Alleen op reis.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Colaaa

Berichten: 4122
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 12:31

:wave:

Na wat jaren dubben tussen wel en niet doen, nu de knoop doorgehakt om dit jaar alleen op reis te gaan. Aangezien het de 1ste keer alleen op reis is voor mij wil ik beginnen met een stedentrip van 4 dagen.

Welke steden binnen Europa zijn veilig en vrouwvriendelijk om leuk te kunnen vertoeven?

Zat al te kijken voor Rome maar wil mij niet blindstaren op 1 stad.

Vliegtuig/trein dat maakt mij niet uit.

En wat zijn jullie ervaringen aan alleen reizen ?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:41

Colaaa schreef:
:wave:

Na wat jaren dubben tussen wel en niet doen, nu de knoop doorgehakt om dit jaar alleen op reis te gaan. Aangezien het de 1ste keer alleen op reis is voor mij wil ik beginnen met een stedentrip van 4 dagen.

Welke steden binnen Europa zijn veilig en vrouwvriendelijk om leuk te kunnen vertoeven?

Zat al te kijken voor Rome maar wil mij niet blindstaren op 1 stad.

Vliegtuig/trein dat maakt mij niet uit.

En wat zijn jullie ervaringen aan alleen reizen ?

Sinds wanneer zijn Italianen vrouwvriendelijk? }>

Maar los daarvan moet je kijken of een stad iets te bieden heeft wat JIJ leuk vind. Elke Europese stad is eigenlijk wel geschikt voor jouw doel, als die stad iets heeft wat jij leuk vind.

Zo ben ik liefhebber van York omdat er best wat te zien is en het een compacte stad is waardoor je niet ver hoeft te lopen om meerdere leuke dingen te zien. Dat soort afwegingen moet je, mijns inzien, maken bij de keuze van je stad.

Algemeen: hier staan ook veel tips: [BEU] Singles reizen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 12:44

Bij vrouwvriendelijk denk ik niet meteen aan Rome. := Zelfs in een groep voelde ik me daar niet altijd even prettig als vrouw.

Cardiff vind ik een heel fijne stad voor beginnende soloreizigers. Veilig, niet al te groot, maar nog steeds groot genoeg om je er een paar dagen te kunnen vermaken, van musea tot mooie parken, kastelen, zee, theater, winkelcentra, you name it! Hetzelfde geldt voor ikkes suggestie, York inderdaad. :j

Thessaloniki vond ik ook ontzettend tof. Een beetje hetzelfde als Cardiff: veilig, niet al te groot, maar genoeg te doen. Enige eventuele nadeel is dat veel mensen geen Engels spreken, maar mensen zijn wel ontzettend vriendelijk en behulpzaam, dus als je dat niet al te eng vindt, zou dat zeker een optie kunnen zijn!

Anders eventueel een stad in Zuid Frankrijk. Ik ben in 2021 op een kleine rondreis geweest van Avignon naar Saint-Rémy-de-Provence, Arles en Montpellier. Al deze plekken waren heel erg tof! In Saint Rémy had ik eigenlijk wel wat langer willen blijven, want ik was daar maar één nacht.

Colaaa

Berichten: 4122
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 12:52

Ah thnx voor de tips!

Wenen spreekt mij ook aan!
Voordeel als je alleen gaat, de keuze heb je ook voor jezelf :)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:06

Ik zou vooral zorgen dat je in een goede buurt zit, dan is het meestal helemaal prima! Bij Rome bv is het rond Termini een beetje duister in de nacht, maar als we met school gaan zijn er ook plaatsen waar we de leerlingen rustig tot 23:00 over straat laten lopen. Rome vind ik zelf wel een aanrader, ik heb me er nog nooit onveilig gevoeld. Napels minder.
Ook Parijs is uiteraard wel leuk (niet in de voorsteden gaan zitten), maar Rouen vind ik nog leuker en sfeervoller.

Wennen kan ook maar dat was minder mijn stijl - ik zou dan weer eerder voor Praag gaan, vind ik persoonlijk veel mooier en karakteristieker.

Fearn

Berichten: 4772
Geregistreerd: 06-02-13

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:38

Steden die ik alleen erg leuk vond:
Krakau (Polen), Wenen, Zagreb (Kroatië ) :D

En ook (al dan niet alleen) Berlijn vond ik superleuk en veilig, en Dublin (Ierland).

Ik denk dat je in elke stad in Europa wel veilig bent, gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken.. :) liever niet alleen rondlopen in het donker, niet geloven in gratis services/opvallend aardige mensen, je geld en telefoon in een veilig tasje.

Foaly

Berichten: 4943
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:46

Fearn schreef:
Ik denk dat je in elke stad in Europa wel veilig bent, gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken.. :) liever niet alleen rondlopen in het donker, niet geloven in gratis services/opvallend aardige mensen, je geld en telefoon in een veilig tasje.


Dat, en zorg ook dat je eruitziet alsof je weet waar je heen moet. Ook als je hopeloos verdwaald bent, ga dan even ergens zitten en zoek met Maps op je telefoon uit waar je bent. Ga niet op een straathoek wanhopig de bordjes of een stadsplattegrond bestuderen, want dan kun je net zo goed een bordje om je nek hangen met 'Ik ben toeriest' :+

Verder in de buurt van mensen blijven inderdaad, geen shortcuts nemen door donkere steegjes en ga, als je niet wilt lopen, liever met het OV dan een taxi. Klinkt wat raar, maar in het OV ben je niet overgeleverd aan de grillen van de persoon achter het stuur. Het OV waarin ook andere mensen zitten voelt voor mij (mits je goed op je spullen let) wat dat betreft toch veiliger :D

Gaby
Berichten: 3403
Geregistreerd: 30-06-01

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:49

London is fantastisch qua openbaar vervoers mogelijkheden, en ik heb me er de twee keer dat ik er was geen seconde onveilig gevoeld. Niet persee erg goedkoop, wel een hoop te doen en de taal is natuurlijk een voordeel. En gewoon te bereiken per hogesnelheidstrein, dus vliegen hoeft niet.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:50

Wenen is dan zeker een aanrader, TS! Daar voelde ik me echt veilig.

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:51

Ik kan je geen steden aanraden, ben zelf meer een natuur/outdoor reiziger haha.
Maar wil wel als tip meegeven goed na te denken over wat je verwacht van de reis.
Ik heb zelf meerdere reizen alleen gemaakt, maar vond bijvoorbeeld alleen, alleen in een grote stad zijn niet erg fijn. Als ik alleen reis zoek ik bijna altijd plekken op waar je meerdere solo reizigers kan verwachten, zodat je de keus hebt om alleen verder te gaan, of misschien wel in contact komt met mensen en samen iets gaat ontdekken.
Zo vond ik bijvoorbeeld slapen in hotels of resorts erg eenzaam voor langere tijd, dus ik maak liever gebruik van hostels (wel hostels met voldoende privacy) maar heb in zo’n reis ook zeker tussen door af en toe wel een dag resort gepakt om even helemaal niks te doen.
Verder zoals hierboven ook al genoemd is het vooral veel gezond verstand gebruiken.

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:57

Rome, prachtig... Maar nooit dat ik daar in mijn uppie heen ga :')
Ooit met school geweest, een van de jongens is daar behoorlijk bestolen. Daarnaast zijn de mannen vreselijk opdringerig. Liever een bouwplaats in Nederland vol met asociale bouwvakkers, dan een half uur Rome in mijn uppie.

Recent in Wenen geweest, deze stad staat ook bekend om haar veiligheid. Daar zou ik gerust in mijn eentje durven lopen.

En verder kan je natuurlijk ook altijd op singlesreis gaan, die doen ook veel stedentrips :)

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 14:58

Ik denk dat Parijs wel heel leuk is om voor het eerst alleen te gaan.
De verbinding met de trein is super, OV is goed en er is heel veel te zien en lekker eten. :P
Daarnaast heb je ook kwa weer wat meer zekerheid op zon.

Heb je wat meer te besteden en durf je het aan dan vind ik NY ook een hele fijne stad.
Natuurlijk wel een stuk groter/drukker maar ik heb mij daar niet onveilig gevoeld.
OOk hier is veel te zien en ik vind de mensen daar ook erg behulpzaam, tenminste toen ik er was en de weg ff niet wist met de metro :D

Hostels zijn idd een aanrader als je jong bent en alleen reist. Daar ontmoet je altijd wel iemand.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:00

Janine1990 schreef:
Rome, prachtig... Maar nooit dat ik daar in mijn uppie heen ga :')
Ooit met school geweest, een van de jongens is daar behoorlijk bestolen. Daarnaast zijn de mannen vreselijk opdringerig. Liever een bouwplaats in Nederland vol met asociale bouwvakkers, dan een half uur Rome in mijn uppie.

Recent in Wenen geweest, deze stad staat ook bekend om haar veiligheid. Daar zou ik gerust in mijn eentje durven lopen.

En verder kan je natuurlijk ook altijd op singlesreis gaan, die doen ook veel stedentrips :)

Mijn schoondochter is ook in Rome geweest met schoolreis en die was ook van al haar spullen beroofd. Nu, jaren later, heeft dat nog wel impact op haar.

Shenavallie
Berichten: 11622
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:01

Oh ja, Kopenhagen is ook echt een veilige (en schone!) stad.

Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:10

Cowgirl schreef:
Ik denk dat Parijs wel heel leuk is om voor het eerst alleen te gaan.
De verbinding met de trein is super, OV is goed en er is heel veel te zien en lekker eten. :P
Daarnaast heb je ook kwa weer wat meer zekerheid op zon.

Heb je wat meer te besteden en durf je het aan dan vind ik NY ook een hele fijne stad.
Natuurlijk wel een stuk groter/drukker maar ik heb mij daar niet onveilig gevoeld.
OOk hier is veel te zien en ik vind de mensen daar ook erg behulpzaam, tenminste toen ik er was en de weg ff niet wist met de metro :D

Hostels zijn idd een aanrader als je jong bent en alleen reist. Daar ontmoet je altijd wel iemand.


Ik ben in Parijs geweest, samen met mijn moeder weliswaar (2 kleine blonde vrouwen) en ik voelde mij daar absoluut niet veilig, wij zijn daar helaas ook bijna beroofd, omdat we ons al continue niet veilig voelde hadden het gelukkig heel snel door en hebben midden op het louvreplein staan schreeuwen om hulp. Prachtige stad betreft bezienswaardigheden maar zou er niet in m’n eentje naar toe willen.
Zo iets laat ook best wel een indruk achter.

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:22

Leuk dat je alleen er op uit wilt gaan!

Een collega van me is net 5 dagen alleen naar Wenen geweest (met de trein) en ze vond het fantastisch.

Ik vind Wenen ook prachtig. De Poolse steden vind ik ook heel mooi en overzichtelijk, zoals Gdanksk en Krakau. Kroatië heeft ook prachtige steden, zoals Dubrovnik en Zagreb. Ik vond Ljubljana in Slovenië ook heel leuk. En in Spanje Malaga. Zoveel keuze en zoveel leuks! :D

Jammer dat er zoveel negatieve ervaringen zijn in Rome. Dat herken ik gelukkig totaal niet. Maar wij waren er in 2020,toen Italie net weer een week open was na de lock down, dus we hebben misschien veel geluk gehad.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:27

Parijs zou ook niet gelijk op mijn lijstje staan.

Kopenhagen vond ik een fijne en mooie stad, maar ik was er niet alleen dus daar kan ik weinig over zeggen. Wenen vond ik mooi maar vooral erg groots, niet direct heel gezellig.

In Boedapest heb ik (wel samen met mijn man) in Maverick city lodge geslapen, groot en netjes hostel, met heel vriendelijk en leuk personeel. Ik vond het ook een leuke stad, waar ik zelfs nog wel eens terug zou willen gaan.

Ik denk inderdaad wel dat het handig is om vooraf te bedenken wat je wil gaan doen, wil je musea bezoeken, salsa dansen of foodtrucks eten, parken bezoeken of architectuur?

Ik vind stadswandelingen heel leuk om te doen. In Willemstad (Curaçao) hebben wij vorige week een culi walk gedaan, weer eens wat anders.

Suomi
Berichten: 3789
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:49

Zelf heb ik veel citytrips alleen gedaan, en heb mij eigenlijk overal wel veilig gevoeld. Belangrijkste is om gewoon je gezond verstand te gebruiken en op je intuïtie te vertrouwen.

Malaga zou ik je ook echt aanraden als je voor het eerst alleen op vakantie wil.

Rome zou ik persoonlijk niet kiezen voor een eerste solo-reis.

Ghostattack

Berichten: 11258
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:50

Ik ben al best vaak in Rome geweest, maar je moet daar echt onwijs op je spullen letten zoals hierboven al meermaals is aangegeven.

Toen ik een jaar of 18 was ben ik in mn eentje naar Dublin geweest. Dat is mij echt onwijs goed bevallen! Dus ik zou Dublin zeker aanraden :j

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:56

Iemand die ik ken gaat graag alleen maar London, Barcelona en Lissabon

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 15:57

Ja Londen is echt prima in je eentje. Heel veilig, heel gezellig.

xxxmh

Berichten: 3513
Geregistreerd: 21-06-11

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:34

Porto is ook heel leuk!

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:35

Vriendin van mij is laatst alleen naar Barcelona geweest, en die heeft het super naar haar zin gehad. Ze zat in een hostel en ging elke dag wel met mensen uit het hostel op pad.

PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 16:48

Mijn eerste solo reis was naar Rome en juist geweldig. Nog nooit ook maar een moment onveilig gevoeld en heb er daarna nog 4 jaren gewoond. Uiteraard moet je in de metro op je spullen letten, maar dat is overal zo. Ik zou daarom juist Rome aanraden, ik vond het fantastisch en ook in je eentje fijn. Verblijf aan de kant van Trastevere niet te ver van het centrum en je kunt eigenlijk overal lopend heen. Niet in juli/augustus gaan, dan is het te heet en in augustus vertrekken alle Italianen juist uit de stad dus dan mis je de echte belevenis. Have fun!

Colaaa

Berichten: 4122
Geregistreerd: 15-08-08
Woonplaats: Zorgvlied.

Re: Alleen op reis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-23 20:16

Thnxx allemaal voor de tips en tricks !!
Van mezelf ben ik als ik het van mezelf mag zeggen wel verstandig en niet snel beïnvloedbaar zegmaar. Trek mijn eigen plan, ook eerder toen ik met een vriendin naar cherssonisos ben geweest was ik 18/19 jaar en voelde ik mij eerder de begeleider, ben voorzichtig aangelegd. Heb al een reisplan uitgestippeld qua vervoer en hoe vanaf het vliegveld daar verder, het hotel waar ik mijn zinnen op gezet heb ligt ook in het centrum van Wenen op loopafstand van de musea (wil heeel graag naar het natuur historisch museum) en ja verder, ben ik wel zelfredzaam en kan me prima vermaken in mijn eentje :)