Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:04

Hallo allemaal,

Ik ben recentelijk verhuisd en heb nu lekker mijn eigen plekje.
Even voor het idee een situatieschets:
Ik ben opgegroeid met dieren. Tijdens mijn studententijd merkte ik al snel dat ik echt niet zonder dieren kon, en heb een aquarium in huis gehaald. Heel erg leuk en ik heb mijn vissen nog steeds met veel plezier. Toen mijn ouders op vakantie waren heb ik twee maanden op hun kat gepast. Hartstikke leuk om ook een dier op schoot te kunnen nemen en te kunnen aaien, ook al was de omgeving niet ideaal (studentenhuis, kat kon niet naar buiten en moest op mijn kamer blijven). Omdat ik toch contact miste met mijn dieren (vissen houden niet van aaien :P ) heb ik een tijd daarna twee cavia's genomen, en geen seconde spijt van gehad.
Op het moment heb ik vier cavia's in een open caviahok, en twee aquaria. Nu ik een echte eigen plek heb, zit ik eraan te denken om een kat aan te schaffen. Ik ben dol op katten, mijn ouders hebben ook altijd katten gehad. Ik weet wat er bij komt kijken en hoe ik voor katten moet zorgen. Heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel, dus ik weet ook dat de kat goed terecht zal komen. Financieel kan het ook.

Mijn dilemma's zijn: het open caviahok, ik ben er overdag niet (werk) en ik weet niet of de kat wel naar buiten kan.
Open caviahok: ik wil natuurlijk niet dat de kat de cavia's lastig valt, laat staan aanvalt. Het is ook niet makkelijk om er 'even' iets overheen te leggen, het hok is nogal groot (zelfgebouwd). Is natuurlijk altijd wel een mouw aan te passen als het moet. Hok staat in de woonkamer, dus deur dicht is niet mogelijk (dat betekent kat opsluiten in slaapkamer overdag...)
Overdag weg: niet alle katten vinden dit een probleem, maar voor kittens bijvoorbeeld lijkt het me niet zo geschikt.
Niet naar buiten: ik heb een tuin die vrij hermetisch is afgesloten, maar katten vinden altijd wel een weg. Nu is dit een vrij rustige buurt, maar ik vind het niet zo fijn als de kat in andersmans tuin gaat poepen of anderen lastig valt. Het is mijn kat, anderen moeten daar geen last van hebben. Overigens heb ik ook een (open) vijver met vissen, die liever niet in mond van kat moeten verdwijnen.

Een wat oudere kat uit het asiel een lekker verdiend pensioen geven lijkt me nog wel een mogelijkheid. Hij kan lekker op de bank slapen (ik stofzuig wel een keer extra) en naar buiten kijken, en in de woonkamer/keuken rondbanjeren. En 's avonds natuurlijk lekker bij mij op schoot!
Is dit mogelijk/verstandig, of kan ik beter wachten op een handiger moment? Wat zijn jullie ideeën?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:09

Het open caviahok is geen "dilemma" het is een onmogelijkheid (tenzij je de optie "opgegeten cavia´s" een acceptabele vind).

_xManadisx_

Berichten: 3140
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:10

Dat wisselt denk ik echt per kat.
Onze oude katten waren als de dood voor de cavia's, de kat die er nu zit vond ze juist heel leuk :')

Ik ben echter wel van mening dat katten lekker naar buiten moeten kunnen. Zeker als je ook veel weg bent. Een vriendin van mij heeft haar tuin wel afgesloten gekregen. Ze zit ook op bokt, dus ik kan je wel even een PB sturen met haar naam als je dat wil?

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:11

Kuggur schreef:
Het open caviahok is geen "dilemma" het is een onmogelijkheid (tenzij je de optie "opgegeten cavia´s" een acceptabele vind).


Neuj, niet echt :P. Het is in principe geen onmogelijkheid naar mijn mening, er zijn katten die cavia's met rust laten (zoals de kat van mijn ouders.) Wij hebben vroeger ook een kat gehad die gezellig bij de cavia in het hok ging slapen (cavia vond het wat minder, maar kat stak geen poot naar hem uit).
Echter weet je natuurlijk nooit wat je kat uitspookt als je er niet bent, en om nou met stress op mijn werk te zitten...

_xManadisx_ schreef:
Dat wisselt denk ik echt per kat.
Onze oude katten waren als de dood voor de cavia's, de kat die er nu zit vond ze juist heel leuk :')

Ik ben echter wel van mening dat katten lekker naar buiten moeten kunnen. Zeker als je ook veel weg bent. Een vriendin van mij heeft haar tuin wel afgesloten gekregen. Ze zit ook op bokt, dus ik kan je wel even een PB sturen met haar naam als je dat wil?


