Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 323 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[Info] Discussietopic over het houden van katten

 
Profiel   

rainbow8 schreef
Jullie zijn echt zo vreselijk grappig.. Een kat, ook al krijgt het thuis genoeg te eten, heeft nog steeds de oerdrift om te jagen.. Huisdier of niet maakt in deze dus geen bal uit.. Een hond is wat dat betreft een stuk makkelijker onder controle te houden.. Ik ken ook katten die helemaal knettergek werden toen ze alleen in huis/tuin mochten komen.. Nadat ze wisten hoe ze uit konden breken, waren ze veel hanteerbaarder en vriendelijker naar iedereen om zich heen.. Dus in deze gaat heel de discussie van in de tuin houden niet op.. Mijn katten vinden een muis of vogel, om de kikkers die ze vangen even niet te vergeten, een heerlijk tussendoortje.. Dit ondanks dat er thuis genoeg voer voor ze staat.. Nogmaals de kat staat dichter bij de natuur dan de hond.. Één ieder die anders beweert gaat maar eens de boeken induiken en met experts praten..

Één van mijn katers vind het geweldig om zich om jong spul te bekommeren.. Alles wat nog baby is wordt door hem beschermd en mee gespeeld.. wild of niet.. En ja, dan bedoel ik ook echt spelen!! Een jaar of 2 geleden had ik 2 cavia's te logeren.. hij vond het geweldig om ermee te spelen.. En ja, dit zonder nagels.. De ander kreeg moordneigingen, dus die mocht er ook niet bij..

TS:
Nogmaals.. Misschien wil de kat bij jou in de tuin helemaal geen konijnenmoord plegen.. Zolang het alleen bij kijken blijft..


Als je gewoon een fatsoenlijk grote tuin hebt waar de kat iets te doen heeft kan het wel. Maar meestal ontbreekt die plek en moet de kat maar bij anderen door de tuin struinen. Is zo'n dier dan wel geschikt voor iedereen?

Tevens, als een roofdier naar je zit te staren levert dat voor die konijntjes ook stress op. En dat is oké? Dat maakt niet uit 'want er gebeurd toch niks'?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 16:20 



 
Profiel   

rainbow8 schreef
Jullie zijn echt zo vreselijk grappig.. Een kat, ook al krijgt het thuis genoeg te eten, heeft nog steeds de oerdrift om te jagen.. Huisdier of niet maakt in deze dus geen bal uit.. Een hond is wat dat betreft een stuk makkelijker onder controle te houden.. Ik ken ook katten die helemaal knettergek werden toen ze alleen in huis/tuin mochten komen.. Nadat ze wisten hoe ze uit konden breken, waren ze veel hanteerbaarder en vriendelijker naar iedereen om zich heen.. Dus in deze gaat heel de discussie van in de tuin houden niet op.. Mijn katten vinden een muis of vogel, om de kikkers die ze vangen even niet te vergeten, een heerlijk tussendoortje.. Dit ondanks dat er thuis genoeg voer voor ze staat.. Nogmaals de kat staat dichter bij de natuur dan de hond.. Één ieder die anders beweert gaat maar eens de boeken induiken en met experts praten..

Één van mijn katers vind het geweldig om zich om jong spul te bekommeren.. Alles wat nog baby is wordt door hem beschermd en mee gespeeld.. wild of niet.. En ja, dan bedoel ik ook echt spelen!! Een jaar of 2 geleden had ik 2 cavia's te logeren.. hij vond het geweldig om ermee te spelen.. En ja, dit zonder nagels.. De ander kreeg moordneigingen, dus die mocht er ook niet bij..

TS:
Nogmaals.. Misschien wil de kat bij jou in de tuin helemaal geen konijnenmoord plegen.. Zolang het alleen bij kijken blijft..


Ik denk dat iedereen wel weet dat de kat een jager is en dat hij, ondanks zijn volle maag, achter prooidieren aan moet jagen.
Maar dan nog hoeft jouw dier niet in mijn tuin te komen om mijn dier op te eten of op te jagen. Gewoon omdat ik dat niet wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 20:18 



 
Profiel   

Toch ontzettend knap dat mijn kat zich naar jou tuin kan teleporteren.. Moet hij me toch ook maar eens leren.. Zou me heel veel tijd schelen op een dag.. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 20:39 



 
Profiel   

rainbow8 schreef
Toch ontzettend knap dat mijn kat zich naar jou tuin kan teleporteren.. Moet hij me toch ook maar eens leren.. Zou me heel veel tijd schelen op een dag.. ;)


Zucht.....ik doelde niet specifiek op jouw kat. Begreep je niet wat ik bedoelde?
Ik bedoelde dat de kat van een ander , ondanks dat het een roofdier is, niet in mijn tuin (of iedere andere tuin dan de zijne, om het maar duidelijk te zeggen) hoeft te komen om mijn dieren op te eten of op te jagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 20:44 



 
Profiel   

De meesten hier zeggen het al: je moet verantwoording nemen voor je huisdier. Oftewel : de buurvrouw moet haar kat in eigen tuin/binnenhouden. Maar hoeveel verschillende buurvrouwen zijn er in de wereld? :') Je kan misschien één kat weren door in discussie te gaan met zijn eigenaar, maar misschien is de eigenaar van de volgende vervelende kat asociaal, oncommunicatief, etc. Verkoop je zo'n kat dan maar een rotschop o.i.d.? Wat voor persoon ben je dan in hemelsnaam?? Een dier dat alleen maar zijn instinct volgt moet daarvoor boeten?

Je hebt de verantwoordelijkheid voor jouw huisdier. Als er vreemde katten in je tuin kunnen komen, is die tuin blijkbaar niet voldoende afgeschermd om er een loslopend konijn in te kunnen houden. Kromme redenering? Eerder een kromme wereld. Een kat snapt toch niet dat hij niet in jouw tuin mag komen?? Een mens snapt wel dat hij niet onuitgenodigd in jouw huis mag komen, en tóch doen sommigen het. Daarom sloten op de deuren etc. Als er ergens ingebroken wordt en er zaten geen sloten op de deuren dan is het eigen schuld, maar als je een konijn los laat lopen en hij wordt gepakt door een roofdier, valt de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het konijn wél weg..? (Ik trek maar een vergelijking, ik zeg niet dat ik het OK zou vinden als de kat van de buren mijn konijn zou willen opeten.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 21:41 



 
Profiel   

Nouska schreef
De meesten hier zeggen het al: je moet verantwoording nemen voor je huisdier. Oftewel : de buurvrouw moet haar kat in eigen tuin/binnenhouden. Maar hoeveel verschillende buurvrouwen zijn er in de wereld? :') Je kan misschien één kat weren door in discussie te gaan met zijn eigenaar, maar misschien is de eigenaar van de volgende vervelende kat asociaal, oncommunicatief, etc. Verkoop je zo'n kat dan maar een rotschop o.i.d.? Wat voor persoon ben je dan in hemelsnaam?? Een dier dat alleen maar zijn instinct volgt moet daarvoor boeten?

Je hebt de verantwoordelijkheid voor jouw huisdier. Als er vreemde katten in je tuin kunnen komen, is die tuin blijkbaar niet voldoende afgeschermd om er een loslopend konijn in te kunnen houden. Kromme redenering? Eerder een kromme wereld. Een kat snapt toch niet dat hij niet in jouw tuin mag komen?? Een mens snapt wel dat hij niet onuitgenodigd in jouw huis mag komen, en tóch doen sommigen het. Daarom sloten op de deuren etc. Als er ergens ingebroken wordt en er zaten geen sloten op de deuren dan is het eigen schuld, maar als je een konijn los laat lopen en hij wordt gepakt door een roofdier, valt de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het konijn wél weg..? (Ik trek maar een vergelijking, ik zeg niet dat ik het OK zou vinden als de kat van de buren mijn konijn zou willen opeten.)


Ja, die valt inderdaad weg wanneer een kat mijn konijn op zou eten, mits dit konijn in eigen tuin losloopt :). De verantwoordelijkheid voor het opeten van het konijn ligt dan bij de eigenaar van de kat. Zo werkt dat met huisdieren, er komt verantwoordelijkheid bij kijken :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 21:45 



 
Profiel   

Als iemand mijn huis leeghaalt, sloten op de deuren of niet, is dat nog steeds de verantwoordelijkheid van degene die mijn huis leeghaalt. Ik heb geen bordje neergezet met 'spullen, gratis af te halen', je maakt mij niet wijs dat die ander niet weet dat het verkeerd is, dus wat nou, eigen schuld?
For the record: mijn deuren gaan 's avonds en als ik weg ben hermetisch op slot. Maar de redenering vind ik krom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 21:47 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ja, die valt inderdaad weg wanneer een kat mijn konijn op zou eten, mits dit konijn in eigen tuin losloopt :). De verantwoordelijkheid voor het opeten van het konijn ligt dan bij de eigenaar van de kat. Zo werkt dat met huisdieren, er komt verantwoordelijkheid bij kijken :).


En als die kat geen eigenaar heeft?

Blue_Eyes schreef
Als iemand mijn huis leeghaalt, sloten op de deuren of niet, is dat nog steeds de verantwoordelijkheid van degene die mijn huis leeghaalt. Ik heb geen bordje neergezet met 'spullen, gratis af te halen', je maakt mij niet wijs dat die ander niet weet dat het verkeerd is, dus wat nou, eigen schuld?
For the record: mijn deuren gaan 's avonds en als ik weg ben hermetisch op slot. Maar de redenering vind ik krom.


Ik zeg toch dat het krom is? En wat als je bv. de eigenaar van een kat niet kunt achterhalen? Is het dan de "schuld" van zo'n dier?

De TS zelf is trouwens bezig een oplossing te vinden, heeft hier een topic geplaatst en is vooral in gesprek gegaan met de eigenaar van de kat. Maar sommige mensen hier wijzen vooral wel heel erg enthousiast agressief met het vingertje naar anderen. Eens met Air. Heb zelf trouwens konijnen, kippen, eenden. En wil niet hebben dat ze vermoordt worden door dieren van de buren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 22:40 



 
Profiel   

Daarnaast heeft niet iedere kat een eigenaar en een 'wild' dier heeft dat al helemaal niet.

Maaaar... het blijft makkelijker om te zeuren over een ander dan zelf het probleem op te lossen en zelf de verantwoordelijkheid over je eigen dieren te nemen. En dan wel met je vinger wijzen op het moment dat een ander die verantwoordelijkheid volgens jou niet neemt. De pot verwijt de ketel.
Maar het is natuurlijk ook veel erger dat een ander zijn kat los rond heeft lopen dan dat jijzelf de veiligheid van je dieren niet waarborgt. :+

Je kan het niet met mijn mening eens zijn tot je een ons weegt, maar loslopende katten en andere roofdieren zullen er blijven.

Maar realisme blijkt heel erg moeilijk te zijn, schijnbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-15 23:56 



 
Profiel   

Air, je kan banketstaaf als Brugman maar wat krom is wordt niet ineens recht. Je verwijt TS dat ze geen verantwoordelijkheid neemt door haar eigen tuin niet als kazerne af te zetten, zodat ANDERMANS dier er niet in kan.

en hou in godsnaam op met wilde dieren er bij te betrekken. Je moet als katteneigenaar je verantwoordelijkheid nemen, en niet zo lam zijn om die op een ander te schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 08:17 



 
Profiel   

Was er laatst geen ide om wilde katten af te maken?
Hoogtijd om dat door te zetten dan.

Air; de gemiddelde katteneigenaar is wel de laatste die recht heeft om commentaar te hebben betreffende verantwoordelijkheid nemen voor je beesten. Mag je het nog zoveel draaien als je wil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 08:43 



 
Profiel   

Er is een wet geweest waar je katten die buiten 300 meter van huis af waren mocht afschieten, weet ik niet zeker, of dit zo was of die er nog is. Is wat ik heb gehoord.

Jammer dat je geen eigenaren mag afschieten. De katten worden de dupe van hun waardeloze eigenaren die geen verantwoordelijkheid nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 08:46 



 
Profiel   

Indien het een correct schot is, zou het voor veel wilde katten een zegen zijn. Als ik hier in de buurt zie hoeveel er manken en graatmager zijn... Imo worden zulke dieren dan beter verlost als er toch geen eigenaar ze verzorgt.

