Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:20

Hallo bokkers,

Wij hebben thuis een Duitse Herder. Deze is nu 11 jaar, maar wordt volgende maand 12. We merken al dat ze echt oud wordt.
Wat nu erg opvalt is dat ze erg veel drinkt. 10 min geleden was haar bak opnieuw gevuld, maar is gelijk leeggedronken dus de bak is weer opnieuw gevuld. Ook heeft ze vandaag voor het eerst (heeft ze echt nog nooit gedaan) binnen geplast, komt natuurlijk van dat vele drinken.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:21

Kunnen problemen met de nieren zijn. Zou even bij een dierenarts langs gaan om bloed te checken of alle organen het nog goed doen.

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:22

Laat je hond eens is testen op suikerziekte ;) Voor rest veel sterkte

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:22

Tooske schreef:
Kunnen problemen met de nieren zijn. Zou even bij een dierenarts langs gaan om bloed te checken of alle organen het nog goed doen.

Bedankt voor je reactie, misschien een goed idee, ga ik laten doen volgende week.

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:24

Kan ook een teken van dementie zijn. Mijn oudere hond (boerenfox van ruim 14 jaar) doet precies hetzelfde.
Laatst bij de dierenarts geweest om bloed te laten checken en hij is kwa organen helemaal gezond, maar waarschijnlijk vanwege dementie doet hij dit soort dingen.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:25

Ik hoor net van mijn vader dat de dierenarts ook ooit nog heeft gezegd dat het vele drinken kon komen door de loopsheid. De hond is net loops geweest en vorig jaar deed ze hetzelfde, maar in vergelijking met vorig jaar drinkt ze wel veel meer. Is dat mogelijk, meer drinken icm met loopsheid?

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:27

Even langs de dierenarts. Die kan dan een urine onderzoek doen en een bloedtest afnemen. Meer drinken/plassen kan verschillende oorzaken hebben. Van nierproblemen tot endocriene oorzaken. Ook kan het zelfs psychogeen zijn, dat noemen ze primaire polydipsie. Kortom het kan verschillende oorzaken hebben.

Gewoon even langs de DA dus. :) Succes en hopelijk valt het allemaal gewoon mee.

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:29

Je kunt ook even googlen op diabetes insipidus, dat was ook nog een mogelijkheid volgens mijn dierenarts. Heb druppels voor de hond meegekregen maar hier ben ik weer mee gestopt omdat deze in de ogen gedruppeld moeten worden, maar zijn ogen raakten geirriteerd en ik had ook niet het idee dat ze hielpen.

Veel drinken in combinatie met loopsheid is mij niet bekend en is me ook nooit opgevallen bij mijn jongere hond.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:30

Testen voor suikerziekte. Eet ze nog wel goed? :)

In ieder geval de dierenarts ernaar laten kijken. Kan komen door loopsheid, maar let op dat ze niet lusteloos wordt en haar eten gaan weigeren of gaat braken. Veel drinken en veel plassen hoeft niet direct iets te betekenen, maar kan wel een indicatie zijn van bijvoorbeeld suikerziekte of een (beginnende) baarmoederontsteking. Beide kunnen voorkomen bij oudere (ongesteriliseerde) teven.

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:30

Kan echt vanalles zijn. Bovenstaande reacties zijn mogelijkheden, maar ook bij cushing drinken ze vaak echt enorm veel. Denk dus dat je het verst komt met enkele testen bij de DA :)

_E_

Berichten: 381
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:34

Batlow schreef:
Ik hoor net van mijn vader dat de dierenarts ook ooit nog heeft gezegd dat het vele drinken kon komen door de loopsheid. De hond is net loops geweest en vorig jaar deed ze hetzelfde, maar in vergelijking met vorig jaar drinkt ze wel veel meer. Is dat mogelijk, meer drinken icm met loopsheid?


Dan is de kans heel groot dat ze een baarmoederontsteking heeft( pyometra). Ze kunnen hier enorm ziek van worden en soms ook overlijden zonder behandeling. Beste is operatief de baarmoeder te verwijderen, en hier zeker niet te lang mee wachten. Hoe zieker de hond, hoe hoger het narcose risico.
Soms wordt ook antibiotica ingezet. In sommigegevallen knapt de hond wel iets op, maar de klachten zullen na elke loopsheid erger worden.
Vloeit ze ook?

Ik zou zeker morgen contact opnemen met je dierenarts! Hond met een pyometra kan zeer snel achteruit gaan! Vooral als het een gesloten pyometra is, dus zonder uitvloeiing. Dan kan de pus er niet uit en zal de baarmoeder knappen in de buik....

Anders idd een bloedonderzoek, iig de nieren meenemen

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:37

De hond is niet gesteriliseerd.

