[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 22:25

Omdat er steeds vaker topics waarin 'fokadviezen' gevraagd worden verzanden in een discussie over het fokken van huisdieren met de daarbij behorende aspecten (gezondheid, karakter, stambomen, volle asielen en noem maar op) is hier een Centraal Topic voor gemaakt.

Er zijn vanzelfsprekend wel wat spelregels;

* De belangrijkste; houdt de discussie respectvol en onderbouw je mening met argumenten. Persoonlijke aanvallen en het op de man spelen ipv op de bal zal niet worden toegestaan.
* Offtopic berichten zijn niet toegestaan en zullen eventueel worden verwijderd. Het is de bedoeling om een goed lopende discussie te hebben en houden.
* Indien er foto's ter illustratie worden toegevoegd, houd er dan rekening mee dat er slechts 2 zichtbaar mogen zijn, de andere dienen in links te worden geplaatst. Eventuele foto's dienen ook echt een doel te hebben, met betrekking tot het onderbouwen van je mening.

Wij gaan er vanuit dat van de gelegenheid gebruikt zal maken om hier een nuttige en informatieve, respectvolle discussie te voeren en dat elke deelnemer ook de regels in acht neemt, zodat het topic plezierig blijft. Bedankt voor de medewerking en veel plezier!
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 14-05-18 16:48, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Titelupdate

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:41

Oké, ik zal er eens een paar stellingen in gooien.
Katten: steriliseren!
Er zijn er al genoeg, er zijn er zelfs veel te veel. De asiels zitten ieder jaar weer stampvol met kittens, en volwassen katten....... omdat het zo leuk was dat poes een nestje zou krijgen. Besef dat als je je poes een nestje laat krijgen, je verantwoordelijk bent voor zo'n 100 jaar kattenleven. Besef dat je poes kattenaids, leucose, en allerlei andere ziektes kan oplopen als je haar zomaar laat dekken.

Honden: heb je een kruising: niet laten dekken.
Kruisingen raak je echt zo makkelijk niet kwijt. Kruisingen zijn nergens op getest, qua erfelijke afwijkingen, dus het risico wat je loopt is groot. Veel groter dan met een stamboomhond, die immers wel getest zijn.
Een nest krijgen is een risico voor de teef. De helft van de pupkopers laat het afweten. En heb je voor alle puppen een plekje, als er 12 komen? Ben je bereid ze terug te kopen, als het niet gaat? Al over de kosten van een eventuele keizersnee nagedacht? De kosten van het behandelen van een pre-eclampsie?

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:01

Katten: Ga ik ook zeker voor steriliseren, daar zijn er gewoon veel te veel van. Ook wordt hierdoor de zwerfdrift minder van katers en zullen er dus minder ongelukken gebeuren/weglopers.

Honden: Enkel mee fokken als ze netjes getest zijn op rasspecifieke problemen van het ras of de rassen van de ouders in geval van een kruising. Bij onherkenbare dieren of dieren zonder rasspecifieke problemen in ieder geval op hd/ed bij grote dieren patella luxatie bij kleine dieren. Bij dieren met een korte neus controle voor oog- en ademhalingsproblemen.

__danielle__

Berichten: 1783
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:18

Bij katten ben ik ook zeker een voorstander van castreren, niet alleen omdat er al veel te veel van zijn maar ook vanwege de beperking van gezondheidsrisico's op latere leeftijd die hiermee samenhangen.

