vieze vlekjes op mn aquarium

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:32

eerst maar even de geschiedenis vooraf :P
een paar dagen geleden ging ik een weekend weg ik liet mijn twee guppys en twee pantsermeervallen achter met wat weekend voer. maar toen ik thuis kwam zag ik dat mijn pompje kapot was gegaan en dat het hele aquarium vol troep zat. je kon erniks meer in zien!. een helaas was een een gupje gesneuveld.
snel alles eruit gehaald, bak schoongemaakt en een nieuwe pomp gekocht.
maar toen ik in de dierenwinkel stond vond ik het eigenlijk wel sneu voor mn guppy, dat ie nu zo alleenig was. dus heb ik er drie dames voor hem bij gekocht. ( binnekort als de nieuwe guppys binnenkomen krijgt ie nog een vriend en wat dames erbij)
nou daar was ie wel blij mee! :D
~skip naar vandaag~

word ik dus vanmorgen wakker, kijk ik vanuit mn bed naar mn aquarium en ik zie allemaal vieze vlekjes op een wand. dus ik al helemaal boos,ik had het net verschoond. kijk ik wat dichterbij, zijn het allemaal eitjes! *D
het leukste is dat ik niet weet of het nou van de guppys is of niet, want mn albino pantsermeerval heb ik gisteravond, toen die wand nog "schoon" was dat weet ik zeker, ook op een hele rare manier over die wand zien gaan. maar van mn pntsermeervallen weet ik niet welk geslacht zij zijn, ze hebben nooit iets gedan dus ik nam altijd aan dat ze van hetzelfde geslacht waren 8-)

dus ik ben benieuwd of ze het halen en wat ik dan krijg.

ik zal er even bij zeggen dat ik geen fokker ofzoiets ben ik hou ze voor de lol. ik ga geen kweekbakken enzo aanschaffen. als de eitjes het halen is het leuk er is meer dan genoeg ruimte in het aquarium en ik zal dan wel gaan kijken of ze nog iets speciaals nodig hebben.

iemand enig idee hoelang guppy en pantsermeerval eitjes erover doen om uit te komen?

charissath

Berichten: 521
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: Zaanstad

Re: vieze vlekjes on mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:34

Wat ik wel weet is dat guppen levendbarend zijn en dus geen eitjes leggen. Benieuwd wat er uit komt!

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:35


Ntas
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:39

Als het nog echt eitjes zijn is het volgensmij geen guppy want die komen volgensmij meteen uit als ze het water aanraken.

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:42

HindaFree schreef:



ja dat lijkt er heel erg op, dan zullen het wel meervalletjes worden. wel gek dat ze tot nu toe niks gedaan hebben. ik heb deze al zo' drie-vier maanden. misschien dat alle romantiek van de guppys ze inspiratie hebben gegeven :D

enig idee hoelang het duurt voor ze uitkomen?

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:43

staat daar ook ;)

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:45

Guppen worden leven geboren dus daar zijn ze zowieso niet van, watvoor meervallen heb je? Pantsermeerval is nogal een breed begrip namelijk :=

Edit; je hebt ze 'pas' 4 maanden? Dan heb je geluk dat ze nu al wat proberen, de meeste meervallen doen er jaren over om volwassen te worden ;)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:47

je hebt gelijk :) vijf dagen.
wat is een artemia trouwens?

@ anneliesdj: ik heb een albino en een grijs-zwartgevlekt, verder kan ik je niet helpen helaas. ik ken geen soorten enzo. ze lijken trouwens wel wat op de visjes in die link...maar dan groter :D

:edit: meen je dat nou? dan heb ik zeker geluk. wist niet dat het zolang kon duren. ik heb ze dan ook niet gekocht om mee te fokken. dit is een leuke meevaller.
ik zal eens kijken of ik plaatjes kan vinden.
Laatst bijgewerkt door abeltje_xx op 23-10-09 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25304
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:48

abeltje_xx schreef:
HindaFree schreef:



ja dat lijkt er heel erg op, dan zullen het wel meervalletjes worden. wel gek dat ze tot nu toe niks gedaan hebben. ik heb deze al zo' drie-vier maanden. misschien dat alle romantiek van de guppys ze inspiratie hebben gegeven :D

enig idee hoelang het duurt voor ze uitkomen?



vervolg uitleg, van andere vissenleek..

Die meerval dingesen.. leggen vaak eieren na een soort moeson..
Dus heel vies water (kapot pompje) dat dan weer ineens schoon is..
(na een moesson ook troebel water ineens heel anders van samenstelling)
dus onafhankelijk van je guppen. Weet niet zeker of dat van dat water geld voor
die meervallen, maar lijkt me aannemelijk, dat ze reageren op waterkwaliteit.

Dus eitjes aan raam kunnen heel goed daar door gekomen zijn.

Zo ben ik de gelukkige bezitter van 1 baby corydora geworden.
Had de eitjes van de ruit gehaald die zijn allemaal gaan schimmellen, echter er waren bij die actie
natuurlijk ook eitjes gevallen...
1 daarvan is uiteindelijk baby cory geworden...
(dik ik pas ontdekte toen hij al best groot was, net iets kleiner dan mijn panda's)

edit met panda bedoel ik ook een corydora soort is zwart met wit.. kleuren van panda dus, maar
deze blijven veel kleiner dan veel andere corydora soorten.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 23-10-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Berichten: 3279
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: Hoogwoud (WF-N-Holland)

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:54

als ik google naar artemia zijn het kleine naar mijn oog rare vieze beestjes :p die denk ik op hun huid gaan zitten of zo

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:55

dit is mijn albino (niet dezelfde dit plaatje komt van internet)
en die andere, ja zelfde verhaal maar dan zwart-grijs gevlekt, met een lichte buik heb ik net gezien
Afbeelding

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:57

abeltje_xx schreef:
je hebt gelijk :) vijf dagen.
wat is een artemia trouwens?

@ anneliesdj: ik heb een albino en een grijs-zwartgevlekt, verder kan ik je niet helpen helaas. ik ken geen soorten enzo. ze lijken trouwens wel wat op de visjes in die link...maar dan groter :D

:edit: meen je dat nou? dan heb ik zeker geluk. wist niet dat het zolang kon duren. ik heb ze dan ook niet gekocht om mee te fokken. dit is een leuke meevaller.
ik zal eens kijken of ik plaatjes kan vinden.

Haha met de kleur kan ik ook niet veel :+
Het ligt aan de soort hoe lang het duurt maar L-nummers doen er vaak meerdere jaren over, dat zijn de 'raamplakkende' meervallen.
Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden om te zien watvoor soort je hebt :P

Edit; artemia zijn heel kleine garnaaltjes, eigelijk baby's, die worden gebruikt om jonge visjes op te kweken. Maar artemia is voor de heel kleine baby's nog te groot dus een potje stofvoer is ook wel handig.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:00

abeltje_xx schreef:
dit is mijn albino (niet dezelfde dit plaatje komt van internet)
en die andere, ja zelfde verhaal maar dan zwart-grijs gevlekt, met een lichte buik heb ik net gezien
http://farm4.static.flickr.com/3500/403 ... 4bb5_m.jpg

Dat is een corydoras, dus geen raamplakker, deze zijn iets sneller volwassen. Dit zijn wel echte groepsdieren dus je zou er beter nog een stuk of 4-5 bij kunnen nemen.
Voor de rest klopt het wat Sjolvir zegt, ineens een flinke waterverversing stimuleert de paring vaak.
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 23-10-09 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Graag geen foto's quoten. Foto in link geplaatst.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:03

Zoiets als dit?
Afbeelding

En je albino zal zoiets zijn? (zie verschil in staart en rugvin met de foto hierboven)
Afbeelding

_Kimmm

Berichten: 10331
Geregistreerd: 27-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:04

Dat is inderdaad een corydoras. Ik ga er vanuit dat het eitjes zijn van de corrys :) !

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:06

Ja wss wel, voor een L nummer is het wel erg vroeg als ze ze pas 4 maanden heeft, bovendien zijn die nogal kieskeurig als het gaat om partnerkeuze, plaats om eieren te leggen enz. (leggen hun eieren ook in een holletje)

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:06

nee die bovenste zowieso niet, die van mij is veel en veel donkerder, tenzij ze ook zo donker komen natuurlijk.
en die onderste klopt ook niet helemaal, volgens mij is de rugvind van die van mij een stuk groter en puntiger. ik ben hoe dan ook mijn camera eent opladen om te kijken of ik wat plaatjes kan schieten van ze. met een kwartiertje moet dat goed zijn.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:08

Hij is donkerder? Heeft hij grotere vlekken dan?

Ik denk dat je er twee van verschillende soorten hebt, heb je geluk dat ze uberhaupt tot paren komen, nog afgezien van het feit dat de kans groot was dat ze elkaar niet liggen of van hetzelfde geslacht zijn.
Je zorgt er blijkbaar wel goed voor :j (of juist niet :P)

Edit; mag ik de mijne ook even showen, vind hem zo mooi :)
Is niet mijn eigen foto maar het is wel deze soort, de mijn heeft alleen iets minder lange vinstralen in zijn staart;
Afbeelding

Maar ik ga er maar even vanuit dat die van TS hier helemaal niet op lijkt?

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:14

die is prachtig, maar daar lijkt ie idd helemaal niet op :D
hij heeft grote zwarte vlekken op een metallic grijze rug. met een zalmroze buik. ik probeer foto's te maken maar de batterijen en mijn wrak van een camera werken niet mee. als ik iets anders krijg dan wazige vlekken mag het een wonder heten :P

abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 13:21


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:10


abeltje_xx

Berichten: 2893
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: Groningen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:12


Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:45

VVDD > BB

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: vieze vlekjes op mn aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:47

Guppen zijn levendbarend :)
Dus dan is het van je meerval :P

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:48

Valt nog vrij weinig te maken van zijn vlekken.

Kijk maar eens op deze lijst; http://www.planetcatfish.com/catelog/fa ... amily_id=1
Dat zijn werkelijk alle mogelijke soorten, ze hebben niet overal een foto bij maar als die er niet is kun je er vanuitgaan dat jij die soort niet hebt omdat hij erg zeldzaam is. Dus hij moet er tussen staan, maar let niet alleen op kleur, vorm van lijf en vinnen is ook belangrijk.

Edit; om je zoektocht iets te vergmakkelijken kun je het beste beginnen bij de corydorassoorten, die met spec achter de naam kun je in eerste instantie wel overslaan. Als je je muis stilhoud op de naam krijg je een foto'tje te zien.

Misschien is het deze; http://www.planetcatfish.com/catelog/fa ... amily_id=1