[FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

[FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 16:32

Eind januari tot en met de eerste week van februari zijn wij naar twee eilanden van Hawaii geweest; het jongste eiland Hawaii (Big Island) en het oudste eiland, Kauai. Op beide eilanden hebben we voornamelijk hikes gemaakt, al liepen we ook tegen veel afsluitingen aan.
Met meer dan 1100 foto's onmogelijk om een goede selectie te laten zien die de eilanden eer aan doet, maar ik ga een poging doen.

1. Het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten:
Afbeelding
(meteen kenmerkend voor Big island: lavagesteente en koraal).

Papakolea beach (één van de 4 groene stranden ter wereld)

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Kilauea crater
Afbeelding

En de krater in het donker!

5. Waipi'o Valley (helaas sinds vorig jaar afgesloten voor publiek)
Afbeelding

6. Uitzicht vanaf de Mauna Kea
Afbeelding

Het verschil tussen Big Island (nog actief vulkanisch) en Kauai was enorm. Op Big Island is ook veel regenwoud, maar het (ontzagwekkende) lava-landschap domineert. Kauai was een enorme zee van groen, voelde oeroud aan en prijst zich met mooie zandstranden.

7. "Jurassic Falls"
Afbeelding

8. Ruige kliffen langs de Napali coast.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15. Waimea Canyon
Afbeelding

En ik had gelijk, 15 foto's is wederom veel te weinig. Bij interesse is meer plaatsen natuurlijk altijd mogelijk :))

Roihi

Berichten: 2911
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:43

prachtig
ik kan niet veel meer uitbrengen.

Wil ook ooit heel graag naar Hawaii, nu nog veel meer natuurlijk.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:54

Wauw prachtig!! Moet een geweldige reis zijn geweest!
Heb je nog veel last gehad van de laatste uitbarstingen? Je schrijft al dat er div afsluitingen waren, kon je dan gemakkelijk iets anders gaan doen of was het toch nog zoeken qua planning met vluchten enzo?

moonsparkle
Berichten: 21788
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:56

Hawaii <3 ik ben er ook geweest destijds op Oahu, Maui en big island. Heb je op kauai een helikoptervlucht gedaan of zijn de foto's met een drone gemaakt?

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-23 17:12

boeflover schreef:
Wauw prachtig!! Moet een geweldige reis zijn geweest!
Heb je nog veel last gehad van de laatste uitbarstingen? Je schrijft al dat er div afsluitingen waren, kon je dan gemakkelijk iets anders gaan doen of was het toch nog zoeken qua planning met vluchten enzo?


Afsluitingen waren voornamelijk gebieden waar we hikes hadden gepland. Van de Waipi'o valley wisten we het vooraf, maar een andere valley waar we 1,5 uur extra voor in de auto hadden gezeten werden we ter plaatse op de hoogte gesteld dat hiken niet mogelijk was (reden was niet duidelijk).
Verder hadden we ook een paar keer te maken met weersomstandigheden, zoals een blizzard (ja echt) op de top van de Mauna Kea, afgesloten hikes vanwege eerdere regenval etc.
We begrepen ook dat er veel gebieden privately owned zijn en er zijn ook veel heilige plaatsen waar ze toerisme willen weren (begrijpelijk!!). De Kalepa Ridge Trail op Kauai is ook heel recent zonder duidelijke berichtgeving afgesloten. Voor iedere plaats waar je wilt hiken is in ieder geval aangeraden goed de officiële websites te bekijken, ook voor vertrek.

Van de meest recente vulkaanuitbarsting geen "last" gehad. Het gebied rond de Mauna Loa was wel nog steeds afgesloten, wat niet zonder reden zal zijn.
Wel veel van de vernietiging van de 2018 uitbarsting van de Kilauea gezien.


Roihi schreef:
prachtig
ik kan niet veel meer uitbrengen.

Wil ook ooit heel graag naar Hawaii, nu nog veel meer natuurlijk.


Zéker doen als je de kans krijgt! We zouden graag nog eens terug gaan om de andere eilanden te zien.


moonsparkle schreef:
Hawaii <3 ik ben er ook geweest destijds op Oahu, Maui en big island. Heb je op kauai een helikoptervlucht gedaan of zijn de foto's met een drone gemaakt?