Wat honden betreft ben ik er nog niet helemaal over uit. De kruisingen die ik ken zijn allemaal ouder geworden dan de rashonden die ik ken maar goed bewijs dat kruisingen ouder worden is er niet dus dit zal toeval zijn denk ik. Ook uit twee HD/ED vrij geteste honden zijn wel pups geboren met zware HD dus dit zegt ook niet altijd alles
Wel ben ik fel tegen het fokken van rassen waarbij niks meer natuurlijk kan gebeuren, zoals de franse bulldog. niks natuurlijks meer aan, drachtig raken moet via KI en dan heb ik het nog niet over de manier van ter wereld komen van de pups. Evenals rassen doorfokken waar vanalles ongezond aan is omdat het "mooi" zou zijn, zoals de king charles waarbij de schedel veel te klein is voor de hersentjes waardoor deze hondjes veelal te kampen hebben met epileptie oid. Allemaal te wijten aan de mens en de beestjes hebben er last van. Hier moet echt een einde aan komen vind ik, alleen nog fokken van GEZONDE honden, en daar valt naar mijn mening bovenstaand niet onder ook al zijn de hondjes wel vrij van andere erfelijke problemen zoals HD en dergelijke....

Leandra

Berichten: 1592
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:11

Katten: castreren. Behalve als je een specifiek ras fokt waar animo voor is. Maar dan wel met testen, stamboom enz.

Honden: Helaas zijn ook veel rashonden door gefokt en krijg je ongezonde lijnen. Andere rassen zou ik liever helemaal niet meer zien vanwege de gezondheidsproblemen. Hoe lief en leuk ze dan ook zijn. (ik doel op engelse bulldog enz.)
Als de lijnen goed gehouden worden, dan wel fokken met rashonden. 2 rassen alleen kruisen las je er een sterker en gezonder ras uit krijgt (zie labradoodle)

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:07

Ik ben het gedeeltelijk niet eens met Yamcha over het honden en het fokken.
Tegenwoordig zie je bij erg veel rassen genetische problemen (HD, ED, Epelepsie, Hartruis etc.). Dit vind ik erg jammer. Zeker als het gaat om de populaire hondjes (cavelier) die veel mensen nogsteeds nemen, waardoor de fokkers doorfokken, natuurlijk zal er op de gezondheid gelet worden, maar in mijn ogen is het bij dat ras al behoorlijk fout gegaan....

Natuurlijk kan je bij een kruising de slechte eigenschappen van de ouders erven. En heb je dus alsnog de genetische problemen. Maar imo. is dat wel minder dan bij de rashonden. Ik heb altijd kruisingen gehad en ben daar te vrede mee. Ik heb er naast het doel van behendigheid//doggiedance geen belangen bij dat hij volledig volgens de rassenstandaard er uit ziet (al moet ik wel zeggen dat ik me er wel erg voor interesseer!)
(ik zorg iig dat er van mijn hond geen vedere nakomelingen komen.. zal over een kwartiertje de DA bellen }:) )

Wbt katten, daar heb ik wat minder interesse in waardoor ik me er ook minder in verdiept heb! Wel vind ik dat vrij wel alle katten (de EK's ;) ) gecastreerd zouden moeten worden! Binnen de ras katten heb ik me al helemaal niet verdiept, en heb hier ook absoluut geen kijk op

Vind het een erg interessante discussie, en hoop dat hier alles netjes kan blijven gaan!!

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:20

Wat de katten betreft ben ik het er helemaal mee eens, zoveel mogelijk steriliseren/castreren. Maar de honden, daar ben ik het dus niet mee eens. Bij rashonden komt zoveel doffe ellende voor dat mijn voorkeur uit blijft gaan naar leuke kruisingen en met mij vele anderen. In Amerika noemen ze dit Designer Dogs, best of both worlds en persoonlijk denk ik dat daar niets mis mee is.

Ik heb zelf vier honden waarvan de oudste een van alles wat is, die is gemixt met een border terrier en daar heb ik er één van gehouden en we hebben er twee borderterriers x cairnterriers bij genomen. Dat is bewust gebeurd en zal in de toekomst vaker voorkomen.

Ook een groot nadeel van een rashond is de prijs, heel normaal is het om enorme bedragen daarvoor te vragen en ik persoonlijk vind dat dus nergens voor nodig. Ik wil een leuke huishond voor een normaal bedrag!