Edit; oei weer off topic. Mss toch maar een apart topic openen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 08:47 



 
Profiel   

Nouska schreef
De meesten hier zeggen het al: je moet verantwoording nemen voor je huisdier. Oftewel : de buurvrouw moet haar kat in eigen tuin/binnenhouden. Maar hoeveel verschillende buurvrouwen zijn er in de wereld? :') Je kan misschien één kat weren door in discussie te gaan met zijn eigenaar, maar misschien is de eigenaar van de volgende vervelende kat asociaal, oncommunicatief, etc. Verkoop je zo'n kat dan maar een rotschop o.i.d.? Wat voor persoon ben je dan in hemelsnaam?? Een dier dat alleen maar zijn instinct volgt moet daarvoor boeten?


Mijn buurvrouw hoeft echt haar kat niet binnen te houden omdat ik konijnen heb. Maar als ik last heb van haar kat kan ze wel meedenken en eventueel meebetalen aan een oplossing. En inderdaad mocht een kat bij mij in de tuin komen en op mijn konijnen af gaan, krijgt hij een trap als dat nodig is. Niet omdat hij moet boeten omdat hij zijn instinct volgt, maar omdat het mijn tuin is en ik daar verantwoordelijk ben voor mijn konijnen en ze dus wil beschermen.

Onze tuin ziet er inmiddels uit als een halve vesting trouwens :') maar we hebben de kat al een tijdje niet meer gezien! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 12:03 



 
Profiel   

Amandavd schreef
Air, je kan banketstaaf als Brugman maar wat krom is wordt niet ineens recht. Je verwijt TS dat ze geen verantwoordelijkheid neemt door haar eigen tuin niet als kazerne af te zetten, zodat ANDERMANS dier er niet in kan.

en hou in godsnaam op met wilde dieren er bij te betrekken. Je moet als katteneigenaar je verantwoordelijkheid nemen, en niet zo lam zijn om die op een ander te schuiven.

Ik verwijt TS helemaal niks, ze doet er tenslotte wat aan. Er zijn hier alleen heel wat mensen die bekrompen redeneren op basis van vooroordelen. Volgens velen hier is de buurvrouw van TS omdat ze een kat heeft iemand die geen verantwoordelijkheidsgevoel heeft, moedwillig haar kat los rond laat lopen zodat ie konijnen af kan slachten... Blijkt alleen nergens uit reacties van de TS :')

Je bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je eigen dieren en dat vervalt niet opeens omdat er katten los rondlopen. Het is juist laf om niet zelf de verantwoordelijkheid over je eigen dieren te nemen 'omdat een ander ook geen verantwoordelijkheid neemt'. Laat ook wel zien hoeveel je van je eigen dieren houdt dan :?

En waarom zou ik moeten ophouden met wilde dieren er bij te betrekken terwijl die gewoon aanwezig zijn in Nederland?


Ayasha: Dus omdat de gemiddelde katteneigenaar volgens jou geen recht van spreken heeft ben je opeens niet meer zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van je dieren? Die verantwoordelijkheid blijft toch, of het nou een kat met eigenaar, zwerfkat of een wild dier is, je wilt je dieren veilig hebben zitten dus daar kan je maar beter zelf voor zorgen.
Wat verdraai ik volgens jou? Is het volgens jou niet waar dat je de verantwoordelijkheid hebt over de veiligheid van je dieren?
Of verzin je er zelf bij dat ik zou vinden dat de katteneigenaar geen verantwoordelijkheden heeft?



Dat is fijn TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 17:20 



 
Profiel   

Gezien TS haar beesten in haar tuin houdt neemt zij verantwoordelijkheid voor haar dieren. Dat is meer dan gezegd kan worden van de katteneigenaar die haar kat buiten schopt "omdat een kat meer wil dan een tuintje" (ja, mijn paarden willen ook meer dan hun weide'tje en mijn hond wil ook graag meer dan onze tuin maar tis nu eenmaal zo dat ze beperkter zijn.) maar dan wel jankt wanneer ze niet meer thuis komen omdat ze aan de straat plakken of vergiftigd zijn of weet ik veel wat.
En neen, ik keur mishandeling van eender welk dier niet goed voor er nu katteneigenaren moord en brand gaan schreeuwen dat ik voor dierenmishandeling ben. Maar het feit is wel dat de eigenaar van deze kat simpelweg zijn/haar verantwoording niet neemt voor zijn/haar kat. En dat kan jij wel leuk verdraaien dat er nog meer katten en roofdieren zijn die mogelijk een gevaar kunnen zijn maar dat doet er in dit topic geen jota toe. Feit is en blijft dat de katteneigenaar van deze kat geen enkele verantwoording neemt voor zijn/haar kat. Punt.
Hoeveel uitvluchten je daar ook voor zoekt en hoeveel je mijn woorden nu ook nog gaat draaien en keren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 17:25 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Was er laatst geen ide om wilde katten af te maken?
Hoogtijd om dat door te zetten dan.

Air; de gemiddelde katteneigenaar is wel de laatste die recht heeft om commentaar te hebben betreffende verantwoordelijkheid nemen voor je beesten. Mag je het nog zoveel draaien als je wil.

In Nederland worden regelmatig katten geschoten, ja :). Over het algemeen gaat het om verwilderde zwerfkatten. Maar af en toe zit er een Poekie van de buurvrouw tussen.

Meestal worden katten in natuurgebieden afgeschoten. Mogen ze niet komen namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 18:21 



 
Profiel   

Ik weet niet wat jij verdraaien vindt, en of je de mod-opmerkingen gemist hebt. Maar ik geloof dat we met de TS te maken hebben met de konijneneigenaar en niet met de eigenaar van de loslopende kat.
Dan kan je wel eeuwig door blijven zeuren over de katteneigenaar die volgens jou geen verantwoordelijkheid neemt en allerlei andere dingen voor haar invullen + alle katteneigenaren over één kam scheren, maar daar kom je niet verder mee. Of je moet nu het idee hebben dat de TS geholpen is omdat jij hier op katteneigenaren loopt te vitten? Alle katten blijven vast spontaan binnen. :j

En je kan ook blijven zeuren dat ik dingen zou verdraaien, misschien kan je dan ook gewoon antwoord geven op mijn vragen?
Ik heb het idee nu namelijk dat je hier alleen bent om ergens tegenaan te kunnen schoppen.
Wat knap trouwens dat jij vanachter je computer kan bepalen dat de buurvrouw van de TS geen ENKELE verantwoording neemt voor haar kat, en dan ook nog stelt dat dat een feit is _/-\o_ :')
Misschien wel zo handig om het verschil tussen een feit en een vooroordeel te weten, voordat je gaat discussiëren. :+

Je dier binnen je tuin houden is wat anders dan de veiligheid van je dier garanderen. Of er moeten spontaan vliegende konijnen bestaan die over een schutting kunnen vliegen. En dit topic is van iemand die bang is dat haar konijnen gevaar lopen.... waarom dat er volgens jou dan geen jota mee te maken heeft is mij volkomen onduidelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 18:28 



 
Profiel   

Binnen eigen tuin mag je verwachten dat je dier veilig is. Zo verwachtte ik ook dat ik mijn konijnen en cavia's veilig in een mooie ren (en dan bedoel ik niet eentje van een meter bij een meter, maar ruim vijf meter lang met een knap hek erom) had gehuisvest. Nee, hoor. De kat van de buren klom over het hek. Gelukkig heeft mijn toentertijd Vlaamse reus daar goed kortemetten mee gemaakt, mevrouw Poes waagde zich niet weer in de ren.

Maar ik had wel een cavia dood door de stress :). Maar dat is, als ik het goed lees, mijn verantwoordelijkheid en dus ook mijn eigen schuld. Want ik had natuurlijk moeten zorgen dat die kat überhaupt niet in mijn tuin had kunnen komen. Begrijp ik je zo goed, Air?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 19:05 



 
Profiel   

Air schreef
Ik weet niet wat jij verdraaien vindt, en of je de mod-opmerkingen gemist hebt. Maar ik geloof dat we met de TS te maken hebben met de konijneneigenaar en niet met de eigenaar van de loslopende kat.
Dan kan je wel eeuwig door blijven zeuren over de katteneigenaar die volgens jou geen verantwoordelijkheid neemt en allerlei andere dingen voor haar invullen + alle katteneigenaren over één kam scheren, maar daar kom je niet verder mee. Of je moet nu het idee hebben dat de TS geholpen is omdat jij hier op katteneigenaren loopt te vitten? Alle katten blijven vast spontaan binnen. :j

