Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 18:27

Hai medebokkers, graag advies van de kattenkenners onder ons. Ik ben 2 maanden geleden verhuisd (ingetrokken bij mijn vriend) hij had al 4 katten (die buiten komen) en ik had er 2 (appartement katten). Allemaal niet erg wenselijk. We hebben eerder samen gewoond :+. We zijn toen met 2 katten gestart. Uiteindelijk 1 en nog 1 erbij. Ik ben uiteindelijk vertrokken en ben na 1,5 jaar terug gegaan. Niet verwacht dus ik had ondertussen ook 2 poezenvrienden. We wilden beiden de katten niet wegdoen dus hebben geprobeerd te koppelen. Hieronder even een omschrijving van de veestapel:

Kat 1 (vaste bewoner): Kat van nu zo'n 15jaar. Gecastreerd. Erg op zichzelf. Komt weinig meer buiten. Rustige kat. Vroeger erg schichtig, maar nu wel meer rust.

Kat 2 (vaste bewoner): Kat van ongeveer 9 jaar. Als vondeling meegenomen uit Spanje. Vrouwtje gesteriliseerd. Vraagt veel aandacht en laat zich heel snel op de kast jagen (door de anderen) hierdoor lijkt het soms alsof ze het op zich afroept om wat 'gepest' te worden. Echt een kattekop ook naar ons, prinses op de erwt. Het moet gaan zoals zij wil.

Kat 3 (vaste bewoner): Kat van ongeveer 5 jaar. Gecastreerd. Enorme einzelganger. Beetje aparte kat. Distantieert zich van alle anderen, graag buiten en een enorme killer (komt met levende eenden aanzetten). Is vaak buiten.

Kat 4 (vaste bewoner): Kat van nu ongeveer 3 jaar. Is ook als vondeling van 3 weken oud! Gevonden. Wij hebben haar met de fles opgevoed (onder begeleiding van de dierenarts). Er is nooit duidelijk geworden waarom er geen moederpoes was. Er waren geen andere kittens en ze lijkt 'verstoten'. Ondanks de flesvoeding een weinig mens gerichte kat. Einzelganger.

Kat 5 (nieuwe bewoner): Kat van ongeveer 2 jaar. Gecastreerd. Heeft een 'tic' overgehouden aan het nest. Heb ik pas met 20 weken opgehaald. Verwaarloosd en super angstig. Bijna niet op te pakken. Schrikt, altijd op z'n hoede.

Kat 6 (nieuwe bewoner): Kat van ongeveer 1,5 jaar. Gecastreerd. Super lief, aanhalig, vraagt veel aandacht. Was dikke maatjes in mn appartement met m'n kat nr. 5. Claimt echt aandacht en vrij brutaal.

Nou......Deze katten hebben we gekoppeld. Ik heb ze eerst 10 dagen in een andere kamer gehad. Katten konden elkaar wel ruiken, maar niet zien. Soms liet ik kat 5 en 6 even door het huis lopen als de rest buiten was. Of ik deed ze even in de badkamer en liet kat 1 t/m 4 even in de kamer snuffelen waar zij zaten. Na 10 dagen hebben we het luikje in de deur open gedaan (kattenluik met tralies) zodat ze elkaar konden zien. Het rond laten snuffelen (los van elkaar) hebben we doorgezet. Er hangen overal in huis Feliway stekkers. Pas toen het kijken/ruiken vrij rustig verliep hebben we ze gedoseerd 'los gelaten'. Dit leek in eerste instantie goed te gaan, maar het gaat nu mis.

De hele groep heeft zich vrij goed met elkaar vermeng. Kat 5 en 6 gaan nog niet naar buiten. Wennen nu aan een tuigje buiten. Ik was bang dat kat 5 het probleem geval zou worden, maar kat 6 heeft zich volledig gefixeerd op kat 4. Hij loert op haar, valt haar aan, is voortdurend aan het staren tot hij aan kan vallen. Kat 4 verweert zich wel, maar valt niet aan. Ze lijkt het niet 'uit te lokken'. Kat 4 had voorheen 'de pik' op kat 3. Echt vervelend uithalen soms, maar geen ruzie. Nu is kat 4 zelf dus de klos. De rest reageert vrij goed op elkaar, maar we kunnen kat 4 dus niet bij de rest laten.

We wonen in een hele ruime woning (rijtjes) met veel groen om ons heen. We hebben kattenbakken op iedere verdieping. Er zijn veel wegkruip en opklim ruimtes. Droogvoer is op alle verdiepingen beschikbaar evenals water. Heel soms krijgen ze vlees (maar dat doen we gestructureerd).

De vraag is nu, hoe gaan we dit resetten en kunnen we dit resetten? We hebben echt heel stapsgewijs alles aangepakt en voor ons idee (bijna?) overal aan gedacht. Uiteraard wordt er een gedragstherapeut geraadpleegd als we er niet uitkomen.

We gaan binnenkort 3 weken op vakantie en durven kat 4 niet aan haar lot over te laten (katten worden gevoerd en binnen en buiten gelaten). Dus we zijn van plan haar mee te nemen. Aangezien ze ons zorgenkindje is geweest is ze vaker mee geweest in een bench. Vakantiebestemming laat het verder prima toe (huis van mn ouders) We hopen hiermee ook tijdelijk rust te creƫren en vanaf 0 weer proberen te introduceren. Is dit wel slim of niet? Of moeten we overwegen om 1 of meerdere katten weg te doen? Waarom is het koppelen met alle katten wel gelukt en met nr. 4 niet? Kan ik nr. 6 'straffen'? (nu grijp ik hem en doe ik hem even een paar minuten in het toilet als 'prikkelarme' ruimte). We houden de katten zoveel mogelijk gescheiden verder want het gaat echt niet. Het is niet grommen en blazen, maar echt aanvallen, terroriseren en vechten (vanuit nr. 6 dan) hij doet dit niet naar de andere katten. Daar heeft hij gepast 'respect'

Een kattenluik hebben we niet en kan ook niet echt (grote openslaande deuren met glas tot de grond en een super zware voordeur) Als we thuis zijn staat er altijd een raam open zodat katten in en uit kunnen lopen. De bedoeling is dat mijn katten (4 en 5) straks ook naar buiten gaan, maar daar ben ik vrij voorzichtig mee.

Overigens plassen de katten niet in huis. Er wordt ook niets gesloopt o.i.d. (wat je zou verwachten bij veel stress of verandering)

Iemand tips?

(respect als jullie alles hebben gelezen _/-\o_ )

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 18:29

Overigens is kat.5 hier helemaal opgebloeid. Ik kan hem oppakken. Hij komt bij je en rent niet altijd meer weg. Hij heeft z'n plekje duidelijk gevonden en laat de andere katten volledig links liggen.

Kat nr6 is wat brutaler naar de rest, zoekt meer interactie, maar gaat niet over 'grenzen'.

Anoniem

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:32

Lastig!
Als ik heel eerlijk ben, vind ik dat je het probleem bij poes 6 aan moet pakken i.p.v poes 4 te 'isoleren'.
Ik snap je insteek wel hoor, maar geen idee hoe je dit op kunt lossen.
Het zijn ook wel erg veel katten. _O-

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 18:34

Pffff hou op.....Heb geprobeerd kat 5 en 6 te 'herplaatsen' maar vond geen geschikt huisje en een asiel wilde ik pertinent niet....

Vond 4 katten al veel :+ En als ik geweten had dat ik weer hier zou komen wonen had ik nooit nr. 5 en 6 genomen :+

Anoniem

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:36

Dat zou ik ook niet kunnen.
De dieren die ik al had voor mijn vriend en ik iets kregen, komen zonder twijfel ook voor hem. :o
Er gaat hier geen enkel dier de deur uit voor een ander!

Lastig! Ik ben benieuwd naar een oplossing. :j

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 18:37

Op zich is kat 6 isoleren tijdelijk en weer 're-integreren' ook iets waar ik over nadenk inderdaad

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:19

Ik heb een soortgelijk probleem... maar wij hebben nu maar 3 katten :)) Ik lees dus even mee.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:48

Niemand? :+

future_vet
Berichten: 2613
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:54

Hoelang ben je er nu al mee bezig? Bij ons duurde het gewoon wat maanden voordat ze elkaar tolereerde. Het zijn geen beste maatjes geworden maar kunnen prima overweg.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:56

Zijn nu 2 maanden verder. Ik kan kat 4 echt niet bij kat 6 laten komen. Hij valt haar steeds aan, loert op haar. Tis niet dat ze ruzie maken als ze elkaar toevallig tegenkomen. Kat 4 durft ook niets, blijft op vensterbank in hoekje plakken of in de kast en kat 6. blijft haar steeds aanvallen.

Leandra

Berichten: 1592
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:00

Ik zou eens kijken voor een goede kattengedragsdeskundige. Die kan kijken hoe en wat en je handvatten geven. Zo'n grote groep katten in niet ideaal maar misschien kan zij je helpen.

Freedom30
Berichten: 264
Geregistreerd: 19-10-13

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:07

Ik heb er geen verstand van maar 6 katten poe hee dat is wel erg veel. Succes!

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:33

O o, katten ;)
Hier hebben we er ook 6, ben 2,5 jaar geleden bij m'n vriend ingetrokken met toen 2 nepkaters van 2 jaar. M'n vriend had 2 poezen van 18+ en 10+ (moeder en dochter). De dochter heeft toen nog een nestje gehad met een poes en kater, hebben we ook gehouden. Alles is inmiddels geholpen. De karakters liggen ook ver uit elkaar en kunnen ook niet allemaal even goed met elkaar overweg. Eerlijk gezegd is 6 best beetje teveel maar het is niet anders, en we wonen op een boerderij dus 6 katten is niets vergeleken met onze 120 koeien.
De 2 oudste poezen wonen buiten, die hebben ergens in de stallen een warme plek en voerplaats, dat zijn echte boerderijkatten en komen af en toe eens binnen, is nooit anders geweest en gaan niet van het terrein af. De andere 4 zitten altijd binnen in huis omdat ze de velden dus wel intrekken en de jonge hazen en weidevogels om zeep helpen, zulke katten horen niet in de polders die richten daar een hoop schade aan.
Je heb genoeg ruimte om weg te kruipen en voerplekken/kattenbakken zoals je omschrijft. Mijn ervaring is dat het een poos kan duren voordat ze de rangorde vastgesteld hebben omdat ze allemaal in hetzelfde terretorium leven. Maar wel iets wat ze zelf moeten uitvechten, waarschijnlijk zal het daarna beter gaan. Was bij ons ook zo, als ik zag dat de laagste in rang de volle laag kreeg greep ik wel in, maar was er ook niet altijd bij. Verder had ik wel de nageltjes geknipt om verwondingen te voorkomen. Zou niets isoleren of meenemen op vakantie, zorg dat ze de rangorde uitzoeken en weghalen helpt daar niet bij. De onzekere en angstige katten niet naar buiten laten, dan heb je kans dat ze niet meer naar binnen durven en ergens anders een thuis zoeken. Ik geef elke kat ook apart aandacht, heb er ook een paar jaloerse krengen tussen zitten die de ander proberen weg te jagen en dat probeer ik te voorkomen. Tegenwoordig zitten de grootste vechters samen bij mij op schoot en liggen ze vlak naast elkaar te slapen of eten tegelijkertijd gebroederlijk uit hetzelfde bakje. En bijv spelen betrek ik ze ook allemaal. Ik denk toch echt dat je katten dit zelf moeten uitvechten en je dan hopelijk rust in huis krijgt.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:37

Nageltjes knippen is inderdaad een slimme!

En ja 6 is best teveel vind ik ook, maar ja, wat moest ik dan. Asiel dumpen is ook zo wat. Heb wel een huisje gezocht, maar geen passende reacties gevonden.

Katten gedragsdeskundige is wel om advies gevraagd voor de verhuizing zelf. Ga haar sowieso ook nog eens vragen wat nu wijsheid is.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:43

Je ''killer kat'' zou vast welkom zijn op een boerderij oid. Maar die zou je dus niet weg willen doen?

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:47

Nou ja als het moet, dan moet het. Zou wel erg aan m'n hart gaan want het is meteen de allerliefste meest mens gerichte kroelkat ;-) Maar goed, uiteindelijk is rust en balans wel het belangrijkste voor iedereen

juval

Berichten: 13202
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:50

katten zijn solitaire dieren, en daarbij meestal nog lekker eigenwijs. In het gunstigste geval gaan die van jou elkaar tolereren, maar ik verwacht niet dat ze vriendjes worden en samen een mandje willen delen. Ik denk dat je het veel tijd en geduld moet geven.. ze zullen het toch samen moeten uitzoeken. Ik denk niet dat je er zelf veel aan kan doen.

Ik heb nu 3 katten, 2 broertjes en een oudere (4 jaar) jeweetwelkater. de oudere kater heeft uit chaggerijn omdat de 2 jonkies erbij kwamen een aantal maanden buiten geleefd, maar nu heeft hij besloten dat hij ook weer binnen wil, dus hij heeft de orde even hersteld en is nu de baas, kleintjes hebben daar respect voor en gaan hem uit de weg. Op dit moment durven ze weer met z'n 3en samen binnen te zijn.. maar dat heeft wel even geduurd.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Katten maken ruzie na 'mismatch' na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 09:52

Ohhh maar vriendjes worden verwacht ik ook niet hoor. T zijn geen honden. Als ze elkaar maar een beetje met rust laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:56

Tja dit gaat niet werken ben ik bang. 6 is ook wel erg veel, wetende dat katten solitaire dieren zijn. Bij het asiel 'dumpen' zou ik zo niet zien, je geeft je kat de kans voor een betere plek ;) Zou dat in dit geval echt geen schande vinden hoor.

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:00

Oh dit is lastig. Zo te lezen heb je de introductie goed aangepakt. Kat 4 eruit halen, meenemen op vakantie, zou ik niet doen. Kat 4 moet dan na de vakantie weer opnieuw geintroduceerd worden in de groep. Je zou opnieuw kunnen beginnen met kat 6, maar de kans is groot dat herintroduceren langer gaat duren dan de eerste keer.

Goed zeg dat je al advies voor de verhuizing gevraagd hebt, zouden meer mensen moeten doen, ik zou dat nu zeker weer doen. Kat 4 wordt beperkt in zijn/haar bewegingsvrijheid door kat 6. Straks zit je met een onzinkelijke kat (4) omdat hij zich zo benauwd voelt dat hij de kattenbak niet meer opdurft.

Succes!

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 10:22

Joolien schreef:
Tja dit gaat niet werken ben ik bang. 6 is ook wel erg veel, wetende dat katten solitaire dieren zijn. Bij het asiel 'dumpen' zou ik zo niet zien, je geeft je kat de kans voor een betere plek ;) Zou dat in dit geval echt geen schande vinden hoor.

Mjaaa, als het echt niet anders zou kunnen, moet het maar, maar wil toch nog een poging wagen/anders aanpakken om te kijken of het wel lukt.

6 is eigenlijk TE veel ja, maar ken ook wel mensen met 6 katten en soms zelfs meer wat wel goed gaat, dus hoop dat er een oplossing is voor ik echt 1 van de beestjes weg moet doen

@ Sleeper, ja dat is inderdaad het risico dat 4 niet meer op de bak durft. Daarom staan er nu ook overal door het huis bakken dus op zich gaat dat allemaal nog prima.

Denk dat ik gewoon de gedragsdeskundige maar ga vragen voor een plan Als zij ook zegt dat er 1 of 2 weg moeten dan is dat helaas maar zo