Vliegen en medicijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 23:14

Hoi allemaal!

Vorige week vrij onverwachts besloten een paar dagen naar Schotland te gaan met een vriendin in de meivakantie :)
Nu slik ik Ritalin en kost het aanvragen van een Schengenverklaring enkele weken.
Nu vroeg ik me af wat de gevolgen zijn als ik een doosje (met daarop het etiket met persoonsgegevens e.d) mee neem zonder verklaring. Loop ik dan alleen het risico dat ze het weg gooien, of kan ik er ook mee in de problemen raken met het oog op smokkel oid?
Is er iemand die hier ervaring mee heeft of vanuit werk meer van af weet?

Als het onverstandig is neem ik uiteraard geen risico en kan ik ook wel een paar dagen zonder maar het liefst neem ik het wel mee :j

Alvast bedankt voor het meedenken!

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:19

Volgens mij kan je bij de huisarts en/of apotheek toch ook een medisch “paspoort” vragen? Dat staat dan in dat jij dat nodig hebt. Of is dat niet meer?

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:19

Ik heb wel eens antibiotica meegehad, en had altijd mijn astma medicatie mee. Is compleet van andere orde dan ritalin maar misschien heb je er wat aan.

Ik haal bij de apotheek een uitgeprinte medicatie lijst met daarop mijn persoonsgegevens, en een verklaring van de huisarts. Dit deed ik samen met de medicatie in een zakje, en gooide ik in de grijze bakken bij de douane. Nog nooit gedoe mee gehad, 1x keken ze het na, maar de lijst en verklaring van de huisarts was voldoende.

Edit: Die lijst en verklaring was even bellen naar huisarts en apotheek en kon ik dezelfde dag altijd ophalen.

Zebrastreep

Berichten: 9828
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 23:32

Altijd een medicatielijst meenemen naar het buitenland is zeer verstandig om te doen! Ook als je wat overkomt en je wordt opgenomen kan het heel belangrijk zijn als ze weten wat voor medicatie je gebruikt.

Mijn opa en oma zijn nu het klassieke voorbeeld waarom je dat soort lijsten altijd mee moet nemen. Opa is zijn medicatie vergeten , wil graag in het buitenland nu zijn medicatie kunnen krijgen maar geen lijst. Hij moet nu eerst morgen daar langs een huisarts en het kost enorm veel tijd en gedoe. Daar heb je natuurlijk geen zin in als je op vakantie bent. Ze waren er natuurlijk ook niet vanuit gegaan dat ze het zouden vergeten maar een lijst mee is altijd handig.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-23 23:36

Ik kan het proberen met een lijst van de apotheek, maar de enige verklaring die de huisarts af geeft is degene die je door moet sturen naar het CAK. Officieel is de lijst van de apotheek dus onvoldoende. Maar ik vraag me af of het ergste scenario dan is dat ze het weg gooien omdat ik de verklaring niet op orde heb? Want dat risico wil ik op zich wel nemen.

Phonix
Berichten: 1117
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:01

Zijn het pillen? Ik heb over de hele wereld gevlogen en ben nooit gestopt voor pillen dus denk niet dat je je zorgen hoef te maken en zeker niet Schotland. Maar zou ze wel in je handbagage doen.

Vriend is laatste met drie dozen nexium uit America gevlogen en daar ook geen vragen over. Pillen voor eigen consumptie(omdat het zo weinig zijn) hebben niet echt hun interesse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:13

Maeve schreef:
Ik kan het proberen met een lijst van de apotheek, maar de enige verklaring die de huisarts af geeft is degene die je door moet sturen naar het CAK. Officieel is de lijst van de apotheek dus onvoldoende. Maar ik vraag me af of het ergste scenario dan is dat ze het weg gooien omdat ik de verklaring niet op orde heb? Want dat risico wil ik op zich wel nemen.
Dat is inderdaad het ergste scenario, ze gooien je echt niet in het gevang. :D Ik reis regelmatig van het VK naar de EU, met (andere) medicatie, maar er is echt geen hond die daar vragen over stelt. Wat Phonix zegt: dat ene doosje boeit ze echt niet, want dat is duidelijk voor eigen consumptie inderdaad, helemaal als het geen opiaten o.i.d. zijn. :)

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:20

Mocht je je echt zorgen maken: dan neem je alleen mee zoveel je nodig hebt voor de dagen dat je op vakantie bent. Ik ben met medikinet naar China gevlogen, alles geregeld en ze hebben toen niks gecheckt (terwijl het daar heel erg verboden is).
Als je niet meer meeneemt dat je verder zou gebruiken, plus iets waar op staat hoeveel je normaal neemt doen ze denk ik echt niet lastig.

TurdusMerula

Berichten: 23911
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:30

Hmm, ik heb geen eigen ervaring maar ik ben een tikkie bezorgd om de reacties; anitbiotica is duidelijk anders dan Ritalin, wat wordt gedeald als een soort speed. Dat kan dus wel worden gezien als drugs...

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 00:39

Mkango schreef:
Wat Phonix zegt: dat ene doosje boeit ze echt niet, want dat is duidelijk voor eigen consumptie inderdaad, helemaal als het geen opiaten o.i.d. zijn. :)

Ritalin is vergelijkbaar met amfetamines en wordt als zodanig ook verkocht op straat. Dat kan dus zeker wel problemen geven richting sommige landen.
Al verwacht ik ook dat het in kleine hoeveelheden en met voorschrift op naam in dit geval wel mee zal vallen in de praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 01:01

gomir schreef:
Mkango schreef:
Wat Phonix zegt: dat ene doosje boeit ze echt niet, want dat is duidelijk voor eigen consumptie inderdaad, helemaal als het geen opiaten o.i.d. zijn. :)

Ritalin is vergelijkbaar met amfetamines en wordt als zodanig ook verkocht op straat. Dat kan dus zeker wel problemen geven richting sommige landen.
Al verwacht ik ook dat het in kleine hoeveelheden en met voorschrift op naam in dit geval wel mee zal vallen in de praktijk.
"Sommige landen," maar het gaat hier over Schotland, niet over "sommige landen." Naar Thailand of Australië zou ik het ook anders aanpakken, maar ik moet de eerste keer nog meemaken dat een Britse douanier ook maar een blik werpt op de medicatie in m'n tas, laat staan het eruit haalt (ik laat het er ook gewoon altijd in zitten, gooi het niet los in die bakken of zo). Als ze elke tas grondig zouden onderzoeken van mensen die een of twee doosjes medicatie bij zich dragen, zouden de rijen wel erg lang worden. :=

Meer dan een "foei, niet meer doen," en het eventueel in beslag nemen van de medicatie, gaan ze echt niet doen bij de zoveelste "domme toerist" die z'n papierwerk niet op orde heeft. Temeer omdat, als je met de trein of de boot reist, het al helemaal een eitje zou zijn om mee te nemen, dus als je je Ritalin wilt verhandelen, is dat ene doosje in je handbagage in een vliegtuig wel de minst effectieve manier. :))

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 01:23

TurdusMerula schreef:
Hmm, ik heb geen eigen ervaring maar ik ben een tikkie bezorgd om de reacties; anitbiotica is duidelijk anders dan Ritalin, wat wordt gedeald als een soort speed. Dat kan dus wel worden gezien als drugs...


Mocht je op mijn reactie doelen, dat heb ik er naar mijn idee ook duidelijk bij gezet ;)

Ts, ik zou morgen gewoon even bellen met de huisarts en vragen om een verklaring (denk er aan ook in het Engels). Zonder zo een verklaring zou ik Ritalin niet zomaar meenemen.

Brainless

Berichten: 29763
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 01:46

Mkango schreef:
Meer dan een "foei, niet meer doen," en het eventueel in beslag nemen van de medicatie, gaan ze echt niet doen bij de zoveelste "domme toerist" die z'n papierwerk niet op orde heeft

Zo makkelijk gaat het niet met medicatie die onder de opium wet vallen.
Het is hetzelfde dat je per ongeluk wat wiet of een joint mee neemt, dat valt ook niet onder "domme toerist".
Ritalin valt zelfs onder harddrugs en dat wordt zwaarder afgestraft dan softdrugs.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:07

Het wordt hier gelukkig in de laatste reacties wel genoemd, maar hou ff heel goed in de gaten dat ritalin en dat soort medicijnen onder de harddrugs vallen... dus ik zou ze zeker niet meenemen zonder verklaring.
Niet schengenland heb je idd officiële verklaring nodig, een schengenland kan je af met verklaring apotheek.
Of het daadwerkelijk zo'n vaart loopt heb ik geen ervaring mee, maar persoonlijk zou ik het risico niet willen lopen dat je wel gedoe krijgt....

Veel plezier op vakantie!

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:14

Ik slik ook medicatie wat op de opiumlijst staat en je moet inderdaad een medicijnenpaspoort en zo'n CAK verklaring regelen. Ik heb het naar Dubai wel gedaan, naar andere landen niet. Ze kijken er inderdaad niet naar als het een kleinere hoeveelheid is.