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:22

Die aanschafprijzen komen ook door alle tests die gedaan moeten worden, onderzoeken, foto's, al die dingen meer. Dat wordt bij een niet-rashond niet gedaan, en dat scheelt een stuk in de prijs. Maar besef wel, dat er voor die dure puppen heel veel onderzocht wordt, inclusief alle bloedlijnen. Dat lijkt me wel wat geld waard.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 08:58

Katten.
Ik vind dat de meeste gecastreerd moeten worden. Fokkatten voor bepaald ras alleen als er testen zijn gedaan en met stamboom enzo.

Honden
Vind ik eigelijk zelfde, met geteste honden fokken de rest castreren.

Voor beide geld, ik ben tegen kruisingen van allerlei rassen.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 09:55

Waarom ben je tegen kruisingen irritantje? De eerdere zin van je van testen in gedachten houdend.

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:12

Ook een groot nadeel van een rashond is de prijs, heel normaal is het om enorme bedragen daarvoor te vragen en ik persoonlijk vind dat dus nergens voor nodig. Ik wil een leuke huishond voor een normaal bedrag![/quote]

Hier wil ik ook even op in gaan.
Een rashond kost ook heel veel denk aan hd/ ed onderzoeken, de shows die ook rond de 60 a 70 euro per keer kosten de aankeurinigen van de rasvereniggingen enz.
Verder zit je met de stamboom aanvraag ook al rond de 100 euro per pup daar komt de enting ontworming en het voer van een pup ook nog bij, en wij geven zo ie zo een zak voer met de pups mee weer 50 euro per pup enz.
Een goede fokker is dag en nacht met zijn pups bezig, daar gaat heel veel tijd in zitten en kost nou eenmaal geld wat je terug kan zien in de aankoop prijs van de pup.
Heel veel mensen vinden het veel geld maar hebben niet half in de gaten wat alles kost.

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 11:26

Wbt katten ga ik met de meerderheid mee van castratie/sterilisatie. Voornaamste reden: het ontzettende overschot aan (HTK) katten! Ik vindt het daarom ook bijzonder frustrerend dat er nog steeds mensen zijn die hun kat ongecastreerd op straat laten zwerven of zelfs een nestje laten krijgen ' omdat het zo gezellig is die jonge poesjes' of erger ' Omdat ik het mijn kat gun' (andere discussie...het toeschrijven van menselijke gevoelens aan dieren) :')
Wbt raskatten: alleen mits deze niet te ver door gefokt worden dat er gezondheidsklachten door ontstaan, of het ras onherkenbaar wordt vergeleken met de originele uiterlijke kenmerken.
Als je het verschil ziet tussen een pers, siamees, brits korthaar of maine coon met 10 jaar geleden herken je ze niet meer... vooral bij de perzen in het kader van gezondheidsklachten vindt ik persoonlijk dat er ingegrepen moet worden.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:06

Ik snap wel dat al die onderzoeken e.d. geld kosten maar wat als je dat nou volledig oninteressant vind maar wel een hondje wil wat een bepaald uiterlijk heeft? Ik vind onze "designerdogs" ronduit fantastisch en ik denk zeker dat ik over een jaar of 2-3 van één van de twee een nestje wil.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:09

@Mizora Omdat dat zeker bij raskatten niet gewenst is. Het mag ook trouwens niet bij raskatten tenzij er van stamboek een akkoord is gegeven.

Waarom zou je willen mixen? met allerlei problemen die ervan kunnen komen ook.
Maar naar mijn mening is gewoon ook niet nodig en ongewenst. (We hebben al genoeg rassen en hoeven niet meer "gemaakt" erbij)

Bij honden heb ik daar wat minder verstand van. Maar denkt dat uit medisch gezien punt gewoon niet goed is.

@Marye78 Helemaal gelijk met wat betreft doorgefokte raskatten, dat extreme. dit word ook deel veroorzaakt doordat keurmeesters steeds extremer ideeën enzo krijgen. gevolg is men gaat fokken wat er dan op podium komt. (heb zelf ook vaak zat bij DA's gezeten die keuring doen voor kattenshows s morgens, commentaar is gewoon begrijplijk, maar ze mogen op die uiterlijke punten de kat niet weigeren)

Wat betreft shows, het is maar net wat keurmeester mooi vind, leuk vind, en hoe zijn pet staat.

Zelf hecht ik geen enkele waarde aan titels (bij katten) het geeft slechts een indicatie of jou kat in jou rasgenre voldoet aan de standaard. En dan moet je de juiste combi maken.

Maar de trend is gewoon podiumgeil, en er word mekaar niks ge gunt meer, dat is heel groot verschil met jaren geleden.

Hoe bij hondenshow eraan toegaat weet ik niet precies, maar gegeven werk heel anders dan bij katten.

@daffodil dus gezondheid is dus geheel oninteressant? dat begrijp ik uit jou schrijven.
Ben benieuwd of je er ook zo over denkt als je hondje vanalles mankeert.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:17

Ik vind dat de prijzen van honden en eigenlijk alle dieren zoals konijnen, shetlander, goudvissen en noem maar op veel hoger zouden moeten zijn, dan gaan mensen tenminste eerst eens nadenken over de aanschaf en de verzorging van een beest , en wordt het niet na een half jaar alweer gedumpt, omdat ze er op uitgekeken zijn, want daar zijn ze dan te duur voor.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:23

irritantje schreef:
@daffodil dus gezondheid is dus geheel oninteressant? dat begrijp ik uit jou schrijven.
Ben benieuwd of je er ook zo over denkt als je hondje vanalles mankeert.


Nee, dat is het niet maar goed de ervaring wijst uit dat juist kruisingen een stuk gezonder zijn en veel langer leven......

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:38

Met stip op 1 staat -voor mij- het leeghalen van asielen :(:) . Dat ze al die fokkers, en dan uiteraard met name broodfokkers, gewoon aan banden leggen - de broodfokkers PERMANENT. Willen mensen persé een hondje of poesje? Asiels zitten overvol, en ja ook met leuke, schattige pups en kittens.

Daarna mag er voor mij een gigantisch streng beleid komen op fokken; ELK dier waarmee men wil fokken zou volledig moeten goedgekeurd worden op zaken als HD, oogziekten, gehoorstoornissen en ook op karakter. Ik vind het ook niet zo'n slecht idee om te wachten met fokken totdat er genoeg vraag is naar pups uit dàt nest, ipv zomaar te fokken 'en dan zien we wel'.

Verder moet ik ook eerlijk toegeven dat, zoals daffodil zegt, kruisingen wel eens gezonder blijken te zijn; wij hebben een Tervurense Herder van inmiddels 13 jaar, ooit gekocht in 'De Pauw'. Vrienden van ons zijn fokkers van Tervurense Herders en Groenendaelers; hun honden worden gemiddeld 8 jaar.

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:48

Ik ben het eens dat kruisingen vaak gezonder zijn, maar daarentegen ben ik ook voor het raszuiver houden van specifieke rassen, de zgn. ' natuurrassen' bedoel ik daarmee. Ik vindt het zonde dat bepaalde oerrassen dalijk niet meer zouden bestaan door het doorfokken van eigenschappen die er qua natuur niet in overheersen. Ter voorbeeld; een noorse boskat moet een noorse boskat blijven zoals deze ooit in Noorwegen in het wild voorkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:49

daffodil schreef:
irritantje schreef:
@daffodil dus gezondheid is dus geheel oninteressant? dat begrijp ik uit jou schrijven.
Ben benieuwd of je er ook zo over denkt als je hondje vanalles mankeert.


Nee, dat is het niet maar goed de ervaring wijst uit dat juist kruisingen een stuk gezonder zijn en veel langer leven......

Wiens ervaring?
Er is geen enkel onderzoek dat dat ondersteunt, en wel om de simpele reden dat rasloze dieren niet geregistreerd worden, en we dus geen enkele informatie hebben óf ze gezonder zijn, en zo ja, waarom dan. Lang leven zegt niets over gezondheid. Er zijn genoeg dieren die lang leven omdat de eigenaars het inslapen steeds maar uitstellen. Grote Beau had ook best 14 kunnen worden. Ik wil alleen niet weten hoe.....

daffodil schreef:
Ik snap wel dat al die onderzoeken e.d. geld kosten maar wat als je dat nou volledig oninteressant vind maar wel een hondje wil wat een bepaald uiterlijk heeft?

Als je het niet erg vindt dat je hond een leven lang rondloopt met pijn en jeuk en zijn halve leven kreupel is, en je vindt het ook niet erg om ongeveer 10 keer het geld wat je bij aankoop bespaart aan de dierenarts uit te geven, zou ik zeggen: laat de onderzoeken vooral voor wat ze zijn.

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:52

Shanelle schreef:
Met stip op 1 staat -voor mij- het leeghalen van asielen :(:) . Dat ze al die fokkers, en dan uiteraard met name broodfokkers, gewoon aan banden leggen - de broodfokkers PERMANENT. Willen mensen persé een hondje of poesje? Asiels zitten overvol, en ja ook met leuke, schattige pups en kittens.

Daarna mag er voor mij een gigantisch streng beleid komen op fokken; ELK dier waarmee men wil fokken zou volledig moeten goedgekeurd worden op zaken als HD, oogziekten, gehoorstoornissen en ook op karakter. Ik vind het ook niet zo'n slecht idee om te wachten met fokken totdat er genoeg vraag is naar pups uit dàt nest, ipv zomaar te fokken 'en dan zien we wel'.

Verder moet ik ook eerlijk toegeven dat, zoals daffodil zegt, kruisingen wel eens gezonder blijken te zijn; wij hebben een Tervurense Herder van inmiddels 13 jaar, ooit gekocht in 'De Pauw'. Vrienden van ons zijn fokkers van Tervurense Herders en Groenendaelers; hun honden worden gemiddeld 8 jaar.


dit gaat denk ik heel moeilijk worden helaas.
Mensen kiezen toch liever een pup uit die goedkoper is en snel leverbaar dan dat ze op de wachtlijst komen voor een pup en meer er voor moeten betalen, zo zijn we als mens nu een maal en helaas hebben daar de broodfokkers baat bij die kunnen snel leveren wat je maar wilt.
Ook ik zou graag willen dat zulke praktijken snel worden gestopt, maar zoals ik al zei dat gaat moeilijk worden, de mensen moeten daar geen pups meer kopen dan is het probleem wel opgelost.

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 12:54


daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:04

Yamcha, ik dacht dat er in de beginpost gevraagd werd om een normale discussie en ik geloof niet dat jouw post richting mij daar ook maar iets mee te maken heeft. Ik vind het bijzonder jammer dat er direct gewezen, beschuldigd en conclusies getrokken worden ,die niets maar dan ook niets met mijn post te maken hebben. Ik vind het derhalve ook niet de moeite waard om inhoudelijk op jouw post te reageren daar dit al snel als verdediging gezien zal worden en ik me niet geroepen voel me te moeten verdedigen tegenover iemand die op zo'n manier in een "discussie" zit.

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van honden/katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:39

Als jij dit als een aanval wilt zien, ga vooral je gang.
Ik geef argumenten waarom die onderzoeken er zijn, heb ik ook al eerder gedaan in verscheidene topics, en jij wuift dat zo even weg. Ik vind het prima als jij een rashond wilt kopen voor een asielprijs, maar dan zul je de ongemakken erbij moeten nemen, denk ik. Al dat geld voor onderzoeken is namelijk nodig om een gezonde hond te kunnen fokken. Maar als jij dat niet nodig vindt, ga vooral je gang, ik hou je niet tegen. Maar het is óf het een of het ander, je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Wat betreft die kruisingen: daar wordt nooit onderzoek naar gedaan, wordt niets van geregistreerd, en dus kun je roepen wat je wil. Maar aangezien het gewoon niet te onderbouwen is, omdat er geen onderzoek van bestaat, is het wat mij betreft gewoon grote nonsensica.

Wat jij wilt, is een hond die verdraaid lijkt op een stamboomhond, maar het niet is (en dus is het een kruising idd) en dat verdedig je door te roepen dat kruisingen gezonder zijn. Dat je nu :wave: kunt doen naar je argumentatie, is niet mijn schuld. Dat komt puur doordat jouw redenering niet klopt. Dan kun je mijn reactie zien als een aanval (is je goed recht trouwens), je kunt ook kijken of je redenering wel in orde is.

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:45

irritantje schreef:
@Mizora Omdat dat zeker bij raskatten niet gewenst is. Het mag ook trouwens niet bij raskatten tenzij er van stamboek een akkoord is gegeven.

Waarom zou je willen mixen? met allerlei problemen die ervan kunnen komen ook.
Maar naar mijn mening is gewoon ook niet nodig en ongewenst. (We hebben al genoeg rassen en hoeven niet meer "gemaakt" erbij)

Bij honden heb ik daar wat minder verstand van. Maar denkt dat uit medisch gezien punt gewoon niet goed is.


Het is niet om meer rassen te creëeren maar om de genetische variatie groter te krijgen binnen de individuele kat waardoor deze gezonder is, dus medisch juist wel gewenst. En ook kan je hiermee de raseigenschappen van twee rassen combineren. Zo vind ik bijvoorbeeld een pers absoluut helemaal niks met zo'n ingeslagen gezicht, maar een halve pers vind ik vaak behoorlijk mooi.

Honden is het idem dito. Een maltezer vind ik niks, een schnauzer vind ik ook niet geweldig, maar een kruising schnauzer x maltezer vind ik prachtig (en weet ik er op straat steeds weer uit te vissen)

Algemeen:
Een stamboomloze hond is niet per definitie een kruising. Zeker de look-a-likes zijn minder gezond dan de echte rashonden omdat hierbij geen gezondheidschecks gedaan worden en ook geen stamboom (dus controle op inteelt) wordt bijgehouden maar wel gezellig mee in het wild gefokt wordt. Vaak is hier de genenspreiding alsnog niet zo groot. Een kruising is een combinatie van twee of meer rassen, en voor de gezondheid dan nog het liefst twee echt verschillende rassen. Maar ook dan moet gewoon op ziektes getest worden voor de gezondheid.

Boerenfoxen worden vaak in deze type conversaties aangehaald en dat zijn over het algemeen hele gezonde hondjes inderdaad, op wat patella luxatie na. Maar het zijn dan ook echt hondenhonden waarbij er dan weer eens wat van dat bloed bijgegooid wordt en dan weer van dat bloed en ook nog eens een echt hondse bouw hebben. Geen worsten, geen grote oren, voldoende snuit, voldoende pootlengte, relatief kleine honden (=gezonder) niet zeer fragiel gebouwd en geselecteerd op overleven op een boerderij. Maar ook daar zit wel patella luxatie in. En met testen is dat er vrijwel geheel uit te krijgen.

Billyjb

Berichten: 125
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 13:45

Qua honden vind ik testen absoluut een goede zaak. maar, ik vind bouw ook meetellen, bij ons ras zie je veel zware exemplaren, die kunnen dan wel een nette waarde behalen maar de meeste komen de bank niet af voor het driedagelijkse piesrondje. wat gebeurt er als je zo een beestje écht een beetje gaat belasten? En hoe zien bv de heupen er dan op de leeftijd van 6 jaar eruit?
een goeie waarde bij een jonge onbelastte hond zegt mij niet veel.

Mijn advies is dus: wil je fokken, schroom er dan niet voor om collegafokkers die een tijdje meedraaien te vragen naar hun ervaringen en je hond mee te nemen voor advies. Een goeie collegafokker zal je helpen.