Op wielen naar het land van de sagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:33

Oh haha, dan had ik het verkeerd begrepen :D
Dan is er zeker niets mis met je conditie, ik doe het je niet na _/-\o_

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:38

Wauw, maar je bent in IJsland! Prachtige foto’s. En gewoon lekker op je eigen tempo op pad gaan, anders is het niet meer leuk. 100 kilometer met hoogtemeters, onverhard, flinke wind en bepakking is behoorlijk ambitieus, zelfs voor de doorgewinterde fietstourder. :D

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 18:42

Schitterend.

Wel goed dat je weet waar je grenzen liggen om er nog van te kunnen genieten.

Veel plezier in IJsland.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 18:57

Jullie hebben gelijk: het moet ook voor mij leuk blijven. Helaas is dit stuk van de Ringweg zelfs voor IJslandse begrippen erg dunbevolkt. Tot aan Mývatn - een kilometer of 115 van hier - is er vrijwel niets. Dat wordt dus doorfietsen, eten en repen inslaan, elk restaurant onderweg aandoen en hopen dat ik geen fietspech krijg.
Daarna wordt het iets minder leeg.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 19:03

Het is wel vlak, als ik het me goed herinner... maar met de auto al niks aan. Zie het als een zenervaring. Of een goed moment om die bus te pakken O:)

Mooie foto's!

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 19:36

Tja, die bus rijdt morgen niet, en in nog een dag dit guesthouse heb ik zeker geen zin. Dat wordt dus stoempen en heel misschien morgenavond al beloond worden met de schoonheden van het Muggenmeer!

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:47

Wat een schitterende foto's tot nu toe.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 01:02

En - is het al gelukt om Myvatn te bereiken?

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 09:34

Prrrr schreef:
En - is het al gelukt om Myvatn te bereiken?

Nee. :( Ik heb gisteren 80 kilometer gefietst en toen was ik bij Grímsstadhir. Ik voel nog steeds die eerste dag in de benen en bovendien ben ik nu echt snipverkouden. Ik hoest alles bij elkaar en daar ga je niet beter van fietsen... Trouwens, vanuit de auro lijkt het vlak, maar je pakt alsnog honderden hoogtemeters mee. Een paar flinke klimmetjes en niet te vergeten die tegenwind...

Van waar ik nu ben is het nog veertig kilometer naar Mývatn. Dat haal ik desnoods op mijn tandvlees nog wel. Daar kan ik dat heilzame natuurbad in en daarna pak ik toch maar de bus naar Akureyri en vervolgens Reykjavík. Niet stoer, dat klopt, maar wel verstandig...

Wat ook erg jammer is: Dettifoss is hier twintig kilometer vandaan. Maar ik kan er geen twee keer twintig kilometer bij pakken. Zeker niet over de behoorlijk slechte asfaltloze weg die er aan deze kant van de kloof loopt.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:25

musiqolog schreef:
Prrrr schreef:
En - is het al gelukt om Myvatn te bereiken?

Nee. :( Ik heb gisteren 80 kilometer gefietst en toen was ik bij Grímsstadhir. Ik voel nog steeds die eerste dag in de benen en bovendien ben ik nu echt snipverkouden. Ik hoest alles bij elkaar en daar ga je niet beter van fietsen... Trouwens, vanuit de auro lijkt het vlak, maar je pakt alsnog honderden hoogtemeters mee. Een paar flinke klimmetjes en niet te vergeten die tegenwind...

Van waar ik nu ben is het nog veertig kilometer naar Mývatn. Dat haal ik desnoods op mijn tandvlees nog wel. Daar kan ik dat heilzame natuurbad in en daarna pak ik toch maar de bus naar Akureyri en vervolgens Reykjavík. Niet stoer, dat klopt, maar wel verstandig...

Wat ook erg jammer is: Dettifoss is hier twintig kilometer vandaan. Maar ik kan er geen twee keer twintig kilometer bij pakken. Zeker niet over de behoorlijk slechte asfaltloze weg die er aan deze kant van de kloof loopt.

Ehm, dit soort trips breng je tot een goed einde op verstand, niet op uiterlijk vertoon +:)+

Hopelijk helpt dat natuurbad ook tegen je verkoudheid.

Janneke2

Berichten: 22861
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:27

'Vals plat', en tegenwind.

"Je ziet niets, maar het gaat voor geen meter".


Sterkte met de verkoudheid, ik vind het allemaal hartstikke stoer...!

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:36

Om de een if andere reden was dit topic ontstipt bij mij.
Dat heb ik nu weer goed gemaakt...





musicaloq schreef:
Maar o, daarna gaat het toch zo fout. Niet met het weer - dat was voor IJslandse begrippen heel goed. En ook niet met mijn fiets. Nee, ik heb gewoon mijn conditie gruwelijk overschat. Honderd kilometer waren het, waaronder een klim van 600 meter, een stuk met veel wind tegen en een kleine twintig kilometer onverhard. Allemaal dingen die ik op zich wel kan, maar bij elkaar... Tja, dat oefen je niet met een weekendje Limburg. Ik heb daarom mijn plannen maar omgegooid. Vandaag de dichtstbijzijnde herberg opgezocht en morgen zie ik wel hoe ver ik kom. Zal zeker hier en daar de bus nemen.



Met dit soort reizen is dat niet fout.

Het hoort er een beetje bij dat dingen anders lopen dan vooraf verwacht (en dat vind ik zelf deels de charme)

'Change of plans' is zo ongeveer mijn basismotto als ik onderweg ben (en dat is ongeveer 90% van het jaar :') )

Ik heb een grove planning, en die verandert op basis van wat er gebeurt, waar ik zin in heb etc.
Werkt veel beter dan vast willen houden aan schema's is mijn ervaring.



Voorlopig lijk je een fantastisch mooie reis te maken!

Ik zie graag meer foto's :D
(Minder kilometers per dag is meer tijd voor fotos trouwens ;) )

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:07

Ik vind het hartstikke stoer.
Uiteindelijk hoef je geen wedstrijd te winnen maar ben je er om van de prachtige omgeving te genieten waarbij je ook nog eens een enorme prestatie geleverd hebt :)

Ik hoop dat je verkoudheid snel weer over gaat.

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:12

Je doet het toch maar mooi!

Voor iemand die altijd veel beren op de weg ziet en soms moeite heeft met beginnen en volhouden ben je dit toch maar mooi begonnen en je houdt vol. Misschien anders dan je van plan was, maar je bent er en je doet het. Zo goed mogelijk binnen je eigen mogelijkheden. Topper!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:43

Dettifoss: andere kant van de kloof ligt asfalt, als ik dat goed heb onthouden.

Maar ook: het is geen schande je reisplannen aan te passen als je lijf andere dingen doet dan gehoopt. Moet je kijken hoe ver je al gekomen bent. Het zou alleen maar stom zijn om niet te genieten van de omgeving omdat je vindt dat je moet fietsen.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 23:44

Respect. Toch enorm stoer dat je dit doet. En dat plannen veranderen; that's life.
Hopelijk heb je inmiddels een mooie plek gevonden om wat bij te tanken.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 23:58

Nu had ik al wat mooie beelden voorbij zien komen op Insta, maar ook leuk om hier even de updates bij te lezen. Ik vind het vooral stoer dat je dit zo 'even' doet. En er is niets mis met verstandig zijn of gewoon even iets anders doen dan je had gepland +:)+

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 10:33

Nou lieve mensen, ik ben in Akureyri. Gisteren voor het eerst de bus gepakt. Door het raam nog van alles gezien waar ik best bij had willen stoppen, maar met mijn benen kon ik me niet echt schuldig voelen...

Even een samenvatting van wat er sinds Studhlagil is langsgekomen. Om te beginnen: heel veel toendra.
Afbeelding
Afbeelding
Zaterdag pakte ik de eerste de beste slaapgelegenheid op mijn weg. Het goede maar extreem dure guesthouse Grímsstadhir. Tja, midden op de toendra kun je de prijzen lekker opdrijven. :)

Dan was het zondag nog veertig kilometer naar Mývatn. Veertig kilometer in regen, met zeven graden. Eens te meer een teken dat ik me conditioneel beter had moeten voorbereiden, want vooraf wist ik donders goed dat het hier in juli zo fris kan worden. Nu weet ik het ook aan den lijve, zal ik maar zeggen...

Tot overmaat van ramp ging het toen ook nog naar rotte eieren ruiken. Maar dat was natuurlijk een goed teken: de vulkanische bronnen komen eraan! Niettemin, met deze stinkende poelen, het novemberweer, de vermoeidheid en nog een steil stukje voor me moest ik wel even aan de hel denken...
Afbeelding
Na dat bergje waten er warmwaterbaden. Daar was de gedachte aan de hel ineens ver weg...
Afbeelding
Ik had niet echt zin om in de regen weer te kamperen, maar lege kamers bij Mývatn ga je in het hoogseizoen niet vinden. Dat werd dus weer de tent. Ondanks alles toch warme voeten gehouden.

En dan gisteren: Dimmuborgir! Ik heb er wel even een paar uur rondgewandeld. Bijna nog de bus gemist omdat ik verkeerd liep.
Afbeelding
Afbeelding
En natuurlijk is Dimmu Borgir ook een blackmetalband. Dus:
Afbeelding
Enfin, ik ben blij dat ik weer in de bewoonde wereld ben. Morgen naar Reykjavík waar het iets minder fris is. En dan weer gaan fietsen, hoop ik.

Trouwens: erg bedankt aan iedereen die me moed inspreekt en zegt dat ik ook hierop trots mag zijn. Ik heb van nature toch het idee dat 99% succes neerkomt op 100% falen, zeker als de oorzaak bij mezelf ligt. Jullie maken het een stuk gemakkelijker om een alternatief te accepteren.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 25-07-23 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:38

Je schrijft leuk!

Thanks voor de fotos!
En veel plezier straks weer in de meer bewoonde wereld!


(Ik vind die compleet verlaten aandoende plekken fantastisch trouwens)

Berdien

Berichten: 64557
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:42

Ik vind je echt een bikkel hoor! Je doet het toch maar :j Geweldige foto’s ook.

thequeensmum
Berichten: 3575
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:48

Berdien schreef:
Ik vind je echt een bikkel hoor! Je doet het toch maar :j Geweldige foto’s ook.


Hier sluit ik me volledig bij aan. Chapeau hoor

NotYourLine

Berichten: 1495
Geregistreerd: 10-12-14

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:53

Wat een avontuur! Ik haak nu pas aan, maar heb je verhalen en foto's met plezier gelezen/bekeken. Superstoer zeg!

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:18

Nah, fietsen of rijden, genoeg conditie of iets te weinig, ik vind het sowieso al knap dat je toch vooral monter lijkt te blijven in een desolate leegte met k*tweer.
Heb je al paarden gezien?

shaddy82

Berichten: 1880
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:25

Wat een gaaf avontuur, prachtige reis maak je !

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:06

musiqolog schreef:
Daar kan ik dat heilzame natuurbad in en daarna pak ik toch maar de bus naar Akureyri en vervolgens Reykjavík. Niet stoer, dat klopt, maar wel verstandig...


Dude, je bent in je uppie een grandioze reis aan het maken... Hoe bedoel je 'niet stoer'??
De enige die dat denkt ben jij zelf. Ik vind het wel stoer.

En toffe foto's weer.