We hebben een helicoptertour gedaan, zonder deuren. Verreweg het duurste ( :') ) maar ook het tofste wat ik ooit heb gedaan!
Met een drone mag je op de meeste plekken niet vliegen, die hebben we daarom thuis gelaten.

shaddy82

Berichten: 1894
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:19

Prachtig verslag !

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102188
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:29

Prachtige foto's Marylon! <3
Was vast een hele toffe reis!

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:34

Wauw, heel vet! Ik wil meer :D

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16200
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 17:35

Jeetje Lon.... gewoon WAUW. Wat een droomvakantie.

Nessie

Berichten: 8600
Geregistreerd: 29-03-05

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:36

Erg mooi vastgelegd! Heb mooie herinneringen aan Kauai met de prachtige natuur daar!

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:43

WOW dit is echt prachtig zeg!!

Anoniem

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:45

Wauw, wat ontzettend gaaf! Heel erg vet! <3

Stampeltje
Berichten: 391
Geregistreerd: 18-05-15

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:51

Prachtig!

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 18:58

Wow mooi zeg. Die moet ook maar op de bucketlist denk ik

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 20:20

Leo schreef:
boeflover schreef:
Wauw prachtig!! Moet een geweldige reis zijn geweest!
Heb je nog veel last gehad van de laatste uitbarstingen? Je schrijft al dat er div afsluitingen waren, kon je dan gemakkelijk iets anders gaan doen of was het toch nog zoeken qua planning met vluchten enzo?


Afsluitingen waren voornamelijk gebieden waar we hikes hadden gepland. Van de Waipi'o valley wisten we het vooraf, maar een andere valley waar we 1,5 uur extra voor in de auto hadden gezeten werden we ter plaatse op de hoogte gesteld dat hiken niet mogelijk was (reden was niet duidelijk).
Verder hadden we ook een paar keer te maken met weersomstandigheden, zoals een blizzard (ja echt) op de top van de Mauna Kea, afgesloten hikes vanwege eerdere regenval etc.
We begrepen ook dat er veel gebieden privately owned zijn en er zijn ook veel heilige plaatsen waar ze toerisme willen weren (begrijpelijk!!). De Kalepa Ridge Trail op Kauai is ook heel recent zonder duidelijke berichtgeving afgesloten. Voor iedere plaats waar je wilt hiken is in ieder geval aangeraden goed de officiële websites te bekijken, ook voor vertrek.

Van de meest recente vulkaanuitbarsting geen "last" gehad. Het gebied rond de Mauna Loa was wel nog steeds afgesloten, wat niet zonder reden zal zijn.
Wel veel van de vernietiging van de 2018 uitbarsting van de Kilauea gezien.


O dat valt dan echt mee!
Echt een droomreis! Hij staat ook bij ons op de bucketlist, we wilde eerst afgelopen kerstvakantie gaan maar door de hoge kosten (en uitbarstingen later) toch voor een andere bestemming gegaan. En dan zie je jou foto's, zo mooi! Ooit!!!!

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:54

Wat een prachtige foto’s heb je gemaakt! :wow:
Ik ben al eens op Maui geweest, een volgende keer zal ik zeker één van deze eilanden bezoeken.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 14:47

Bedankt voor jullie leuke reacties! Het was absoluut een droomreis!
Wij hebben de kosten wat gedrukt door te kamperen op Kauai (verblijven is op Kauai sowieso enorm duur), dit was wel erg basic maar verder prima (we zijn aardig off the grid kamperen gewend van eerdere reizen in de VS), op Big Island hebben we gebruik gemaakt van AirBnb, wat overigens echt een aanrader is! (per PB heb ik een ontzettend leuk en uniek adres).
Eten in de supermarkten is ook erg duur en vaak zijn de schappen halfleeg. We hebben dan weer wel lokaal goed en niet te duur kunnen eten met wat zoekwerk. En fruit ook lokaal langs de weg kopen, zo goed <3

Nog wat foto's voor de liefhebbers:

1. Sea arch onder Volcanoes NP, deze arch is naar verwachting binnen enkele jaren volledig weg geërodeerd:
Afbeelding

2. oude lavastromen onder Volcanoes NP:
Afbeelding

3. Overal zijn bloemen. Zo mooi!
Afbeelding


5. Boven de canyons van Kauai
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Door de wolken heen de eerste glimpen van de Napali coast:
Afbeelding

8. We hadden lichte bewolking tijdens de helicoptertour maar ik vond het zó mooi en mystiek tussen de ruige kliffen <3
Afbeelding

9. Leuk detail: de open grot die je ziet op deze foto's hebben we later met een hardhull raft doorheen gevaren op hoge snelheid, waanzinnig gaaf!
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. En de rivier door dit dal hebben we te voet over gestoken (door de rivier) tijdens een van onze hikes. Rechts zie je een kale plek, dat is een plaats waar helicopters in geval van nood kunnen landen, daar liep ons pad ook langs.
Afbeelding

13. Andere kant van hetzelfde dal, het strand hebben we ook over gelopen en lunchpauze gehouden.
Afbeelding

14. En niet te vergeten nog een hele gave ontmoeting op het water bij Kauai, ze heeft een hele tijd naar ons gezwaaid met haar staart en vinnen:
Afbeelding

15. Uiteindelijk besloot ze ook maar liefst 5 keer uit het water te springen. <3 Magische ervaring!
Afbeelding

Op Big Island hebben we ook bultruggen zien dansen vanaf de kust, toen we op het zuidelijke punt stonden. Ze zwommen heel dicht langs de kust, heel bijzonder. Zeker omdat we er met z'n tweeën stonden, geen ziel in zicht, en twee bultruggen die ons trakteren op een paar privé sprongen. :+:


Later evt. nog meer foto's. :)

Fitzroy

Berichten: 25172
Geregistreerd: 11-01-01

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:51

Waanzinnig!
Hawaii staat ook nog op mijn bucketlist. Ik vind het alleen zo ver reizen :+

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 14:57

Dat is het absoluut. :') Ik hoorde Amerikaanse toeristen klagen dat ze het zo ver vonden vliegen, ik heb m'n mond gehouden. :')

Wij hebben besloten de heenreis op te splitsen: we zijn gestart met 2 dagen Seattle, daarna was het nog 6 uur door. Dat beviel wel erg goed moet ik zeggen. En Seattle is een hele leuke stad.
De terugvlucht was wel een lange ruk, wederom met overstap op Seattle van een paar uur. Het waren technisch gezien 2 nachtvluchten (we gingen dinsdagavond weg uit Kauai, donderdagochtend landden we in Amsterdam), en het was pittig. 11 uur tijdsverschil ook. :')

Berdien

Berichten: 64564
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:17

Wauw Marylon! :wow: Via insta al wel wat foto's gezien maar dit is zoooooo gaaf! Die walvissen ook <3

Echt prachtige foto's, blijf ze vooral delen!

DiantaM
Berichten: 11282
Geregistreerd: 10-04-04

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:54

Mooier wordt het op aarde niet.. wow bizar.

moonsparkle
Berichten: 21788
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 19:05

Fitzroy schreef:
Waanzinnig!
Hawaii staat ook nog op mijn bucketlist. Ik vind het alleen zo ver reizen :+


Niet dat je er wat aan hebt, maar Australië is nog verder en daar gaan ook veel mensen heen :') wij gingen in' een' keer door, wel een tussenstop van iets van 3 uur en op de terugweg 6 uur.

Nadir

Berichten: 12735
Geregistreerd: 12-02-04

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:23

Die walvissen, wauw… dat staat heel hoog op mijn wensenlijstjd! Het mooiste dat ik op Maui gezien heb zijn zeeschildpadden tijdens het snorkelen, dat vond ik al magisch <3

josewoos

Berichten: 4821
Geregistreerd: 30-01-08

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:41

Werkelijk prachtig!! :oo <3
Ik blijf mee lezen om nog meer van deze indrukwekkende beelden te zien <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102188
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] Hawaii (Big Island) en Kauai - januari / februari 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:43

Wat een kleuren ook! <3
En die grot! :wow: