Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 11:25

Dochter (14) en ik hebben besloten om deze zomer richting de Harz te gaan voor een paar dagen (4 nachten). Ik ben groot fan van Duitsland en een paar jaar geleden zijn we al in de Eifel geweest en in het Schwarzwald, beide ook prachtig, maar nu is dus het Harzgebergte aan de beurt.

Ik heb een appartementje geboekt in de Altstadt van Goslar en ik denk dat we daar al een heel mooi plaatsje te pakken hebben.

Nu ben ik aan het kijken wat voor leuke uitstapjes we van daaruit kunnen maken. Ik moet er even bij vertellen dat ik helaas geen held ben in het rijden van smalle slinger-berg-weggetjes dus die wil ik het liefste vermijden. En toch hou ik van bergen, hoe krom dat ook klinkt _/-\o_

Zelf had ik al de Brockenbahn gevonden, een stoomtrein die naar de top van de hoogste berg van de Harz, de Brocken, rijdt. Van daaruit kunnen we ook wandelen en natuurlijk van het uitzicht genieten.

Ik las ook iets over een park waar je lynxen kunt bekijken. Een wildpark of iets dergelijks lijkt me ook mooi. Wandelen/natuur zien we ook graag, als ik er maar kan komen zonder met de auto op van die enge slingerweggetjes terecht te komen :D . Te voet ben ik een stuk dapperder!

Voor op de heen of terugreis wil ik sowieso een stop maken bij herdenkingskamp Bergen-Belsen. Daar ben ik zelf als jonge meid eens met mijn ouders geweest en dat heeft veel indruk op me gemaakt en ik vind het belangrijk dat mijn dochter dat ook eens heeft gezien en gevoeld.

Ik heb op bokt vaker leuke reistips gekregen, dus ik ben benieuwd waar jullie nu mee komen! :)

Omaro
Berichten: 410
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:32

Leuke plannen! Mijn vriend en ik hebben een aantal jaar geleden een rondreis door Duitsland gemaakt (mijn vriend is Duits en we wilden op bezoek bij mijn schoonmoeder in Berlijn en hebben dat toen gecombineerd met een roadtrip als vakantie). We zijn daarbij ook een paar dagen in de Harz geweest.

Naar mijn herinnering zijn daar niet echt smalle kronkelige bergweggetjes. De enige plek waar het kronkelig was, was toen we grotten gingen bezoeken. Maar ook die wegen waren goed breed. Mijn kleine autootje had wat moeite met de helling bij de weg naar de grotten maar verder geen spannende wegen gezien eigenlijk. En dat was niet heel direct om Goslar heen.

Quedlinburg bezoeken is leuk, lijkt veel op Goslar. Is wel klein dus met een paar uurtjes heb je dat wel gezien.

We hebben ook een rondleiding in de mijnen gedaan. Dat vond ik erg leuk! Rondleiding is in Duits maar ik vond het goed te verstaan.

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 11:53

wat leuk!! ik ben in 2019 ook een weekje op vakantie geweest naar Goslar met mijn vriend. zal later wat uitgebreider reageren :D

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 12:36

Oh mijnen, dat is ook wel interessant. Weet je nog waar dat was? Duits is geen probleem, ik ben zelf half Duits :)

Fijn om te lezen dat de wegen goed zijn, dat is wel echt een dingetje van mij. Vroeger als bijrijdster mee geweest in de vrachtwagen door de zwitserse alpen, met mn ouders in de auto door de Pyreneeën, nergens last van en nu ik zelf moet rijden sterf ik duizend doden onderweg, zo stom! Maar wat ik al zei, ik hou toch van bergen en ik zoek ze altijd weer op, op de één of andere manier _O-

_Mars

Berichten: 480
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:15

Leuk! Wij zijn ook in de Harz geweest afgelopen zomer. De Titan RT brug was echt doodeng maar gaaf om te doen. Wij hebben ook een dagje Ilsenburg gedaan + wandeling. Dat was toch wel echt geweldig. De Harz is een berg gebied, maar niks zoals de alpen, eigenlijk totaal niet. Dus met autorijden echt prima te doen.

Die stoomtrein hebben wij toen niet gedaan omdat we dat echt te duur vonden. Wij hadden onze kleine hond mee en die moest ook echt 25 euro aftikken. Wij hebben vooral veel gewandeld in de omgeving. Maar je hebt bij Goslar veel mijnen waar je in kan! (Wij hadden dat niet gedaan vanwege de hond)

Het enige dat ik jammer vond was dat veel van de bossen daar aangetast zijn door een soort kever. Er is veel dood bos en lege kale vlaktes waar eerst mooie bossen waren.

Marjo

Berichten: 37248
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 13:50

Leuk! De Harz is prachtig, ik ben daar in 2020 met mijn moeder geweest om te wandelen. Wij zaten in Clausthal-Zellerfeld waar we een mooi pension hadden.

