[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:26

Anniick schreef:


Ze blaffen wel veel...[/quote]

Kwestie van opvoeden. Ze zijn ontzettend slim, als je ze stil leert als kommando is het meeste opgelost :)[/quote]

Uhhh nou ik ken er een paar en zo makkelijk is dat helaas niet ;)
Dat is het zelfde als je zegt een border collie mag geen schapen drijven dat heb je er zo uit als je ze maar leert dat mag niet..

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:18

Mizora schreef:
MyWishMax schreef:
Ik ken er weer een hoop die bijna hysterisch druk zijn, plaat voor hun kop en lomp. Volgens eigenaren sociaal, maar zo enorm opdringerig en nep onderdanig dat andere honden er problemen mee hebben. Ook allemaal niet normaal uitgegroeid qua lijf door vroeg castratie. Maar dat zullen vast kruisingen(of generatie erna oid) zijn die als doodles verkocht worden, ik denk dat je daar ook wel een hoop verschil in hebt.


Ik herken inderdaad meer dit gedrag, juist de F1 zijn vaak wel acceptabel tot leuk qua gedrag, maar de "echte" australian labradoodles/cobberdogs die ik tegenkom hebben vaak dit soort gedrag.


Dit herken ik ook, juist bij de "echte" doodles. Plus dat het vaak moeilijke eters zijn.
Ik zou aan een Softcoated wheaten terriër denken, mits die nog binnen je maat blijft.

Idd Essiesilly 12 tot 24 km fietsen is behoorlijk ver. Dat moet wel bij je hond passen.

Ik heb een zeer vocaal ras en heb dit redelijk onder controle, maar hij is alsnog een luidruchtige hond en helemaal afleren ga ik het hem nooit (hoeft hij van mij ook niet)
Ik vind dat ook niet terecht, als het een typisch raskenmerk is.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:42

Is zelfs 12 km ver? Is wel in 2 delen hè?
Als je kijkt voor de UV proef moeten honden ook 20 km lopen naast de fiets. Of is dat alleen mogelijk met bepaalde rassen en moeilijk te halen?

Voordeel van een middelmaatje hond is wel dat die nog achterop zou kunnen als hij moe is.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:11

_suus19_ schreef:
Is zelfs 12 km ver? Is wel in 2 delen hè?
Als je kijkt voor de UV proef moeten honden ook 20 km lopen naast de fiets. Of is dat alleen mogelijk met bepaalde rassen en moeilijk te halen?

Voordeel van een middelmaatje hond is wel dat die nog achterop zou kunnen als hij moe is.

Welnee, voor een normaal gebouwde hond ( dus geen kortsnuiten/korte pootjes) moet 12 km naast de fiets een eitje zijn.
En de dubbele afstand trouwens ook.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:02

Elke dag?
Ik zie het die van mij voorlopig nog niet doen. En wat doe je in de zomer als het te warm is om te fietsen?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:08

Hmm dubbele ervaringen dus. Ik heb er totaal geen kaas van gegeten, en via Google kan ik ook niet echt antwoorden vinden. Ik heb wel gewoon een auto en ik zorg voor een veilige manier om te vervoeren met de fiets, dus te warm is geen probleem, dan doen we een dagje wat anders.
Maar ik heb geen tijd om elke dag naast het fietsen, werken en paarden verzorgen ook nog uren met een hond te gaan lopen. Het lijkt me leuk om in het weekend lange wandelingen te maken, maar niet verplicht elke dag. En als ik in het topic kijk wat gaat over hoe lang/vaak mensen hun hond uitlaten vind men het wel heel normaal om 3 uur te gaan lopen elke dag.
Dus 'mijn' hond moet naast de fiets kunnen (natuurlijk niet binnen een paar maanden, uiteraard zal ik het eerste jaar wel alles wandelen) of er komt geen hond.

Maar ik ben blij met al jullie meningen en reacties hoor :D Ik wil gewoon eerst 1000% zeker zijn voordat ik opzoek ga.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:32

Ik denk dat na goede opbouw een beetje hond dit echt wel moet kunnen . Vooral belangrijk is het om te zorgen voor een alternatief mocht het weer niet mee zitten(te warm) of er iets zijn met de hond(blessure oid). Een fietskar zou bijvoorbeeld een optie zijn.

