Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-23 11:52

Vorige week kwam mijn baas al naar mij: Wat doe jij komende zomer?

Ja hele goeie vraag :') Komende zomer studeer ik als het goed is af van mijn opleiding en mijn vriend is dan ook klaar met zijn twee-jarige opleiding. Daarna willen we graag samen op vakantie. Maar waar gaan we in hemelsnaam naartoe en hoe? Want onze voorkeuren liggen een soortement mijlenver uit elkaar. Hij gaat het liefste in een tentje kamperen in de middle of nowhere en doet iets actiefs, ik lig het liefste met wifi en al in een all-in resort te bakken aan het zwembad :') Vorig jaar wilden we eigenlijk ook al gaan, maar toen is het er niet van gekomen omdat ik ben geopereerd en toen het grootste deel van de zomer niet mocht rennen of tillen.

Nu zijn we er wel over eens dat we niet in een tent gaan kamperen en ook niet continu gaan bakken aan het zwembad, maar waar ga je dan naartoe? Boeken we ergens een hotel? Misschien ergens een huisje huren - à la Centerparcs o.i.d. - in het buitenland? En waar gaan we überhaupt naartoe? Ik ben al jaren niet meer op vakantie geweest en ik word doodgegooid met alle aanbiedingen van aanbieders dat ik het liever over deze boeg gooi.

Wat we zoeken:
- Geschikt voor eerste vakantie samen. We zijn op het moment dat we willen gaan 2,5 jaar samen :)
- Warm, niet bloedheet, maar we zijn allebei niet zo van de kou, vandaar dat we liever niet richting Noord-Scandinavië trekken.
- 8-10 dagen in de periode van 10 juli tot 21 augustus. We gaan ook naar de F1 GP van Zandvoort en we vinden het wel lekker om dan eerst weer een paar dagen thuis te zijn voordat we weer de hort op gaan. Heel eventueel is er de optie om off-season te gaan, maar dan moeten we wel echt allebei afgestudeerd zijn. We gaan er niet vanuit, maar we moeten er wel rekening mee houden :)
- Exotisch à la Hawaï of Seychellen hoeft niet. Ik zat bijvoorbeeld aan Portugal, Italië, Griekenland of Turkije te denken, maar we zoeken wel wat rust. Hij vindt zuid-Frankrijk al prima, maar daar wil ik niet naartoe. Parijs staat echter wel nog op mijn lijstje om naartoe te gaan. Of wellicht Denemarken?
- Geen plekken die overvol zijn met jonge kinderen.
- We zoeken geen stedentrip.
- Betaalbaar. Ik denk dat we met 450/500 euro p.p. wel klaar willen zijn eigenlijk. Misschien dat er wat rek in zit, maar we willen ook op locatie nog dingen doen.
- Ik wil stiekem graag vliegen, maar een vakantie met de auto kan ook.

Ik hoor graag waar jullie naartoe zijn geweest en wat leuke ideeën zijn om naartoe gaan waar wij wellicht niet aan hebben gedacht :D

Alvast bedankt voor het lezen :)

swartbeessie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:56

Lissabon vind ik heerlijk. Als je wil kun je een dagje groen opzoeken.

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:00

Misschien is Kroatië iets? Daar zijn eten/drinken/overnachtingen in ieder geval goed betaalbaar (mits je niet aan de kust zit) en is ook genoeg te doen aan activiteiten en excursies (wandelen, Plitvice meren bijvoorbeeld).
Bosnië is ook erg mooi qua natuur en goedkoop, het is minder toeristisch en als je een B&B oid in de buurt van een meertje hebt kun je ook nog af en toe lekker bakken :) Een huurauto of zelf heen rijden dan wel handig, volgens mij is het ov daar niet echt een ding.
Mochten jullie toch dichter bij huis willen heeft Luxemburg ook hele mooie plekken al weet ik niet hoe druk het daar is in de zomer.
Voor het budget wat jullie nu aanhouden zullen jullie wel goed moeten zoeken als het inclusief eten/drinken/tickets/hotel/activiteiten is en je niet te erg op je uitgaven wil letten. Voor 10 dagen zal het sowieso krap zijn. Als jullie kiezen voor een huisje/appartement met eigen keuken kun je zelf koken, dat scheelt al aanzienlijk. Temperatuur is moeilijk in te schatten van te voren, het kan vrijwel overal erg warm worden in de zomer. Druk is het in het hoogseizoen ook bijna overal, vooral aan de kustgebieden. Er bestaan wel adult only hotels maar ik weet niet of je daar extra voor betaalt :+

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:30

Met de auto een roadtrip? Via Duitsland naar Slovenië en Croatië bvb. prop er gerust een dagje Italië bij of Hongarije .. super leuk!!
Dan kan je nog gezellig beslissen wat je wil doen en waar je naartoe wil.

