[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 11:00

Ik heb een cairn terrier gehad vanaf jonge leeftijd van mijn kinderen. Voor mij superleuke hond, maar voor de jonge kinderen niet echt. Ze was erg trouw aan mij, en had minder met de rest van het gezin. Voor kinderen is een speelse, makkelijke allemansvriend leuk. Voor jonge gezinnen vind ik de Bodeguero erg leuk, leuk maatje ook. En als je dat zelf leuk vindt, kan je er ook nog wel wat mee doen in de hondensport.
Vanuit de stichting zijn er regelmatig Bodeguero's in de opvang in Nederland, en ze zijn echt niet allemaal overdreven energiek. https://www.animalinneed.com/2014-02-10 ... /bodeguero

De Bodeguero lijkt me goed in het zoekplaatje van Mag passen!

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:55

Hier zijn mensen met ACD dus daarom hier even mijn vraag. Wat is jullie ervaring met het houden van een cattle samen met andere honden?
Ik heb momenteel 2 border collies die sociaal zijn met andere honden. In de nabije toekomst wil ik nog een 3e hond. Mijn borders zijn een gesteriliseerde teef van nu 15 maanden en een intacte reu van 9 maanden. De reu zal voorlopig ook intact blijven en grote kans dat hij gaat dekken.
Voor hond 3 wilde ik eerst graag een zoon van mijn reu aanhouden. Maar ik heb mijn hart verloren aan de acd. Ik zou sowieso een reu erbij willen, gezien ik shows ermee wil lopen is een teef gewoon niet handig in huis met een intacte reu en een intacte teef dan. Daarbij is mijn ervaring met cattles dat reuen veel trouwer en vriendelijker zijn naar vreemden.

Wat raden jullie aan. Toch een 3e border of een cattle

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:09

Mijn Cattle Dog gaat super met andere honden samen in huis. Met mijn andere hond is hij erg voorzichtig. In het begin wat vervelend opdringerig want hij wil graag spelen, maar als ie eenmaal doorheeft dat dat niet gaat werken is het klaar. Langzamerhand begon mijn andere hond het spelen wat door te krijgen en daar gaat mijn Cattle Dog heel voorzichtig in mee. Wel is hij vrij vervelend met alles moeten hebben wat de andere hond heeft, en daarin laat de andere hond over zich heen lopen. Heeft de andere een takje, dan is het nu zijn takje. Heeft de andere een balletje, dan is het nu zijn balletje.

We hebben ook twee maanden bij de dominante hond van mijn vriend in huis gewoond. Dat ging super. Die hond gaf veel meer duidelijkheid en daar had mijn Cattle Dog duidelijk baat bij. Hij pakte niks af, geen eten, geen botjes, geen speeltjes. Hij was er niet bang voor maar had wel ontzag.

Kort samengevat dus, ik vind ze vrij opdringerig naar andere honden maar klaar is klaar. Als ze een leider accepteren is het goed. Anders worden ze zelf de leider. Als je al één hele dominante border collie hebt zou ik het laten. Dat wordt gedoe. Maar geven ze hun positie vrij snel af dan lijkt het me een prima combinatie.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:18

Mijn borders zijn beide vrij onderdanig. In roedel accepteren ze een leider. Mijn teef zal eens durven uitdagen. Maar een leider die sterk in zijn schoeben staat zal ze na een correctie gerust laten. Ze heeft eerder al met een cattle los gelopen zn daar had ze gewoon ontzag voor

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 17:02

Als jij denkt dat het bij je borders past lijkt het me een prima keuze. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat Cattle dogs duidelijker zijn. Nee is nee, spelen is spelen, nu is nu. Ze zijn minder voorzichtig. Er is een Cattle dog Facebook groep, daar zie je veel de combinatie border collieen Cattle Dog voorbij komen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:33

Wij hebben een ACD teef in onze roedel (van 4 tot 6, afhankelijk van opvangers). Ze is de minst sociale van het stel, maar het gaat wel. Helaas een paar jaar terug wel onze andere ACD teef moeten herplaatsen vanwege agressie naar elkaar.

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:50

iemand ervaring met shelties? we hebben nu een leonberger van 10 maanden, hiervoor altijd belgische herders gehad (langhaar). onze laatste groenendaler is nu enkele weken geleden gestorven. we kijken nu welk ras we terug bij de leonberger willen. de leonberger is een fantastische hond, zeker omdat we ook drie kleine kinderen hebben maar een tweede erbij is niet zo evident qua kosten voeding en vervoer (koffer zit nu al vol). zou leuk zijn als de hond meekan op de koest en graag hondenschool doet. valt het blaffen mee?

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:09

xMercury heeft een sheltie.

Verder, het blaffen is te begeleiden maar het zit er wel in. Uit enthousiasme en waaksheid zullen ze hoogstwaarschijnlijk meer blaffen dan de gemiddelde herder.

Het zijn werkhonden dus mee naar de hondenclub zullen ze waarderen.

Waarom zou je een sheltie willen en niet weer een herder?

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 06:45

Klopt, ik heb een Sheltie. Ben er onwijs blij mee :) Het is een lief en sociaal hondje, erg slim ook. Echter vind ik ze over het algemeen niet zo dapper en kunnen ook aardig eenkennig zijn, maar daar heb ik geen problemen mee. Shelties zijn over het algemeen wel vocaal ingesteld ja, maar ik denk dat je dat met opvoeding goed bij kan stellen hoor. Mijn Sheltie blaft gemakkelijk, maar het loopt niet de spuigaten uit gelukkig. Als ik ga hardlopen met hem dan is hij altijd zo blij en dan kan hij z'n geluk niet op en dat gaat dus wel vaak gepaard met een blaf concert ja :') Maar ach, zoals ik al eerder zei vind ik het hele slimme hondjes en zijn ze ook onwijs bewerkbaar :) Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Waaslander
Berichten: 338
Geregistreerd: 12-03-16

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:22

@Kaus puur praktisch, koffer zit bijna vol met leonberger, sheltie in kleine bench kan er nog wel bij, groenendaler al moeilijker, grotere auto is een hele investering, is al meer een bus dan
@Mercury, dank voor het delen van je ervaring, weet je soms ook of het samen gaat met groot ras? vrees wat dan een leo te lomp is en de sheltie er bang van zal hebben

niks is nog zeker, groenendaler is nog maar net gestorven en we wachten nog zeker tot leonberger 2 jaar is voor volgende pup erbij. en mijn man moet willen, het is zijn beurt om hond te kiezen en vrees dat hij een sheltie te veel schoothond vindt en toch weer liever een herder of leo zal willen.... of geen en we houden het bij 1 als het financieel niet lukt

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:46

Aangezien je wel thuis bent in de werkhonden, wat vind je (man) van een nova scotia duck tolling retriever? Die zijn ook niet zo groot, wel wat pittiger dan een sheltie.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 23:59

Heb je al eens aan een Schipperke gedacht? Een herdershond in miniformaat, kan zeker ook leuk meekomen op de hondenschool.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 08:21

@waaslander, heel iets anders maar een pumi bijv? Of een västgötaspets? Beide kleine honden maar echt wel een stuk stoerder dan een Sheltie

Jis_

Berichten: 11588
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:23

Waaslander schreef:
iemand ervaring met shelties? we hebben nu een leonberger van 10 maanden, hiervoor altijd belgische herders gehad (langhaar). onze laatste groenendaler is nu enkele weken geleden gestorven. we kijken nu welk ras we terug bij de leonberger willen. de leonberger is een fantastische hond, zeker omdat we ook drie kleine kinderen hebben maar een tweede erbij is niet zo evident qua kosten voeding en vervoer (koffer zit nu al vol). zou leuk zijn als de hond meekan op de koest en graag hondenschool doet. valt het blaffen mee?



Hier een Sheltie, blaft graag terwijl zijn zus die we vaak zien op behendigheid véél stiller is, rustiger ook.

Ga je voor een Sheltie ga dan echt naar een goede fokker, (ken er wel wat dus als je interesse hebt stuur maar een pb) het zijn gevoelige hondjes waarbij een goede starts heel belangrijk is. Heeft een zachte hand nodig en daarbij niet vergeten consequent te zijn. Gek op de baas en klikspanen, te minste die van mij is een klikspaan, :D Als mijn andere hond wat uitvreet komt mijn Sheltie me waarschuwen.

mijn Sheltie is opgegroeid met een Grote Zwisterse Sennenhond, de fokker vond dat wel wat eng, tot ze op bezoek kwam en zag dat thor een grote schat is/was en het ging echt heel goed. Wel was mijn reus een stuk ouder dan jouw Leonberger, is wellicht nog wat wilder, wel iets om rekening mee te houden maar ik denk dat het prima kan.

1 jaar,
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A1BEEAE

5 jaar,
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5A5B1950
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 02-09-17 11:35, in het totaal 3 keer bewerkt

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 11:30

En wat dacht je van een Cardigan Welsh Corgi? Herdershonden, grote hond in klein lijf en lekker werkwillig. :j Ze zijn ook heel goed met kinderen is onze ervaring. Moet er wel bij zeggen dat ze ook wel graag 'babbelen'. Ik heb nog nooit een hond gehad die zo veel gekke geluidjes kan maken. :') Ze blaffen ook als een grote hond, geen schel kefje.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:00

Een corgi wilde ik ook nog voorstellen. Maar was bang dat ik dan voor gek zou worden verklaard met 'geen schoothond willen'. :')

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:06

Ehm, zijn écht totaal geen schoothonden hoor. Ik moet die van mij alleszins niet op mijn schoot zetten.. Is ook geen eitje met 17 kg op je schoot. Dan vind ik een Schipperke en Sheltie meer schoothond. :o

Een Cardigan is ook een stukje groter dan de gemiddelde Pembroke.

Edit: Mijn schoothond :')

Afbeelding

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:24

Ik vind het ook totaal geen schoothonden hoor, dat bedoelde ik juist niet. Maar omdat ze tegenwoordig zo'n hype zijn worden ze wel regelmatig aangezien voor luie schoothonden terwijl het behoorlijke werkhonden zijn.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:33

Achzo.

Inderdaad, ik denk dat veel mensen de energie dat deze honden hebben serieus onderschatten. Je moet er wel echt mee bezig zijn door te apporteren, agility te doen (met mate), gehoorzaamheidstraining, ... Daarom lijkt het me wel een fijne optie voor Waaslander. :j

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 21:18

MIjn Sheltie is een heerlijke schoothond, maar dat is meer omdat hij ontzettend van contact met het baasje houdt. Verder is hij superfanatiek en loopt leuk mee in zowel Obedience en Agility (beide wedstrijdniveau) en is altijd blij als hij wat met je kan doen. In huis altijd makkelijk, kan altijd mee want zo zoetjes. Maar een echt werkhondje, we trainen 3 keer per week (komende winter 4 keer) en daarnaast wedstrijden. Daar maakt je ze echt gelukkig mee.
Als hij enthousiast is wel een echte blaffert ja, maar in huis nooit, alleen als hij waakt omdat er iemand aanbelt of klopt.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 10:31

Ik meld me hier ook even! Wij wonen buitenaf en zijn aan het kijken welk hondenras bij ons past. Mijn ouders (wonen hier ook) hadden een Drents patrijs, die is helaas net overleden. We zoeken en leuke gezinshond, die los op het erf kan (geen jachtinstinct dus), lekker mee wil wandelen en leuk is met de kinderen (lekkere knuffel, beetje spelen enzo). Omdat de hond ook binnen komt liefst niet al te harig (maar volgens mij vallen daarmee ook heel geschikte rassen af?). Hoeft niet persé waaks te zijn, we hebben verder wel kippen en konijnen, maar geen katten. Wel paarden.

We hebben een online puppytest gedaan, maar die types spraken ons niet aan (weet niet precies meer welke rassen, had er nog nooit van gehoord ...)

Bonnyyyyyy
Berichten: 1934
Geregistreerd: 18-12-08

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 11:03

Een labrador of een labradoodle?

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:59

Ik noem m maar weer eens even: de Softcoated wheaten terriër.

Maar je kan denk ik heel veel kanten op met jouw wensen.

Ik heb een Duitse x Mechelse herder gehad die altijd los liep en samen kon met konijnen, kippen en katten (ook vreemde katten en ging niet achter konijntjes aan in de duinen), maar dat kun je niet van alle herders zeggen. Ze was een hele lieve knuffel en heel voorzichtig met kinderen. Dus ja, de ideale hond ;)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:10

WowAmigo, een wetterhoun of stabij past denk ik goed bij wat jullie zoeken. Erfvaste honden, vaak goed met kinderen en als je het juist aanleert ook met andere dieren.

Berner Sennes zijn over het algemeen ook rustige knuffelberen. Kunnen wel vrij Waals zijn maar zijn niet gefokt op jagen dus zullen waarschijnlijk de dieren met rust laten.

Mocht je toch voor een flinke vacht in zijn vind ik een bobtail heel goed bij je passen. :j

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 21:53

Ik vind een Berner Sennenhond geen goed advies omdat het een zeer ongezond ras is met een lage levensverwachting.