Vakanties fors duurder dit jaar?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13853
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:21

Echwel schreef:
Maat de stroomkosten zijn onbetaalbaar geworden
Mensen koken niet meer op eigen gas, maar hebben alles op stroom enz

Daardoor wordt het gewoon heel duur.

Als we gewoon allemaal.weer naar basic gaan kunnen de prijzen ook weer lager..


En wat dacht je als al die campers hun airco aan hebben ;)

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:29

Popstra schreef:
Echwel schreef:
Maat de stroomkosten zijn onbetaalbaar geworden
Mensen koken niet meer op eigen gas, maar hebben alles op stroom enz

Daardoor wordt het gewoon heel duur.

Als we gewoon allemaal.weer naar basic gaan kunnen de prijzen ook weer lager..


En wat dacht je als al die campers hun airco aan hebben ;)

En de caravans tegenwoordig
Koken op inductie ipv gas
Want electra betaal je toch

Kennissen van mij hebben camping in Reutum
Nou je wilt niet weten hoe veranderd het is sinds 2020

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:11

Hier ook een campingeigenaar, naast de jaarlijkse stijging van toeristenbelasting, kosten voor GWL, zijn ook afval en milieuheffingen al jaren een steeds grotere kostenpost.
Het jaarlijks (aantoonbaar) onderhouden van je drinkwaterinstallatie en sanitairgebouw door een loodgieter is de afgelopen jaren ook schrikbarend duur geworden.
Mensen eisen wifi ook helemaal in het verste hoekje een goed signaal, en de controle voor de legionella die je 2 x per jaar moet laten uitvoeren schijnt ook per jaar duurder te moeten worden.
Tel daarbij op het toegankelijk houden van je terrein voor de caravans en campers die ieder jaar groter lijken te worden, nee de tijd van een overnachting van 15 euro is echt voorbij. Het is zoveel meer dan een wc en douche poetsen en een grasveld maaien..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:32

Horsepride schreef:
Woon, ik zou mijn huis voor de bedrag eens moeten verhuren. Dat hoef ik dan maar 8 weken te doen en ik kan daarvan hele jaar hypotheek betalen + aflossing.

Je vergeet belastingen en heffingen, verzekeringen, GWL, schoonmaakkosten, afschrijving van meubels en toeristenbelasting. Naast de hoofdpijn die vakantiegasten opleveren. Want hoe je het ook wendt of keert, vakantiegasten zijn zeikerds en totaal niet zuinig op andermans spullen.

Onder de streep houd je natuurlijk wel wat over, maar het is voor 1 woning geen vetpot.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:37

Baloedebeer schreef:
Hier ook een campingeigenaar, naast de jaarlijkse stijging van toeristenbelasting, kosten voor GWL, zijn ook afval en milieuheffingen al jaren een steeds grotere kostenpost.
Het jaarlijks (aantoonbaar) onderhouden van je drinkwaterinstallatie en sanitairgebouw door een loodgieter is de afgelopen jaren ook schrikbarend duur geworden.
Mensen eisen wifi ook helemaal in het verste hoekje een goed signaal, en de controle voor de legionella die je 2 x per jaar moet laten uitvoeren schijnt ook per jaar duurder te moeten worden.
Tel daarbij op het toegankelijk houden van je terrein voor de caravans en campers die ieder jaar groter lijken te worden, nee de tijd van een overnachting van 15 euro is echt voorbij. Het is zoveel meer dan een wc en douche poetsen en een grasveld maaien..

En toch is ook dat een keuze. Je mikt op een bepaalt publiek en daar horen bepaalde dingen bij.
Daar kies je voor en de rest hoort erbij.
Zoals Sizzle al schrijft; als je te duur wordt voor het publiek waar je op mikt (en je faciliteiten op baseert), komen de mensen niet meer. Aan jou als ondernemer om daar weer op te reageren (luxer of juist back-to-basic).

Voor dit voorjaar hebben we out of the box gedacht, gaan ergens anders heen dan waar we al jaren komen (heeft niks met kosten te maken) maar daar heb ik een campinkje gevonden waar ze dus niks hebben. Ik vraag me zelfs af of ze wel elektra hebben, laat staan WiFi. Toch heb ik juist dat plekje nu op de korrel om heen te gaan.
Ik zal laten weten wat het kost, als we ervoor kiezen.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:46

Volgens mij heb ik vorig jaar in Duitsland op een camping gestaan aan een bos voor 14 euro per nacht, buitenom het bos was het ook echt in the middle of nowhere. Dat was zonder stroom.

Ik ben volgens mij verder altijd wel boven de 20 euro kwijt zelfs in het laagseizoen met een tent en een auto zonder stroom en dan heb ik het een beetje over Duitsland, Italië, Spanje.

Dit jaar gaan we naar Noorwegen, daar kun je ook wildkamperen maar de boot daar naartoe kostte wel al veel geld.

Lukasje
Berichten: 11354
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 05:06

Beetje off topic maar Moonsparkle en Ikke, willen jullie laten weten waar dat was? Zo’n plekjes zoek ik. Met de camper koken we op gas en kunnen voor een 3-tal dagen zelf stroom voorzien. Ik hoef al die luxe ook niet. Graag een rustig bosrijk plekje.

Baloedebeer
Berichten: 228
Geregistreerd: 09-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 07:48

ikke schreef:
Baloedebeer schreef:
Hier ook een campingeigenaar, naast de jaarlijkse stijging van toeristenbelasting, kosten voor GWL, zijn ook afval en milieuheffingen al jaren een steeds grotere kostenpost.
Het jaarlijks (aantoonbaar) onderhouden van je drinkwaterinstallatie en sanitairgebouw door een loodgieter is de afgelopen jaren ook schrikbarend duur geworden.
Mensen eisen wifi ook helemaal in het verste hoekje een goed signaal, en de controle voor de legionella die je 2 x per jaar moet laten uitvoeren schijnt ook per jaar duurder te moeten worden.
Tel daarbij op het toegankelijk houden van je terrein voor de caravans en campers die ieder jaar groter lijken te worden, nee de tijd van een overnachting van 15 euro is echt voorbij. Het is zoveel meer dan een wc en douche poetsen en een grasveld maaien..

En toch is ook dat een keuze. Je mikt op een bepaalt publiek en daar horen bepaalde dingen bij.
Daar kies je voor en de rest hoort erbij.
Zoals Sizzle al schrijft; als je te duur wordt voor het publiek waar je op mikt (en je faciliteiten op baseert), komen de mensen niet meer. Aan jou als ondernemer om daar weer op te reageren (luxer of juist back-to-basic).

Voor dit voorjaar hebben we out of the box gedacht, gaan ergens anders heen dan waar we al jaren komen (heeft niks met kosten te maken) maar daar heb ik een campinkje gevonden waar ze dus niks hebben. Ik vraag me zelfs af of ze wel elektra hebben, laat staan WiFi. Toch heb ik juist dat plekje nu op de korrel om heen te gaan.
Ik zal laten weten wat het kost, als we ervoor kiezen.


Alleen de wifi is een keuze, en het openstellen voor groter materiaal inderdaad.
Milieuheffing, afvalkosten, GWL, legionellacontrole en onderhoud door erkend bedrijf is noodzakelijk voor exploitatie en/of wettelijke verplichting in NL.

Echwel

Berichten: 12504
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:10

Duitsland en ook Frankrijk vinden wij dat soort plekjes ook altijd.
Maar daar zijn de regels wat betreft sanitair en hygiëne toch wel iets anders.
Daar vind je eerlijk gezegd ook weinig Nederlanders.
Hier worden de camperplaatsen ook steeds groter en groter en moet je al reserveren om een plekje te hebben.

Wij staan in Frankrijk en Duitsland voor gemiddeld 10 tot 15 euro, alleen als ik bv halverwege moet wassen nemen we een wat luxere camping.

Maar het is gewoon zo dat de vraag naar luxe enz steeds meer wordt.
Neem alleen de stroomtoevoer 6A vindt men al te weinig.



CAMPING DE RANDON
+33 4 66 47 33 36

https://g.co/kgs/PS76Bo

Dit is voor ons al voldoende

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:17

Naar de andere kant van de wereld vliegen en daar luxe vakantie houden is goedkoper dan 2 weken nederland in het hoogseizoen.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:58

Ik hoef geen luxe, maar de kaalheid en onpersoonlijkheid van een veredelde parkeerplaats wat men dan camperplaats noemt, daar pas ik ook voor.