Als je dan ook nog een daktent huurt voor de auto kan je al helemaal overal naartoe haha ... Maar wij hadden een "huisje" gehuurd in Slovenië (kost geen drol) en zijn van daaruit overal heen gereden.

Yessy

Berichten: 23040
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:35

Canarische eilanden misschien? La Palma kan je bijvoorbeeld heerlijke wandeltochten maken, zowel kortere als langere. Dat kun je dan combineren met lekker aan het zwembad liggen, dorpjes bezoeken, terrasjes pakken etc.

Leo

Berichten: 50200
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:54

Een roadtrip is absoluut leuk! En kijk dan inderdaad eens naar de Balkan in de zomer / einde zomer: Slovenië, Kroatië, Montenegro, Albanië, etc. Waanzinnig mooi! Dan kun je kiezen voor hotels, hostels maar ook AirBnb kan mooie plekken opleveren!
Zelf ben ik in Montenegro geweest met het vliegtuig, daar een huurauto en 5 dagen rond gereden. Ik vond het waanzinnig mooi!

midori
Berichten: 668
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Galway, Ierland

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:27

Lissabon (portugal in het algemeen?) is denk ik wel een goede tip. Super leuke stad, ook voor niet-stadsmensen (ik :+ ). Je kunt er in de buurt ook kajakken of klimmen bijvoorbeeld. Of samen, of allebei een dagje apart. In 10 dagen zou ik naar een paar verschillende plekken in Portugal gaan.

Montenegro is ook nog een tip, iets minder druk met (europese) toeristen en iets goedkoper als ik het mij goed herinner.

Turkije is ook super gaaf, maar het was daar echt bloedheet aan de kust begin juli. Je kunt dan wel de bergen (binnenland) in, Cappadocië bijvoorbeeld, maar als je luxe en strand/bakken wil is dat misschien niet zo geschikt.

Qua budget, mix van natuur en strand etc de zwarte kust in Romenië een idee? Zelf nog nooit geweest dus zou je moeten googlen!

500 voor 10 dagen lijkt mij best krap. Ik heb veel budget gereisd en hield altijd een richtlijn van €1000/maand aan om van te leven. Maar dat hield in dat we veel (wild) kampeerden en zelf kookten. Hadden dan wel redelijk wat brandstofkosten, maar gingen niet vaak uit(eten) en ook niet veel betaalbare activeiten. Voor die prijs moet je echt naar alternatieve plekken gaan kijken. Dus balkan / oostblok landen. Misschien Albanië? Daar zelf nog niet echt aan de kust geweest, maar rest van het land is heel gaaf.

boemel

Berichten: 8512
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:29

Wij zijn een paar jaar geleden naar Ohrid in Macedonië geweest.
Het was ons erg goed bevallen. Klein, schoon hotel aan het meer.

Erg lekker gegeten in de lokale restaurantjes, kleine prijzen en vriendelijke mensen. We hebben een mooie boottrip gemaakt, mooie wandelingen gemaakt en we hebben een auto gehuurd en zijn daarmee naar Albanië gegaan. Was ook erg leuk.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 16:55

Voor 500 euro pp in de zomervakantie in het hoogseizoen op vakantie gaat niet lukken vrees ik. Zelfs kamperen wordt al krap, als je ook brandstofkosten en tol meerekent. Huisjes zijn ook vreselijk duur. De Canarische eilanden, zoals bijv Tenerife zouden een geschikte bestemming zijn voor jullie, maar dan moet je echt wel uitgaan van rond de 1000 euro pp voor vlucht en hotel. Dan komen er daar nog kosten bij ook.
Ik ben zelf met de auto naar Polen geweest. Misschien als je kiest voor hostels bijv, dat je nog wel binnen dat budget blijft, of in elk geval rond dat budget. Maar goed, rijd je 2200 km met je auto, ben je al rond de 300 euro aan reiskosten kwijt. Dat slaat dan al een best bedrag in je budget van 1000 euro met zn 2en. Ga je buiten het hoogseizoen om, zijn de mogelijkheden wel veel ruimer.

Dorine92
Berichten: 5356
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:14

Ik zou een resort zoeken die in een interessant gebied ligt. Zodat jullie soms even allebei je eigen ding kunnen doen. Dan kan hij actief gaan doen en jij bakken

Goof

Berichten: 28970
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:41

Als je betaalbaar en geen mensenmassa's wil, ga dan richting oost Europa; Polen, Slowakije, Tsjechië etc.
Allemaal prachtig, erg goedkoop en weinig Nederlanders.

Mijn tip: stap in de auto en doe een roadtrip door 1 van deze landen. Er zijn overal overnachtingsplekken te vinden, ook in het hoogseizoen.

ikke

Berichten: 37653
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 17:50

Daag je vent uit voor iets actiefs: https://www.cornwallswimminghorses.co.uk/

}:)
Lijkt me een dijk van een relatietest :D

Oh, enne, Cornwall heeft vaak beter weer dan zuid Frankrijk. De regen ligt namelijk al in Ierland.....
De enige keer dat wij daar wat verregend zijn, zijn ze in zuid Frankrijk massaal van de berg gespoeld (en dat is helaas geen grap, daar zijn toen doden bij gevallen).

Emj_23
Berichten: 1215
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:26

Voor dat budget in het hoogseizoen.. dan zou ik toch zeggen een tentje achterin de auto en lekker gaan rijden. Franse kust, Bretagne/Normandië. Of richting Duitsland en oostelijker.
Als je t budget kan rekken, dan inderdaad naar Portugal. Porto ontdekken, met de trein naar Lissabon. Onderweg een paar dagen aan zee. Lekker eten en mooi land, leuke steden. Maar dan ben je wel naar hostels aan het kijken ipv hotels.

moonsparkle
Berichten: 21787
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 18:47

Onze eerste vakantie was naar zakynthos(Griekenland) en dan niet in de meest toeristische stad. Was echt een top eerste vakantie. Later jaar kefalonia geweest en dat eiland vond ik dan misschien wel weer mooier. In alle landen die je noemt is rust te vinden als je bijvoorbeeld gaat kijken via airbnb. Je kan dan ook in september gaan, is het nog hartstikke lekker weer.

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 00:08

Ik denk dat het in het hoogseizoen sowieso al wat lastig wordt om iets voor die prijs te vinden en om iets te vinden met weinig kinderen. Adult only boeken kan dan wel helpen.

Ik vond zelf Kreta een mooi eiland met veel verschillende mogelijkheden qua activiteiten, en volgens mij is dat qua prijs ook wel prima te doen. 500 euro wordt misschien lastig, maar 600 moet wel te doen zijn als je niet al te hoge eisen hebt.

Nado
Berichten: 3358
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 09:28

Heb je ook al eens gedacht aan interrailen? Of überhaupt met de trein gaan? Ik weet niet hoe duur een interrailticket tegenwoordig is, maar toen ik student was, was dat goed betaalbaar. En als je 3 mnd van tevoren een treinticket bij NS internationaal boekt is het sowieso heel goed betaalbaar. Veel goedkoper dan benzine. En reizen met de trein is relaxed, zeker als je alle tijd hebt in een vakantie.

miccamaaike

Berichten: 8686
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:11

Als je een vliegvakantie wilt, dan ga je het niet redden met dit budget in het hoogseizoen.
Als je met de auto gaat kun je wel wat vinden voor dat bedrag. Maar ja wel hoogseizoen dus alles op rij afstand is sowieso wel druk.

kosseh

Berichten: 2616
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:19

Ik zou ook Griekenland aanraden en dan bijvoorkeur Kreta.

Genoeg mogelijkheden om dat wat rustiger te zitten. Wanneer je een autootje er bij huurt kan je alle kanten op. Veel leuke strandjes om te bakken, maar ook veel actiefs te doen. Zoals kloven wandelen, bergen beklimmen, mountenbiken, grotten bezoeken enzo
Zo zijn er ook strandjes die alleen te voet door een kloof of afdaling te bereiken zijn, actief en lekker combineren dus ook zeker mogelijk.

Zelf vind ik ten westen van Heraklion het leukst. Oostkant heeft ook mooie stukken, maar vond ik wat minder

Of het voor de 500 euro in hoogseizoen lukt weet ik niet, ga zelf nooit in die periode.


