Vakantie naar Mexico

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Vakantie naar Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 10:56

Kon geen recent topic meer vinden, dus bij deze een nieuw Mexico-topic!

In juni ga ik 2 weken naar Playa del Carmen, Mexico. Hoofddoel zon/zee/strand, maar ook zeker dingen ondernemen. Ik ben heel benieuwd of er Bokkers zijn die tips hebben, zowel dingen om daar te doen als algemene tips over het land/de stad. Wat zijn do's en dont's? Reisstekker/wereldstekker meenemen bijvoorbeeld, dat zijn van die dingen waar je misschien niet meteen aan denkt.

Qua bezienswaardigheden staan Isla Holbox en een cenote (nog geen idee welke) op het lijstje :)

Dorine92
Berichten: 5352
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Vakantie naar Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:10

Nice, ik ga meelezen, want ik zie soms zulke leuke deals voorbijkomen... ik haat alleen wel toeristisch gebied dus moet ff kijken hoe en wat dan

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Vakantie naar Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:23

pinnen op het vliegveld in cancun is soms lastig, dus als je daar een taxi wil nemen is het handig vast wat geld mee te nemen.

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 11:25

Dorine92 schreef:
Nice, ik ga meelezen, want ik zie soms zulke leuke deals voorbijkomen... ik haat alleen wel toeristisch gebied dus moet ff kijken hoe en wat dan
Leuk :D Nadeel bij Mexico is dat je toch wel een beetje gebonden bent aan (enigszins) toeristische plekken, aangezien de rest niet heel veilig is := Wij zitten zelf wel in een toeristisch gebied, maar wellicht zijn er andere Bokkers met tips die niet te toeristisch zijn :)

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 11:27

fokfanaat schreef:
pinnen op het vliegveld in cancun is soms lastig, dus als je daar een taxi wil nemen is het handig vast wat geld mee te nemen.

Vervoer van en naar hotel is geregeld, maar naar andere plekken zullen we wellicht wel een taxi moeten nemen. Goede tip dus! Raadt je Peso's of Dollars aan, of iets van beide?

Desireeeee
Berichten: 248
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:30

Al-tijd een taxi nemen! Ook al is het maar 2 minuten lopen. :D
Dat is echt belangrijk voor je eigen veiligheid.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Vakantie naar Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 11:39

wij hebben in mexico ook veel gefietst en gelopen, beetje je verstand gebruiken, niet in de stad in het donker gaan lopen ed

Veraaaaah

Berichten: 2336
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Vakantie naar Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:23

Wij zijn afgelopen November geweest en wil zeer zeker nog een keer terug! Nadeel vond ik wel dat alle excursies ontzettend duur zijn!

Zit je all in? Mocht je naar de stad gaan plak je all in bandje af, anders kunnen ze zien in welk hotel je zit en beweren ze dat ze daar ook ober zijn etc.

Desireeeee
Berichten: 248
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:35

Desireeeee schreef:
Al-tijd een taxi nemen! Ook al is het maar 2 minuten lopen. :D
Dat is echt belangrijk voor je eigen veiligheid.

Ik ben vergeten eraan toe te voegen dat dit om savonds gaat :+

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:44

Veraaaaah schreef:
Wij zijn afgelopen November geweest en wil zeer zeker nog een keer terug! Nadeel vond ik wel dat alle excursies ontzettend duur zijn!


ik vond dat nog wel meevallen, maar we zaten niet in een all inclusive, hebben 3 weken door yucatan gereisd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 12:47

Veraaaaah schreef:
Wij zijn afgelopen November geweest en wil zeer zeker nog een keer terug! Nadeel vond ik wel dat alle excursies ontzettend duur zijn!

Zit je all in? Mocht je naar de stad gaan plak je all in bandje af, anders kunnen ze zien in welk hotel je zit en beweren ze dat ze daar ook ober zijn etc.
Alles wat gericht is op Amerikanen (wat excursies in dat deel van de wereld hoofdzakelijk zullen zijn), is schreeuwend duur. :+ Ik zou dan eerder kijken of je via AirBNB Experiences wat kunt vinden. :)

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-23 12:56

Veraaaaah schreef:
Wij zijn afgelopen November geweest en wil zeer zeker nog een keer terug! Nadeel vond ik wel dat alle excursies ontzettend duur zijn!

Zit je all in? Mocht je naar de stad gaan plak je all in bandje af, anders kunnen ze zien in welk hotel je zit en beweren ze dat ze daar ook ober zijn etc.

Wij zitten inderdaad all-in, maar willen zeker ook wel buiten de deur eten, dus bedankt voor de tip!

Via een collega heb ik contactgegevens van een Nederlander daar die excursies organiseert, schijnt niet duur te zijn. Maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Winged

Berichten: 33087
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Vakantie naar Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 13:26

Ik heb er 3 weken gebackpackt (in 2019). Heel veel met de bus gedaan (Download de ADO-app of kijk op hun website). Die bussen gaan ook naar de toeristische plekken. Het is echt niet altijd nodig om een excursie te doen. Cenotes: Zoek even op de cenotes rondom Valladolid.

