[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikkiej

Berichten: 4201
Geregistreerd: 21-10-04
Woonplaats: Steenwijk

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:26

Helemaal mee eens, maar omdat ik reageerde op een honden-opmerking zo een terug.

Maar dat zie je idd bij alle gedomesticeerde dieren. Naar mijn mening is de kat nog het meest natuurlijk van elk dier.. Hoewel je daar ook steeds meer ziektes en kwaaltjes ziet.

craiester

Berichten: 617
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: limburg

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 02:18

heel intressant hier, (heb morgen groot examen over honden en kattenrassen :+ )
zie dat iemand heeft gereageerd met de wit-blauw koeien, deze vindt ik ook te ver gaan. maar daar kan ik nog mee leven (deze dieren leven 3-4 jaar en gaan naar de slacht) het niet kunnen lopen van deze dieren komt maar bij een paar voor, omdat ze anders niet geaccepteerd worden aan het slachthuis. maar het overfokken van honden en katten vind ik erger, deze dieren moeten langer mee en worden steeds meer en meer doodgefokt. hopelijk verandert hier iets aan. op school kregen we eens uitleg over de hondenshows, deze man is een van de voorzitters??? (weet niet meer zo goed wat hij was) van de sint-hubertus. en hij heeft ons een adres gegeven waar wij massaal klaag brieven mochten sturen. hij vond het ook genoeg geweest, hij was begonnen met liefde voor de rassen, en zag met de jaren meer en meer rassen kapotgaan.
ook een van de jury's van een hondenshow heeft mij gezegd dat hij, thuis schaunzers?? (of bouviers, of nog iets heel anders haha) heeft zitten omdat die meestal minder mooi worden gevonden door mensen, dus deze worden minder doodgefokt. kunnen we eigenlijk er iets aan doen zodat, mensen terug gaan fokken naar de normale standaard en niet de honden die worden gefokt met problemen (zoals de chichuahua die problemen hebben met de schedel) ? thuis hebben we een cocker spaniel zitten en 2 kruisingen. (van de cocker ooit een pup, was weggelopen en gedekt) en ik merk dat hoe ouder onze cocker wordt (nu 8) hoe meer ze aftakelt, pijn in de rug als ze opspringt. later wil ik een goede hond, ras of geen ras maakt mij niet uit als hij maar gezond is en lief.
(wauw is langer geworden dan ik dacht :o )

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:41

Ik ben zwaar tegen het fokken van pretnestjes van cavia's en konijnen. Er zitten er al zoveel te wachten in opvangen.... en als ze niet in een opvang zitten zijn ze wel gedumpt in een bos.

Deze konijnen zijn bijvoorbeeld waargenomen als 'wild' konijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:15

Nou, dat zijn nu typische voorbeelden van konijnen die 'te groot' zijn. Ooit op een rit met een vriendin een Lotharinger konijn gevonden. De nagels waren niet om aan te zien, maar verder leek hij in een redelijk goede conditie. Hij heeft een fijn huis gehad de rest van zijn leven bij die vriendin.

Pff, verschrikkelijk ..

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:20

Tjah, mensen blijven maar fokken en op bokt roept iedereen ' ooh wat schattig '.
Lekker simulant om nog meer konijnen op de wereld te zetten.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:23

Onder 'iedereen' val ik gelukkig niet onder :)
Ik ben zelf ook tegenstander van fokken, er zijn al genoeg (knaag)dieren op de wereld. (Dan spreek ik vooral over cavia's, hamsters en konijnen)

Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 19:01

Rasfokkers van konijnen mogen blijkbaar van deze mensen wel fokken de rassen uptodate te houden.... als je fokken van konijnen dan zo erg vind moet je dit ook niet goed keuren want b.v. als de ketting van een konijn niet goed staat worden deze diertjes gedumpt, ook door verkocht (dus heb je nog het zelfde als dat iemand voor 1 x een nestje doet) of zelfs gedood als jong dier omdat ze niet goed zijn.... en dat word door de meeste van jullie ''wel '' goed gekeurd omdat het ras dieren zijn met stamboom ....

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 21:40

Nathas schreef:
Rasfokkers van konijnen mogen blijkbaar van deze mensen wel fokken de rassen uptodate te houden.... als je fokken van konijnen dan zo erg vind moet je dit ook niet goed keuren want b.v. als de ketting van een konijn niet goed staat worden deze diertjes gedumpt, ook door verkocht (dus heb je nog het zelfde als dat iemand voor 1 x een nestje doet) of zelfs gedood als jong dier omdat ze niet goed zijn.... en dat word door de meeste van jullie ''wel '' goed gekeurd omdat het ras dieren zijn met stamboom ....

Rasfokkers hebben een doel waarvoor ze fokken.
Alles wat er niet aan voldoet verdwijnt inderdaad in de diepvries.

Dit is ook niet heel diervriendelijk, maar zij zorgen in ieder geval niet voor overbevolking.

Ik vind het erger als mensen gewoon nestjes fokken voor hun plezier (een konijn vind het echt niet leuk om jongen te krijgen hoor) terwijl er al zoveel konijnen zijn.

Nathas

Berichten: 946
Geregistreerd: 07-07-11
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:11

Laptopmuis schreef:
Nathas schreef:
Rasfokkers van konijnen mogen blijkbaar van deze mensen wel fokken de rassen uptodate te houden.... als je fokken van konijnen dan zo erg vind moet je dit ook niet goed keuren want b.v. als de ketting van een konijn niet goed staat worden deze diertjes gedumpt, ook door verkocht (dus heb je nog het zelfde als dat iemand voor 1 x een nestje doet) of zelfs gedood als jong dier omdat ze niet goed zijn.... en dat word door de meeste van jullie ''wel '' goed gekeurd omdat het ras dieren zijn met stamboom ....

Rasfokkers hebben een doel waarvoor ze fokken.
Alles wat er niet aan voldoet verdwijnt inderdaad in de diepvries.

Dit is ook niet heel diervriendelijk, maar zij zorgen in ieder geval niet voor overbevolking.

Ik vind het erger als mensen gewoon nestjes fokken voor hun plezier (een konijn vind het echt niet leuk om jongen te krijgen hoor) terwijl er al zoveel konijnen zijn.



dat vind k dus scheinheilig wat rasfokkers mogen doen wat ze willen omdat ze voor de rassen zorgen maar dat ze een dier doden omda hun kleur stand etc niet goed is mag nou sorry hoor maar dat is ziek !!!!

Laptopmuis
Berichten: 3142
Geregistreerd: 14-08-11

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:24

Dat is inderdaad ook niet juist.

Maar als je in een konijnenopvang werkt en je ziet hoeveel konijnen er iedere week gebracht worden vanwege allergie, geen tijd of de kinderen kijken er niet meer naar om. Dan schrik je.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 13:16

ik vind Nederland anders aardig overbevolkt door al die netjes gefokte (bruine) labradors :(
Mijn honden zijn tot nu toe altijd kruisingen :) (LabradorXAmstaff/Duitse herderXMechelse herder/RottweilerXHusky en Xherder) dit komt omdat ik ze uit het asiel haal. Ik vind dat het fokken van (ras)honden aan banden moet worden gelegd zolang de asiels zo overvol zitten. En het fokken met ongezonde rassen (die eerder in dit topic genoemd zijn - de cavalier en de engelse bulldog enz) moet naar mijn mening verboden worden. Of het allemaal controleerbaar is weet ik niet.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:01


Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:01

Ik vind Nikass wel een punt hebben. Maar ik zou dan meer in de richting gaan van vergunningen aanvragen om een nest honden te fokken (ras en rasloze honden). Dan zou broodfokkerij ook aan banden gelegd worden en pretnestjes van mensen thuis. Dat zou al een hele verbetering zijn denk ik.

essiesilly

Berichten: 7830
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: berkenwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:04

maar wat voor vergunning zie jij dan? waar zou je die aan moeten vragen?
als je bijv een kennel naam aanvraagd via raad van beheer komen ze ook inspectie doen bij je thuis.. nu weet ik dat dat lang niet altijd heel goed is hoor
ik vind ook zeker wel dat er wat moet gebeuren tegen die broodfok en pretnestjes maar ik denk dat je nog verder komt als je de kopers heeeel goed voorlicht en echt met de neus op de feiten drukt.. zolang zij op elke hoek een schattig harig pupje kunnen kopen en dat in hun ogen heel goed is blijf je dit probleem houden denk ik

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:11

Voorlichting is ook belangrijk. Met een vergunning zie ik zoiets voor me als: een aanvraag indienen waarop staat wat ze bij willen dragen aan de hondenpopulatie en welk ras ze willen fokken (of nieuw ras) en waarom. En ook een nieuwe wetgeving die zegt met hoeveel rassen je mag fokken of met welke rassen je bijvoorbeeld niet meer mag fokken of verkeerd fokken (denk aan teacup chi's) e.d. Vanuit de overheid moet dit gewoon strenger geregeld worden.

SapjeV

Berichten: 47
Geregistreerd: 24-06-06
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:43

Ik heb het topic doorgelezen met de diverse meningen...kan het niet laten om te reageren.. :o

Vind fokken voor de fun, omdat het zo leuk is een x een nestje te hebben, van wat dan ook voor dier echt not done.
Zoveel dieren belanden in opvangcentra, asiels of verwaarloosd ergens in een achtertuin of in een vies hok. (I know, ik heb inspectiewerk gedaan voor de dierenbescherming)
En dat zijn toch, mbt honden, meestal de stamboomloze honden en kruizingen.
Een goede fokker zal ten alle tijde klaarstaan om te ondersteunen, een door hem gefokte pup/hond terug te nemen, danwel een herplaatsadres te vinden.

Wbt fokken van rashonden ben ik absoluut tegen extremiteiten en onverantwoorde combinaties maken.
Hierbij is denk ik de rasvereniging van groot belang om de aangesloten fokkers te informeren en hun deskundigheid te bevorderen.
Een goed fokbeleid en een database die open staat voor de aangesloten fokkers om juiste keuzes te kunnen maken en uiteraard verplichte gezondheidsonderzoeken.
Het probleem is dat in sommige gevallen er grote belangen op het spel staan en veel in de doofpot word gestopt. Wat een ras zeker niet ten goede komt.

Enige tijd geleden ben ik naar de themadag verwantschap en inteelt van de Raad van Beheer geweest.
De presentaties staan online bij de raad van Beheer en ik denk erg interresant om te lezen : http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-gezondheid-gedrag-en-welzijn/themadag-verwantschap-inteelt/

Denk dat het zeker goed is als rasverenigingen/Raad van Beheer fokkers goed screenen/testen op hun kennis van het ras en hoe genetica ed werkt. Raad van Beheer is hier geweest toen we onze kennelnaam aanvroegen en we hebben het mn over paarden gehad...

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:35

essiesilly schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=kQ_3f4bL ... e=youtu.be
de harde waarheid over platneuzen

@ nikass, ik vind dat je een beetje overdrijft dat je het fokken van ras honden in het algemeen af wilt schaffen...
het doorfokken van bepaalde rassen afschaffen? ja absoluut mee eens, die arme chihuahua s bijv. die steeds kleiner en kleiner worden terwijl hun ogen en schedel het zelfde blijft..

ernstig doorgefokt:
http://1.bp.blogspot.com/-kirdCVAZB4A/T ... ealdog.jpg


Hallo, je moet wel even lezen hè! Ik heb het over het aan banden leggen van het fokken van rashonden, niet het afschaffen, dat is iets anders. Je kunt wel een maximaal aantal stambomen per fokker per periode afgeven bijvoorbeeld. Ook zie ik nog veel te veel mensen aan een (ras)hond puppy beginnen terwijl je al van mijlen ver aan ziet komen dat het een probleemhond wordt omdat mensen geen flauw idee hebben van waar ze aan beginnen. Die honden belanden in het asiel nadat ze volledig, of soms maar een beetje, ontspoort zijn (of helemaal niet, maar de baas heeft er gewoon geen zin meer in) Meer en betere voorlichting zou dus een aanrader zijn.
Daarnaast> Mijn jonge hond speelde vanmorgen met een Xfransbulldogje van vier jaar oud. Na een paar minuten moest het spel worden afgebroken omdat de hond geen lucht meer kreeg. Ik vind het absurd dat zulke honden mogen worden gefokt -hoe lief ze ook zijn natuurlijk - je fokt met opzet zwaar gehandicapte honden, zó zie ik dat.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:41

SapjeV schreef:
Ik heb het topic doorgelezen met de diverse meningen...kan het niet laten om te reageren.. :o

Vind fokken voor de fun, omdat het zo leuk is een x een nestje te hebben, van wat dan ook voor dier echt not done.
Zoveel dieren belanden in opvangcentra, asiels of verwaarloosd ergens in een achtertuin of in een vies hok. (I know, ik heb inspectiewerk gedaan voor de dierenbescherming)
En dat zijn toch, mbt honden, meestal de stamboomloze honden en kruizingen.
Een goede fokker zal ten alle tijde klaarstaan om te ondersteunen, een door hem gefokte pup/hond terug te nemen, danwel een herplaatsadres te vinden.

Wbt fokken van rashonden ben ik absoluut tegen extremiteiten en onverantwoorde combinaties maken.
Hierbij is denk ik de rasvereniging van groot belang om de aangesloten fokkers te informeren en hun deskundigheid te bevorderen.
Een goed fokbeleid en een database die open staat voor de aangesloten fokkers om juiste keuzes te kunnen maken en uiteraard verplichte gezondheidsonderzoeken.
Het probleem is dat in sommige gevallen er grote belangen op het spel staan en veel in de doofpot word gestopt. Wat een ras zeker niet ten goede komt.

Enige tijd geleden ben ik naar de themadag verwantschap en inteelt van de Raad van Beheer geweest.
De presentaties staan online bij de raad van Beheer en ik denk erg interresant om te lezen : http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-gezondheid-gedrag-en-welzijn/themadag-verwantschap-inteelt/

Denk dat het zeker goed is als rasverenigingen/Raad van Beheer fokkers goed screenen/testen op hun kennis van het ras en hoe genetica ed werkt. Raad van Beheer is hier geweest toen we onze kennelnaam aanvroegen en we hebben het mn over paarden gehad...


Dan moet er nog heel wat gebeuren. Ga eens kijken op The Winner, waar bepaalde honden niet als hond behandeld worden maar als modepop. (vooral poedels, bepaalde windhonden en gezelschapshondjes) En ga daar eens naar de Duitse herders kijken met hun macho baasjes in glimmende trainingspakken en de honden met een gouden slipketting met giga schakels. De ene hond heeft nog een schuiner aflopende rug dan de andere (goh gek hè dat ze HD krijgen) en allemaal krijgen ze een ruk aan die slipketting omdat ze elkaar anders aanvliegen. Ik ben daar wel eens naar de jury gestapt en gevraagd of ze niet wat meer konden beoordelen op gedrag van baas en hond. Het jurylid gaf me gelijk, bij sommige rasgroepen is het niet om aan te zien, maar helaas wordt bij The Winner alleen beoordeeld op uiterlijk.

Libra76
Berichten: 526
Geregistreerd: 30-11-10
Woonplaats: harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:25

Dan moet er nog heel wat gebeuren. Ga eens kijken op The Winner, waar bepaalde honden niet als hond behandeld worden maar als modepop. (vooral poedels, bepaalde windhonden en gezelschapshondjes) En ga daar eens naar de Duitse herders kijken met hun macho baasjes in glimmende trainingspakken en de honden met een gouden slipketting met giga schakels. De ene hond heeft nog een schuiner aflopende rug dan de andere (goh gek hè dat ze HD krijgen) en allemaal krijgen ze een ruk aan die slipketting omdat ze elkaar anders aanvliegen. Ik ben daar wel eens naar de jury gestapt en gevraagd of ze niet wat meer konden beoordelen op gedrag van baas en hond. Het jurylid gaf me gelijk, bij sommige rasgroepen is het niet om aan te zien, maar helaas wordt bij The Winner alleen beoordeeld op uiterlijk.[/quote]

Ik geef je gelijk dat er aan het gedrag van hondeneigenaar veel schort en NIET alleen op de winner. Er zijn nu regels waar de keurmeesters zich aan moet houden maar meestal doen ze dat niet maar goed. Geen strakke showlijnen, niet bij kop en staart optillen.Hier kan de exposant voor gediskwalificeert worden maar dat heb ik nog nooit mee gemaaakt.
En bij de winner zijn ook mensen die voor hun plezier er heen gaan met hun hond.

Ik denk dat het beste is als mensen voorgelicht worden. Ik had verleden jaar een nest shih tzu met stamboom via de rasverenging en werd gebeld en gemaild door mensen voor mini shih tzu en daar wouden ze ook wel meer voor betalen. Want anders past ze niet in het tasje en sommige fokkers zijn bang om met hun puppen te blijven zitten dus die gaan kleinere shih tzu fokken en vangen daar weer meer geld voor. Dus als er geen vraag naar is wordt het ook niet gefokt.

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:23

Ik vraag me af wat jullie mening is over deze stelling.

Is het gevaarlijk/onverantwoord om 2 rassen met elk een bepaald "minpunt" (bij gebrek aan een beter woord) te kruisen?

Hiermee heb ik een bepaalde kruising in gedachten die ik laatst op marktplaats zag en die mij toch even liet nadenken. Het ging om een kruising American bulldog X Australian cattle dog. Een cattle dog is gefokt met het instinct te heelen (enkels bijten). Ze hebben veelal een erg fel karakter, is het dan wel slim om daar een hond met geweldige kracht en een enorme muil doorheen te fokken?

Overigens vond ik de pups er leuk uitzien en zou ik zelf die uitdaging wel aan willen gaan. In een cattle dog zit van oorsprong ook wel een beetje bull-bloed dacht ik, dus wie weet fok je er gewoon wat meer aaibaarheid in. Mijn vader liet daarentegen goed verstaan dat zo'n kruising hier niet binnenkomt. :=

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. :)

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:44

Tosca2 schreef:
Is het gevaarlijk/onverantwoord om 2 rassen met elk een bepaald "minpunt" (bij gebrek aan een beter woord) te kruisen?



Zoek eens op ´designer dog´.

Het is op zích nog zo´n slecht idee niet want het is een welkome zijweg van de huidige doodlopende weg van de rashondenfokkerij.

Het is wel een grote valkuil omdat je niet zonder echt goede kennis/kunde/ervaring met een F1 verder mag fokken. De genetische variatie is dan erg groot. Dat geeft *\o/* mogelijkheden maar ook -O- -O- als de óngewenste variaties niet stréng geëlimineerd worden.
Koop dus gerust een F1 maar laat deze castreren.

Oh, en designer-dogs met potentieel ´agressieve´ rassen is helemáál werk voor kundige fokkers die met een lampje te zoeken zijn. Beter van wegblijven dus.
Een combi staff en cattle dog lijkt míj rampzalig. Een gecastreerde Golden Poodle echter helemaal *\o/*

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:52

Maar is het doel van hybriden niet juist de genetische variatie te vergroten? Het lijkt me juist goed om uit een straal van inteelt te komen, plus de kans op afwijkingen wordt volgens mij kleiner.

edit: maar dan heb ik het over de gezondheid van de hond, het karakter is natuurlijk een ander verhaal.

NesG

Berichten: 348
Geregistreerd: 19-08-11
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:57

Mijn mening is dat kruisen van rassen (en dan kan ik eigenlijk voornamelijk alleen over honden spreken) juist ergens wel goed is.
Proberen het beste uit beide rassen te halen.
Want hoe kun je mij nou vertellen dat die extra platte neuzen goed zijn bijv.
Chihuahua's met open schedeltjes en oogproblemen, Cavaliers met te bolle ogen, Sharpei's met hun rimpelproblemen.
Zelfs mijn York, dit ras is geneigd naar gebitsproblemen en patella luxatie. Vind het nogal een groot woord te zeggen dat kruisingen al slecht zijn.

Wij hebben zelf 2 rashonden van pup af aan en 1 kruising uit het asiel. We houden van alle drie de honden, maarrrrr die van pup af aan konden we naar ons eigen hand zetten. Onze asielhond had nogal wat problemen, voornamelijk angst door mishandeling.
Zulke dingen moet je ook aankunnen.

Stoof

Berichten: 1308
Geregistreerd: 17-05-09
Woonplaats: Tessenderlo, België

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:38

Maar als je dan 2 extremen (neem nu een chi en een bull) gaat kruisen, kan het ook zijn dat je het slechtste van de twee krijgt. Dus een hond met een te klein hoofd en een doggenmuil die niet goed kan ademen.

Ik ben een voorstander van goed uitgedachte kruisingen, zoals bijvoorbeeld bij een bulldog meer lengte in de benen en neus fokken door bijvoorbeeld er wat mastiff door te fokken. Maar een bulldog kruisen met een jachthond zou ik persoonlijk niet doen.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 06:50

Nikass schreef:
ik vind Nederland anders aardig overbevolkt door al die netjes gefokte (bruine) labradors :(
Mijn honden zijn tot nu toe altijd kruisingen :) (LabradorXAmstaff/Duitse herderXMechelse herder/RottweilerXHusky en Xherder) dit komt omdat ik ze uit het asiel haal. Ik vind dat het fokken van (ras)honden aan banden moet worden gelegd zolang de asiels zo overvol zitten. En het fokken met ongezonde rassen (die eerder in dit topic genoemd zijn - de cavalier en de engelse bulldog enz) moet naar mijn mening verboden worden. Of het allemaal controleerbaar is weet ik niet.


In jouw voorbeeld zou ik, als rashondenfokker, die de ouders test op div. erfelijke afwijkingen, niet meer mogee fokken omdat andere dat te veel zonder beleid doen?

ik denk dat je niet zonder bep. eisen aan de ouders, al dan niet een ras, zou moeten mogen fokken.

Als er in het asiel alleen honden zouden zitten waarvan de eigenaren door omstandigheden er niet meer voor kunnen zorgen (dat is wat anders dan willen), het al een stuk rustiger daar zou zijn.