Houd er wel rekening mee dat het voor honden het beste is om te draven aan de fiets. Met een middenmaatje in draf zit je misschien op 12/13 km/per uur. Je zult er dus wel langer over doen om op en van stal te komen.

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:37

Daarnaast misschien kijken naar schoentjes voor de hond. Bij blessure of warm weer kan je prima de energie eruit laten door hersenwerk te doen. Staat gelijk aan 3 uur wandelen als je het goed doet.

Qua ras is het moeilijk. Zou voor een collie gaan qua fietsen, maar is niet ideaal met kinderen. Een leuke herplaatser zonder gedragsproblemen een optie?

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:41

Ik loop geen 3 uur per dag hoor. En heb toch een heel actief ras. Ik zorg juist voor mentale uitdaging en ja dat kost ook tijd, maar anders. Als ik elke dag een stuk fiets of uren loop, maar niks mentaal doe zijn ze nog steeds erg actief en niet voldaan.

Edit: wij zitten in draf toch wel wat hoger dan 12 km per uur. Dan moet ik ze enorm tegenhouden. Dat was bij het uv examen een probleem namelijk, mijn honden lopen een stuk harder als ze op een fijn tempo lopen :')

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:46

Hier beweegt onze hond op dit moment ook niet 3 uur per dag hoor, iets met hoogzwanger en het lukt gewoon niet alle dagen naast het werk voor manlief... Maar die is heel tevreden met hersenspelletjes :)

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:15

MyWishMax schreef:
Ik ken er weer een hoop die bijna hysterisch druk zijn, plaat voor hun kop en lomp. Volgens eigenaren sociaal, maar zo enorm opdringerig en nep onderdanig dat andere honden er problemen mee hebben. Ook allemaal niet normaal uitgegroeid qua lijf door vroeg castratie. Maar dat zullen vast kruisingen(of generatie erna oid) zijn die als doodles verkocht worden, ik denk dat je daar ook wel een hoop verschil in hebt.

Ik ben instructeur op een hondenschool en heb enkele labradoodles en goldendoodles zien passeren. Het beeld dat jij erbij hebt heb ik ook. Totaal geen Will to please of geen enkele vorm van baasgerichtheid. Veel te enthousiast en geen leiding aan te geven.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:40

Bedankt voor de tips :)
Ik zal mij eens gaan verdiepen in hersen spelletjes. Is vast iets over te vinden op Google.

Herplaatsen vind ik lastig. Ik heb weinig verstand van het inschatten van het gedrag etc, Dus heb geen idee wat ik dan koop. En als je verhalen leest die bij de herplaatsers staat is er altijd wel iets mis. Daarnaast ben ik erg bevooroordeeld over het type mens dat een hond af staat denk ik. Dat icm met de meeste beschrijvingen dat de hond niet met kinderen / katten kan of niet los kan lopen.. geeft mij het idee dat het ergens in het opvoedproces niet goed is gegaan. Dat krijg ik als onervaren baas niet meer gefixt als zo'n dier al een paar jaar oud is.
Dan beter zelf een pup nemen en zorgen voor veel begeleiding. Zeker als ik met de hond met kinderen wil werken moet hij gewoon volledig betrouwbaar zijn.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:42

24 km is wel te doen, maar dagelijks niet. Ook ga je minstens 1,5 jaar moet wachten met ver fietsen en minsten een jaar met überhaupt fietsen. Heb je dat er voor over? Je kan ook voor een kar kiezen of een kleinere hond in een mandje.

Qua herplaatsers kun je je gewoon goed laten informeren. In het asiel en bij stichtingen is dat vaak lastig, maar op Facebook worden ze vaak door de eigenaar zelf verkocht en dan kun je 1 op 1 informatie vragen. Dan zit je met een volwassen hond ook niet met 1,5 jaar wachten.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 06:58

Maar mywhishmax, jij hebt Duitse herders geloof ik:). Dat vind ik wel degelijk anders dan het midden maatje waar naar gezocht wordt. Mocht ze voor een DH,border oid gaan, dan gaat het makkelijk. Met een spaniel, middenslag poedel of mini aussie is dat toch echt wel anders.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:36

_suus19_ schreef:
Is zelfs 12 km ver? Is wel in 2 delen hè?
Als je kijkt voor de UV proef moeten honden ook 20 km lopen naast de fiets. Of is dat alleen mogelijk met bepaalde rassen en moeilijk te halen?

Voordeel van een middelmaatje hond is wel dat die nog achterop zou kunnen als hij moe is.


Het 'probleem' van de fiets kun je ook oplossen door een fietskar aan te schaffen. Op die manier kun je de hond altijd meenemen maar hoeft hij niet altijd te lopen.

Voordat de hond getraind is 24 km naast te fiets te lopen en ook nog bij de paarden te rennen / trainen, ben je minimaal twee jaar verder. Dat vergt van de hond een flinke discipline qua dosering in energie.

Één van onze borders kan dat heel goed inmiddels, hij wordt over twee weken vijf . We hebben dit niet actief getraind, maar handig is het wel omdat hij de uren bij de paarden ook voor zichzelf bezig is.

Sowieso is die afstand fietsen en de uren bij de paarden onder veel omstandigheden niet mogelijk. Denk aan hitte, of juist het tegenovergestelde, kou.

Een Border of Aussie kan overigens prima. Als je er tijd aan besteed zijn het de fijnste honden! Ik persoonlijk zou nooit meer een 'dom' ras willen na alleen maar slimme rassen in huis te hebben.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:50

Oja ik wist niet dat dat om Duitse herders ging, dat scheelt idd wel aardig :')

Kijk, de hond hoeft niet perse zoveel te lopen en te trainen. Een oplossing voor de fiets komt er sowieso, Dus dat is het probleem ook niet. Maar ik dacht een hond, Zeker een werkhond, moet heeeeeeel veeeeel bewegen. Dat hoor je overal. Maar ik zal er wel in doorgeslagen zijn :+
Als de hond net zo happy is met een klein blokje wandelen, dan in de fietskar mee naar stal en dan daar wat scharrelen en dan in de fietskar terug en zo savonds nog een keer en dan thuis wat denkspelletjes. Tja, dat maakt het alleen maar makkelijker voor mij natuurlijk. Zo wordt het wel steeds aantrekkelijker om een hond te nemen, wat dat is iets wat ik ook als mijn leven om een of andere reden zou veranderen altijd wel op moet kunnen brengen.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:21

Er is veel bewegen, en teveel bewegen. Juist zulke werkhonden kun je ook heel makkelijk overprikkelen. Doseren en dwingen tot rust hoort er ook bij, anders gaan ze mentaal alleen maar kapot. Wil je ook niet

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:38

Bonna schreef:
Maar mywhishmax, jij hebt Duitse herders geloof ik:). Dat vind ik wel degelijk anders dan het midden maatje waar naar gezocht wordt. Mocht ze voor een DH,border oid gaan, dan gaat het makkelijk. Met een spaniel, middenslag poedel of mini aussie is dat toch echt wel anders.


Qua km/h naast de fiets? Scheelt wel iets, vooral met de reu, maar het teefje is maar 55 cm. O:) Maar ja, dat scheelt wel, even niet over nagedacht, sorry! Behalve dat een mini aussie reu dezelfde maat kan krijgen ongeveer.

_suus19_ er wordt in doorgeslagen idd. Een werkhond moet niet heel veel meer bewegen, maar die moet je iets te doen geven. Ik heb 2 werklijnen in huis en een herplaatser (meer showlijn en geen will to please :') ) en ja, ze doen veel, maar idd dwingen tot rust. Dat is iets wat ze hebben moeten leren en dat is niet altijd makkelijk, maar wel heel belangrijk bij de werkwillige rassen. Die willen het liefst bij elke spier die jij beweegt klaar staan en iets gaan doen. En ook bij de werkhonden heb je verschil in lijnen. Mijn reu en teef komen uit grotendeels dezelfde lijnen, maar de reu is vele malen minder actief. Hij kan makkelijk met iets minder uitdaging en beweging, terwijl de teef dat meer nodig heeft.

Door heel veel te lopen of fietsen bouw je conditie op, dus na verloop van tijd worden ze daar niet moe van. Even een voorbeeld; wij moeten verplicht het UV examen doen. 20 km naast de fiets, met wat rustpauzes tussendoor op een bepaald tempo. Beide werkhonden waren daarna 'moe' in de zin van dat ze wat wilden drinken en even wilden liggen. Na het examen en de diploma uitreiking zijn we met beide naar huis gereden en stonden ze alweer te zeuren om iets te gaan doen. Terwijl ze na een training wel een paar uur plat liggen. En wij trainen niet zoals op een normale hondenschool een uur achter elkaar, maar een paar keer op een dag of avond korte stukjes.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:47

Zoe_97 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik ken er weer een hoop die bijna hysterisch druk zijn, plaat voor hun kop en lomp. Volgens eigenaren sociaal, maar zo enorm opdringerig en nep onderdanig dat andere honden er problemen mee hebben. Ook allemaal niet normaal uitgegroeid qua lijf door vroeg castratie. Maar dat zullen vast kruisingen(of generatie erna oid) zijn die als doodles verkocht worden, ik denk dat je daar ook wel een hoop verschil in hebt.

Ik ben instructeur op een hondenschool en heb enkele labradoodles en goldendoodles zien passeren. Het beeld dat jij erbij hebt heb ik ook. Totaal geen Will to please of geen enkele vorm van baasgerichtheid. Veel te enthousiast en geen leiding aan te geven.


Heb je misschien een tip wat voor hond(je) wel bij ons past? Merk dat ik kwa uiterlijk meer heb met herder achtige honden. En de krulvacht vind ik wat minder. Maargoed karakter is natuurlijk het belangrijkst

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:46

mag schreef:
Zoe_97 schreef:
[quote="MyWishMax"
Ik ken er weer een hoop die bijna hysterisch druk zijn, plaat voor hun kop en lomp. Volgens eigenaren sociaal, maar zo enorm opdringerig en nep onderdanig dat andere honden er problemen mee hebben. Ook allemaal niet normaal uitgegroeid qua lijf door vroeg castratie. Maar dat zullen vast kruisingen(of generatie erna oid) zijn die als doodles verkocht worden, ik denk dat je daar ook wel een hoop verschil in hebt.
[/quote
Ik ben instructeur op een hondenschool en heb enkele labradoodles en goldendoodles zien passeren. Het beeld dat jij erbij hebt heb ik ook. Totaal geen Will to please of geen enkele vorm van baasgerichtheid. Veel te enthousiast en geen leiding aan te geven.


Heb je misschien een tip wat voor hond(je) wel bij ons past? Merk dat ik kwa uiterlijk meer heb met herder achtige honden. En de krulvacht vind ik wat minder. Maargoed karakter is natuurlijk het belangrijkst

Wat wil je qua activiteit gaan ondernemen met de hond? Hoeveel uur per dag ongeveer?

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:49

Helaas door de jonge kindjes kunnen we geen hele lange wandelingen maken. Een hond die veel beweging nodig heeft is dus niet geschikt. (Anders ging ik weer voor een kooiker ). Wil er wel mee naar de hondenschool en kijken hoe ver we komen. Maar hoef niet perse wedstrijden te gaan doen ofzo. Een eigenwijze hond past niet zo bij mij maar de honden met (veel) 'Will to please' lijken allemaal veel energie te hebben...

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:15

Een whippet? Al zijn die wel redelijk breekbaar, dus daar moeten je kinderen wel rekening mee houden. Als je de juiste treft zit er zeker will to please in. Ze zijn vrij lui dus lange wandelingen zijn niet nodig.

Een beagle? Net wat eigenwijzer en minder will to please, maar vaak super leuke gezinshonden!

Of een stabij? :D

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:13

ik vind een cairn terriër ook wel leuk (om te zien,) maar vraag me af of dat bij ons past kwa karakter...

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:16

Gewoon eens naar een raswandeling of een aantal fokkers gaan als je denkt wen ras gevonden te hebben.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 09:33

mag schreef:
Helaas door de jonge kindjes kunnen we geen hele lange wandelingen maken. Een hond die veel beweging nodig heeft is dus niet geschikt. (Anders ging ik weer voor een kooiker ). Wil er wel mee naar de hondenschool en kijken hoe ver we komen. Maar hoef niet perse wedstrijden te gaan doen ofzo. Een eigenwijze hond past niet zo bij mij maar de honden met (veel) 'Will to please' lijken allemaal veel energie te hebben...


Ik had het al even geopperd, een softcoated wheaten terriër?
Ze zijn niet zo typisch terriër (eigenwijs), ze zijn lief (zacht karakter) en makkelijk en verharen niet.