Mocht je nog wat willen rondreizen/langere bezoekdagen willen.. let me know. Voor een dagje: Skip Cancun, pak direct de boot naar Isla Mujeres. Voor een iets langere reisdag: Bacalar.

germie

Berichten: 26068
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:21

Net terug uit Mexico en ook in de omgeving van Cancun geweest (Tulum).

Pinnen op het vliegveld zou ik niet doen. In 2018 had ik geluk en kreeg geld, maar een andere Nederlander die de pinautomaat er naast pakte kreeg: 'bedankt voor de transactie en tot ziens', maar er kwam geen geld. Das pech, geld weg. Dat wil je niet. Dus ik zou een eerste 100 euro gewoon in Nederland wisselen, ook al betaal je dan de hoofdprijs.

Autorijden kan daar prima, maar het is wel stressvoller dan in Nederland. Een vluchtstrook is gewoon een rijbaan, inhalen mag links en rechts (althans dat doet men), wel richting aangeven, geen richting aangeven, alles gebeurt. VRachtauto's met grote pinnen op de velgen om afstand te bewaren. Maar ze stoppen wel allemaal op zebrapaden. Ze rijden gewoon rechts en op zich valt het prima mee om in een stad te rijden. Retorno's zijn de eerste keer even spannend, maar dan heb je dat ook wel door.

Met een huurauto kun je dit allemaal zelf regelen, ruines als Tulum, Coba, Chitzen Itza, Ek Balaam. Maar ook naar cenotes. Als je naar Chitzen Itza gaat passeer je een tijdszone. Dan is het verschil met Nederland 1 uur groter. Ze hebben de kuststrook een andere tijdszone gegeven.

Qua geld betaal je in pesos. Ik heb wel eens dollars meegehad, maar raakte ze daar niet kwijt.

Als je een huurauto neemt, check alles, maar dan ook alles, van tankdopje tot reservewiel. Want soms krijg je een tankdopje of reservewiel niet mee, maar je mag wel betalen. Maak zelfs foto's van de stand van de tank, want soms is het beleid inleveren met hoeveel je hem kreeg en rekenen ze toch geld voor een halfvolle tank.
Bij het inleveren maak foto's van de medewerker waar je de auto bij inlevert. Dan weten ze dat ze je geen poot uit moeten draaien.

Nummerborden worden wel eens gejat van toeristen helaas. Huurauto's zijn herkenbaar.

Als je gaat tanken, doe dat nooit alleen, let er op dat de teller op 0 staat, en let op de vingertruuk als je contant betaalt. Nooit iets in de auto laten liggen.

Excursies zijn veel beter zelf te regelen dan duur Amerikaans met een bureau. Maar een huurauto is dan wel fijn.

Je hebt ook colectivo's en taxi's en natuurlijk de bus. Hier zelf geen ervaring mee.

Cenotes, bezoek zeker een paar. Als je niet duikt dan maakt het niet zo heel veel uit. Een tour met snorkelen, een zipline en dan zwemmen tussen de druipstenen is zeker leuk. Dos Ojos is overrated, andere cenotes zijn zeker net zo mooi, maar goedkoper. Een waterpark is zeker leuk daar. Xcaret ofzo.
Ga als zwemmer in ieder geval niet naar Isla Alamos als cenote, dat valt heel erg tegen. Carwash is heel erg druk en zou ik ook niet doen. Zacil-Ha is als zwemmer erg mooi. Een prachtig ronde cenote, er is een zwembad bij, je kunt er van alles kopen. Maar eigen eten en drinken meenemen mag niet.
Dichterbij Cancun heb je Tajma Ha en Minotauro, beiden erg mooi, dat zijn echt natuurlijke zwembaden. In geen enkele cenote mag je zonnebrandmiddelen gebruiken. Dit is om het water schoon te houden. In sommige cenotes zwemmen garra rufa's, dus je kunt meteen je voeten laten schoon sabbelen. :D

Er zijn ook overal dolfinaria als je dat leuk vindt. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

's Avonds over straat kan wel in toeristische gebieden, maar niet overal. Je moet alleen rekening houden met verkeer zonder lampen en verkeer wat als kermisattractie rondrijdt. De weg in het donker van Cancun airport naar Tulum is prima te doen. Dit zijn gewoon grote hoofdwegen. Kleinere wegen zijn geen aanrader.

Voelt een straat niet veilig om te lopen, ga er niet in. Je hotel ligt waarschijnlijk in de zone hoteleria, maar daar buiten zijn echt wel ongure straatjes.

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 09:27

Bedankt voor alle reacties tot dusver, heel fijn!

En germie, bedankt voor jouw zeer uitgebreide antwoord +:)+ Zitten hele goede tips tussen, dankjewel!