Op wielen naar het land van de sagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:05

Hoe erg versplinterd is de stok?

Is het zon glasvezel buigbaar ding?


In dat geval kun je wellicht een tijdelijke oplossing fabriceren door er iets omheen te 'spalken'.

Desnoods een op maat gesneden flexibele stok, of iets gebogen tentharing.

En dan ducttape, ducttape, ducttape.

Goed ver boven en onder de breuk/spalk.

Gaat niet ideaal zijn, gaat je mogelijk wel een paar dagen een beetje redden.




Edit, de foto's zijn fantastisch!

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:08

Misschien is er in IJsland ook zoiets als couchsurfing of warm showers? Al is het maar voor de tijd tot je iets kunt regelen.

Zit je niet heel toevallig bij bokker Kuggur in de buurt? Dat je daar kunt slapen en wie weet dat je wel een luchtbed of tentje kunt overnemen?

Heb je geen ducttape mee voor het plakken van je luchtbed of aan elkaar plakken van de stok?

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:13

Voor het hoe verder;


Doorgaans zijn er bij campings redelijk meewerkende recepties.

Leg je probleem uit, vraag of ze kunnen helpen.

Wellicht is een lift heen en weer naar een campingwinkel een optie, wellicht hebben ze nog ergens een oude tent liggen met een bruikbare stok.

Misschien kun je met het ov een dag heen en weer naar een campingwinkel.
Fiets en tent laten staan, dagje ov-en.

Misschien is er wel een campinggast die je bijvoorbeeld de heenweg een lift kan geven, zodat je alleen nog met ov terug hoeft.

Voor beide problemen is een camping winkel nu eigenlijk de oplossing (tent en luchtbed)

Voor het derde probleem, de vermoeidheid, is eerst een werkende tent en luchtbed nodig, en dan een dag of 4 níet verder reizen maar even bijtrekken.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:26

Reykjavik lijkt inderdaad de plaats voor outdoor winkels.

Heeft er meerdere, ook twee die verhuur doen.


Nog een mogelijke optie,
Bel 1 van die outdoorwinkels op, vraag of ze dat wat je nodig hebt per expres kunnen versturen naar de locatie waar je nu bent.

Dan kun je zelf een dag of twee rustig aan doen waar je nu bent, in afwachting van die spullen.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:49

Lief dat jullie meedenken. Ik moet nu wel andere mensen om dingen vragen en als autist vind ik dat eigenlijk doodeng. Ik heb trouwens nog een optie. Mijn vader kent een IJslander (een vrindje uit de Rotary :) ), die weet dat ik hier ben en weet dat ik in geval van nood kan bellen. Een ding met IJslanders is dat ze vaak overal wel iemand kennen, ook diep on de rimboe. Ik ga daar een nachtje over slapen (hoop ik; anders ga ik er een nachtje over wakker liggen). Komt tijd, komt raad.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 23:57

Succes,

Het komt goed, als je eigenlijk nog verder wil.

Vaak als je met alleen reizen door zo'n pittig moment heen bent, en de oplossing is er, dan wil je ineens weer graag door.
En vaak levert het (in ieder geval bij mij) een gevoel van trots op.
Weer wat opgelost/doorstaan, dat idee.


Hulp vragen ís lastig, maar doorgaans worden reizigers best goed geholpen.
Soms niet meteen de eerste persoon die je het vraagt. Soms ook wel.
Soms is de hulp niet precies hetgeen je zelf bedacht had.

Maar mensen willen vaak echt best meedenken en meehelpen is mijn ervaring, als ze eenmaal weten dat er hulp nodig is.


Voor nu eerst een nacht liggen.
Liefst slapen, en anders in ieder geval het lichaam even rust!

En morgen verder kijken.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 00:06

Hulp vragen is misschien een uitdaging, maar weet dat de meeste mensen graag een ander willen helpen. Het kan zijn dat hen dit niet past, om wat voor reden dan ook.
Maar besef dat een 'nee' geen afwijzing van jou als persoon is.
Een goede nacht gewenst en morgen met frisse moed weer verder.
Succes!

leeslampje

Berichten: 1128
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:13

Tips zijn hierboven al genoeg gegeven dus daar waag ik me niet aan.