En je kan ook blijven zeuren dat ik dingen zou verdraaien, misschien kan je dan ook gewoon antwoord geven op mijn vragen?
Ik heb het idee nu namelijk dat je hier alleen bent om ergens tegenaan te kunnen schoppen.
Wat knap trouwens dat jij vanachter je computer kan bepalen dat de buurvrouw van de TS geen ENKELE verantwoording neemt voor haar kat, en dan ook nog stelt dat dat een feit is _/-\o_ :')
Misschien wel zo handig om het verschil tussen een feit en een vooroordeel te weten, voordat je gaat discussiëren. :+

Je dier binnen je tuin houden is wat anders dan de veiligheid van je dier garanderen. Of er moeten spontaan vliegende konijnen bestaan die over een schutting kunnen vliegen. En dit topic is van iemand die bang is dat haar konijnen gevaar lopen.... waarom dat er volgens jou dan geen jota mee te maken heeft is mij volkomen onduidelijk.

Dat doe jij ook. Anders zou je niet kunnen klagen dat ik je vragen niet beantwoord. Wat dat betreft;
dat mijn antwoorden je niet aan staan maakt het nog niet, niet antwoorden.

Is TS wel geholpen met jouw psycho-analyse over mij dan? :+

Beest valt iemand lastig, die persoon geeft dat aan en heeft vervolgens zelf maatregelen moeten nemen om andermans beest uit haar tuin te houden. Dat is geen verantwoording nemen. Ofwel is "verantwoording nemen' mij verkeerd uitgelegd vroeger. Dat kan.
Maar vertel me eens welke vragen ik niet beantwoord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 19:10 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Binnen eigen tuin mag je verwachten dat je dier veilig is. Zo verwachtte ik ook dat ik mijn konijnen en cavia's veilig in een mooie ren (en dan bedoel ik niet eentje van een meter bij een meter, maar ruim vijf meter lang met een knap hek erom) had gehuisvest. Nee, hoor. De kat van de buren klom over het hek. Gelukkig heeft mijn toentertijd Vlaamse reus daar goed kortemetten mee gemaakt, mevrouw Poes waagde zich niet weer in de ren.

Maar ik had wel een cavia dood door de stress :). Maar dat is, als ik het goed lees, mijn verantwoordelijkheid en dus ook mijn eigen schuld. Want ik had natuurlijk moeten zorgen dat die kat überhaupt niet in mijn tuin had kunnen komen. Begrijp ik je zo goed, Air?


Zolang prooidieren ook van bovenaf benaderd kunnen worden, zat het met die veiligheid dus niet volkomen goed. Dat je het met formaat Vlaamse reuzen niet overdekt kan ik begrijpen, maar als je kleinere konijnen of cavia's buiten houdt lijkt mij dat toch wel noodzakelijk. Dat je cavia door de stress dood is gegaan kan, maar je kan alleen gissen waar dat door kwam. Als je een stressgevoelig dier buiten houdt weet je dat er meerdere oorzaken kunnen zijn voor stress en dat er voldoende een veilig gevoel gevende schuilplekken aanwezig moeten zijn. De kat als directe oorzaak zien lijkt mij in deze niet juist in ieder geval. Helemaal niet als diezelfde cavia samen zat met een Vlaamse Reus.



Ayasha: wat doe ik ook? Ik vind je erg onduidelijk. Ik heb geen antwoorden gezien, alleen vingertje wijzen naar de katteneigenaar toe. Je beweert dat ik dingen verdraai, ik vroeg je waarom en wat ik dan zou verdraaien: geen antwoord.

Ik denk overigens dat de reacties van de TS nog even moet nalezen, want nergens staat dat haar buurvrouw niet mee wil helpen, TS heeft immers niet om hulp of meedenken gevraagd. Ik vind het knap dat jij meer kan vinden want het enige wat ik kan vinden is dat de TS haar buurvrouw heeft gevraagd om de kat een belletje om te doen zodat de konijnen horen als de kat er aan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 19:44 



 
Profiel   

Air schreef
_San87_ schreef
Binnen eigen tuin mag je verwachten dat je dier veilig is. Zo verwachtte ik ook dat ik mijn konijnen en cavia's veilig in een mooie ren (en dan bedoel ik niet eentje van een meter bij een meter, maar ruim vijf meter lang met een knap hek erom) had gehuisvest. Nee, hoor. De kat van de buren klom over het hek. Gelukkig heeft mijn toentertijd Vlaamse reus daar goed kortemetten mee gemaakt, mevrouw Poes waagde zich niet weer in de ren.

