Wandeltocht/hike in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Wandeltocht/hike in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 23:33

Hi!

Ik wil graag beginnen met wandeltochten maken hier in Nederland. Op Google heb ik al veel informatie kunnen verzamelen maar op bepaalde vragen heb ik nog steeds geen antwoord kunnen vinden. :D

Ik wil het voor nu bij de weekenden houden (dus van vrijdag tot zondag) maar als we het heel leuk vinden mogelijk ook langer!

Mijn bedoeling is om voor nu rond de 10 km per dag aan te houden.

Maar nu; ik ben opzoek naar slaapplaatsen. Geen hotel of B&B, het liefst overnacht ik in een trekkershut oid. Ik wil nu nog niet te zware bepakking meenemen én aanschaffen omdat ik eerst wil kijken of ik het wel echt leuk vind haha.
Dus belangrijk is wel dat er op locatie spullen aanwezig zijn om eten te koken.
Omdat we alleen in de weekenden gaan wil ik niet te ver hoeven te rijden met de auto, dus Zuid-Holland, Utrecht, Zeeland, stukje Brabant en Noord-Holland.

Ervaring met kamperen heb ik gelukkig genoeg!

Mijn twee metgezellen zijn mijn twee honden, kleine kruising en Mechelse Herder kruising. Zijn alletwee gewend om elke dag minimaal 8km te lopen. Ik wil de trektochten samen met mijn moeder gaan doen.

Wat zijn verder nog handige tips of dingen die je écht moet weten voordat je hieraan begint? :D

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:53


Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 23:55

Qimm schreef:
De N70 is een supermooie heuvelachtige route nabij Nijmegen. Maar misschien te Oostelijk?

https://www.staatsbosbeheer.nl/uit-in-d ... n70-natuur

De hele route is wat langer (14km), maar je kunt er redelijk makkelijk afsnijden voor een kortere route.

[ Video ]


Dankjewel! Dat ziet er prachtig uit. Ik ga eens even kijken of ik in de buurt daar slaapplaatsen kan vinden.

Voor alleen de weekenden is het net te ver rijden, maar als we langere tochten gaan maken is dit een leuke optie!

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 07:38


Skessa_
Berichten: 10691
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:39

Rondom de kalmthoutse heide?

Wandelroutes gevarieerd van 2 tm 25 km, allemaal duidelijk aangegeven.

Prachtige omgeving en volgens mij slaapplaatsen genoeg hier in de buurt.

Op de meeste wandelroutes mag je hond mee (wel aangelijnd). Maar niet allemaal, maar staat wel duidelijk aangegeven.

https://grensparkkalmthoutseheide.com/wandelroutes/

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:45

Jammer dat je de Veluwe te ver vindt. Veel slaapplaatsen en prachtige wandelroutes. Camping Boszicht zou ik aanraden, trekkershutten, honden toegestaan en heel mooi wandelen op de Veluwezoom.

En in Noord Limburg bij Geijsteren de landgoed camping, ook trekkershutten. Wandelen in de Maashorst of de bossen bij Geijsteren.

MuSLi

Berichten: 5273
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:49


mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 08:51

Voor overnachtingen zou ik adviseren even goed na te denken.

Zeker als je altijd samen loopt met je moeder, dan kun je de spullen verdelen.

Op marktplaats worden regelmatig tenten aangeboden voor onder de €200 en dan heb je een tent van +- 2,5kg. Al wordt 2 personen +2 honden wel ingewikkeld om dat in één tent te krijgen.

Overnachtingen in een trekkershut kosten tegenwoordig zn €50-75 per nacht, dus met 4x een weekend met tent heb je die er al uit. Een goede slaapzak moet je toch aanschaffen, want een trekkershut komt meestal niet met bedlinnen.

Verder kan je kijken naar Vrienden op de Fiets, sommige adressen zijn honden toegestaan.

Wat betreft eten koken: houdt het simpel! Koop een brandertje, deze koop je al voor ongeveer €30 en een pannetje voor rond de €20.

En eet tijdens de hike een zakje "Adventurefood" water koken, zakje open, water erin, even doorroeren en 10 minuten laten staan en je hebt eten.

Of neem iets zwaarder ingrediënten mee en maak wraps, of aardappelpuree ofzo.

https://youtube.com/playlist?list=PL_Z77B6SGW4YorAaEIQUpeAiTT1Ch0KlT

In deze YouTube playlist vind je een aantal gerechten die je on trail gemakkelijk klaar kan maken met één pannetje

Skessa_
Berichten: 10691
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:37

Skessa_ schreef:
Rondom de kalmthoutse heide?

Wandelroutes gevarieerd van 2 tm 25 km, allemaal duidelijk aangegeven.

Prachtige omgeving en volgens mij slaapplaatsen genoeg hier in de buurt.

Op de meeste wandelroutes mag je hond mee (wel aangelijnd). Maar niet allemaal, maar staat wel duidelijk aangegeven.

https://grensparkkalmthoutseheide.com/wandelroutes/



Camping met blokhut: https://www.deboskeelen.nl/nl/

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Wandeltocht/hike in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:47

Mocht toch wel voor kamperen willen gaan is https://gearshare.nl/ een mooi platform om spullen te huren zodat je geen dure investeringen hoeft te doen als je dingen eens wil uitproberen. Misschien is https://campspace.com/nl een idee voor slaapplekken, daar staan naast kampeer plekken ook cabins en andere accommodaties op.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Wandeltocht/hike in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 09:52

Bedankt iedereen voor de tips over locaties en de trektocht zelf!
Veluwe heeft inderdaad wel veel mooie slaaplocaties ook heb ik gezien. Dus die heb ik ook op mijn lijstje gezet.

Trektocht met een tentje is toch wel een droom inderdaad. :D Maar ik vraag me af in hoeverre dat mogelijk is met 1 grote hond, 1 kleine hond en twee volwassenen. Dan is er denk ik wel een flinke tent voor nodig en dat word lastig met sjouwen denk ik omdat deze ook wat zwaarder zijn weer.

En omdat ik graag eerst wil kijken of het uberhaupt te doen is met de honden en ik het zelf ook wel leuk vind haha dacht ik om eerst een paar keer een trekkershutje te huren, zodat ik niet gelijk alles hoef te kopen.

De tip van spullen huren vind ik ook een goede! Wist helemaal niet dat dit bestond.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:59

Er zijn hele geschikte mogelijkheden om met twee personen en twee honden te kamperen zonder dat je bepakking te zwaar wordt. Maar overnachten in trekkers hutten is zeker ook leuk en natuurlijk wel wat makkelijker omdat je niet zoveel hoeft mee te nemen.

Je mag mij altijd een berichtje sturen als je vragen over lichtgewicht kampeer materiaal hebt. Daar ben ik redelijk goed van op de hoogte namelijk.

linoleum

Berichten: 6495
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:00

Wat je zou kunnen doen om routes/locaties te vinden, is kijken welke lange afstands wandelingen er in deze provincies zijn. Vaak zijn daar de dagafstanden wel langer. Maar als je een beetje in een toeristisch gebied zit, kan je vast wel een stuk vinden waar elke ~10km iets van een camping/vakantiepark/B&B te vinden is. Heb je gelijk ook een goed bewegwijzerde en vaak ook mooie route!

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 10:16

linoleum schreef:
Wat je zou kunnen doen om routes/locaties te vinden, is kijken welke lange afstands wandelingen er in deze provincies zijn. Vaak zijn daar de dagafstanden wel langer. Maar als je een beetje in een toeristisch gebied zit, kan je vast wel een stuk vinden waar elke ~10km iets van een camping/vakantiepark/B&B te vinden is. Heb je gelijk ook een goed bewegwijzerde en vaak ook mooie route!


Goede tip! Opzich vind ik langer als 10km lopen ook geen probleem, maar de kleinste hond is het na een km of 10 meestal een beetje zat, dus dat moeten we langzaam aan opbouwen haha.

@Sharani: ik stuur je straks even een PB!

mvdende

Berichten: 5748
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Wandeltocht/hike in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:46

Ook ik heb behoorlijk wat ervaring ondertussen met hond en tent trekkings doen.

Om te beginnen kan je in een trekkershut overnachten, zoek wél goed uit in welke honden zijn toegestaan, veel zijn honden namelijk verbonden.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 10:54

mvdende schreef:
Ook ik heb behoorlijk wat ervaring ondertussen met hond en tent trekkings doen.

Om te beginnen kan je in een trekkershut overnachten, zoek wél goed uit in welke honden zijn toegestaan, veel zijn honden namelijk verbonden.


Ik stuur je even een PB!