Ook lynxen gezien in het Luchsgehege:

Afbeelding

Het is niet groot, er zijn een paar verblijven waar Lynxen worden opgevangen en verzorgd tot ze weer uitgezet worden. Wel is er een mooie wandeling omheen en bovenaan kun je lekkere Kaiserschmarr'n eten :)

Wat Mars zegt is wel waar, dat zagen wij toen ook. Al heb je er niet overal 'last' van, want er zijn wel stukken waar je gewoon lekker door het bos loopt.

shaddy82

Berichten: 1857
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:04

De Harz is inderdaad prachtig <3

De Brocken is te voet ook prima te doen, er zijn meerdere routes naar de top
Wees wel voorbereid op een eventuele weersomslag, wij waren er eind augustus 2021, we vertrokken met echt potdichte mist, op de top ook bijna niks te zien van de mist en het was steenkoud.
Na een bezoek aan het bezoekerscentrum weer terug naar beneden, ging na een paar honderd meter de zon uitbundig schijnen, dus we hebben terug heel andere dingen gezien als heen :')

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 14:33

Leuk de Harz, misscjien gaan wij in september ook nog een weekje. We zijn er al eens geweest, ook met het treintje naar de Brocken, waar het hartstikke koud was (beneden was het bloedheet toen), de lynxen lagen te slapen toen we er waren en lieten zich niet zien.
We zijn in heel veel leuke stadjes en dorpjes geweest, Quedlingburg is mijn favoriet, zo'n leuk stadje. Maar de geschiedenis is minder leuk, het heeft tijdens WOII compleet in puin gelegen en een klein stuk is gerenoveerd. Als je door achteraf straatjes loopt, zie je nog veel huizen in ellendige staat.
Die door de letterzetterkever aangetaste bossen vind ik een trieste aanblik. Maar dat zie je overal tegenwoordig.

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 19:03

Bedankt voor de reacties, over de kever had ik een documentaire gezien. Dat is heel zonde inderdaad.

Die brug.. daar waag ik me denk ik niet aan. Ik heb wel een ijzererts-mijn op het lijstje gezet, de Rammeltsberg. Lijkt me interessant en leuk, ook voor mn dochter.

De weersomslag bij de Brocken had ik ook iets over gelezen. Heeft dat simpelweg met het hoogteverschil te maken of?

Wildpark Christianental heb ik ook op mijn lijstje gezet. Daar kun je alle diersoorten bekijken die ook in het wild in de Harz leven.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:13

er zit ook nog een grote western ranch, daar reden wij steeds langs. Leek mij wel leuk om eens te gaan kijken, maar mijn man heeft niets met paarden.
In het zuiden van de Harz (iets erbuiten) is Nordhausen, daar is nog een concentratiekamp waar je kan kijken, mocht je daar interesse in hebben.

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-23 19:15

We gaan al naar Bergen-Belsen, dus dat lijkt me wel genoeg concentratie-kamp. De rest van de dagen mag wel wat vrolijker zijn zeg maar.

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:23

Muronia schreef:
We gaan al naar Bergen-Belsen, dus dat lijkt me wel genoeg concentratie-kamp. De rest van de dagen mag wel wat vrolijker zijn zeg maar.

Sla dan heel Nordhausen maar over, ik vond het maar een troosteloos stadje, de stadjes in het noorden van de Harz zijn leuker met die vakwerkhuizen

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 19:53

O ja, wij kregen een paar weken na thuiskomst nog “leuke” post: bekeuringen voor te hard rijden met haarscherpe foto’s van de bestuurder ( de bijrijder was weg geblurd). Gewoon 3 km te hard, en een heel gedoe om het te gaan betalen -O-

Tatyana

Berichten: 1495
Geregistreerd: 24-01-05

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 20:35

In Braunlage kan je met de kabelbaan de Wurmberg op en met een reuzestep weer naar beneden (monsteroller) ook heel leuk om te doen en boven op de Wurmberg is er ook nog een soort Erlebniswelt met allemaal speeltoestellen etc.

Wij hebben zelf een huisje in Braunlage en ik kan nog het meest genieten van gewoon lekker wandelen in de bergen. Verder gaan wij inderdaad mijnen of Tropfsteinhöhlen bezoeken. Die heb je op veel verschillende plekken en je hebt ook mooie buitenzwembaden. Vaak niet eens dure entree, maar heerlijk als het warm is!

shaddy82

Berichten: 1857
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:06

Weersomslag bij de Brocken komt zoals wij het begrepen doordat de top niet direct omgeven is door andere bergtoppen, het is duidelijk het hoogste punt van de omgeving en hierdoor onstaat een soort micro klimaat.
Wij hebben trouwens de Ghoete route gedaan als wandeling naar de top, dan loop je eerst een heel stuk door het bos

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:26

Wij zijn dus in de zomer van 2019 een weekje naar Goslar geweest per trein. We zijn naar de mijnen van Rammelsberg geweest en hebben daar een tour gedaan. Super vet. Mijn Duits is erg slecht, dus snapte er niet veel van, maar vond het toch heel leuk. Ook zijn we een middagje naar het zwembad (Aquantic) geweest, dat was ook wel lekker! Wellicht ook leuk voor je dochter. Daarnaast zijn we nog een dagje naar Braunschweig geweest met de trein. Voor de rest hebben we lekker gegeten bij Café Am Markt in Goslar en 's avonds zaten we een paar keer gezellig bij ''Die Butterhanne''. Hopelijk heb je er wat aan :D

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-23 06:49

Bedankt voor alle tips! Ik denk dat we zo wel leuke, gevarieerde dingen op ons lijstje hebben. Dat zwembad had ik er ook op gezet, we hopen natuurlijk op mooi weer en dan is een middagje peddelen in het water ook welkom!

Interessant shaddy maar dat klinkt wel heel logisch ja.

Morrie ja in duitsland kom je nog letterlijk op de foto he? Dat heb ik ook al eens gehad _O-

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 07:19

Wernigerrode, je waant je in de Efteling, veel straatartiesten, leuke winkels, een kasteel, wij vonden het het mooiste stadje en waren er graag.

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-23 11:13

Morgen is het zover. Helaas wordt er regen, regen en nog meer regen voorspeld. Heel jammer, mijn halve planning is in duigen dus we moeten er maar iets van maken.

Algato
Berichten: 177
Geregistreerd: 07-04-16

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:40

Jammer van het weer. Misschien valt het mee. Ik ken het gebied vrij goed. Stolberg is ook een schattig dorpje en vanuit daar kun je ook mooi wandelen. Mountainbiken bij Braunlage is ook heel leuk.

tinkergirl89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 22-01-09

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 11:49

ik weet niet of het in de buurt is, maar mogelijk een bezoekje aan Pullman City?

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 21:35

Tot nu toe hadden we nog geluk <3 .

We zijn vandaag begonnen net boven de Harz, namelijk bij Bergen-Belsen memorial. Voor mij was het de derde keer dat ik er ben geweest, voor mijn dochter de eerste keer. Ik kan wel zeggen dat het indruk blijft maken. Buiten floten de vogeltjes en tsjirpten de krekeltjes, maar verder was het ijzig stil...

Afbeelding
Plattegrond van het kamp zoals het was geweest. Van de barakken is niets meer over nu.
Afbeelding

Een aantal voorwerpen die gevonden zijn op de plaats waar een barak heeft gestaan. Er waren tientallen van dit soort vondsten.
Afbeelding

De verschrikkingen van het concentratiekamp..Afbeelding
Afbeelding

Deze foto herinnerde ik mij nog van meer dan 20 jaar geleden toen ik ook in Bergen-Belsen ben geweest. Deze maakte op mij enorme indruk, de agony op dit gezicht gaat me door merg en been.
Afbeelding

Kampkleding, duidelijk gedragen
Afbeelding

Een van de vele massagraven, onvoorstelbaar. Hier rusten 1000 mensen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit plaatje kennen jullie denk ik allemaal wel.
Afbeelding

Hierna zijn we doorgereden naar Goslar, waar we ons huisje hebben de komende dagen. Wat een mooi stadje is dit! Veel middeleeuwse huizen. Je waant je zo in een sprookje!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 08:10

Voor wie het nog leuk vindt of wie Harz tips wil.. nog wat avonturen die wij hier beleefd hebben :)

Den Kaiserspfalz in Goslar. Het stamt origineel uit +/-1050 maar is door brand verwoest geweest en rond 1250 opnieuw opgebouwd. Hier hebben verschillende duitse keizers hun zitting gehad. De wandschilderingen in 1 van de grote zalen vertellen over de avonturen die hier beleefd zijn.
Afbeelding

Best groot!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze troon is nog origineel (brons) en 1 van de 2 oudste tronen die nog in Duitsland bewaard zijn gebleven.
Afbeelding

Bewaard gebleven opgravingen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit was zeker de moeite waard!

Muronia

Berichten: 19584
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 08:22

Gisteren zijn we met de Brockenbahn vanuit Wernigerode de Brocken (1140 meter) op geweest. De rit duurde zo'n anderhalf uur, maar het was een leuke belevenis om zo langs de rand van de bergen naar boven te tuffen. Genoeg te zien! De Borkenkäfer heeft flink wat schade aan de bossen toegebracht, maar van wat ik begreep heeft men er het volste vertrouwen in dat de natuur zichzelf goed gaat herstellen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helemaal boven. Foto's laten de hoogte niet goed zien helaas.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Toen we weer beneden waren, zijn we ook bij Wernigerode naar het wildpark Christianental geweest. Niet te vergelijken met een NL dierentuin, maar zeker de moeite waard. Je vindt hier dieren die je ook in de Harz in het wild tegen zou kunnen komen. Verschillende soorten uilen en roofvogels, wilde katten en lynxen, vossen, wasbeertjes, wilde zwijnen, moeflons en nog veel meer. En dat met een entreeprijs van 1 euro p.p.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Leuke tips voor in de Harz (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 10:20

Was het koud boven bij de Brocken? Wij waaiden zowat weg daar, beneden was het 30 graden en boven amper 10.
Ik vond die opgevreten bossen zo troosteloos, ik was er in 2019