Op wielen naar het land van de sagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 05:59

musiqolog schreef:
En in de enige winkel hier verkopen ze geen haringen. (Wel kabeljauw trouwens.)


Ik lees al een tijdje stil mee, maar hier moest ik echt even hard om lachen. Gelukkig heb je je humor niet bij je haringen laten liggen. :))

Ook moet ik toch even kwijt dat ik het rete stoer vind dat je dit aan het doen bent, en hoe je met alles omgaat. Straks, als je weer lekker thuis bent, ga jij zo trots zijn op jezelf! Wat een ervaring!

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 06:08

Wat een mooi stadje. Wow.

Je mag zo trots zijn op jezelf ik zou het je echt niet na doen.
Je flikt het toch maar en hou vooral je humor.

Femke_Tweety

Berichten: 12000
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:03

Wat een fantastisch mooie reis ben je aan het maken, die vergeet je nooit meer!

En er is ook niks mis met straks blij zijn dat je weer thuis bent.

xLisaa

Berichten: 567
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 18:45

Lees al een tijdje mee. Wat een gaaf avontuur! Ik ben van plan over een aantal weken naar Ijsland te gaan. Niet met de fiets zo stoer ben ik niet :P
Nu vroeg ik me af waar jij hebt paardgereden? En of het busvervoer een beetje makkelijk werkt?

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 19:06

xLisaa schreef:
Lees al een tijdje mee. Wat een gaaf avontuur! Ik ben van plan over een aantal weken naar Ijsland te gaan. Niet met de fiets zo stoer ben ik niet :P
Nu vroeg ik me af waar jij hebt paardgereden? En of het busvervoer een beetje makkelijk werkt?

Hoi Lisa, leuk dat me achterna gaat! Hoop dat het weer dan nog een beetje aardig is...

Ik ben gaan rijden in Vík í Mýrdal (meestal gewoon Vík genoemd), in het zuiden. Ritjes worden door het hele land wel aangeboden en dit was wel beginnersniveau. Vond ik niet erg omdat ik een beetje bang ben uitgevallen en vrijwel nooit buiten de bak had gereden, maar jij wilt misschien liever een plek waar je een paard kunt huren. Anderzijds: hier rij je over dat prachtige zwarte strand en dat levert fantastische foto's op...

Je kunt je voorstellen dat het busvervoer in zo'n dunbevolkt land wat beperkt is. Er rijdt dagelijks één bus van Egilsstaðir naar Akureyri, twee van Akureyri naar Reykjavík en nog een van Reykjavík naar Hofn. Vaak is er één dag in de week waarop ze niet rijden. In het oosten rijden alleen korte lijnen. Op https://straeto.is/en/route-planner/tim ... ndsbyggdin kun je een overzicht vinden. Een kaart vind je hier: http://www.publictransport.is/ Geloof in elk geval Google Maps niet als het beweert dat er in het oosten helemaal niets meer rijdt; ik kan getuigen van het tegendeel.

xLisaa

Berichten: 567
Geregistreerd: 05-03-06
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:11

Oke, dankjewel!

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:40

Stil hier. Gaat het goed?

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 20:52

O ja hoor. :) Aan boord had ik sowieso geen internet, dus daar kon ik niets laten horen. Gistermiddag aangekomen in Hirtshals en de lokale trein naar Aalborg gepakt. Vandaag de hele middag in de trein naar Esbjerg gezeten; daarna nog een dikke dertig kilometer gefietst naar Ribe. Morgen de grens over en dan donderdag met de trein naar huis.

Een saai leven heb ik ineens. ;) In elk geval niet meer zo fotogeniek. Maar Ribe is prachtig en morgen heb ik ook nog wel tijd voor de Waddenzee, dus een update met illustraties komt er heus nog wel!

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 21:56

Mooi, geen nieuws was dus goed nieuws. Ben benieuwd naar de plaatjes.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 00:00

Veilig op de boot gekomen is goed. Dan maar niet fotogeniek :))

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 05:59

Fijn bericht, ook mooie omgeving waar je nu zit
Goede reis naar huis.

Steefz

Berichten: 2082
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 18:19

Respect, TS! Net je hele verslag gelezen en wat heb je een hoop meegemaakt. Hopelijk wordt het straks een fijne herinnering om aan terug te denken. Veel plezier nog in Ribe!

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:49

Ben je veilig thuis gekomen?

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 14:43

Oké, veel te lang gewacht. Ja, ik ben heelhuids teruggekomen. :) Was even wennen na zes weken: ik vond mijn huis gek ruiken en het uitzicht was anders dan ik me herinnerde.

Maar goed, wat foto's. Eerst maar eentje van de boot, op een plek waar de meerderheid van de Bokkers nooit komt. Op het herentoilet had iemand een Vikingschip in de muur gekrast.
Afbeelding
Ik gad me voorgenomen ook een foto te maken van de muziek aan boord, maar dat was de moeite niet waard. De zanger was net de bard van Asterix en uitstraling had hij ook niet. Helaas...

Enfin, Denemarken dus. Van Aalborg, waar ik de nacht doorbracht, had ik op de heenweg al wat foto's gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Ribe daarentegen was nieuw voor me. Echt wel een tip voor iedereen die daar ooit in de buurt komt. Een mooie kathedraal - de preekstoel is echt een toppertje! - en de rest van het centrum is ook zeer pittoresk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na Ribe zocht ik de Waddenkust op. Je kunt met een dam naar het eiland Rømø en vandaar met de boot naar Sylt (Duitsland). Mensen, wat stond er een tegenwind. Bijna of ik weer in IJsland was. Maar goed dat ik er nu de spieren voor heb...
Afbeelding
Afbeelding
De boot naar Sylt ziet eruit als een monster.
Afbeelding
Sylt zelf is extreem toeristisch: half Duitsland gaat er on de zomer heen. Niettemin heeft het eiland niet al zijn charme verloren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vanaf Sylt is er ook een dam naar het vasteland, die je alleen met de trein kunt nemen. Die trein bracht me meteen naar Niebüll, waar ik de volgende dag op de trein moest.
Van de negen uur durende treinreis heb ik geen foto's. Op het laatste stukje, van Driebergen-Zeist naar huis, heb ik er wel nog een. Een weitje met een ooievaar. Dat hebben ze in IJsland niet!
Afbeelding

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:51

Leuke foto's weer. Ik wil nog wel eens naar Denemarken. Toen ik er heenging, jaren geleden liep ik spit op tijdens een tussenstop in Dld (niet eens met de fiets)
Wat gek dat het uitzicht vanuit je huis anders leek? Alsof je tien jaar weg bent geweest, ofzo.
Ben benieuwd: heb je nu de smaak te pakken? Ga je vaker dit soort tochten maken?

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 14:54

Een prachtig avontuur. Dat je tijd nodig hebt om te landen is een goed teken.
Het huis is niet veranderd, maar jij wel. :)
Benieuwd wat je volgende avontuur wordt.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:33

Wat een gezellige afsluiting.
Ja Rømø zijn wij ook geweest en Mandø ook.
Fijn dat je veilig thuis bent.
Heb je de smaak te pakken of zeg je nooit meer.

Berdien

Berichten: 64530
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:38

Wat heb jij een machtig avontuur beleefd! Echt ontzettend stoer. Al een hele beleving op zichzelf, en jij doet het alleen én hebt ook nog eens de nodige hobbels overwonnen. Echt super!

Goof

Berichten: 28827
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 16:44

Tof avontuur joh!
Wat neem je er uit mee nu je weer thuis bent?

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 17:30

Mando schreef:
Wat een gezellige afsluiting.
Ja Rømø zijn wij ook geweest en Mandø ook.
Fijn dat je veilig thuis bent.
Heb je de smaak te pakken of zeg je nooit meer.

Ik zeg nu nog "eens maar nooit weer". Maar dat klinkt negatiever dan het is. Het is vooral de inspanning die een beetje te zwaar was. Als ik ooit nog naar IJsland ga, neem ik iemand met rijbewijs mee. Kunnen we meteen naar de hoekjes die mij nu te afgelegen waren, zoals de Westfjorden.

Bovendien lag het een beetje buiten mijn budget. Ik had een erfenisje en ik wilde dat niet beetje bij beetje uitgeven aan kleinigheden, dus dat werd deze vakantie. Volgend jaar blijf ik dichter bij huis, tenzij ik onverhoopt een heel vette baan krijg...

Tijdens mijn reis heb ik steen en been geklaagd, maar nu denk ik bijna: waar had ik het over? Natuurlijk ben ik blij met deze reis, en dat ik het gedaan heb. Het was voor veel dingen de eerste keer. Ik ben nog nooit zo ver geweest, nog nooit zo lang in het buitenland en zeker niet alleen. Ik ben vooral heel blij dat het me gegund is: conditioneel, maar ook door mijn werk waar ik weg kon en door mijn ouders die wat kleine financiële gaatjes wilden vullen. En natuurlijk om de enthousiaste reacties van iedereen, online en offline. De mooiste ervaringen worden altijd mooier als anderen die willen delen.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:01

En zo ben je weer thuis na een waanzinnig avontuur.
Het was leuk om mee te lezen.

Is je kiespijn trouwens weer helemaal weggegaan?

musiqolog
Berichten: 3334
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 22:45

Sizzle schreef:
Is je kiespijn trouwens weer helemaal weggegaan?

Ja, gelukkig wel! Nu moet ik alleen nog een afspraak bij de tandarts maken om ook de oorzaak - de twee slechte verstandskiezen - weg te nemen. Fijn trouwens dat er zo met me wordt meegeleefd! :D

ikke

Berichten: 37586
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 22:50

musiqolog schreef:
Sizzle schreef:
Is je kiespijn trouwens weer helemaal weggegaan?

Ja, gelukkig wel! Nu moet ik alleen nog een afspraak bij de tandarts maken om ook de oorzaak - de twee slechte verstandskiezen - weg te nemen. Fijn trouwens dat er zo met me wordt meegeleefd! :D

Maar je bent ook een inspirerend reiziger; dank daarvoor :j
Hopelijk lukt die afspraak voordat het opnieuw opspeelt.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:22

Hoi Musiqolog,
ik heb genoten van je foto's - dus ja, het was een prachtige reis...!

Doe maar lekker nagenieten!

En wees trots op jezelf om wat je allemaal voor elkaar hebt gebokst.

Ook heb ik met veel plezier je reisverslag gelezen (nu ja, de leuke dingen, ik vond het naar om te lezen over de kiespijn). Je schrijft meeslepend!

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 19:30

Dank je wel dat je ons mee heb genomen op je reis.
Ik heb genoten van je verhalen.