De hond eet nog wel goed, maar dat komt omdat we tonijn door het voer doen. Ze krijgt diner voer, geweekt dus. Dit begon ze slecht te eten (deels laten staan). Nu doen we er tonijn bij, dit wordt geweekt in kokend water, waarna we daarna oude korsten brood in het water van het tonijn weken en door het eten mengen. Dan eet ze het goed op.

Denk dat we dan morgen ochtend naar de dierenarts gaan, dan is het inloop uur dus kunnen we zo gaan. Ik hoop dat het niks ernstigs is |(

Waar moet ik om vragen bij de dierenarts? Alleen om een bloed- en urinetest?

Caresse07

Berichten: 9408
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:40

Ik zou van tevoren even bellen dat je een bloedonderzoek wil laten doen, weet natuurlijk niet hoe het bij jouw dierenarts is, maar bij de mijne moest ik er een afspraak voor maken buiten het inloopspreekuur om ;)
Laatst bijgewerkt door Caresse07 op 14-09-14 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 20:44

Aha oke, dan bel ik morgen ochtend wel eerst voordat we er voor niks naar toe gaan!

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:56

Wanneer is ze loops geweest? Een pyometra zie je vaak een week of 4 tot 6 na loopsheid en daar past en veel drinken en plassen ook bij.

Heeft ze ook uitvloeiing? Zoja met een echo kunnen ze een pyometra zien, hiervoor hoeven ze niet altijd uitvloeiing te hebben overigens. Als het dat is moet ze alsnog gesterriliseerd worden. Anitibiotica is 9 van de 10x niet voldoende.

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:00

ojee ik denk meteen aan baarmoederontsteking, is haar temperatuur okee? -O- niet te lang wachten hoor, mis vanavond nog gaan als ze minder fit lijkt, je geeft haar dan de beste kans om het goed te overleven! sterkte er mee hoor, groetjes deess

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:09

Echt fit is ze al lang niet meer, ze hijgt heel veel en loopt moeilijk. Vorig is er bij de dierenarts ook artrose geconstateerd. Ik heb laatste tijd wel een beetje slapeloze nachten. Ze snurkt nu 's nachts vaak vanwege moeilijk ademen, dus als ik geen gesnurk hoor ga ik vaak naar beneden om te controleren of ze nog ademt. Ze begint gewoon al oud te worden en het is natuurlijk een grote hond, ben erg bang dat ze snel achteruit zal gaan, liever niet natuurlijk, dat is verschrikkelijk. Wil er nu wel gewoon alles aan doen om het haar nog comfortabel te maken, omdat ik zie dat ze zich vaak niet comfortabel voelt.

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:13

Temperatuur opnemen; boven de 39 gr. is koorts en dus ontsteking. Niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan, lijkt verdacht veel op een baarmoederontsteking. Via een echo is dit zo te zien. Beterschap!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:14

Onze hond, 2mnd geleden overleden maar uiteindelijk 17 geworden..dronk ook veel. Wij hadden ook test laten doen kwam niets uit. Wrs door dementie vergat ze dat ze al had gedronken.
Laten testen kan nooit kwaad. Ze is toch ouder...gaan ze helaas ook sneller wat mankeren

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:23

Misschien niet geheel onbelangrijk, van de week is ze ziek geweest. Ze zat aan de diarree waardoor ze 's nachts binnen heeft gepoept. Nu heeft ze vaker last hiervan ivm slappe darmen, maar misschien kan dat er ook nog bij horen?

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:25

Ts, wanneer is ze loops geweest? En heeft ze evt uivloeiing? Heb je haar temp. al opgenomen?

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 21:27

XxDiandraxX schreef:
Ts, wanneer is ze loops geweest? En heeft ze evt uivloeiing? Heb je haar temp. al opgenomen?

Pas geleden, enkele weken terug... Geen uitvloeiing. Temperatuur nog niet gedaan, thermometer heb ik op stal liggen, we hebben we thuis maar 1 en die gebruiken we voor onszelf, niet zo hygiƫnisch anders. Of is er eventueel een andere manier om temp te meten? (niet in het achterste)

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Oudere hond (11 jaar) drinkt heel veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:29

Moet wel in haar achterste inderdaad maar is nu wel van belang.

Misschien nu de hond tempen en morgen een nieuwe thermometer kopen bij de kruidvat voor jezelf?

oedsje

Berichten: 1538
Geregistreerd: 19-05-11
Woonplaats: oldebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:31

Zou toch echt even kijken of ze geen verhoging heeft..
als ze dat wel heeft gelijk da bellen.
Bij evt baarmoeder ontsteking zo snel mogelijk naar da

deess

Berichten: 892
Geregistreerd: 26-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:38

goed idee xxdiandraxx :D met fit bedoelde ik meer ziekig,sloom of minder fit als dat ze was voor de ziekig was vd week.. en ik zou ook niet wachten met temperaturen, indd dan maar deze gebruiken en morgen nwe kopen weer voor thuis!