Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 15:08

Mijn man en ik zitten er aan te denken om misschien dit jaar een paar dagen naar Cairo te gaan, op bezoek bij vrienden.
Maar voordat we definitief beslissen, ben ik wel benieuwd wie van jullie er is geweest en wat de ervaringen waren.

sa80
Berichten: 220
Geregistreerd: 29-08-04
Woonplaats: Brabant

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:00

Grote stad, niet al te schoon, veel smog. Enorm contrast tussen rijk en arm.

Veel indrukken opgedaan.

natuurlijk de geweldige piramides!
Het museum niet vergeten (oudheden), ook de moeite waard.

boemel

Berichten: 8450
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 20:22

Ik ben er op excursie geweest, maar dat was een heel vluchtig bezoek.

Het is een erg vieze en chaotische stad. Piramides waren wel geweldig om te zien!! Museum is ook best wel de moeite waard.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:27

Piramides zijn groot maar ik had ze snel gezien. Museum vond ik heel erg indukwekkend en ook de stad zelf heeft mooie gedeeltes.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:51

Chaotisch, druk, vies, groot...
Maar ik raad je dan wel aan om idd naar het Museum te gaan..echt indruk wekend.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 23:33

Grappig toch dat mensen het zo roerend eens kunnen zijn Haha!

Druk, chaotisch verkeer, stof, vuil maar wat me het meest is bijgebleven is toch wel de ENORME kloof tussen arm en rijk... Wat een stad van uitersten seg!
Ook de corrupte politie aan de piramides: stop ze een beetje geld toe en je mag net iets verder of hoger dan de gemiddelde toerist.
Het prachtige museum...
Onze grappige perfect-Nederlandstalige gids! Clown

Ik vind wel dat je er zo eens middenin hebt moeten staan om te weten hoe het er daar werkelijk aan toe gaat...

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 10:05

Geen witte kleding dus meenemen met die smog!
Hoe vonden jullie de veiligheid? Jaren geleden was die veiligheid met name bij de piramiden ver te zoeken. En in de stad? Dat houdt ons nog een beetje tegen om te gaan.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:04

Nergens last van gehad en me ook niet onveilig gevoeld. Volgens mij is Cairo niet echt onveiliger dan de meeste grote steden.

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:18

Ben er ook op excursie geweest.
Piramides zijn heel leuk. Zeker die waar je in mag. Het is even doorzetten want het is heel klein en je moet niet claustrofobisch zijn maar het is echt heel indrukwekkend.
Verder het museum alleen was onze gids nogal langdradig. En ik had er niet echt behoefte aan om bij ieder beeld een achtergrond verhaal van een uur te moeten aanhoren..
Verder heb ik me ook niet onveilig gevoeld. Bij de piramides waren allemaal verkopers maar toen de politie aan kwam rijden sloegen die allemaal op de vlucht was best komisch om te zien haha...
Verder in de winkelstraatjes voelde ik me ook gewoon veilig. Ze praten wel tegen je enzo maar daar hield het toch bij op gelukkig...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 22:56

Ben er een weekje geweest met mijn moeder. Ga je een beetje buiten de toeristische wijken, dan krijg je wel een naar gevoel. Als je zonder man bent en er westers uitziet wordt je continu aangekeken. Dat was ik wel gewend uit andere landen, maar ik vond het hier niet prettig. Soms spugen ze zelfs, of schelden ze.
We zijn na een paar dagen opgetrokken met 2 mannen uit ons hotel, toen ging het beter en voelden we ons fijner!

Maar het egyptisch museum is groot en ondanks ouderdom toch erg mooi, een feluga tocht over de nijl is aan te raden. Khan-el-Khalili bezoeken is leuk, oude wijk met toeristische winkeltjes. Bezoek aan de ortodoxe wijk en een excursie naar de piramides. Giza was super toeristisch, maar wel een grappige dromedaris rit gemaakt. Maar Sakkara is véél mooier om te bezoeken. Daar kan je ook een pyramide in, best indrukwekkend, dat kan in Giza ook maar is duur en je ziet niets!!

Veel plezier!

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 10:21

Dank voor jullie reacties. Ik ga eens in overleg met hubbie en kijken wanneer we zullen gaan.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:31

Een vriendin is vorig jaar een maand in Cairo geweest voor een talencursus. Je bent echt in het midden-oosten en die ervaring was voor haar erg goed.

Bedenk wel dat je kleding aan moet passen! Mensen in Cairo kunnen erg vervelend doen tegen blote westerse toeristen (idd aanraken, spugen, staren etc). Dit komt omdat veel toeristen geen respect hebben voor de (islamitische) cultuur die daar toch sterk aanwezig is. Aanrader is: draag een lange of driekwart broek (katoen is erg lekker), Draag geen korte broek of rokje. En doe een shirt aan met korte mouw (dus geen top of iets met bandjes). En neem altijd een sarong mee omdat die verplicht is voor bepaalde plekken. Mensen dragen niet voor niets bedekkende kleding. Het is een zeer goede bescherming voor de hitte.

Hou in je hoofd dat het geen Spanje is en gedraag je ook zo.

Voor aanraders kijk in de vakantiegidsen en haal daar leuke plekken uit. Ik zou zeker aanraden om een tocht over de Nijl te maken, gaan duiken in de Rode Zee en Luxor moet ook erg mooi zijn.

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:11

zoooooveeeeel mensen op zo weinig ruimte... veel smog... heel smerig.. veel afval op straat... enrome verschillen tussen rijk en arm.. prachtige musea's... en natuurlijk de schitterende pyramides...

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:47

Ach, dat vieze kom je in alle grote steden wel tegen. Maar dank voor de tip mbt kleding. Ik met mijn bleke huidje in de brandende zon is sowie geen optie.

Letsdunit

Berichten: 7792
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:27

Driekwart broek wordt ook niet op prijs gesteld, enkels zien ze niet graag in dit soort landen.

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:28

Misschien kan je een broek kopen die je kunt afritsen of oprollen. Ik ben vorig jaar in Tunesie geweest en had een lange katoenen broek aan. Dat voelt een stuk beter dan de brandende zon op je benen. Daarbij vond ik het zelf ook prettiger om mee over straat te gaan. En doe geen doorschijnende stof aan (denk aan wit of andere lichte kleuren). Dat vinden ze daar nog veel geweldiger (en krijg je nog meer gluurders).

Bedenk dat mensen in Cairo een stuk traditioneler zijn dan in de kustplaatsen of in Turkije. Cairo is echt een megastad. Ik hoorde van een vriendin dat er mensen zijn die nog nooit buiten de stad zijn geweest (medestudenten hadden nog nooit het vliegveld gezien of de andere kant van de stad).

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 22:39

Ik ben er geweest vóór die aanslagen en ik vond het een indrukwekkende stad!
Ik ben ook bij de westelijke dodensteden geweest, waar de mensen zo arm zijn dat ze op graven wonen.
Ik ben natuurlijk naar de markt, Khan el Khalili geweest en tegen alle adviezen in heb ik me voortbewogen met de bus Vork echt een bizarre ervaring.
De bussen stoppen namelijk niet helemaaltot stilstand bij de halte dus je moet erin en eruit springen Nagelbijten / Gniffelen al die ouwe dametjes Nagelbijten / Gniffelen

Om een beetje mee te gaan met de kleding daar, liep ik vaak in een lange zwierige rok of jurk, ten eerste is dat koeler om je benen en zoals al eerder is gezegd worden blote toeristen niet echt op prijs gesteld.
Ik droeg wel een normaal t-shirt erop en als het afkoelde een vestje of jasje, geen hemdje of bikinitopje op straat dus.

Ik bleef het liefst zo ver mogelijk weg van de bussen met toeristen en ik liep alleen met een vriendin over straat, zelfs tot 's avonds laat, en geen enkel probleem gehad. Ligt echt puur aan de kleding, mijn vriendin had 1 dag een korte broek aan en toen was het wel "tssssk"en afkeurende blikken.

Nog een tip die mij wel goed van pas was gekomen:
Leer een paar woordjes, zoals bedankt, tellen in het Arabisch, dat soort dingen.
En leer de Arabische cijfertelling. Is altijd handig Ja

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:59

Ik ben er een aantal keren geweest en een vriend van mij woon in Cairo. Het is vooral een grote stad, handig is dat je een kenner van de stad mee hebt. Er valt heel veel te zien. Zomers is het echt heel warm, ik zou voor de iets zachtere seizoenen gaan. Mocht je in de zomer mee gaan, veel water meenemen. De stad is groot en handig is om een taxi te nemen, pas op. Neem een taxi die er nog een beetje uitziet als auto Haha! Laat hem ander door rijden. Ga bij de eerste bieding voor de helft zakken en nog worden wij buitenlanders opgelicht. Toen ik met mijn Egyptische kennis met de taxi ging was ik 15 pond kwijt en toen ik alleen ging kon ik niet voor onder de 40 pond bij mijn bestemming komen. Voor ons is het al bespottelijk goedkoop, maar je kunt gerust in prijs dalen Lachen Niet teveel aandacht geven aan bedelaars, niet teveel contact maken anders lopen ze de hele dag achter je aan voor een baksjiz, een fooi.

Kleding ook een beetje mee oppassen. Op de strandplekken kun je in bikini gaan, maar in Cairo toch een rok tot over je knieeen. Ga je uit de stad dan zou ik me zoveel mogelijk bedekken. Zelfs als je dat doet blijf je een bezienswaardigheid Haha! Driekwartbroek kan beslist wel in Cairo, maar daarbuiten zal ik oppassen. Wijken als Maadi zijn vrij veilig, daar zitten de meeste ambassades en wonen veel buitenlanders. Daar heb ik me geen moment onveilig gevoeld en is het schoon en rustig. Als je voor mei gaat weet ik nog wel iemand die een appartement huurt. Het was voor mij alleen 3 euro per nacht. Keuken, badkamer met bad en heeeerlijke bedden met een normaal matras.

Idd leer de taal een beetje, vooral Shokran (bedankt) scoort erg goed. Blijf lachen, de Egyptische mensen zijn enorm gastvrij. Ik mocht zowat overal blijven slapen, al moesten ze voor mij op de grond liggen Clown Ze kunnen ook enorm aandringen in alles, laat je vooral niets aansmeren Lachen

edit; vertel ik niets over bezienswaardigheden Lachen

Natuurlijk de piramides, de sfinx, ritje op de kameel, daarnaast is het Egyptisch museum een bezoekje waard. Als je echt geinteresseerd bent, neem een boekje mee waarin veel over het museum staat. Sommige tolken spreken heeeel gebrekkig Engels. Naast de farao's, de islamitische cultuur heeft Egypte ook een rijke historie aan christelijk orthodox. In Oud-Cairo vind je rijk versierde kerken, een hangende kerk en voor liefhebbers van kunt en historie is het Koptisch museum een aanrader. Mocht je van winkelen houden dan is er een enorm gebouw met allerlei winkeltjes met de duurste merken (nee het is daar niet veel goedkoper dan in Nl Knipoog) Je hebt daar echt alles en het is leuk om daar mensen te kijken Lachen Nog een aanrader is om een pizza mee te nemen en bij zonsondergang een tochtje op een felouka te maken over de Nijl! En ik vergeet vast nog heeeel veel dingen!

nogmaals edit Haha!

Het Al-Azhar park (Aga Khan) is ook zeer de moeite waard. In het smerige Cairo een prachtig groen plekje met het uitzicht over Cairo. Je kunt daar ook heel lekker eten. Zorg wel dat je overdag daar bent, ik geloof dat het om 10pm gesloten is. Heel rustig daar en hele mooie tuinen met watervallen!

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 16:59

Gelukkig hebben we, als we gaan, twee gidsen om ons door de stad te loodsen.
Ik laat nog wel weten of we nog gaan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 17:57

En vergeet geen water mee te nemen, toiletrol (of zakdoekjes) en direct desinfect. Water spreekt voor zich, de openbare toiletten zijn ronduit smerig en zonder toiletrollen (ook in musea etc). Direct desinfect altijd en overal gebruiken, samen met cola heb ik geen last gehad van darmklachten Lachen

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 09:33

We zijn eruit, Cairo komt volgend jaar aan de beurt. We gaan eerst naar Curacao!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:55

Ah daar ben ik ook eens geweest, is heel anders. Nog tips nodig? Knipoog

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 00:04

Ik ook maar dat is al zo lang geleden... Toen was Otrabanda nog gevaarlijk om te lopen enzo..
Zal nu wel niet meer zo zijn.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Wat zijn jullie ervaringen over een bezoek aan Cairo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 14:08

LuvdaTossa schreef:
Ah daar ben ik ook eens geweest, is heel anders. Nog tips nodig? Knipoog


Altijd welkom, pb me maar. Haha!