IJsland 2023

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veertje99

Berichten: 1184
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 21:22

Zo mijn reis zit erop! Polar Steps is bijna bijgewerkt, morgen weer naar huis! Wat een prachtig land is het ook! Ondanks dat het weer niet helemaal mee zat en we een aantal dingen niet hebben kunnen doen wat wel op het programma stond heb ik een toffe week gehad! Nu nog een nachtje in Hotel Duus.

Vandaag de puffins bezocht met onwijs veel regen en een keiharde wind, was jammer maar heb wel flink wat foto's kunnen maken. We hebben echt een prachtige reis gemaakt en ik open een apart topic met nog meer foto's en verslag. Vorig jaar ook gedaan van Noorwegen :)

Ik kom in oktober weer terug voor een fotografie reis en dan gaan we de zuidkust langs. Dan komt er wel weer een Polar online te staan :D

Hierbij alvast een paar foto's die ik al bewerkt heb
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 14:54

Zijn er hier toevallig mensen in het topic die voor een flutprijsje naar IJsland en Groenland willen voor een cruise begin juli en die snel kunnen beslissen? Voor rond de €600 heb je dan vlucht, cruise van 11 dagen IJsland en Groenland (dus overnachtingen en eten en drinken) en dan ben je elke keer op een andere plek.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:27

Dorine92 schreef:
Zijn er hier toevallig mensen in het topic die voor een flutprijsje naar IJsland en Groenland willen voor een cruise begin juli en die snel kunnen beslissen? Voor rond de €600 heb je dan vlucht, cruise van 11 dagen IJsland en Groenland (dus overnachtingen en eten en drinken) en dan ben je elke keer op een andere plek.

Een ellende dat cruise tourisme.

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:42

Kuggur schreef:
Dorine92 schreef:
Zijn er hier toevallig mensen in het topic die voor een flutprijsje naar IJsland en Groenland willen voor een cruise begin juli en die snel kunnen beslissen? Voor rond de €600 heb je dan vlucht, cruise van 11 dagen IJsland en Groenland (dus overnachtingen en eten en drinken) en dan ben je elke keer op een andere plek.

Een ellende dat cruise tourisme.

Ik vroeg wie het wél leuk vindt :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 15:55

Oh, het ging me niet om het deelnemen aan de cruise. Vast heel leuk. :+

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 16:04

Kuggur schreef:
Oh, het ging me niet om het deelnemen aan de cruise. Vast heel leuk. :+

Het is een bizar goedkope kans om eens naar Groenland te gaan ook. Das normaal niet te betalen. Vandaar dat ik het overweeg. Maar dan wel met meerdere want in je eentje wordt het weer duur

Mariska_vD

Berichten: 133
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-23 17:01

Ik volg dit topic! 3 jaar geleden al naar IJsland geweest om de Laugavegur trail te lopen en in oktober weer heen, dit keer met mijn broer heen en gaan we 8 dagen een auto huren. IJsland heef echt mijn hart veroverd, ooit in de Penny dingen over IJsland gelezen en sinds dien helemaal gek op dit land. Kan ook echt niet wachten om weer terug te gaan <3

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-23 15:23

Wij zijn gisteren aangekomen. Goede vlucht gehad, wel raar dat je geen koptelefoon meer krijgt in het vliegtuig, je kon ze wel kopen (al kwam er niemand mee langs dus het werd tv zonder geluid). Dus tip voor wie nog gaat neem zelf oortjes, indien aanwezig, mee.

Vanmorgen een wandeling bij Pingvellir gedaan, 2x per dag is daar een gratis tour die je kunt volgen bij een Ranger, wel een aanrader. Het gebied is behoorlijk toeristisch maar qua historie wel een mooie startplek denk ik, tevens veel uitleg gehad over de tectonische platen en vulkanen etc dus interssant!
Helaas wel regen vooralsnog, voorspellingen zien er ook niet super uit dus dat is wel balen in een camper met natte spullen, gelukkig werkt het kacheltje wel goed :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 00:52

De eerste week zit erop en het weer betert iets maar nog altijd geen dag zonder regen gehad. Het landschap is wel echt prachtig, zoiets hebben we nog niet eerder gezien. Maar het blijft dus wel eenmalig voor ons, dit soort weer is echt niets voor ons haha. Hopelijk wordt de 2e week beter qua weer.
Afbeelding

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 01:30

Hier in Nederland regent het ook, mocht het je iets opvrolijken :P

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:49

Balen van het weer Boeflover. Wij zijn ook echt verzopen laatst, maar hee ik zou zo weer terug gaan want blijft toch een prachtig land. Hopelijk knapt het weer wat op voor jullie.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:03

Het mag pas opknappen als we gaan hooien, wij zijn érg blij met deze regen, juni was te warm en vooral te droog...

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:37

Oh echt Kuggur, ook daar dus... mei was zeker lekker nat dan :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:16

miccamaaike schreef:
Oh echt Kuggur, ook daar dus... mei was zeker lekker nat dan :+

Nee, mei was ook vrij warm en iha goed weer.
Wij zitten wél in het noordoosten, en dat betekent dat wij goed weer hebben als het beroerd is aan de andere kant van het land, waar Reykjavík en ook veel toeristische gebieden zijn.

musiqolog
Berichten: 3355
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:24

Ik heb me voorgenomen om er niet op af te knappen. Naar IJsland ga je niet voor het mooie weer en als je er drie weken wilt rondfietsen moet je er al helemaal tegen kunnen. Volgens sommige voorspellingen wordt het volgende week in Akureyri vijf graden. Maximumtemperatuur. Met regen ja! Gelukkig gaat er een hoop thermospul mee.

Ik kan zelf weer slecht tegen hitte. Naar een land als Italië ga ik niet vanwege het weer, maar ondanks het weer. Ik kom daar vanwege de kunst en cultuur. In IJsland kom ik - nou ja, voor de natuur, maar het weer is mooi meegenomen. Tenminste: als het een graad of vijftien is en niet regent. Dat komt ook weleens voor.

JorineV
Berichten: 1097
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:33

Niet alles gelezen, maar kom graag even meekletsen. Wij gaan volgende week. Heerlijk om alvast met jullie mee te genieten, voorpret!

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 14:06

Is er momenteel iemand in IJsland? Er lijkt een uitbarsting aan te komen. *\o/*

Ik hoop zelf in januari weer terug te gaan. :brr:

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:34

Ik ben altijd in IJsland....
Maar comfortabel ver van dat gebied...

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 14:38

Kuggur schreef:
Ik ben altijd in IJsland....
Maar comfortabel ver van dat gebied...


Zo jaloers.. Wij willen een keer de winter gaan ervaren, onze dromen van emigreren spelen steeds weer op en aangezien we beiden naar 't noorden willen is dat een goed excuus. Woon je allang in IJsland?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:49

Zo'n zevenentwintig jaar.
Wintertoerisme is risicovol...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30255
Geregistreerd: 08-10-05

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 14:54

Dan heb jij de groei van het toerisme ook helemaal meegemaakt. Wat vind jij de do's en de don'ts?

Flygill
Berichten: 8045
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Overloon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-23 15:06

Kuggur schreef:
Zo'n zevenentwintig jaar.
Wintertoerisme is risicovol...


ook wanneer je op een plek blijft? We waren niet van plan om te gaan rondreizen deze keer.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:25

Angela_ schreef:
Is er momenteel iemand in IJsland? Er lijkt een uitbarsting aan te komen. *\o/*

Ik hoop zelf in januari weer terug te gaan. :brr:

Nog tot zaterdag, dus hopelijk geen effect op het vliegverkeer. We zijn vorige week toevallig deze vulkaan op gegaan dus blijkbaar te vroeg (al is het een schitterend gebied dus dat was geen straf) en “moeten” we ms nog een keer als hij gaat en het veilig genoeg is om daar dan te zijn..?
Maar we hebben deze vakantie weinig geluk gehad dus we zullen wel zien wat het brengt, spannend idee wel!

Vandaag over de f35 van Noord terug naar Zuid gereden, grootste stuk mist, harde wind en wat regen dus ipv een overnachting door gereden naar het zonnigere zuiden. Hopelijk nog een paar dagen zon tot nu toe elke dag regen gehad… -O-
Klopt dat je niet naar IJsland gaat voor het mooie weer, maar meer droge momenten had ik wel gehoopt, je wandelt gewoon niet lekker met regen in je gezicht. Gelukkig is IJsland wel zo toeristisch ingericht dat de highlights meestal aan de weg liggen en je geen kilometers hoeft te lopen, dus i.t.t. wat ik eerder aangaf en ons eigenlijk plan was hebben we wel een heel toeristische vakantie gehad en daar ook wel hele mooie dingen mee gezien.

Dorine92
Berichten: 5341
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 10:33

Ik denk niet dat de highlights aan de weg liggen. Het hele land is 1 grote highlight maar iedereen gaat naar dezelfde plekken OMDAT ze aan de weg liggen.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 11:33

Dorine92 schreef:
Ik denk niet dat de highlights aan de weg liggen. Het hele land is 1 grote highlight maar iedereen gaat naar dezelfde plekken OMDAT ze aan de weg liggen.

Klopt, dat maakt het ideaal tijdens regen. Buiten de 1 is het soms nog mooier, zo zijn we over een F weg naar Fagrifoss gereden, toprit ernaartoe! Overal watervallen, een paar rivieren om doorheen te gaan en dan als cadeau opeens een giga waterval voor jezelf. Grote tip voor wie een goede 4x4 huurt!