Vietnam - ervaringen en onze reis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Vietnam - ervaringen en onze reis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 11:59

Er was volgens mij geen recent topic over Vietnam, dus bij deze maar eentje :D

Wij vertrekken aanstaande zaterdag richting Hanoi om 3 weken lang Vietnam te verkennen. We hebben in grote lijnen wel nagedacht wat we willen maar hebben enkel de eerste paar dagen geboekt om zo vrij mogelijk te zijn.

We zijn benieuwd naar jullie ervaringen en tips, maar we vinden het ook leuk om jullie wat meer over onze reis te vertellen als we daar zijn zodat anderen hier weer van kunnen leren :D

We vliegen via Doha en starten onze reis in Hanoi. Wij hebben besloten om niet naar Sapa / Ha Giaing te gaan vanwege het weer, het noorden is nu toch best frisjes.
Vanuit daar zakken we langzaam af richting het warme zuiden.

Marion_

Berichten: 1284
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:22

Vietnam is mijn favoriete land <3
Het land is prachtig, de mensen zijn aardig, naar ik vond het vooral ook een heel 'grappig' land. Zeker in Hanoi gebeurd er zoveel om je heen, waarvan je soms echt versteld staat dat zoiets gebeurd.

Ik ben alleen in Hanoi, Sapa en Halong Bay geweest (daarna door naar Laos).
Hanoi is leuk! Vooral het oude stadscentrum. Bia Hoi street en de night market zijn savonds erg leuk. Het mausoleum en museum of literature mooi om te bezoeken. Wij hebben ook een kook cursus gedaan met tripje naar een markt, ook een aanrader! Vergeet het poppentheater niet te bezoeken en probeer zeker een egg-coffee!

Sapa ben ik dus wel geweest en vond ik prachtig, maar bij ons was het 30 graden. Wel mooi om te zien hoe de mensen daar wonen en werken.

Halong Bay was geweldig, zo mooi! Ik heb een cruise gedaan van 2 of 3 nachten, echt fantastisch zo mooi.

Over het zuiden kan ik je geen tips geven

Mocht je nog een reisbureau zoeken die je kan helpen met dingen te plannen raad ik je deze aan: https://www.friendstravelvietnam.com/la ... el-vietnam
Via hun hebben wij toen sapa bezocht en de kookcursus gedaan. Super vriendelijke mensen en onwijs behulpzaam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:38

Wat leuk dit topic! Ik stond laatst ook op het punt om een topic over Vietnam te openen.
Hoe lang ga je?

Wij gaan in augustus naar Vietnam, voor het eerst backpacken met ons zoontje van 7 erbij. We beginnen in Ho Chi Minh en eindigen in Hanoi. We gaan wel voor de luxere accomodaties (gelukkig kan ik nu wat luxer backpacken dan 20 jaar geleden :D ). Maar we moeten natuurlijk wel rekening houden met ons zoontje van 7. Dagen lopen gaat hem niet worden natuurlijk. En met een kind erbij is het toch wel handiger om iets meer te plannen dan dat ik vroeger deed.

Maar we willen in elk geval naar de tunnels (mijn partner vind het oorlogsverleden heel interessant) en Mekong delta vanuit Ho Chi Minh.
Daarna gaan we een paar dagen naar Cat Tien (national park), dan door naar Buon Ma Thuot en daarna een paar dagen relaxen aan het strand bij Song Cau. Vanaf daar gaan we met een binnenlandse vlucht naar het noorden.
Vanuit Hanoi gaan we door naar het echte noorden, richting de chinese grens. Ik denk dat de natuur daar waanzinnig moet zijn. Als laatste gaan we nog een paar dagen op cruise in Halong Bay.

We regelen alles zelf, niets georganiseerds of in een groep. En de route kan ook zeker nog wel weer veranderen, maar dit is voor nu grofweg het plan. Als mensen tips of flops hebben, dan hoor ik het graag.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Vietnam - ervaringen en onze reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 22:43

Gaaf!
Hanoi in januari is koud en nat. Houd daar rekening mee door een lekker fleecevest mee te nemen en draag laagjes. Genoemde tips zijn zeker de moeite waard. Halong Bay heb ik toen ook gedaan, héérlijk rustig maar koud, nat, mistig.
Vanaf midden-Vietnam vond ik het pas aangenaam kwa temperatuur.

Heel veel plezier gewenst!

Cambionn

Berichten: 807
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:15

Mijn man komt uit Vietnam! Wij gaan echter altijd naar Saigon (Ho Chi Minh) omdat de schoonfamilie daar woont, en dan paar dagen met iedereen elders heen. Maar wij komen dus ook veel in de "normale" straten, en dat is wel heel anders dan District 1 en dergelijke gebieden waar touristen vaak heen gestuurd worden. Met de scooter de stad door is echt top!

Wellicht zijn we biased, maar we vinden het zuiden leuker ;) . Vooral de mensen ook. Niet slecht bedoeld maar het is echt anders kwa cultuur. Hoewel je daar als tourist mogelijk minder van merkt dan als je er met familie zit.

Zijn vorige keer in Phu Quoc geweest, maar dat was echt een ramp. Familie wou er graag heen maar het is echt een tourist trap, lijkt op een AliExpress knock-off van Zuid-Europa 8)7 . Zou er niet heen gaan, oprecht. Ook niet als toerist.

Deze keer gaan we naar Vung Tau. Volgens m'n man is het daar een stuk leuker, maar ben er zelf nog niet geweest.

Wij vliegen eind januari en blijven een maand voor het lunar nieuwjaar. Hebben een eigen appartement gehuurd voor een maand vlakbij de schoonfamilie.

Let jullie erop dat met het lunar nieuwjaar vanalles dicht gaat in Vietnam? Wij gaan een week voor het begint om nog wat te regelen voor het feest begint.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 03-01-24 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Katyatje

Berichten: 1865
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:18

Ik ben onlangs in Vietnam geweest voor ongeveer 3 weken.
Wij gingen van zuid naar noord en mijn hoogtepunt was de regio van Ninh Binh en Sapa. Ik vond Ninh Binh persoonlijk zelfs mooier dan Ha Long Bay.

Verder hebben wij nog volgende stops gedaan:
- Hanoi: wij zijn er gaan fietsen met een gids langs oa Banana island, moet je doen. En een street food tour kan daar zeker ook niet ontbreken.
- Hoi An: leuk schattig stadje om een dag door te slenteren
- Da Nang: de avondmarkt is leuk, zeker als je kan combineren met de vuurspuwende brug. Vanuit Da Nang hebben we marble mountain bezocht (leuk) en Ba Na hills (tegenvaller, maar hadden ook erg slecht weer)
- Dalat: wij hebben met easyriders twee dagen de ruime regio van Dalat verkend en vanalles gezien. Erg leuk!
- Ho Chi Minh: voor ons was 1 dag in de stad genoeg, zo groot, druk, en erg warm. We hebben van daaruit een daguitstap naar de Cu Chi tunnels gedaan (leuk) en Mekong. Die laatste was te commercieel. Als je wil gaan raad ik aan om verder in de Mekong regio te gaan waar het hopelijk minder toeristisch en nog authentieker is.

Er is zoveel dat we niet gezien hebben maar 3 weken vliegt voorbij.

Cambionn

Berichten: 807
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 23:29

Oh, als je in Saigon bent en een mooie ao dai (de nationale kledij van Vietnam, je spreekt het uit "au jai") wil, ga vooral langs Thai Tuan!

1 van de beroemste winkels voor ao dai, maakt echt goede made to measure kleding. Duur bij Vietnamese begrippen, maar begint bij omgerekend een paar tientjes voor een casual jurk (technisch gezien shirt en broek) tot een paar honderd voor een hele luxe special-occasion jurk afhankelijk van de stof die je kiest. En veel beter dan de goedkope winkeltjes (en niet heel veel duurder).

Gezien alles is made-to-measure is (en ao dai dat eigenlijk altijd moet zijn om goed te passen), duurt het wel standaard 2 week voor het klaar is, maar met een bijbetaling doen ze het in 1 week. Ga dus meteen aan het begin ;) .

En ontwijk echt de touristenplekjes. Die verkopen verkleedkleding :') . Zelfde geld voor non la (de traditionele strohoeden). Koop er gewoon lekker 1 op de markt. Kost minder en is veel authentieker.

germie

Berichten: 26002
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vietnam - ervaringen en onze reis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:34

Een prachtig land. Heb er in Halong Bay nog in een grot gezwommen (nu mag je er niet meer zomaar zwemmen).
Ik heb daar nog een rijjasje laten maken, een jaar eerder eentje in Thailand. Die in Thailand was veel netter, maar momenteel is het jasje uit Vietnam echt heel modern met die brede biesjes. Beide jasjes waren wel echt wol.
Hue was ook wel leuk.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37284
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 19:51

Vietnam mijn eerste verre reis, noord Vietnam met groot deels home stay en een plek bij de blue H Mong https://www.thetextileatlas.com/craft-s ... ge-vietnam de eerste niet aziatische toeristen met heel mooie byzondere ronde rijstvelden. <3 En ik hem mijn hart verloren daar, lieve bevolking, mooie byzondere natuur. Heerlijk eten, en best een fikse geschiedenis met betrekking tot de oorlog toen.

Hanoi was van de vietkong, we spraken een oud vrouwtje wiens man en zoon waren omgekomen, geliquideerd door amerikanen. Gruwelijk om te horen. En dan nog zo gastvrij naar westerse toeristen.

Onze route Hanoi
Bac Ha met een scooter rondrit door de omgeving (gv mocht zelf rijden met mij achterop ivm motorrijbewijs)
Sapa met een dag wandeling in de omgeving rijstvelden en heerlijj eten lokaal ook. Voor mij aangepast en ingekort.
Daarna naar de blue H mong met een wandeling (voor mij achterop een scootertje met hello kitty helm :+ )

Via een omweg via een tempelcomplex bij de de chinese grens naar alweer de allereerste westerse toeristen in een nagelnieuw geopende homestay. Met locale pers en de burgemeester *\o/* daar de dag er op weer een scootertocht naar een nog steeds in gebruik zijnd badhuis bij een warme natuurlijke bron waar ik heerlijk heb gebadderd.

Daarna naar Halong Bay voor twee dagen varen, grot kanoen, en een uitzichtpunt met zwemmen ook. Daarna weer naar Hanoi voor grafmonument, boekentempel.poppentheater.

En zelf gewandeld, mensen gesproken (waar onder dat oude vrouwtje) heerlijke egg coffee en goede restaurants en kleine home stay maaltijden. :9k top gids die zelfs met mijn allergie top alles regelde.

Alleen we waren daar vlak voor een tropische orkaan, die een week na ons vertrek een groot deel van dat gebied heeft verwoest. |( De nieuwe homestay volledig ondergelopen, oogsten verwoest, het vee verdronken, veel mensen dood. Echt zo vreselijk. %) keihard werkende arme mensen die hun weinige bezit kwijt zijn geraakt,

Maar zoveel gezien, topgids die veel lokale plekjes wist. En een extraatje een school bezocht waar zijn vrouw werkte. Nieuw opgericht om het onderwijs te verbeteren. :list: