[Info] Discussietopic over fokken van huisdieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 14:06

@ Mizora Helaas ben ik dus van andere mening (en ik zit al jaren in de katten en verdiep me medisch erin)
De meeste rassen hebben groot genoeg genepool, maar helaas kiezen mensen vaak steeds voor dezelfde kater waardoor je veel dezelfde kater terug ziet.

Gelukkig mag je dus niet kruizen bij katten. omdat je juist de ras eigenschapen verkloot (sorry dat ik het zo zeg) Daarnaast zitten we niet te wachten doordat er gemixt word dat er bepaalde afwijkingen dus weer in-gekruist worden omdat een bepaald ras daar meer last heeft dan het andere (dan is dat dweilen met de kraan open)

Uitzondering is dan de gemaakte rassen waar de kruising nodig is, en daar is ook de genepool vaak stukken kleiner.

@BillyJB ik ben daar ook voorstander van, draai gerusttijdje mee bij een fokker en leer.
bij katten hebben sommige rassen soort van comminity waarbij dus advies en ervaringen worden uitgewisselt. Velen weten immers meer dan 1

ik zie btw ook graag een pers met neus enzo. gewoon zoals ze oorspronlijk hoorde

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:04

Zoek de verschillen:

Dit is mijn Perzische kater (al een paar jaar overleden), zo'n 8 jaar geleden:
Redpoint Perzisch
Afbeelding

En de moderne pers, ook in de kleur Redpoint:
Afbeelding

Ik begrijp dat er ook mensen vallen op de 2e kat, maar ik vindt het niet meer natuurlijk..

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:03

Billyjb schreef:
Qua honden vind ik testen absoluut een goede zaak. maar, ik vind bouw ook meetellen, bij ons ras zie je veel zware exemplaren, die kunnen dan wel een nette waarde behalen maar de meeste komen de bank niet af voor het driedagelijkse piesrondje. wat gebeurt er als je zo een beestje écht een beetje gaat belasten? En hoe zien bv de heupen er dan op de leeftijd van 6 jaar eruit?
een goeie waarde bij een jonge onbelastte hond zegt mij niet veel.

Mijn advies is dus: wil je fokken, schroom er dan niet voor om collegafokkers die een tijdje meedraaien te vragen naar hun ervaringen en je hond mee te nemen voor advies. Een goeie collegafokker zal je helpen.



Als je nu de vele publicaties over erfelijke ziekten bij honden leest, lees je ook steeds: fok met een zo breed mogelijke genenpoel,.
Vooral auto-immuum ziekten kan je zo buiten de deur houden.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:00

Ik denk dat dit topic eigenlijk nog een beetje 'droog' is, te theoretisch. Mijn standpunt: alles moet om gezondheid draaien!

Katten heel jong helpen werkt tegen "overbevolking" en vermindert de kans op mamatumoren, maar verhoogt het risico op o.a. darmtumoren en beperkt de groei. Zelf ben ik dan ook voorstander om pas vanaf 1 jaar oud (uitgegroeid lichaam) te castreren. Dat brengt meer risico qua ongewenste nestjes met zich mee, en deze moeten mi individueel bekeken worden: toch castratie om zwangerschap op zeer jonge leeftijd te termineren, of het nestje geboren laten worden en na de geboorte castreren.

Ik ken maar 2 hondenrassen die op gezondheid gefokt worden: de Shiloh Shepard en de Zwitserse Witte Herder. Ik weet eigenlijk niet eens of de eerste al erkend wordt door de Raad van Beheer. Andere rassen hebben uiterlijke kenmerken (en gelukkig in sommige gevallen ook gedragskenmerken) hoger aangemerkt staan. En in de gevallen van Franse en Engelse Bulldoggen, of Cavelier King Charles Spaniels is dit schandalig!
Hetzelfde geldt voor ¿Scottish Fold? katten, die een kraakbeen-fout hebben waardoor hun oren zo schattig krullen. Het fokken van deze katten is zelfs illegaal in sommige landen! En die pathologisch korte Perzenneuzen van tegenwoordig...

En daarom ben ik keihard TEGEN het vasthouden aan rasstandaarden. Omdat deze veel te veel overdreven worden. En, daardoor, eigenlijk meer vóór kruisingen dan voor stambomen, zeker bij sommige types. Niet bij alle types! Bijvoorbeeld halflangharige katten met stamboom, die hebben veel minder snel klitten dan halflangharige kruisingen, door verschillend haarstructuur.

Vergeet overigens niet dat "Europese Korthaar" ook een ras is, hoewel zonder standaard en stambomen. En dat dit ras al eeuwen met recht in onze maatschappij thuishoort. Het is slechts een ras gevormd naar functie, en omdat ze zo alom vertegenwoordigd zijn, vindt niemand het van belang om het ras "officieel" te maken.

__danielle__

Berichten: 1784
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:23

tja over sommige rasstandaarden, en dan zeker hondenrassen (hoewel het natuurlijk bij katten ook voorkomt) ben ik het ook niet eens. Van de week heeft 1 van mijn buurvrouwen 1 van haar teckels moeten laten inslapen.. de 4e op rij... allemaal hernia's ;(
of de hond van een kennis, een witte herder, 2 jaar oud en zeer zware HD.. beestje wordt waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 4...
en dan wil ik het inderdaad al helemaal niet over de franse bulletjes of king charles spaniels hebben, hoewel ik moet zeggen dat ik de meeste van deze hondjes qua karakters wel hele fijne beestjes vind!
Naar mijn mening mag een rasstandaard best aangehouden worden, maar wel op dusdanige manier dat de gezondheid ten alle tijde voorop moet staan! dus absoluut geen platte neuzen, te lange ruggen, te kleine hoofden, aflopende ruggen bij de duitse herder en noem maar op.

nathalie_v

Berichten: 3479
Geregistreerd: 09-07-06

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 20:28

Op het moment hebben wij een engelse buldog zitten. Allemachtig wat heeft die last bij ademen!! Hij is echt al buiten adem als hij +/- 5 meter heeft gelopen (en hier valt de warmte echt nog mee).
Hij snurkt giganisch.. Daarnaast heeft hij een giga onderbeet. Het liefste zou ik (hoe hard het ook is) zo'n beestje in laten slapen... :o

@__danielle__ ik dacht dat juist bij de witte herders HD veel minder voor kwam.. was het er 1 met stamboom? Ben wel eens nieuwschierig

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:16

__danielle__ schreef:
tja over sommige rasstandaarden, en dan zeker hondenrassen (hoewel het natuurlijk bij katten ook voorkomt) ben ik het ook niet eens. Van de week heeft 1 van mijn buurvrouwen 1 van haar teckels moeten laten inslapen.. de 4e op rij... allemaal hernia's ;(
of de hond van een kennis, een witte herder, 2 jaar oud en zeer zware HD.. beestje wordt waarschijnlijk niet ouder dan een jaar of 4...
en dan wil ik het inderdaad al helemaal niet over de franse bulletjes of king charles spaniels hebben, hoewel ik moet zeggen dat ik de meeste van deze hondjes qua karakters wel hele fijne beestjes vind!
Naar mijn mening mag een rasstandaard best aangehouden worden, maar wel op dusdanige manier dat de gezondheid ten alle tijde voorop moet staan! dus absoluut geen platte neuzen, te lange ruggen, te kleine hoofden, aflopende ruggen bij de duitse herder en noem maar op.


Hier wil ik even op in gaan.
Wij fokken zo nu en dan met franse bulldogs en onze honden hebben allemaal geen last van het ademhalen.
Onze honden hebben dan ook een wat langere neus dan de "normale' franse bulldogs.
Wij scoren dan niet altijd heel hoog op de shows om de wat langere neusen maar hebben wel stuk voor stuk gezonde honden.
Het is wel aan het veranderen, ze willen het extreme eruit krijgen waar ik het heel erg mee eens ben.
Wat hebben we aan een hond die haast geen lucht krijgt en niet eens normaal een blok om kan lopen omdat hij of zij geen adem meer over heeft.
Dat de veranderingen er zijn is mij op de laatse show wel duidelijk geworden.
Een van onze honden werd als vierde geplaatst terwijl zij toch echt een wat langere neus heeft en langer is gebouwt.
Wat waren wij blij dat er eindelijk eens naar de gezondheid van de dieren werd gekeken, de kleine platte honden werden er stuk voor stuk uitgegooid om het zo maar te noemen, super nieuws wat mij betreft.
Hoop dat al de fokkers nu eens wakker geschut worden, en hoop dan ook dat de keurmeesters allemaal hier aan mee gaan werken.

__danielle__

Berichten: 1784
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:16

@ nathalie_v, ja, dit was een witte herder met stamboom.
en @ jenneke, wat jij doet ben ik niet op tegen :) maar is het niet zo dat franse bulletjes alleen via KI dragend kunnen worden? of is dat een fabel? Maar dat bedoelde ik dus ook met mijn tekst. Honden die over het algemeen zwaar ongezonde uiterlijke kenmerken hebben worden door keurmeesters vaak als mooiste neergezet waardoor er met deze honden verder gefokt wordt en ze steeds ongezonder worden en dat kan volgens mij toch echt niet de bedoeling zijn :n

Nu hebben we het natuurlijk wel over honden he, maar een pers met zo'n giga platte neus en 99% van de tijd ontstoken ogen vind ik toch ook echt wel heel erg zielig!
De dieren lijden onder wat mensen "mooi" vinden.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:33

Hester schreef:
Katten heel jong helpen werkt tegen "overbevolking" en vermindert de kans op mamatumoren, maar verhoogt het risico op o.a. darmtumoren en beperkt de groei. Zelf ben ik dan ook voorstander om pas vanaf 1 jaar oud (uitgegroeid lichaam) te castreren. Dat brengt meer risico qua ongewenste nestjes met zich mee, en deze moeten mi individueel bekeken worden: toch castratie om zwangerschap op zeer jonge leeftijd te termineren, of het nestje geboren laten worden en na de geboorte castreren.

.


dat vroegkastratie beperken van groei belemmerd is inmiddels achterhaalt.. zeer achterhaalt en is niet waar.
maar vele dierenartsen willen er ook niet aan, het is klein en priegelwerk..

ik benzelf voor of je doet het goed (dus netjes testen enzovoorts, volgens regels) of castreren.
of nou ras of geen ras is maakt me niet uit.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:40

Volgens mij is er meer Aanbod dan Vraag naar katten en honden?ras of bastaard.
Om het overschot te stoppen zou er een voorlopig fokverbod moeten zijn?
Zou dat niet helpen om alles weer in evenwicht te krijgen?Ook zijn fokkers dan hun honden/katten sneller kwijt omdat de Vraag dan weer veel groter is.
Weet niet of dit haalbaar zou zijn,maar lost volgens mij wel het overschot aan honden/katten op.

Billyjb

Berichten: 125
Geregistreerd: 04-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:52

Biepmiep schreef:
Billyjb schreef:
Qua honden vind ik testen absoluut een goede zaak. maar, ik vind bouw ook meetellen, bij ons ras zie je veel zware exemplaren, die kunnen dan wel een nette waarde behalen maar de meeste komen de bank niet af voor het driedagelijkse piesrondje. wat gebeurt er als je zo een beestje écht een beetje gaat belasten? En hoe zien bv de heupen er dan op de leeftijd van 6 jaar eruit?
een goeie waarde bij een jonge onbelastte hond zegt mij niet veel.

Mijn advies is dus: wil je fokken, schroom er dan niet voor om collegafokkers die een tijdje meedraaien te vragen naar hun ervaringen en je hond mee te nemen voor advies. Een goeie collegafokker zal je helpen.



Als je nu de vele publicaties over erfelijke ziekten bij honden leest, lees je ook steeds: fok met een zo breed mogelijke genenpoel,.
Vooral auto-immuum ziekten kan je zo buiten de deur houden.



Heel logisch eigenlijk, hoe meer je gaat intelen hoe kleiner de pot met ''gekleurde ballen'' word en iets de kop opsteekt.
Een outcross nestje is het meest makkelijke om te doen, maar onder de oppervlakte zit altijd wat dus met andere woorden als je verder gaat en je gaat fokken om goede eigenschappen omhoog te halen gaan veel fokkers toch op een gegeven moment lijntelen/intelen. Ik vind dat geen punt maar je moet wel weten waar je mee bezig bent dan...

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:24

jenneke1029 schreef:
Hier wil ik even op in gaan.
Wij fokken zo nu en dan met franse bulldogs en onze honden hebben allemaal geen last van het ademhalen.
Onze honden hebben dan ook een wat langere neus dan de "normale' franse bulldogs.
Wij scoren dan niet altijd heel hoog op de shows om de wat langere neusen maar hebben wel stuk voor stuk gezonde honden
En hoe werkt dan de bevuchting en de bevalling? KI? Keizersnee? Of allemaal gewoon gewoon? :) Niet aanvallend bedoeld, puur nieuwsgierig.
__danielle__ schreef:
@ nathalie_v, ja, dit was een witte herder met stamboom.
Van welk ras? Duitse Herder of Zwitserse Witte Herder? Want hoewel zulke problemen natuurlijk nooit helemaal uitgesloten zijn, is de kans op zo zware HD erg klein met twee HD-vrije ouders. Bij de Zwitserse Witte Herder mag niet met positieve honden gefokt worden, bij de Duitse Herder mag dit wel omdat anders de fokpopulatie te klein wordt (alleen niet fokken met de zware gevallen voorlopig).

irritantje schreef:
dat vroegkastratie beperken van groei belemmerd is inmiddels achterhaalt.. zeer achterhaalt en is niet waar.
maar vele dierenartsen willen er ook niet aan, het is klein en priegelwerk..
Hoewel mijn formulering dit zeker indiceert, is belemmering van de groei niet mijn reden om te wachten met castratie tot het lichaam is uitgegroeid. Hoewel ik tot nu toe altijd als reactie op mijn opmerking "niet zo groot voor z'n leeftijd" heb gehoord "vroeg geholpen" (op die ene teef die gered is uit een puppymill na, maar ja, structureel zwanger zijn vanaf 6 maanden helpt ook je groei niet). Mijn reden is puur dat zo'n heftige ingreep in het lichaam (vooral voor vrouwelijke dieren) zo'n enorme aanslag is voor dat lichaam, dat nog zo druk bezig is met volwassen worden. Niet voor niets stijgt het risico op o.a. darmtumoren (en ik dacht botkanker of huidtumoren, maar ik weet 't niet meer uit m'n hoofd) door vroegcastratie.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:29

@hester, als we dat bij bv noorseboskatten moeten wachten tot ze uitgegroeit zijn is dat zeker minimaal 5 jaar..Tiss jammer dat de url even weg is, er is onderzoek naar gedaanbijkatten over belemmering van groeien en deze is niet bewezen geacht, ook zijn er ook geen meer nadelige gevolgen gevonden.

Bij honden weet ik dat niet, ik verdiep me eigelijk alleen in katten vandaar.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:36

irritantje schreef:
@hester, als we dat bij bv noorseboskatten moeten wachten tot ze uitgegroeit zijn is dat zeker minimaal 5 jaar..Tiss jammer dat de url even weg is, er is onderzoek naar gedaanbijkatten over belemmering van groeien en deze is niet bewezen geacht, ook zijn er ook geen meer nadelige gevolgen gevonden.

Bij honden weet ik dat niet, ik verdiep me eigelijk alleen in katten vandaar.

Wat is dan bij Noorse Boskatten de groeicurve? Want volgens mij groeit elk kitten, ongeacht ras, van 'n half jaar tot 1 jaar 'n heel stuk meer dan van 1 jaar tot 5 jaar. En tussen de 1 en 5 jaar zijn die groeiprocessen dan ook al grotendeels klaar. En dan heeft zo'n ingreep daar dus minder invloed op.

Ik denk dat je een beetje kan spieken bij de voerindustrie: "kittenvoer" en "adult" is respectievelijk voor 0-1 en 1-7. Bij honden is het afhankelijk van rasgrootte en voor mijn (grote) hond was er vanaf 14 maanden "adult" voer.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:50

hester, zoals ik al schreef die groeien door tot hun 5de jaar minimaal.er is geen standaard curve voor hun, de ene is sneller dan de ander. Ze zijn ook wat groter dan een htktje.
de voedingsindustie volgen wij niet, wel de medische (ga naar lezingen enzo)
ik geef mijn 7+ katten dus ook geen speciaal senior voer. en kittens krijgen alles door mekaar heen zowel kitten als volwassen.. maar geef ze echt niet tot hun 1ste jaar kitten..

zodra die link er weer is zal ik hem plaatsen.

het is zelfs zo dat een kitten hersteld sneller van een castratie dan een volwassen (dit heb ik zelf meerdere keren meegemaakt trouwens)

er rust nog gewoon veel taboe bij dierenartsen, Die oudewets zijn en die 7 maanden aan houden (of ouder) en beweren dat goed is eerst nestje te laten krijgen voordat ze geholpen worden. Ook zoin onzin uit verleden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:02

Katers groeien na castratie nog heel mooi door. Mijn ouders fokken ook Noortjes en met hun vroeg gecastreerde kater (hij woont in huis bij de fokpoezen, dus moest wel) heeft al vele titels in de wacht gesleept en is reeds nationaal kampioen bij de kastraten waar ook later gecastreerde exdekkaters aan mee doen bijvoorbeeld. :)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:04

Eerst even iets rechtzetten,het is CAVALIER King Charles spaniel. Ik heb ze ongeveer 25 jaar gefokt maar ben gestopt. Je stopt je hele ziel en zaligheid er in maar dat wordt niet gewardeerd.
Ik ben tegen het castreren van honden maar dat is vooral omdat ik er veel gezondheids problemen zie daarvan. Ook het domme praatje van kruizingen zijn gezonder vind ik erg vervelend.Ik zie hier jaarlijks zo'n 200 verschillende honden 95% kruizing en ook die hebben zo hun makkes. Alleen van rashonden is het bekend.
De prijzen van rashonden hoger maken is geen goed idee want de hondenhandelaren gaan mee. Die lachen zich dood. Ook is het jammer dat veel mensen maar een beperkt aantal rassen kent. Er zijn ook nog zat hele gezonde rassen.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:04

Lante schreef:
Katers groeien na castratie nog heel mooi door. Mijn ouders fokken ook Noortjes en met hun vroeg gecastreerde kater (hij woont in huis bij de fokpoezen, dus moest wel) heeft al vele titels in de wacht gesleept en is reeds nationaal kampioen bij de kastraten waar ook later gecastreerde exdekkaters aan mee doen bijvoorbeeld. :)


juist mankeerd niks aan, ze zijn gewoon prachtig, ikken fele fokkers die aan vroegcastratie doen:)

jenneke1029

Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:54

[quote="__danielle__"]@ nathalie_v, ja, dit was een witte herder met stamboom.
en @ jenneke, wat jij doet ben ik niet op tegen :) maar is het niet zo dat franse bulletjes alleen via KI dragend kunnen worden? of is dat een fabel? Maar dat bedoelde ik dus ook met mijn tekst. Honden die over het algemeen zwaar ongezonde uiterlijke kenmerken hebben worden door keurmeesters vaak als mooiste neergezet waardoor er met deze honden verder gefokt wordt en ze steeds ongezonder worden en dat kan volgens mij toch echt niet de bedoeling zijn :n
Ze worden hier allemaal natuurlijk gedekt.
Wel laten we de pups met een keizersnee komen maar dit is meer uit voorzorg, we denken wel dat ze op een natuurlijke mannier geboren kunnen worden, daar heb ik ook een voorbeeld van, maar dat is uiteindelijk helemaal mis gegaan met de moeder hond, vandaar nu zo ie zo een keizersnee.

wollie27
Berichten: 728
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:26

Yamcha schreef:
Oké, ik zal er eens een paar stellingen in gooien.
Katten: steriliseren!
Er zijn er al genoeg, er zijn er zelfs veel te veel. De asiels zitten ieder jaar weer stampvol met kittens, en volwassen katten....... omdat het zo leuk was dat poes een nestje zou krijgen. Besef dat als je je poes een nestje laat krijgen, je verantwoordelijk bent voor zo'n 100 jaar kattenleven. Besef dat je poes kattenaids, leucose, en allerlei andere ziektes kan oplopen als je haar zomaar laat dekken.

Honden: heb je een kruising: niet laten dekken.
Kruisingen raak je echt zo makkelijk niet kwijt. Kruisingen zijn nergens op getest, qua erfelijke afwijkingen, dus het risico wat je loopt is groot. Veel groter dan met een stamboomhond, die immers wel getest zijn.
Een nest krijgen is een risico voor de teef. De helft van de pupkopers laat het afweten. En heb je voor alle puppen een plekje, als er 12 komen? Ben je bereid ze terug te kopen, als het niet gaat? Al over de kosten van een eventuele keizersnee nagedacht? De kosten van het behandelen van een pre-eclampsie?


Dat van die kruisingen ben ik niet met je eens de meeste kruisingen zijn tegenwoordig namelijk gezonder dan vele rashonden met hun doorgefokte problemen.

Anoniem

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 15:35

Moet je even 3 posts teruglezen :D

Is overigens totaal uit de lucht gegrepen, er is niets over kruisingen geregistreerd of bijgehouden, dus je kan beweren wat je wilt, het is niet te bewijzen. Er bestaan simpelweg geen statistieken van. Bij rashonden wordt het wel geregistreerd (in het belang van de hond, laten we wel wezen) en dus is het bekend. Maar dat je iets niet weet, betekent niet dat het niet zo is :D

Mizora

Berichten: 18103
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:20

Nee, maar de problemen door extreme raskenmerken zijn vaak wel verminderd en door genverbreding zijn er wel al een heleboel dingen verdunt, waardoor een hoop problemen minder ernstig zijn. Allerlei min of meer ras-gerelateerde ziektes zullen bij (verstandige) kruisingen (dus niet twee platgeslagen snuiten kruisen) niet of in mindere gradatie voorkomen. Dingen waarvoor nu al met dna getest wordt (en nog veel meer waarbij de kenmerken wel gelijk zijn, maar nog niet getest kan worden) worden er ook vrijwel allemaal uitgevist doordat de kruising hoogstens drager kan zijn.

Uiteraard zijn er ook nadelen bij kruisingen, o.a. de registratie, maar voornamelijk dat vaak de ouderdieren niet getest worden. Maar is dat een nadeel van kruisingen, of van ongeteste dieren. De schade bij rashonden of (nog gevoeliger) look-a-likes, is vaak veel groter doordat deze dieren de genen wel in zich hebben, beide dieren, maar niet op getest worden.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 18:46

jenneke1029 schreef:
Wel laten we de pups met een keizersnee komen maar dit is meer uit voorzorg, we denken wel dat ze op een natuurlijke mannier geboren kunnen worden, daar heb ik ook een voorbeeld van, maar dat is uiteindelijk helemaal mis gegaan met de moeder hond, vandaar nu zo ie zo een keizersnee.


En waarom uit voorzorg? Als het ras gezond was geweest, zouden pups op een normale manier geboren moeten kunnen worden toch?

Yamcha schreef:
Moet je even 3 posts teruglezen :D

Is overigens totaal uit de lucht gegrepen, er is niets over kruisingen geregistreerd of bijgehouden, dus je kan beweren wat je wilt, het is niet te bewijzen. Er bestaan simpelweg geen statistieken van. Bij rashonden wordt het wel geregistreerd (in het belang van de hond, laten we wel wezen) en dus is het bekend. Maar dat je iets niet weet, betekent niet dat het niet zo is :D


Maar ervaring doet ook een hoop. Eigen ervaring en van horen zeggen. En dan blijkt dat rasloze honden toch vaak heel sterk zijn en dat het helemaal niet zo erg gesteld is met de fok van deze dieren. Dit in tegenstelling tot veel rashonden, die gewoon echt helemaal kapot gefokt worden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: [Centraal]Discussietopic over fokken van huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 19:25

Maar een keizersnede heeft geen enkele negatieve invloed op een lang en gelukkig leven. Daar heb ik wel wat minder moeite mee dan met teacup chiuawa's (jeetje; hoe schrijf je dat eigenlijk := ) en honden en katten die altijd benauwd zijn om maar wat te noemen...

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 21:01

Lante schreef:
Maar een keizersnede heeft geen enkele negatieve invloed op een lang en gelukkig leven. Daar heb ik wel wat minder moeite mee dan met teacup chiuawa's (jeetje; hoe schrijf je dat eigenlijk := ) en honden en katten die altijd benauwd zijn om maar wat te noemen...


Ik heb ook moeite met de teacupjes en de honden en katten die altijd benauwd zijn. Maar dat is volgens mij ook nét de reden dat die hondjes een keizersnee krijgen toch? Als een ras niet meer in staat is zich zonder hulp voort te planten, is er volgens mij toch iets niet in orde met dat ras.