Ik zoek met onze kleine kampeerbus liefst naar kleine (natuur of boeren)campings. En dat lukt nog wel, maar de leuke plekjes worden wel schaarser.
En dan worden de prijzen idd ook nog hoger, maar daar heb ik op zich nog wel begrip voor.
Vliegen doe ik zelden, hotels ga ik in principe alleen naar toe als ik voor mijn werk ergens moet overnachten, huisjes of appartementen zijn idd ook wat gestegen, maar het lukt me vaak wel om geen hoofdprijs te hoeven betalen, mede omdat ik juist niet op vakantie wil in schoolvakanties.

Laat mijn collega's met kinderen en/of partner in het onderwijs vooral dan vrij nemen, dan doe ik het wel op andere momenten.

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:33

Het verbaasd ons vooral hoe duur Europa is geworden om op vakantie te gaan. Wij twijfelden om naar talie te vliegen en dan met de auto heel Italië rond te rijden en zo allerlei lekkere dingen te eten. of 2,5 weken naar Japan te gaan en daar zelf rond te reizen. En dan scheelt het bijna niks qua prijs.

Maar in mei gaan we naar Normandie voor vijf dagen, gewoon met de auto in een b&b en dat was dan weer verbazingwekkend goedkoop.

Nu snap ik de prijs stijgingen ook wel, maar als je mensen hoort die dan met een gezin weg willen, ik vind het knap als je dat voor elkaar krijgt. Wij zijn gelukkig met zijn tweetjes, dat scheelt gelukkig wel een hoop

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:21

Supervixen schreef:
Dorine92 schreef:
Ik vlieg eind deze maand naar Johannesburg voor 400 euro
Op zich kun je nog steeds voor weinig geld op vakantie, maar wat ik altijd doe is eerst kijken op welke plekken het op dat moment goedkoop is, en dan pas beslissen waar ik heen ga.
Ben in september 3 weken naar Cuba gegaan en heb in mijn eentje in totaal 1550 euro uitgegeven en dat is incl vliegticket, het hele land door reizen en echt heel erg veel excursies, waarvan het overgrote deel ook nog privé. Moet wel zeggen dat ik het altijd qua accommodaties heel simpel hou en ik eet ook nooit duur.


Tja ik zit gebonden aan de schoolvakanties en dan vind je echt geen goedkope tickets meer naar Zuid-Afrika hoor.

Nee dat klopt. Ik kan letterlijk weg wanneer ik wil dus ik kies het goedkoopste ticket en dat is wanneer ik ga

Pinacolada

Berichten: 4083
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:17

Wij gaan altijd naar svr campings, ook die stijgen al valt het nog mee in vergelijking tot de luxere campings.

Heb laatst eens zitten kijken naar een weekend naar een eiland, nou dat is ook niet best meer zeg… ben dol op de eilanden maar voor die prijzen kunnen we lang op een camping staan, dat heb ik er niet voor over.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:44

Wij gaan in de meivakantie (laatste week april, eerste mei) 2 volle weken naar Italië, Verona. Chalet met 2 slaapkamers, keuken en woongedeelte, en airco.
Wel met de auto als vervoer.

We waren nu voor ons gezin (2 volwassenen en 2 kinderen) €700 kwijt.

Voor hetzelfde Chalet en dezelfde duur in de zomervakantie zouden we €3500 kwijt zijn. Te zot voor woorden.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:53

Terwijl ik dan denk, wie wil er nou in de zomer naar Italie _O-
In mei is dat zoveel mooier.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:54

Sizzle schreef:
Terwijl ik dan denk, wie wil er nou in de zomer naar Italie _O-
In mei is dat zoveel mooier.

Jij zegt het :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:55

Sizzle schreef:
Terwijl ik dan denk, wie wil er nou in de zomer naar Italie _O-
In mei is dat zoveel mooier.

Mensen met naar school gaande kinderen :7.

Wij moeten ivm het werk van mijn vriend ook in de zomervakantie weg, nu gaan wij niet naar Italië, maar dat is wel het drukste/duurste moment :\.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:57

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Terwijl ik dan denk, wie wil er nou in de zomer naar Italie _O-
In mei is dat zoveel mooier.

Mensen met naar school gaande kinderen :7.


Al had ik 10 schoolgaande kinderen en was de vakantie gratis zou ik nog niet midden in de zomer naar verschroeid Italie willen waar de inwoners water moeten besparen zodat de toeristen kunnen zwemmen. Om vervolgens uren in de file te staan met oververhitte auto‘s bij de tunneks en passen.

Maar ieder zijn hobby uiteraard

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Vakanties fors duurder dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:59

Hee, jij vroeg wie wil dat nou. Blijkbaar heel veel mensen.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:06

_San87_ schreef:
Sizzle schreef:
Terwijl ik dan denk, wie wil er nou in de zomer naar Italie _O-
In mei is dat zoveel mooier.

Mensen met naar school gaande kinderen :7.

Wij moeten ivm het werk van mijn vriend ook in de zomervakantie weg, nu gaan wij niet naar Italië, maar dat is wel het drukste/duurste moment :.

Zo'n baas had ik ook. Dat heb ik 'm heel snel afgeleerd!
Wil je dat ik er na jouw vakantie nog ben? Ja? Dan werk ik nu door en ga op vakantie tegen de tijd dat jij terug komt......

Soms is het handig om een machtspositie van inlener te hebben }>

Maar hij was ook ingeleend, dus uiteindelijk houdt je dat niet vol en toen kwam er iets heel interessants langs :evaw:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:07

ikke schreef:
_San87_ schreef:

Mensen met naar school gaande kinderen :7.

Wij moeten ivm het werk van mijn vriend ook in de zomervakantie weg, nu gaan wij niet naar Italië, maar dat is wel het drukste/duurste moment :.

Zo'n baas had ik ook. Dat heb ik 'm heel snel afgeleerd!
Wil je dat ik er na jouw vakantie nog ben? Ja? dan werk ik nu door......

Soms is het handig om een machtspositie van inlener te hebben }>

Maar hij was ook ingeleend, dus uiteindelijk houdt je dat niet vol en toen kwam er iets heel interessants langs :evaw:

Ja, hartstikke leuk, maar het bedrijf waar mijn vriend voor werkt is gewoon dicht :)). En hij heeft het daar zo enorm naar zijn zin, die verplichte vakantie vinden we beide prima.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:11

_San87_ schreef:
Hee, jij vroeg wie wil dat nou. Blijkbaar heel veel mensen.


Ja ik weet het. Ik schudt de hele zomer lichtjes mijn hoofd iedere vrijdag en zondag als de 15 km+ files op de radio verkondigd worden terwijl het in mijn achtertuin al 35 graden is.

Maar inderdaad, veel mensen willen dat en zijn bereid daar een klein fortuin voor neer te leggen.
Je zou gek zijn als italiaan als je daar niet in mee ging in die prijzen toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41829
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:22

Sizzle schreef:
_San87_ schreef:
Hee, jij vroeg wie wil dat nou. Blijkbaar heel veel mensen.


Ja ik weet het. Ik schudt de hele zomer lichtjes mijn hoofd iedere vrijdag en zondag als de 15 km+ files op de radio verkondigd worden terwijl het in mijn achtertuin al 35 graden is.

Maar inderdaad, veel mensen willen dat en zijn bereid daar een klein fortuin voor neer te leggen.
Je zou gek zijn als italiaan als je daar niet in mee ging in die prijzen toch?

Ik zou precies hetzelfde doen, ja.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:40

De stijgende prijzen zijn voor ons mede de reden geweest dat we in 2019 een tent hebben gekocht en elk jaar gaan kamperen :D. Het jaar daarvoor konden we nog voor een leuke prijs twee weken in een luxe mobile home aan de Toscaanse kust, maar daarna ging het al gauw naar €3000 voor twee weken.
Zelfs met aanschaf van de tent en de andere benodigde spullen, waren we in 2019 al flink goedkoper uit dan wanneer we waren gaan vliegen of in een huisje hadden gezeten.

Aankomende zomer betalen we voor twee weken hartje hoogseizoen (in Italië, ik vind dat wél leuk) €650. Daar komen nog wel twee hotelovernachtingen bij, plus brandstof en tol, maar plm €1000 voor twee volwassenen en een dreumes vinden wij een prima bedrag.