Op wielen naar het land van de sagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:57

Goof schreef:
musiqolog schreef:
Daar kan ik dat heilzame natuurbad in en daarna pak ik toch maar de bus naar Akureyri en vervolgens Reykjavík. Niet stoer, dat klopt, maar wel verstandig...


Dude, je bent in je uppie een grandioze reis aan het maken... Hoe bedoel je 'niet stoer'??
De enige die dat denkt ben jij zelf. Ik vind het wel stoer.

En toffe foto's weer.

De enige die dit niet stoer vinden, zijn degenen die werkelijk geen flauw benul hebben van waar dit over gaat.

Je verdient respect voor de manier waarop je omgaat met wat er op je pad komt!
Bij deze stuur ik je een pakket respect voor wat je wèl gepresteerd hebt. Je hebt geen grote verhalen, je hebt het gewoon gedaan!

Ik wens je een mooi vervolg van je reis en ik blijf mee lezen want ik kan ook je humor zeer waarderen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:09

Dimmuborghir =:) Fantastische plek!

Ik had je beter weer gegund, maar het is wat het is. Geniet ervan!

Faringo
Berichten: 8260
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:50

Stille meelezer, maar dikke respect hoor dat je dit toch maar mooi doet! Mooie verslagen en foto's!

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:56

Mooi verslag en respect hoe je het aan pakt.
Geniet want er komt zoveel moois op je pad.

Janneke2

Berichten: 22861
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:58

... ben je wezen baden in die warme poelen?
Dat lijkt me zo ont-zet-tend gaaf...!

En dan ook nog eens door de regen er zelf heengefietst.

STOER!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:22

ikke schreef:
Goof schreef:

Dude, je bent in je uppie een grandioze reis aan het maken... Hoe bedoel je 'niet stoer'??
De enige die dat denkt ben jij zelf. Ik vind het wel stoer.

En toffe foto's weer.

De enige die dit niet stoer vinden, zijn degenen die werkelijk geen flauw benul hebben van waar dit over gaat.

Je verdient respect voor de manier waarop je omgaat met wat er op je pad komt!
Bij deze stuur ik je een pakket respect voor wat je wèl gepresteerd hebt. Je hebt geen grote verhalen, je hebt het gewoon gedaan!

Ik wens je een mooi vervolg van je reis en ik blijf mee lezen want ik kan ook je humor zeer waarderen.


Ik sluit me volledig bij Goof en Ikke aan! En ik weet hoe makkelijk het is om je niet stoer te voelen ;) Maar hallo, je pakt even het moeilijkste land van Europa om te gaan fietsen! Dat is wel wat anders dan je Nederlandse oom en tante (figuurlijk) die op de ebikes door Frankrijk gaan crossen. Ik gun je enorm om nu al trots op jezelf te zijn en als dat niet lukt, om met trots en een grote glimlach straks terug te kijken op dit avontuur. Dat verdien je.

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:44

Prachtige foto's.
Wat ik extra knap vind, zijn de enorme stappen die je hebt gemaakt in een paar jaar tijd.
Je hebt het zwaar gehad in de periode van de Covid pandemie, en nu doe je dit. Chapeau! =:)
Er zijn maar weinig die dit avontuur aangaan. En ja, daar is een behoorlijke portie moed en zelf-vertrouwen voor nodig.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 25-07-23 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 23:47

Dank jullie wel weer. :) @Suliko: ik denk dat Noorwegen qua reliëf nog wel een slagje moeilijker is. Wel minder dunbevolkt, zodat je iets meer keuze in slaapplaatsen hebt.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:21

Respect hoor. Wat een onderneming, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Heel knap van je en sterk dat je in je eentje doet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34748
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:37

Ik vind het ook bijzonder wat je voor elkaar krijgt. Ik heb het tijdens mijn vakantie een beetje vanaf de zijlijn gevolgd, maar wow, mooie plekken, prachtige foto's en je vertelt het heel beeldend.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 21:08

Drie dagen verder weer,
Hoe is het nu?
Loopt het nog naar wens allemaal?

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:13

Ja, vertel eens over dat museum? <<) Of anders gewoon over dat concert hoor :D

Op Insta heb ik iig alweer mooie foto's gezien :j

Prairy
Berichten: 9168
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:28

Ik werd al super stoer genoemd toen ik van NO Nederland naar ZW Nederland fietste op mijn Ebike van trekkershut naar b&b _O-

Jij bent dus gewoon een echte HELD *\o/*

Gave tocht zeg! En lekker die bus pakken wanneer nodig, het is jouw reis :)

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-23 22:44

Hé Femke, ik wilde net weer wat posten.

Helaas gaat het momenteel niet geweldig. Ik ben nog steeds verkouden en vanavond voel ik me zelfs een beetje ziek. Niets ernstigs, maar ik maak me wel zorgen voor zondag als ik weer moet gaan fietsen. Gelukkig kan ik op de Ringweg overal de bus nemen.

Een korte samenvatting dan maar. Maandag kwam ik aan in Akureyri, waar ik twee nachten in een jeugdherberg zat. De andere stad van IJsland heeft wel een paar mooie dingen.
Afbeelding
Afbeelding
Dan de bus naar Reykjavík. Zeven uur zitten, maar ik heb amper op mijn telefoon hoeven kijken. Het landschap is zo prachtig! Helaas hebben jullie daar niets aan, want foto's maken ging niet zo gemakkelijk.
In die bus werden mijn ogen weer groter dan mijn benen. Waarom zou ik dit niet fietsen? Maar goed, ik had bepaald niet voor niets de bus genomen.

Even na vijven was ik er. Zo snel mogelijk naar de camping gefietst en mijn tent opgezet. Ik wilde namelijk om acht uur in Harpa zijn voor een concert.
Harpa? Ja, dit gebouw. Alleen het interieur en het uitzicht maken elk concert de moeite waard.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De camping ligt trouwens pal naast het stadion. Dat vind ik wel cool.
Afbeelding
Gisteren naar de Hallgrimskerk natuurlijk:
Afbeelding
Maar vooral naar het Piemelmuseum. Sinds ik daar ruim twintig jaar geleden van hoorde, wil ik erheen. Voor de liefhebbers: een stel paardentampeloerissen op sterk water.
Afbeelding
Vandaag had ik graag naar die vulkaan gewild, die nog altijd actief is. Maar dat viel niet mee... De tocht werd hoe langer hoe zwaarder. Op den duur wilde ik niet meer verder omdat ik dan de terugweg te zwaar zou maken. En ik wil mijn benen sparen voor als ik straks écht weer moet.
Niettemin toch een hoop mooie natuur gezien, en heel in de verte iets wat op een stoomwolkje leek.
Afbeelding
Afbeelding
Nou, dat was het dan weer. Hopelijk heb ik zondag de kracht die ik vandaag tekort kwam.

Femke_Tweety

Berichten: 12014
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 22:50

Super reis zo!

Combinatie OV en Fiets,
Jeugdherberg en camping,

Die reis ga je nooit meer vergeten.

Ik hoop dat je vlot wat fitter bent weer.
Dat is toch fijner als je reist.




Ik moest erg lachen om de museumfoto.
Ik ben docent bio van achtergrond, en toen mijn voorganger wegging op de school waar ik het laatst gewerkt heb, werd zij met een soort sketch door de biodocenten voor het voltallige personeel in een 'quizz' gezet.
Met inderdaad piemels als onderwerp.
En biologen zouden geen biologen zijn, als dat geen kracht werd bijgezet met een aantal 'verse' (slachthuis) exemplaren en een aantal exemplaren op sterk water.
De biologen schik, de rest van het personeel schrik...

Dat verhaal kwam direct weer boven door die foto :')

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:47

Die laatste foto vind ik enorm sprekend, in feite een desolaat mensonvriendelijk landschap maar mensen trotseren het toch. Ik vind dat soort extremen van de natuur prachtig.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:35

Prairy schreef:
Ik werd al super stoer genoemd toen ik van NO Nederland naar ZW Nederland fietste op mijn Ebike van trekkershut naar b&b _O-

Jij bent dus gewoon een echte HELD *\o/*

Gave tocht zeg! En lekker die bus pakken wanneer nodig, het is jouw reis :)

Dat is het verschil tussen de dromers en de doeners.

Dus dromers, laat je niet tegen houden, ga het Doen.
Leer van de fouten van anderen en merk dat je vervolgens zelf je eigen fouten maakt :D

musiqolog: Top dat je naast alle mooie dingen ook de andere zaken deelt, zodat het niet alleen mooi en inspirerend is maar ook leerzaam.

Dammie

Berichten: 3323
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 16:43

Wat een gave reis, Musiqoloog. En fijn dat je ons mee laat genieten.

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 17:44

Die laatste foto's zijn zo mooi. Het is echt het land-schap van de sagen. En van Tolkien.

Achterom
Berichten: 23058
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 18:48

Ik lees je eerlijke verhaal met veel plezier! Ik ben op dit moment op Shetland, en we zagen eergisteren op de boot vanaf Aberdeen al een paar stoere fietsers :j
We kwamen ze gisteren weer tegen in Lerwick bij een koffietentje aan de haven, vergezeld van superstoere veel te dure fietsen. Tja, even energie tanken voor hun zware fietstocht natuurlijk :j
Maar blijkbaar hadden zij zich niet zo goed voorbereid, want het eerste heuveltje kwamen we ze weer tegen (wij lopend, zij fietsend) en ze waren al kapot. Even later kwamen we ze dus beneden weer tegen bij de tallships :')
Dan lees ik dus echt veel liever jouw eerlijke verhaal.
Het gaat er niet om wat je gebeurt of overkomt, het gaat er om hoe je er mee omgaat. En jij doet dat uitstekend, in tegenstelling tot de fietsers vol bravoure die wij gisteren tegenkwamen.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 22:22

Achterom schreef:
Ik lees je eerlijke verhaal met veel plezier! Ik ben op dit moment op Shetland, en we zagen eergisteren op de boot vanaf Aberdeen al een paar stoere fietsers :j
We kwamen ze gisteren weer tegen in Lerwick bij een koffietentje aan de haven, vergezeld van superstoere veel te dure fietsen. Tja, even energie tanken voor hun zware fietstocht natuurlijk :j
Maar blijkbaar hadden zij zich niet zo goed voorbereid, want het eerste heuveltje kwamen we ze weer tegen (wij lopend, zij fietsend) en ze waren al kapot. Even later kwamen we ze dus beneden weer tegen bij de tallships :')
Dan lees ik dus echt veel liever jouw eerlijke verhaal.
Het gaat er niet om wat je gebeurt of overkomt, het gaat er om hoe je er mee omgaat. En jij doet dat uitstekend, in tegenstelling tot de fietsers vol bravoure die wij gisteren tegenkwamen.

Dankjewel achterom. :) Maar eerlijk gezegd zie ik vooral overeenkomsten met het stel dat jullie tegenkwamen. Net als zij ben ook ik vol bravoure aan deze tocht begonnen, om vervolgens te merken dat ik het toch wat onderschat had. Alleen heb ik nog wel zoveel ervaring dat ik niet al bij het eerste heuveltje moet afstappen.

Wat betreft eerlijkheid: het ligt niet in mijn aard om tegenspoed af te dekken. En eerlijk gezegd ben ik vaak ten einde raad geweest tijdens deze tocht. Ook voor morgen maak ik me zorgen aangezien ik me nog steeds niet honderd procent voel.

Morgen hoop ik Geysir te bereiken, maar als dat niet lukt is Þingvellir ook goed. (Ik weet nu eindelijk hoe ik een thorn kan krijgen op mijn telefoon!) Na Geysir en Gullfoss ga ik terug naar de Ringweg; vanaf daar kan ik desnoods het hele stuk de bus nemen. Dat wil ik uiteraard niet, maar het is een hele geruststelling. Zoals de IJslanders zelf zeggen: þetta reddast!

Dammie

Berichten: 3323
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 10:47

Je doet het hartstikke goed!
Je gaat flexibel om met wat je tegenkomt en je bent wel bezig met een prachtige reis, he.
Of het nou met bus of fiets is, je doet het toch maar en ziet prachtige dingen.

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 22:51

Nou, ik vrees dat het einde van mijn avontuur dichtbij komt. Mijn tent is kapot. Eén van de stokken is bij het opzetten gaan splinteren. En dat na een dag die toch al niet vlekkeloos verliep...

Ik ben gisterochtend vertrokken uit Reykjavík. Mijn voornemen was om Geysir te bereiken (ruim honderd kilometer); als dat niet lukte was Þingvellir ook goed.
Het ging soepel en dus bereikte ik zonder grote problemen Geysir. Þingvellir werd een leuke tussenstop.
Afbeelding
Afbeelding
Bij de geisers is er natuurlijk één foto die je moet maken. Dus bij dezen:
Afbeelding
Vandaag ging ik, na nog een keertje de geisers, eerst nasr Gullfoss. Vlakbij vanuit autologica, maar ook op de fiets wilde ik dit niet laten schieten.
Afbeelding
Afbeelding
Maar dan: o jee, naar het zuiden over weg nummer dertig. Een weg waar je altijd wind tegen hebt... En dat een kleine zestig kilometer lang. En IJslandse wind hè. Dus zelfs op een afdaling moet je bijtrappen. Maar goed, aan alles komt een eind en de laatste 21 kilometer stond de wind beter.

In Hella, de plaats waar ik wilde overnachten, had ik maar wat graag een hotelkamer gehad. Maar nee, alles zit vol met bus- en autotoeristen die door hun vervoermiddel wél gewoon van tevoren kunnen boeken. Dus ik naar de camping met lavagrond. Haringen zijn haast niet de bodem in te krijgen. En dan: krrrr. De stok scheurt af.

Ja, toen kon ik wel janken. In een kapotte, slecht opgezette tent, op een lek luchtbed, na twee dagen van inspanning en ettelijke dagen waarin ik al HEEL WEINIG geslapen heb. Hier was ik nou net niet aan toe. En hoe nu verder?

mysa

Berichten: 10536
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-23 22:55

Oh nee, wat een pech. Snap dat het extra hard aankomt na alle inspanningen. Hoe ver zou je moeten rijden om een nieuwe stok en nieuw luchtbed te kopen? Luchtbed ook niet plakbaar?

musiqolog
Berichten: 3359
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Op wielen naar het land van de sagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-23 23:01

Pfff... Dan moet ik terug naar Reykjavík denk ik. Wat dat luchtbed betreft: dat is gewoon op. Het is een jaar of veertig oud; ik heb er als klein kind in de jaren tachtig nog op gelegen. Maar als je het opblaast, is het een paar uur goed; als je doorslaapt, merk je er niets van. Ik heb onderweg wel bij een campingwinkel gekeken voor iets nieuws, maar ik kon niets vinden dat even goed én een beetje compact was. Zo'n zelfopblazend matje is niets voor mij.