Zie hier boven Interrailen voorbij komen. Dat is ook echt super leuk!
Paar jaar geleden gedaan. Veel in hostels geslapen, dus ook betaalbaar.
Zelf rondje Berlijn, Praag, Wenen, Bratislava, Budapest, Zagreb, Split, Ljubljana en München gedaan.

Wanneee je een beetje van de grootse plaatsen wegblijft heb je ook hele mooie stukken met natuur enzo

wendy1987

Berichten: 6973
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:34

Wij gaan met de auto. Meestal luxemburg maar vorig jaar in hoogseizoen op de bonnefooi met tent naar Frankrijk gegaan. Dan is het budget prima haalbaar.
Prima camping, niet te duur. Mooi aan t meer en mooie wandel omgeving.
Stadje in de buurt.
Ook in Luxemburg met tent prima te doen.

Maar verwacht als je zoekt, je ook nog wel stacaravan of iets moet kunnen vinden hoor. Of een camping pod. Dat doen wij ook nog wel eens. Ideaal.

miccamaaike

Berichten: 8686
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:16

Ibiza of Mallorca zijn ook erg leuk! Auto huren en dan lekker over het eiland heen. Als je uit de toeristische zones blijft, dan zijn het prachtige eilanden.

Lijsken
Berichten: 1042
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:26

Als Parijs op jullie lijstje staat zou ik ergens daar in de buurt gaan zitten, dat is qua reiskosten ook wat logischer dan gaan vliegen of een roadtrip maken.
Rondom Parijs zijn mooie natuurgebieden met leuke dorpjes waar je je prima kan vermaken met een leuke wandeling, marktjes etc. Vanaf daar zou je ook een paar dagen naar Parijs zelf kunnen gaan. Of je gaat een paar dagen naar een hostel/airbnb in Parijs en een paar dagen ergens in de regio.
Als je het slim boekt en zelf een auto hebt moet dat met jullie budget wel lukken.

prugelpiet

Berichten: 12594
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:48

Hier ook een keer naar Macedonië geweest, en dat is erg goed bevallen. Warm genoeg om een dagje te bakken, maar je valt er niet bij neer als je wat wil ondernemen. Er zijn hele mooie excursies te doen en mooie gebieden te zien!

Esaqar

Berichten: 3179
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:50

Wij gaan in juni 2 weken. Kroatië, dagje Venetië en Zwitserland. Heerlijk met onze Mercedes ML en een daktent.

Kroatië is vooral veel mooie dingen bekijken en genieten van het weer.
Venetië komen we toch langs dus willen we zien.
En Zwitserland lekker actief.
Van alles doen!

Misschien is zoiets leuk voor je?
In dit seizoen wordt het met vliegen al snel duurder & heb je last van kinderen.

Storm

Berichten: 20875
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 13:58

http://www.campingforteca.nl/

Ik ben 2 keer op deze kleine camping geweest, het is van een superaardige Nederlandse eigenaar in Zuid-West Polen. Zijn vrouw Anna is Poolse. Het is een prachtige camping rond een zwemmeertje. Wrochlaw is op een half uurtje, dat is de grootste stad na Warschau. Het ligt vlakbij het Uilengebergte, kastelen en op zo'n 2,5 uur rijden vanaf Krakau. Boodschappen in een leuk dorpje op 5 autominuten.
Het is goedkoop, voor een blokhut betaal je omgerekend zo'n 300 euro per week, voor een luxere stacaravan 400 euro.

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Eerste vakantie samen: Waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:06

Voor dat geld ben je best beperkt, want een beetje vliegticket kost al een paar 100 euro. Verder moet je je afvragen of jullie in de zomervakantie willen, want het is dan overal erg druk. Als je dat niet perse hoeft, dan zou ik aanraden om bijv in September te gaan, dan is het overal een stuk rustiger én goedkoper.

Met dit budget denk ik ook aan rondreizen met de auto, als je mooi weer wilt en binnen budget wil blijven dan ben je al snel gebonden aan Frankrijk. Je zou dan of het westen kunnen doen, dus helemaal via de kust naar beneden, of richting de Franse Riviéra, richting Nice/Monaco. Maar dat is weer een wat duurdere omgeving.
Dus het is of je budget verhogen naar €1000.- pp zodat je met het vliegtuig verder kunt komen, of rondreizen.