Maar ik had wel een cavia dood door de stress :). Maar dat is, als ik het goed lees, mijn verantwoordelijkheid en dus ook mijn eigen schuld. Want ik had natuurlijk moeten zorgen dat die kat überhaupt niet in mijn tuin had kunnen komen. Begrijp ik je zo goed, Air?


Zolang prooidieren ook van bovenaf benaderd kunnen worden, zat het met die veiligheid dus niet volkomen goed. Dat je het met formaat Vlaamse reuzen niet overdekt kan ik begrijpen, maar als je kleinere konijnen of cavia's buiten houdt lijkt mij dat toch wel noodzakelijk. Dat je cavia door de stress dood is gegaan kan, maar je kan alleen gissen waar dat door kwam. Als je een stressgevoelig dier buiten houdt weet je dat er meerdere oorzaken kunnen zijn voor stress en dat er voldoende een veilig gevoel gevende schuilplekken aanwezig moeten zijn. De kat als directe oorzaak zien lijkt mij in deze niet juist in ieder geval. Helemaal niet als diezelfde cavia samen zat met een Vlaamse Reus.



Het is niet gissen waar het door kwam, dat kwam door de kat :). Ik stond namelijk zelf in de keuken en zag in een oogwenk de kat naar binnen klimmen (letterlijk klimmen), naar buiten gerend en dus gezien hoe de Reus tekeer ging. De cavia legde niet veel later het loodje :). De konijnen en cavia's leefden toen al ruim 2,5 jaar samen, zijn samen opgegroeid.

Maar gelukkig weet jij beter wat er gebeurd is dan ik, lees ik :). En zo te zien weet je ook heel goed hoe mijn ren eruit zag. Over verdraaien gesproken, misschien moet je niet oordelen over dingen waar je geen weet van hebt :).

Ik ben overigens wel benieuwd wat je nu gaat verzinnen om de kat te verdedigen :). Waarschijnlijk iets als 'ren afdekken', 'tuin kat-proof maken', 'dieren niet buiten laten lopen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 19:52 



 
Profiel   

Wanneer je een huisdier aanschaft ben je (maar dat is mijn mening) niet alleen verantwoordelijk voor het welzijn van je dieren, maar dien je er ook voor te zorgen dat de ruimte die jouw dier inneemt past bij de maatschappij waarin je leeft. Dat betekent dat je jouw paarden achter een hekje zet (ook al vinden ze het gras van de buurman vast lekkerder), dat je ervoor zorgt dat jouw hond niet graaft in andermans tuin (ook al is dat zo aantrekkelijk voor je hond), etc. Op het moment dat de veiligheid van de huisdieren van de buren op diens eigen terrein (notabene!) in gevaar komt door jouw huisdier, ben jij daar als eigenaar verantwoordelijk voor en dien je in te grijpen. Houd je je hier afzijdig van, en verzuim je je verantwoordelijkheid hiervoor te nemen, dan ben je wat mij betreft minder geschikt voor het houden van een huisdier, in ieder geval in Nederland. En dan heb ik het over stelselmatig gedrag, natuurlijk niet over een hond die een keer ontsnapt o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 20:05 



 
Profiel   

Misschien even iets beter lezen voor je je zo aangevallen voelt _San87_, ik zeg namelijk nergens dat de kat absoluut NIET de oorzaak is, alleen dat het niet de DIRECTE oorzaak HOEFT te zijn. Jij beschrijft je ren, daar moet ik het mee doen. Je hebt nergens geschreven dat je ren overdekt is, maar wel dat de kat over het hek klom. 1+1=2. Je Reus ging tekeer, lijkt mij een waarschijnlijkere oorzaak van stress bij een cavia dan een kat die over het hek heen klimt, juist omdat je cavia formaat Vlaamse Reus(en dus formaat kat) gewend was.

Ik heb geloof ik ook niets gezegd over hoe het gebeurd zou zijn :+ Je vraagt zelf om mijn oordeel overigens, als je dat niet wil moet je er niet om vragen en al helemaal niet nu op gaan zitten zeuren :)


Sunrise_: maar dat is hier helemaal niet ter sprake.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 20:16 



 
Profiel   

Hoe is dat niet ter sprake air? Want een bullshit komt er bij jou uit. Je wordt met
De minuut ongeloofwaardiger.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-15 20:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 323 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen