[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 06:26

Als een Sennenhond je aanspreekt, kijk dan eens naar Entlebucher sennenhond.
Gefokt als bewaker van de kudde. Dus alles wat jij zoekt:: vriendelijk voor kinderen en vee, erf vast. Wel waaks en heeft een korte vacht.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 07:14

Dank jullie voor de tips!! Ik ga ze eens opzoeken!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 10:59

Als je geen ongezonde rassen mag aanraden vallen er wel erg veel af. Vooral omdat de onbekendere rassen vaak heel lastig te verkrijgen zijn en er dan al snel voor een ander ras gekozen wordt.

Als een ras je aanspreekt lijkt het mij dat je er onderzoek naar doet en je dus ook tegen komt of het ras gezond is of niet. Dat is imo volledig een eigen keuze.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:02

Kaus schreef:
Als je geen ongezonde rassen mag aanraden vallen er wel erg veel af. .

Dat is een feit waar mensen eens conclusies en beleidsveranderingen aan zouden moeten verbinden.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 11:33

Kuggur schreef:
Kaus schreef:
Als je geen ongezonde rassen mag aanraden vallen er wel erg veel af. .

Dat is een feit waar mensen eens conclusies en beleidsveranderingen aan zouden moeten verbinden.

Inderdaad. Het is zo jammer dat er nog steeds zoveel mensen zijn die kiezen voor broodfok, zowel uit onwetendheid als uit ongeduld. Denk dat de meeste mensen denken 'Gisteren hebben we besloten dat er een hond komt, dus uiterlijk morgen willen we er een in huis'. :(

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:28

Kuggur schreef:
Kaus schreef:
Als je geen ongezonde rassen mag aanraden vallen er wel erg veel af. .

Dat is een feit waar mensen eens conclusies en beleidsveranderingen aan zouden moeten verbinden.


Zegt de man met de border collies :p
(Hahaha sarcastisch he ;) )

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:55

Uiteraard, maar mijn bordercollies hebben geen stambomen van de "rasvereniging". Ze zijn niet gefokt met conformatie uiterlijk als doel, en zien er bepaald niet uit als showhonden. Sommige mensen zullen niet eens vinden dat ze er uitzien zoals echte bordercollies eruit horen te zien. Een broertje van mijn hond in opleiding, werd niet genomen door een potentiële pupkoper, omdat "hij eruit ziet als een labrador mix". Niet slim van de man...

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:24

Ben ik met je eens hoor. Ik ben zelf niet voor een border collie gegaan ivm hoe ongezond het ras tegenwoordig vaak gefokt wordt en hoeveel ziektes er voor komen binnen de lijnen.

Maar dat maakt imo niet dat je ze niet mag aanraden aan andere mensen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:47

Natuurlijk mag je rassen met gezondheidsproblemen adviseren. Als je daarbij maar vertelt dat die gezondheidsproblemen er zijn! Dus als je epilepsie, kanker op vroege leeftijd, ademhalingsproblemen en al die andere ziektes waar een aantal rassen mee kampen geen probleem vindt, dan leg je dat gewoon naast je neer!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:12

Ik zelf vind dat wel een probleem, vandaar dat ik geen ras heb waarbij genetische ziektes een issue zijn over het algemeen. Maar gezien de populariteit van veel zieke rassen geven maar weinig mensen daar om.

Boemklatsch

Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 23:43

Kaus schreef:
Ik zelf vind dat wel een probleem, vandaar dat ik geen ras heb waarbij genetische ziektes een issue zijn over het algemeen. Maar gezien de populariteit van veel zieke rassen geven maar weinig mensen daar om.


Ik vraag me af hoeveel mensen die bijv. voor een Franse bull gaan überhaupt Google raadplegen. Dat is toch bij uitstek een ras wat van problemen aan elkaar hangt en toch schieten de nestjes als paddestoelen uit de grond en vinden ze allemaal een huisje. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je aan een hond/ras begint met zoveel potentiële problemen. :n

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 07:56

Kaus schreef:
Ik zelf vind dat wel een probleem, vandaar dat ik geen ras heb waarbij genetische ziektes een issue zijn over het algemeen. Maar gezien de populariteit van veel zieke rassen geven maar weinig mensen daar om.


De cattle dog is verre van gezond en een hoop fokkers zijn daarom gestopt met fokken, ik hoop dat je dat wel beseft.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... e#p7914511

Er zijn veel gezondheidsproblemen, zowel bij bekende als bij donbekende rassen. En niet alleen bij de showlijnen, ook bij de werklijnen. Ik zou nooit een platsnuit nemen omdat zelfs als hij gezond is hij toch door zijn bouw belemmerd wordt met zwemmen, rennen en warmere dagen. En de kans op ademhalingsproblemen is zeer groot. Bij de poedels is het grotendeels goed maar zit er qua gedrag nog wel eens wat raars tussen, zeker in de kleurgefokte showlijnen.

Bij de labradors is de keuze voor gezonde dieren best mogelijk. Er zijn zat dieren met 3 generaties hd a en ed vrij en de meeste andere dingen kunnen tegenwoordig dna getest worden. Alleen koperstapeling is nog een probleem er zolang daar geen dna test voor is, is koperarm voeren het advies

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:13

Mizora schreef:
Kaus schreef:
Ik zelf vind dat wel een probleem, vandaar dat ik geen ras heb waarbij genetische ziektes een issue zijn over het algemeen. Maar gezien de populariteit van veel zieke rassen geven maar weinig mensen daar om.


De cattle dog is verre van gezond en een hoop fokkers zijn daarom gestopt met fokken, ik hoop dat je dat wel beseft.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... e#p7914511

Er zijn veel gezondheidsproblemen, zowel bij bekende als bij donbekende rassen. En niet alleen bij de showlijnen, ook bij de werklijnen. Ik zou nooit een platsnuit nemen omdat zelfs als hij gezond is hij toch door zijn bouw belemmerd wordt met zwemmen, rennen en warmere dagen. En de kans op ademhalingsproblemen is zeer groot. Bij de poedels is het grotendeels goed maar zit er qua gedrag nog wel eens wat raars tussen, zeker in de kleurgefokte showlijnen.

Bij de labradors is de keuze voor gezonde dieren best mogelijk. Er zijn zat dieren met 3 generaties hd a en ed vrij en de meeste andere dingen kunnen tegenwoordig dna getest worden. Alleen koperstapeling is nog een probleem er zolang daar geen dna test voor is, is koperarm voeren het advies

Wilde ik Idd zeggen. Ik heb weet van bekende cattle fokkers die gewoon met dieren met D heupen, splondiose en dish fokken. Gezien er bij de cattle amper verplichte testen zijn kan dit gewoon...

Maar voor elk ras geld dat je je moet inlezen, vraag gezondheidscertificaten op. Doe onderzoek!

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:29

Zo heb ik mijn potentiële dekreu nooit ter dekking aangeboden. Sterker nog; ik heb de tests niet eens met hem gedaan, zou hij toch niet doorkomen vanwege zijn knieën. Terwijl alle dierenartsen/kenners van het ras enthousiast over hem waren qua uiterlijk en zijn uitmuntende karakter. Maar ja, rot knieën hè?

De orthopeed die hem meerdere malen geopereerd heeft is helemaalWeg van hem. Hij vind her een maf dier; Bliksem begroet hem altijd onstuimig en zeer uitgebreid terwijl hij hem tijdelijk zo'n pijn bezorgd met die operaties. Clown!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:13

Ik ben sowieso geen fan van rashonden en honden bij fokkers weghalen. Mijn hond komt 'gewoon van marktplaats' en ik ben zijn 3e eigenaar. Voor het individu maakt het niet uit natuurlijk, maar hiermee heb ik er geen fokker mee gesteund.

Geen enkel ras is 100% gezond. De keuze is aan de eigenaar met welke gezondheidsproblemen jij te maken wil hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:46

Als ik geen schapen zou hebben zou ik alleen het type vrije liefde plattelandshond nemen. Daar hebben we trouwens één van rondlopen. Lieve mooie dieren, gezondheid zo robuust als een tank, zijn gratis te krijgen, wat wil je nog meer?

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 23:05

Wij hebben één rashond, een ACD. De andere drie zijn allemaal asbakkie. Ik hou het voortaan lekker bij de leukerds uit het Spaanse asiel waarvoor we opvanggezin zijn. Geen gedoe met rasgebonden ziektes (meestal tenminste..)

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 09:12

StonedRomy schreef:
denk dat het ook weer een akita gaat worden, was alleen benieuwd of er nog andere opties rondliepen :') Denk dat voor mij de akita inderdaad de makkelijkste optie is, maar soms heb je de neiging eens af te wijken van de sushi etende honden.

Husky vind ik weer een beetje druk gedrag, althans die ik ken en mee heb gewerkt.

Wat je zegt met de wolfhond is inderdaad ook mijn afweging. Je kan geluk hebben met ze en een makkelijke rustige hond hebben of eentje die je de koelkast opent en zijn gang gaat.

Ken je de Alaskan Malamute? Ze zijn er ook net iets groter dan de Husky. Dat past wel wat in je plaatje zo te lezen.

Sorry, late reactie.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 20:51

jackytje, gave foto van jou en je hond!

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:52

Welk ras past bij "ons' ?

Situatie:
Boerderij met keurig afgemaakt erf en hond mag ook binnen.
Loopt een peuter rond
Lopen kippen los
Lopen paarden in de wei

We zoeken gezelligheid een lieve lobbes hoeft niet echt te waken.
Moet dus ook geen kippen of peuters jagen of opeten

Liefst een kortharig ras ivm modder en zand op het erf.

Zal overdag vooral buiten op het erf lopen kan altijd de schuur in.
We zijn 3 dagen overdag van huis dan zal hij dus de ruimte hebben maar wat langer alleen zijn.

Denk verder wel een leuk honden leven

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:02

Mag hij in de avond en nacht wel naar binnen?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:03

Sammyoo schreef:
Mag hij in de avond en nacht wel naar binnen?


Ja als we thuis zijn staat de deur sowieso altijd open en snachts en savonds als wij binnen zijn mag de hond ook binnen.

Even een toevoeging: we hebben beide ervaring met verschillende honden (border collies, herders jackrussels en rotweilers)

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:47

Labrador of grote Zwitserse senner

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 16:11

Kaus schreef:
Ik ben sowieso geen fan van rashonden en honden bij fokkers weghalen. Mijn hond komt 'gewoon van marktplaats' en ik ben zijn 3e eigenaar. Voor het individu maakt het niet uit natuurlijk, maar hiermee heb ik er geen fokker mee gesteund.

Geen enkel ras is 100% gezond. De keuze is aan de eigenaar met welke gezondheidsproblemen jij te maken wil hebben.


Dat is wel erg krom natuurlijk, ik ga er maar niet te ver op in behalve dat je nu met je mp hond best een "nakomeling van broodfok hond" gekocht kan hebben zonder dat je het weet en dus indirect wel dat soort praktijken steunt terwijl je bij een (goede!) Fokker ook net zo n leuke hond kan kopen die niet uit de broodfok komt.
geen enkel wezen is 100% gezond ook zeker vuilnisbakjes niet alleen zijn die niet te registreren

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:19

Hoewel ik al wat fokkers heb benaderd, ben ik toch benieuwd wat jullie denken :) Ik zoek een hond die graag met de baas (mee gaat naar stage, wat gaan eten ergens, op vakantie, dus eigenlijk overal waar hij mee naar binnen mag). Dus geen nerveus type. Daarnaast wil ik gewoon verschillende sporten gaan proberen en kijken waar we uitkomen. Hoeft geen wereldkampioen-kwaliteiten te hebben ;) Verder:
- Middelmaat
- Geen ruwharige
- Relatief gezond ras (want elk ras heeft wel wat)
- Rustig binnenshuis, mag wel blaffen bij de bel maar niet constant