een camper die dat allemaal willen hebben. Maar ik ken wel veel kampeerders en mensen met een camper die liefst zo simpel mogelijk ergens willen staan wat zo langzaam aan heel lastig wordt.

De eigenaar van de hoge veluwe bijvoorbeeld blijft nu stug volhouden dat er geen vraag is naar de eenvoudigere camping (daarvan zijn er daar weinig van) op dat terrein maar er wel vraag zou zijn naar peperdure hotelkamers (in een plaats waar er toch al veel kamers en huisjes te huren zijn) die dan ten koste van de camping gaan. Maar de camping daar staat eigenlijk altijd redelijk vol. Maar toch de camping moet en zal verdwijnen in ruil voor een peperduur "resort" gebouwd tegen/in een natura 2000 terrein.

En de stacaravan campings waar veel tegen relatief lage kosten verbleven kan worden die plaats moeten maken voor grote dure luxe huisjes. De luxe (en dus hoge prijzen) wordt je gewoon door de strot geduwd dus blijf je er vanzelf weg weg. En wordt ook kamperen alleen voor de happy few

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:30

Horsepride schreef:
Jammer dat andere daar aan mee moeten betalen die dat niet willen. Vooral WiFi is onzin want bijna iedereen heeft al internet via zijn telefoon.

Voor mij een rede om niet naar de campings te gaan. Mochten ze straks te veel leeg staan dan hebben ze dat aan hun zelf te danken.


Ik vind dit echt een rare reactie.

Als ik, als eigenaar van, vind dat ik de prijs 2 keer zo hoog ga maken, dan is het toch aan jou om te bepalen of je dat er voor over hebt. Dat heeft niets te maken of je daar aan mee moet betalen. Het is aan mij of ik vind dat ik die prijs moet verdubbelen. En als jij van mening bent dat ik die prijs omhoog gooi omdat ik de wifi moet betalen, of omdat ik zelf meer wil verdienen of omdat ik met de dubbele prijs quitte speel, moet je zelf weten. Maar ik als eigenaar ga niet aan jou de verantwoording afleggen. Blijf dan maar thuis :D
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 16-01-23 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:30

karuna schreef:
(...)

Waar ik me bv al een tijd aan erger is dat "men" maar roept dat "men" al die luxe wil. In huisjes, met kamperen in een "luxe" tent enz. Maar gek genoeg ken ik weinig kampeerders en mensen met een camper die dat allemaal willen hebben. Maar ik ken wel veel kampeerders en mensen met een camper die liefst zo simpel mogelijk ergens willen staan wat zo langzaam aan heel lastig wordt.
(...)

Joh, dat is logisch toch? Jij kent veel kampeerders, en die willen natuurlijk maar 1 ding: echt kamperen.

Maar die luxe tenten zijn juist heel tof voor mensen die niet van kamperen houden, maar wel eens wat anders willen dan een huisje.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37320
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:41

Los van de luxe tenten voor mensen zonder kampeermiddel, campings met prive sanitair, tv aansluiting, rioolwater (voor een passantenplek -O- ). Maar waar het vroeger een simpele bungalowtent was die je kon huren is dat nu eigenlijk alleen maar "luxe" dingen. Lees nog steeds een simpele tent maar met een iets steviger dak en anders omschreven waar je dan bijna meer voor betaald als voor een hotelkamer per nacht. Of een houten tuinhuisje waar je de hoofdprijs voor betaald.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:44

Horsepride schreef:
Woon, ik zou mijn huis voor de bedrag eens moeten verhuren. Dat hoef ik dan maar 8 weken te doen en ik kan daarvan hele jaar hypotheek betalen + aflossing.


Vergis je niet. Ten eerste betaal je belasting over de verhuurinkomsten, daarnaast is water en elektra vaak bij de prijs inbegrepen en is de gemiddelde huurder dan echt niet aan het bezuinigen. Dan komt de schoonmaak erbij, het wassen van beddengoed, je meubilair wordt vaak niet zachtzinnig behandeld en alles slijt meer dan wanneer je het zelf gebruikt. Wij hebben twee huizen, maar alle ellende en zorgen die bij verhuur om de hoek komen kijken, daar heb ik dus echt geen zin in.

Als ik ooit ga verhuren is het lange termijn en dan alleen aan echt goede bekenden. Zaken als internet, televisie, water en stroom zijn dan ook exclusief.

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:16

leeslampje schreef:


Joh, dat is logisch toch? Jij kent veel kampeerders, en die willen natuurlijk maar 1 ding: echt kamperen.

Maar die luxe tenten zijn juist heel tof voor mensen die niet van kamperen houden, maar wel eens wat anders willen dan een huisje.[/quote]
En ook de campers worden steeds groter vragen steeds meer, vergis je niet hoor.

En ook kamperen is een luxe, het is nl vakantie en een vakantie is luxe, dus dan kost het gewoon geld

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:13

Echwel schreef:
leeslampje schreef:

Joh, dat is logisch toch? Jij kent veel kampeerders, en die willen natuurlijk maar 1 ding: echt kamperen.

Maar die luxe tenten zijn juist heel tof voor mensen die niet van kamperen houden, maar wel eens wat anders willen dan een huisje.

En ook de campers worden steeds groter vragen steeds meer, vergis je niet hoor.

En ook kamperen is een luxe, het is nl vakantie en een vakantie is luxe, dus dan kost het gewoon geld[/quote]
Kwestie van iets verder kijken dan je neus lang is?

Bij de Hooge Veluwe is het heel simpel: dat resort brengt meer geld binnen dan wat die kampeerders ooit zullen doen. DAT is wat erachter zit en dat is wat er eigenlijk altijd achter zit op het moment dat er met allerlei "luxe" gestrooid wordt.

https://landgoedcampingwesterwolde.nl/#tarief ze zijn er best wel......

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:27

Dorine92 schreef:
Supervixen schreef:
Vorig jaar ben ik naar Zuid-Afrika geweest, twee weken. Prijs van vliegreis, autohuur, parkeren bij Schiphol, accomodaties, park fees, enz. was bij elkaar 1500 euro pp. Echt absurd weinig, mede omdat wij de tickets hadden geboekt toen nog bijna niemand vloog na corona.
Een ticket naar Johannesburg was 560 euro toen.

Nu gaan we in de meivakantie 1 week na Madeira en betalen we incl. auto hetzelfde p.p.

Ik vlieg eind deze maand naar Johannesburg voor 400 euro
Op zich kun je nog steeds voor weinig geld op vakantie, maar wat ik altijd doe is eerst kijken op welke plekken het op dat moment goedkoop is, en dan pas beslissen waar ik heen ga.
Ben in september 3 weken naar Cuba gegaan en heb in mijn eentje in totaal 1550 euro uitgegeven en dat is incl vliegticket, het hele land door reizen en echt heel erg veel excursies, waarvan het overgrote deel ook nog privé. Moet wel zeggen dat ik het altijd qua accommodaties heel simpel hou en ik eet ook nooit duur.


Tja ik zit gebonden aan de schoolvakanties en dan vind je echt geen goedkope tickets meer naar Zuid-Afrika hoor.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:28

ik zat toevallig vandaag te zoeken naar kleine boerencampings, die zijn ineens ook al 2 x zo duur als 3 jaar geleden. Even gekeken bij mijn favoriete grote camping en die was anderhalf x zo duur als vorig jaar.

Dat wordt een verkorte week weg dit jaar met de caravan. (waarvan de stalling ineens ook veel duurder is geworden)

Echwel

Berichten: 12492
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:52

Maat de stroomkosten zijn onbetaalbaar geworden
Mensen koken niet meer op eigen gas, maar hebben alles op stroom enz

Daardoor wordt het gewoon heel duur.

Als we gewoon allemaal.weer naar basic gaan kunnen de prijzen ook weer lager..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:13

Sizzle schreef:
Het is gewoon simpele marktwerking.
Meer en meer mensen gaan op vakantie en dan gaan de prijzen omhoog.
Raken huisjes 2-3 zomers na elkaar niet meer vol dan gaan de prijzen weer omlaag.
Waarom zou je 200 rekenen als men ook 300 wil betalen. Het is immers geen primaire levensbehoefte.


Precies dit.
Zolang mensen het willen blijven betalen, blijft het ook zo duur.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:17

Zelfs als alles niet duurder wordt: als die gemiddelde Duitser die tijdens covid NL als nieuw vakantie halleluja heeft gevonden bereid is om hoofdprijs te betalen dan gaat de markt daar in mee.
In Lauterbrunnen is de gasprijs ook heus niet hoger dan in een skidorpje dat niemand weet te vinden op de kaart.
Dat is nou eenmaal precies waarop het huidige economische model draait: winst en groei.
Meer huur=meer winst = uitbreiden= meer kunnen aanbieden = hogere prijzen = verder uitbreiden etc.
Dat kun je 100x stomvinden maar populair = duur.
Ik heb gisteren ook mijn onderkaak van tafel geveegd toen ik zag dat kaartjes voor Muse tegenwoordig 200 per stuk kosten, dan luister ik wel de CD :+