PB mag altijd :) Ik ben het op zich met je eens hoor! Vind binnenkatten ook niet echt iets. Maar ik wil anderen ook niet met mijn kat zijn bezoekjes opzadelen. Zij hebben niet voor de kat gekozen ;)
Moet ik denk ik wel mijn vijver gaan beveiligen...
Laatst bijgewerkt door Century op 10-09-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:11

Denk dat bij een dicht caviahok de cavia's ook niet "voor" een kat erbij zijn.

SelinaJarig

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:13

Mijn dwergkonijntjes en katten liepen altijd beide los in de tuin. Geen kat die achter de konijnen aanzat hoor. Cavia lijkt me dan beetje hetzelfde idee?

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:13

NatasjavE schreef:
Denk dat bij een dicht caviahok de cavia's ook niet "voor" een kat erbij zijn.


Kan ik daaruit opmaken dat je denkt dat de cavia's gelukkiger worden zonder kat?

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:15

Ik denk dat het feit dat je twijfelt al genoeg zegt.
Geef dan die 4 cavia's een extra knuffel als dat de enige reden is dat je een kat wil? om lekker mee te knuffelen op de bank 's avonds? kan met die cavia's toch ook?
Al je zelf beschreven dilemma's zeggen mij eerder niet doen...
Het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze en zal dat ook respecteren.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:16

Ik heb al jaren katten en cavia's samen en nog nooit problemen ondervonden met die combinatie. Onze cavia's lopen bij mooi weer vrij rond in onze (afgezette) tuin en daar komen al jaren ook de buurtkatten af en toe op bezoek. De meeste nieuwe katten zijn eerst erg geinteresseerd maar verliezen hun interesse al snel. Ik heb nog nooit een gewonde of paniekerige cavia gehad. De cavia's gaan ook niet voor de katten op de loop maar eerder andersom. (katten houden er niet van als ze zelf "gejaagd" worden, al is het door een stel nieuwsgierige cavia's :') )

Verschil is mogelijk wel dat het allemaal buitenkatten zijn die hun jachtdrift op kleinere prooien kunnen botvieren. Een restrisico bestaat dus wel, maar ik denk niet dat er problemen van komen. Het alleen zitten vind ik moeilijker.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:18

evelien_89 schreef:
Ik denk dat het feit dat je twijfelt al genoeg zegt.
Geef dan die 4 cavia's een extra knuffel als dat de enige reden is dat je een kat wil? om lekker mee te knuffelen op de bank 's avonds? kan met die cavia's toch ook?
Al je zelf beschreven dilemma's zeggen mij eerder niet doen...
Het blijft natuurlijk altijd je eigen keuze en zal dat ook respecteren.


Ik kan zeker met de cavia's knuffelen. Maar niet elke cavia is een knuffelcavia en helaas zijn die van mij niet zo gesteld op oppakken.
Ik wil niet alleen kat om te knuffelen hoor, ik vind katten gewoon ook gaaf. Ik twijfel niet of ik een kat wíl, ik twijfel of het verstandig is voor het welzijn van de kat (en de cavia's). Dat vind ik erg belangrijk. Kat moet het ook fijn vinden om hier te wonen!
Een kat komt er vast ooit wel, maar misschien kan ik beter wachten tot een iets geschikter moment.

soesita schreef:
Verschil is mogelijk wel dat het allemaal buitenkatten zijn die hun jachtdrift op kleinere prooien kunnen botvieren. Een restrisico bestaat dus wel, maar ik denk niet dat er problemen van komen. Het alleen zitten vind ik moeilijker.


Als ik kan zorgen dat de kat in de tuin kan (en vissen met rust laat)... er zitten hier muizen :)
Alleen zitten is niet elke kat geschikt voor inderdaad. Zou het dan juist aan te raden zijn twee katten te nemen? Of is dat alleen maar onpraktischer?

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:23

Een oudere kat uit het asiel, die gewend is binnen te zitten en goed bij knaagdieren kan zou toch zeker moeten kunnen lijkt mij..

@soesita, mijn katten lopen ook altijd buiten en vangen alles van spitsmuis tot waterkip, maar hebben ook met net zo veel plezier 2 van mijn hamsters naar binnen gewerkt :P dus denk dat dat niet zo veel uit maakt, jachtdrang is denk ik juist groter als ze al regelmatig muisjes vangen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:31

Century schreef:
NatasjavE schreef:
Denk dat bij een dicht caviahok de cavia's ook niet "voor" een kat erbij zijn.


Kan ik daaruit opmaken dat je denkt dat de cavia's gelukkiger worden zonder kat?


:)

Ja dat klopt. Ik denk dat als er een roofdier in de buurt is die beesjes altijd wel wat stress zullen hebben.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:37

Nou ja, roofdier of niet: ik heb al jarenlang de combinatie van vrij lopende cavia's en vrij lopende katten. Maar van stress bij de cavia's kan ik toch echt niks merken. Die zijn tevreden als ze wat te knabbelen hebben. ;)

Bambolina: Kan zijn dat het helemaal niet uitmaakt of de kat binnen of buiten wordt gehouden. Feit is dat cavia's van katten meestal niet erg onder de indruk zijn. Wel andersom soms. :+

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:51

soesita schreef:
Nou ja, roofdier of niet: ik heb al jarenlang de combinatie van vrij lopende cavia's en vrij lopende katten. Maar van stress bij de cavia's kan ik toch echt niks merken. Die zijn tevreden als ze wat te knabbelen hebben. ;)

Bambolina: Kan zijn dat het helemaal niet uitmaakt of de kat binnen of buiten wordt gehouden. Feit is dat cavia's van katten meestal niet erg onder de indruk zijn. Wel andersom soms. :+


Ja, ik denk ook wel dat cavia's voor de meeste katten misschien net te groot zijn om als lunch te fungeren.
Alleen niet die van mij dus :+ dat zijn ook wel echt enorme katten, hebben zelfs een keer een eend mee naar huis gesleept vanuit het hondenpark :=

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 22:53

Mijn cavia's zijn behoorlijk groot, dus misschien scheelt dat. Ik ga er in ieder geval goed over nadenken.
Stel dat de cavia's geen punt zouden zijn, zou het dan wel kunnen volgens jullie?

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:39

Er zijn tig volwassen katten die moeilijk een huisje vinden, precies omdat ze niet met andere katten kunnen, en dus veel gelukkiger zijn alleen. Als je informeert bij stichtingen in je buurt kunnen zij jou helpen de ideale kat te vinden.
Zij kunnen je ook vertellen welke katten het niet erg vinden om de hele dag alleen te zijn. Veel volwassen katten hebben daar geen enkel probleem mee.

Oudere katten zijn ook vaak rustiger, en het is wel fijn als je huis niet is afgebroken wanneer je thuis komt :+

Mocht je toch voor een kitten willen gaan, moet je er wel twee nemen. Kittens kunnen idd niet in hun eentje 8u p/d alleen zitten.

xxcherylx
Berichten: 108
Geregistreerd: 16-10-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:05

Al zou je een oudere kat willen kopen die lekker bij jou op pensioen kan. Hoe er dan wel rekening mee dat hij snel last van ouderdoms probleempjes kan krijgen! :))

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:09

Bambolina schreef:
soesita schreef:
Nou ja, roofdier of niet: ik heb al jarenlang de combinatie van vrij lopende cavia's en vrij lopende katten. Maar van stress bij de cavia's kan ik toch echt niks merken. Die zijn tevreden als ze wat te knabbelen hebben. ;)

Bambolina: Kan zijn dat het helemaal niet uitmaakt of de kat binnen of buiten wordt gehouden. Feit is dat cavia's van katten meestal niet erg onder de indruk zijn. Wel andersom soms. :+


Ja, ik denk ook wel dat cavia's voor de meeste katten misschien net te groot zijn om als lunch te fungeren.
Alleen niet die van mij dus :+ dat zijn ook wel echt enorme katten, hebben zelfs een keer een eend mee naar huis gesleept vanuit het hondenpark :=


De gemiddelde cavia vormt voor mijn kat ook geen enkel probleem. Die vangt ook duiven, meeuwen en inderdaad een eend vind ie prima.

Inderdaad,...een Noorse Boskat.

Ik denk dat de aanwezigheid van een kat heus stress op levert voor een prooidier.

Ik zou ook constant op mijn hoede zijn als hier een leeuw zou loslopen.....zelfs als dat een oude tamme circusleeuw zou zijn.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:55

De aanwezigheid van een kat of hond (immers ook een roofdier) levert geen stress op na een gewenningsperiode. Bij ons leven de cavia's buiten en er zitten regelmatig ook eksters bij. Als het er teveel worden, dan gaan de cavia's onder of in het hok zitten. Als het één of twee eksters zijn die te brutaal worden, dan jagen ze ze weg.

Als er een leeuw rond zou lopen, dan begin je met ontzettend op je hoede te zijn. Na enkele weken, als die leeuw nog steeds niets gedaan heeft of gedrag heeft getoond om iets te doen, dan ontspan je. Er treedt gewenning op. Een paard kan ook gevaarlijk zijn. Een hoop mensen zijn dan ook bang van paarden, maar als je ze hebt leren kennen en er een periode mee om bent gegaan en er is niets ergs gebeurd, dan zakt die angst ook (bij de meeste mensen).

Je moet inderdaad een kat hebben die niet op de cavia's jaagt. Maar onderschat de cavia's niet. Geef de cavia's (uiteraard) wel een aantal schuilplaatsen waar ze uit het zicht kunnen gaan zitten (zoals een doos) of onder kunnen verschuilen (zoals een houten plank op pootjes). Dan kunnen ze rustig aan elkaar wennen.

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 19:15

Heel erg bedankt voor het meedenken. Ik ga alles laten bezinken en dan kijken wat het wordt :)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:19

Onze kat vond de cavia ook op een andere leuk dan ik het vond := moest meneer geregeld van de kooi afvissen. Dus de cavia's zijn niet meer terug gekomen.

Wel kippen; onze kat is net vandaag op de neus gepikt door de kip, poes begroette de kip erg enthousiast door miauwend erop af te lopen en de kip dacht; 'moven" en pikte. Kijk, die laat ik gerust samen achter :D

Izep

Berichten: 767
Geregistreerd: 19-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:56

Een kat en cavia's kan een probleem zijn maar hoeft niet. Het ligt echt aan de kat. Ik heb een kat die dus echt niet naar de cavia's omkeek. Een kat alleen binnen hoeft ook geen probleem te zijn mits de kat niet anders gewend is. Een buitenkat naar binnen halen is geen optie. Ideaal is de situatie natuurlijk niet maar van de andere kant denk ik dat een oude kat prima bij jou zou passen en er zijn zoveel oude katten die maar geen huisje vinden. Er zijn echt wel oudere katten die heel gelukkig zijn alleen en binnen. Mijn kat kan bijvoorbeeld niet eens bij andere katten. Misschien kun je eens met Jupp6 contact opnemen. Ik las net in haar topic dat ze met veel pijn in haar hart afscheid moet nemen van haar 18-jarige kat. Zou toch fantastisch zijn als zo'n beestje nog een kans krijgt? Een oudje is waarschijnlijk al helemaal gelukkig met een warm mandje, wat knuffels en een beetje soezen op schoot.
Laatst bijgewerkt door Izep op 12-09-14 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:00

xxcherylx schreef:
Al zou je een oudere kat willen kopen die lekker bij jou op pensioen kan. Hoe er dan wel rekening mee dat hij snel last van ouderdoms probleempjes kan krijgen! :))


Er zijn veel katten die gezond oud worden. En daarnaast worden jongere katten ook weer oud (meestal), wat dus inhoudt dat je geen kosten spaart.
Juist dit onjuiste idee maakt dat er hordes oudere katten nodeloos in een asiel zitten.

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: Een kat aanschaffen; verstandig of toch wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:13

Kan je geen aanhangernet over je cavia verblijf doen,schrikdraad op de schutting en schrikdraad om je vijver?
Hier trouwens nooit problenen gehad met cavia's ,konijnen of kippen in combinatie met katten.
Hier 7 katten en een open kippen/konijnen ren maar nooit problemen(cavia's heb ik niet meer)

Century

Berichten: 6000
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 14:39

IZEP schreef:
Misschien kun je eens met Jupp6 contact opnemen. Ik las net in haar topic dat ze met veel pijn in haar hart afscheid moet nemen van haar 18-jarige kat. Zou toch fantastisch zijn als zo'n beestje nog een kans krijgt? Een oudje is waarschijnlijk al helemaal gelukkig met een warm mandje, wat knuffels en een beetje soezen op schoot.


Ik heb met Jupp6 contact gehad :)
Ik heb echter besloten voorlopig nog geen kat aan te schaffen. Het is nu nog niet handig met het caviahok. In de toekomst wil ik een nieuw hok aanschaffen en dat wordt dan één die afsluitbaar is. Ik moet dan nog maar even verder kijken naar de mogelijkheden :) Voor nu is het gewoon nog niet helemaal handig, en ik wil voor al mijn dieren het beste.