Ik vind het stoer wat je doet en hoe je met de pech omgaat. Want een pech heb je wel zeg... Maar je flikt het wel gewoon om uit je comfort zone te stappen en door te gaan (en ook stoppen is oké, als je dat wilt! je reist voor jezelf, niemand dwingt je om je aan je plan te houden).

Prachtige foto's trouwens <3

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 10:27

Helemaal eens met mijn voorgangers.

Je bent op de reis die je je had voorgenomen te doen. Dan ben je al verder dan menig ander.

Je komt andere omstandigheden tegen dan je van te voren had gedacht en je vindt een modus om daarmee om te gaan. Zelfs als je daarvoor uit je comfortzone moet. Hoe mooi is het om te zien dat je dat ook lukt en hoe voldaan en trots mag je daarover/daarop zijn. Natuurlijk zijn er ook momenten dat je net iets te ver uit je comfortzone moet en je ervoor kiest dat (nog) niet te doen. Helemaal prima. Je reis is niet alleen fysiek.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 18:08

Je bent gewoon goed bezig en het is eigenlijk best leerzaam om te lezen hoe je met alles om gaat.
Ik vind het in ieder geval inspirerend ook al weet ik niet of ik het je ooit na ga doen.

maar om je gedachten even te verzetten: een van de dingen waarom ik aanhaakte was het feit dat je met de boot bent gegaan.
Ik heb daar allerlei verhalen over gehoord, maar als je door vroeg, waren dat geen verhalen uit eerste hand. Ik ben dus benieuwd naar jouw ervaring met de bootreis.
Want er is hier nog wel een vaag plan om met de auto en de boot te gaan.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 20:46

ikke schreef:
Je bent gewoon goed bezig en het is eigenlijk best leerzaam om te lezen hoe je met alles om gaat.
Ik vind het in ieder geval inspirerend ook al weet ik niet of ik het je ooit na ga doen.

maar om je gedachten even te verzetten: een van de dingen waarom ik aanhaakte was het feit dat je met de boot bent gegaan.
Ik heb daar allerlei verhalen over gehoord, maar als je door vroeg, waren dat geen verhalen uit eerste hand. Ik ben dus benieuwd naar jouw ervaring met de bootreis.
Want er is hier nog wel een vaag plan om met de auto en de boot te gaan.

Dankjewel. Naarmate de reis vordert en problemen oplosbaar lijken, wordt het steeds leuker.

Wat staat je tegen aan die boot? De prijs? Want verder is er niets mis mee. Je wordt in twee dagen naar IJsland gebracht, met de mogelijkheid om op de Faeröer te stoppen. Er is vermaak aan boord en een belastingvrij winkeltje. Het eten is prima. Wel ben ik twee van de drie reizen weggestopt in een couchette met zes man; vroeg boeken kan gewenst zijn als je alleen reist.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 22:01

musiqolog schreef:
ikke schreef:
Je bent gewoon goed bezig en het is eigenlijk best leerzaam om te lezen hoe je met alles om gaat.
Ik vind het in ieder geval inspirerend ook al weet ik niet of ik het je ooit na ga doen.

maar om je gedachten even te verzetten: een van de dingen waarom ik aanhaakte was het feit dat je met de boot bent gegaan.
Ik heb daar allerlei verhalen over gehoord, maar als je door vroeg, waren dat geen verhalen uit eerste hand. Ik ben dus benieuwd naar jouw ervaring met de bootreis.
Want er is hier nog wel een vaag plan om met de auto en de boot te gaan.

Dankjewel. Naarmate de reis vordert en problemen oplosbaar lijken, wordt het steeds leuker.

Wat staat je tegen aan die boot? De prijs? Want verder is er niets mis mee. Je wordt in twee dagen naar IJsland gebracht, met de mogelijkheid om op de Faeröer te stoppen. Er is vermaak aan boord en een belastingvrij winkeltje. Het eten is prima. Wel ben ik twee van de drie reizen weggestopt in een couchette met zes man; vroeg boeken kan gewenst zijn als je alleen reist.

Wat mij tegen stond waren verhalen over dat het niet zo comfortabel is, boot niet zo stabiel en meer van die dingen maar vroeg je door, waren het verhalen die men gehoord had, geen eigen ervaring.

Ik heb juist niks tegen de boot, met als voordeel dat m'n Land Rover mee kan, zoals jij je fiets mee genomen hebt.
Op tijd boeken is niet het grootste probleem en nee, het is niet goedkoop maar als je goedkoop op vakantie wil, moet je niet in Scandinavië zijn (ook niet in GB, trouwens, maar daar komen we ook al ruim 20 jaar).
Tussenstop op de Faeröer zit dan zeker in de planning. Twee vakanties voor de prijs van een :D

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 22:59

Niet stabiel? Tja, op volle zee staat er nogal wat wind. Zeker in dat deel van de Atlantische Oceaan. Een beetje zeeziekte hoort erbij, dat ligt niet aan de boot. :)

Twee vakanties voor de prijs van één was ook voor mij een belangrijke overweging. De Faeröer zijn weinig bekend en zoals je hierboven ziet zeker een kort verblijf waard.

Neon

Berichten: 4942
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:23

Ik vind dit onwijs tof :D ik heb hier rond geeist met de auto :D respect dat je dit fietst!

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:30

Is het nog gelukt om je tent en luchtbed issues op te lossen?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:36

musiqolog schreef:
Niet stabiel? Tja, op volle zee staat er nogal wat wind. Zeker in dat deel van de Atlantische Oceaan. Een beetje zeeziekte hoort erbij, dat ligt niet aan de boot. :)

Twee vakanties voor de prijs van één was ook voor mij een belangrijke overweging. De Faeröer zijn weinig bekend en zoals je hierboven ziet zeker een kort verblijf waard.

Zeeziek is niet zo mijn ding, tenzij het gaat stormen :D maar als er te veel anderen ziek worden, wordt de atmosfeer aan boord er niet beter op, dat is altijd zo jammer.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-23 23:39

Ik had ducttape bij me, dus die tip heb ik dankbaar opgevolgd. Dat luchtbed neem ik al de hele vakantie voor lief. Tent en luchtbed gaan gewoon na de reis de vullisbak in; tot die tijd houden ze het wel uit.

Wel heel erg naar: vannacht kreeg ik ineens gruwelijke kiespijn. Echt zoiets waar je met paracetamol niets tegen begint. Uiteindelijk dus maar een paar uur geslapen. Tja, wat moet je dan? Hier in IJsland naar de tandarts? Ik ben toch maar doorgegaan. Nu zit ik op de Vestmannaeyjar waar ik uiteraard op papegaaiduikerjacht ga. Als ik geluk heb, zien jullie dat vanzelf.

Prairy
Berichten: 9167
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:45

Gelukkig!

Kiespijn is ruk. Je kunt proberen om te koelen als er toevallig sneeuw of ijs te vinden is, wel even in een handdoek uiteraard, niet rechtstreeks op je huid. Koelen helpt soms beter als pijnstillers.

Erg benieuwd naar je fotos, die beestjes zijn zo leuk!

En hopelijk slaap je vannacht iets beter.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-23 23:54

Kiespijn is echt naar.
Ik ben vandaag naar de (spoed)tandarts geweest. Deze man vertelde dat ontstekingsreacties vaak wel stressgerelateerd zijn. Koud water is wel een praktisch pijnstiller, in combinatie met paracetamol. Hopelijk houd je het daarmee onder controle. Keep it cool :)
Succes met het vervolg van je reis.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 06:09

Het is hier vier uur in de nacht maar ik ben klaar wakker. Vannacht is de kiespijn nog tien keer zo erg. Echt tien op een schaal van tien. Vorige nacht werd de pijn nog minder als ik rechtop ging zitten, nu helpt lopen al niet meer. Na uren rondlopen en het uitschreeuwen van de pijn (zoveel mogelijk buiten de camping, om geen mensen wakker te maken/ houden) heb ik 112 gebeld. Antwoord: met uw buitenlandse telefoon kunnen we u niet helpen, bel het nachtnummer van de dokter maar. Daar ben ik vervolgens de achtste in de rij en na een halfuur ben ik dat nig steeds! Conclusie: ik moet maar gewoon wachten tot deze ondraaglijke pijn overgaat.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 06:55

Heb je wel gewacht tot je aan de buurt was zodat je geholpen kan worden? Ik weet trouwens niet hoe het daar zit maar hier is kiespijn echt voor de tandarts.

Of had je al iemand gesproken/gezien en zeiden ze wachten tot het over is? Want kiespijn is niet altijd iets wat vanzelf overgaat.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-23 09:37

moonsparkle schreef:
Heb je wel gewacht tot je aan de buurt was zodat je geholpen kan worden? Ik weet trouwens niet hoe het daar zit maar hier is kiespijn echt voor de tandarts.

Of had je al iemand gesproken/gezien en zeiden ze wachten tot het over is? Want kiespijn is niet altijd iets wat vanzelf overgaat.

Ik heb na een halfuur maar opgehangen. Er zat toch geen beweging meer in.

Uiteindelijk ging het toch over. Overdag zou ik natuurlijk naar de tandarts vragen maar dit vond ik echt wel een noodgeval. Vandaag maar weer proberen maar ik ben bang dat ik niet zomaar geholpen kan worden. Zeker niet op dit kleine eiland.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 09:49

Misschien ten overvloede,

Maar liever onnodig dan dat je het niet wist en de mist in gaat,


De reguliere Nederlandse zorgverzekering dekt niet zomaar alles in het buitenland, en dat geldt voor tanden natuurlijk ook. (Dat zit sowieso al niet meer in de basisverzekering helaas)

Ik weet niet of je een reisverzekering hebt, en of daar medische kosten en tandartskosten buitenland goed! in gedekt is, zo niet kan dat vrij stevige rekeningen opleveren uiteindelijk.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er niets aan gedaan moet worden, zeker niet. De enige die dat kan inschatten ben jijzelf.

Maar ik zou het heel sneu vinden als je dit niet weet/ niet verzekerd hebt, en dan voor een heel vervelende verrassing komt te staan.

fohadie
Berichten: 4313
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:00

Ik volg je topic in stilte. Wat een verhalen, man! Ik vind het heel dapper wat je doet en kijk uit naar je fotos. Sommige erg herkenbaar omdat ik daar te paard ben geweest. Net als mijn voorganger hoop ik dat je een reisverzekering met medische kosten hebt afgesloten. Heb je die? Bel dan het nummer van die reisverzekering. Zij weten misschien wel iemand waar je naar toe kan en of het vergoed wordt, ja of nee. Je hebt juist een goede nachtrust nodig.

Veel sterkte met de kiespijn en de rest, maar vooral heel veel plezier gewenst. Ik vind je een topper!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37319
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 10:45

:(:) voor je kiespijn en *\o/* voor de stoere je doet het maar wel en lost de problemen op.wat betreft je kiespijn. Ik zou toch kijken of je een tandarts kunt vinden, niks zo dramatisch als kiespijn. En gek genoeg meestal kun je wel een tandarts vinden die je kan helpen. Kost soms even wat rondbellen (of laten bellen) maar eigenlijk kun je wel iemand vinden die je kan helpen tegen soms nog best lagere kosten als in nederland. Prijsinschatting vragen is altijd handig natuurlijk.

Been there done that. :+ Ik ben een meester in ellende krijgen op vakantie. Zowel fysiek (3 keer een tandarts over de grens nodig gehad in 3 verschillende landen (veel lagere kosten gehad dan wat ik hier zou hebben moeten betalen) :') en ontelbare keren een arts of ziekenhuis ) als materieel. Kapotte tenten, vouwwagens en caravans, stukke autos, fietspech enz. :)) je wordt daar erg flexibel door en uiteindelijk zie je de lol ervan in achteraf als er weer iets misgaat.

De tentstok had je al goed advies gekregen van Femke. Ducttape rules *\%/*