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 07:19

kampioen2be schreef:
Mocht je je echt zorgen maken: dan neem je alleen mee zoveel je nodig hebt voor de dagen dat je op vakantie bent. Ik ben met medikinet naar China gevlogen, alles geregeld en ze hebben toen niks gecheckt (terwijl het daar heel erg verboden is).
Als je niet meer meeneemt dat je verder zou gebruiken, plus iets waar op staat hoeveel je normaal neemt doen ze denk ik echt niet lastig.

Altijd wat extra meenemen. Mocht je onverhoopt stranden op je vakantiebestemming dan heb je een paar pilletjes extra om te overbruggen. En een doktersverklaring.
Ik ben toen met methylfenidaat naar Amerika gevlogen en een doktersverklaring was genoeg. Er is niet naar de medicatie gevraagd.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 08:31

Haha, jullie sommen samen precies alle voors en tegens op die ook door mijn hoofd gaan :)

Inderdaad valt Ritalin onder de opiumwet, vandaar dat ik een beetje huiverig ben. Maar ik hoop inderdaad dat ik met een doosje met sticker + medicijnlijst van de apotheek, en dan precies genoeg voor 4 dagen, gewoon word gezien als domme toerist die de boel niet op orde heeft :+ en dat ik niet vast kom te zitten voor smokkel :')

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:08

Waarom niet gewoon een verklaring van het cak regelen? Kleine moeite toch?

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:13

Whizz schreef:
Waarom niet gewoon een verklaring van het cak regelen? Kleine moeite toch?


Hoe ik het me kon herinneren was het best een gedoe, je moet een formulier invullen, dit moet je laten ondertekenen door de huisarts, dat moet je dan volgens mij naar Den Haag sturen, en dan moet je een paar dagen/weken wachten tot je deze weer terug krijgt.

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Vliegen en medicijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:40

Dat is niet handig inderdaad. Bij mij ging het probleemloos, maat inderdaad het moet wel heen en weer.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:40

Herkenbaar dit haha! Ik had vroeger heel erg vliegangst, en toen ik alleen naar Bali zou vliegen heb ik daarvoor Oxazepam gekregen van de huisarts. Nooooit bij stilgestaan dat dit een probleem zou opleveren, tot een collega me hier een dag voor vertrek op attendeerde.. Ook te laat om het via Den Haag te regelen. Ik heb toen tot het laatste moment getwijfeld, maar uiteindelijk gewoon de pammetjes meegenomen in mijn handbagage en Indonesië ingesmokkeld :o Ik durfde gewoon echt niet zonder te vliegen.. Terugweg heb ik ze geslikt voor ik door de douane ging, en toen dus zonder pillen door de douane.

Maargoed, voor hetzelfde geld zat ik in National Geograpic Locked up abroad dus :Y)

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:40

Je kan een versnelde aanvraag indienen . Volgens mij wel te vinden op de website.
Zonder verklaring meenemen zou ik zelf niet adviseren .
En neem het in ieder geval mee in de originele verpakking hoe je het van de apotheek hebt gekregen dus met omverpakking en etiket .
Je kan er echt gedoe mee krijgen als ze je er toevallig uitpikken .

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-23 10:34

Captain schreef:
Whizz schreef:
Waarom niet gewoon een verklaring van het cak regelen? Kleine moeite toch?


Hoe ik het me kon herinneren was het best een gedoe, je moet een formulier invullen, dit moet je laten ondertekenen door de huisarts, dat moet je dan volgens mij naar Den Haag sturen, en dan moet je een paar dagen/weken wachten tot je deze weer terug krijgt.


Dit klopt! Daar gaan echt een paar weken over heen. Ook voor een versnelde aanvraag moet dat formulier ook op de post en aangezien ik morgen vlieg is dat ook geen optie.
Ik hoorde afgelopen week pas dat we toch vakantie zouden krijgen, dus vandaar dat het zo kort dag is. En als het niet kan dan kan het niet, dan moet ik een paar dagen zonder, dat is voor mij gelukkig ook wel een optie maar liever niet.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:37

Ik ben met ampullen groeihormoon gevlogen naar Spanje die gekoeld bewaard moesten worden, had wel een medisch paspoort.
Volgens mij kan je dat paspoort ook bij de apotheek krijgen.

anjali
Berichten: 15179
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 10:45

Ik heb wel eens gereisd met paracetamol\codeine. Daarvoor had ik een briefje (in het Engels) van de arts die het voorgeschreven had. Maar er is helemaal nooit naar gekeken. Dat was naar India. Als je naar Midden-Amerika zou gaan heb je wel eerder kans dat ze heel fel zijn op alles wat op drugs lijkt.