[Info] Discussietopic over het houden van katten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:32

sandra8 schreef:
Jij snapt hetlor1_1984

Dank je. :)

Ik heb overigens echt geen heel makkelijke katten hoor.
Een ervan is af en toe net een hooligan, maar die zet ik dan even in de badkamer met de mededeling 'jij wil gooien en smijten? prima, ga je gang' en als het dan weer rustig is gaat de badkamer weer open.
Kat weer tevreden want hij heeft zich ff kunnen afreageren en ik kan vervolgens alles opruimen, maar beter dan dat hij m'n halve huisraad sloopt. :Y)
Overigens doet hij dit ook als hij naar buiten mag, zit gewoon in z'n karakter. :)

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:32

Heb een siertuin en zag mij genoodzaakt voor een godsvermogen aan katten afschrikmiddelen aan te schaffen omdat dat stelletje aso's van mijn buren geen enkele verantwoording namen mbt tot het uitgraven en vol schijten van mijn tuin door hun lieve katjes. 8 stuks
O ja, er is een groot verschil tussen paardenmest en kattenstront -:(-

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:33

xniieeenke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom mensen zo boos worden van katten? Wij mensen ver**en de wereld wel 100x zo erg.

Omdat katten vaak overlast veroorzaken. In je tuin schijten etc. Als je alles gaat vergelijken zijn er altijd wel ergere dingen te bedenken.

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:34

lor1_1984 schreef:
Fu_Qi schreef:
Dat vind ik ook weer zo iets van katteneigenaren, er is bij mij iemand gekomen en heeft gezegd ''Ik heb last van uw kat''.
Geantwoord: Vervelend, maar een kat hoort buiten. Als u de volgende keer mijn kat in uw tuin ziet rondlopen, gooi er maar een emmer water overheen.

Ben ik nu ''gemeen'' voor mijn kat ?

Nee, een kat kan niet redeneren ''Ik krijg bij de buurman een plens water over me heen omdat mijn eigenaar dat heeft toegestaan''.
Kat denkt alleen ''Daar ga ik nooit meer naar toe''.


Die plens water heeft hij trouwens nooit over zich heen gekregen, ik denk dat mijn buurvrouw gewoon een oplossing wilde horen.
Waarmee je de buren de boel laat oplossen en dus de verantwoordelijkheid afschuift.


Oplossen ?
Ik gaf hun een oplossing, plens water.
En ja, ze moeten wel wat moeite doen om die emmer te vullen met water.

Wat wil je dan ? Dat alle katten eigenaren een zapper om hun kat's nek doen en bij een aantal dat de kat een schok krijgt ?

Katten zijn geen honden, honden kunnen een verband leggen met hun eigenaar.
Een kat die begrijpt dat gewoon niet.

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:34

Wij wonen in een 'echte kattenbuurt', bijna iedereen hier heeft een kat (en sommigen een hond). Onze poes is een schijterd eerste klas, dus zodra ze een andere poes hoort, ziet of ruikt gaat ze ergens anders heen. Zij zal dus ook niet zo gauw overlast veroorzaken bij buren.
Onze katerkitten is wel echt een mannetje, gaat graag op de vuist met de poes die dan 1 tik uitdeelt en 'm smeert. Echter is deze 'echte kater' een enorm aanhankelijke binnenkat, dus wij hebben geluk!

Zou er een buur aankloppen met de mededeling dat één van de katten uit onze buurt overlast veroorzaakt, dan zullen we met zijn allen om de tafel moeten over hoe en wat. Allebei water bij de wijn doen, niet met dingen komen van 'oh, maar het is een kat, en die is vrij' of 'ja maar het is jouw kat dus jij moet het oplossen'.

En, onze buurt is ook vol gedonderd met obstakels waardoor elke auto langzaam moet rijden. De vuilnismannen moeten echt een hoop extra stuur-vaardigheid hebben, willen ze hier 'normaal' door de buurt kunnen rijden.

Graffi86 schreef:
Wel grappig trouwens dat heel bokt erover valt als paarden niet 24/7 buiten staan, maar dat katten maar binnen opgesloten moeten blijven. Oké, een paard mest niet in de tuin, maar het idee van 'vrij kunnen bewegen', 'natuurlijk gedrag' (jagen!) en 'frisse lucht' geldt dus blijkbaar niet voor alle 4-voeters van bokt ;-)

Haha, precies dat! :') Niet dat dit natuurlijke gedrag een vrijstelling moet krijgen bij katten, want voor je het weet mengen de hondeneigenaren zich hier ook in, want een hond stamt af van een wolf en heeft ook jachtinstinct. Al ken ik geen honden die voor de jacht gebruikt worden (behalve echt als discipline), maar wel voor beveiliging. Honden voor de beveiliging krijgen dan wel weer een vrijstelling voor geluidsoverlast....

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:35

Ik heb 3 katten waarvan er 1 naar buiten gaat. Waarom? Omdat die slimmerik zo vaak ontsnapt dat ie niet meer binnen te houden is, Als ik hem wel verplicht binnen te houden plast ie mijn hele huis onder.
We zijn aan het sparen om de tuin aan te passen, maarja, dat geld ligt er niet zo 1 2 3.
Ik heb nog geen klachten gehad van de buren, Sterker nog, in mijn vorige huis had ik last van buren die mijn kat gingen voeren enz waardoor ik ze constant kwijt was.
Dat gebeurt dus ook.

Wanneer er geklaagd word zal ik een oplossing moeten verzinnen, hetzij toestemming geven om de kat weg te jagen (bij deze voldoet het rammelen met een sleutelbos) of de kat weer binnen houden.
Maak ik hem daar gelukkig mee? Nee helemaal niet
Gelukkig geen klagende buren

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:35

xniieeenke schreef:
En daar moet je dan ook maar het geld voor hebben, en stel je hebt een kleine tuin van jezelf, is dat echt niet fijn voor je kat tenzij je je tuin vol hangt met speeltjes.

En daar komt bij, stel je kat is alleen, katten hebben buiten een totaal ander leven, een sociaal leven met buurtkatten, als ze zoiets hebben blijven ze daar vaak behoefte aan houden. (er is een hele documentaire over geweest)

Als je geen geld hebt; dan moet je geen huisdier nemen. (Of neem dan een goudvis; die kosten niet zoveel) Katten worden ook ziek, moeten ingeent worden en gecastreerd. Als je geen geld hebt om je tuin kat-proof te maken, dan heb je ook geen geld voor een kostbare operatie. Het is eigenlijk net als met het willen houden van paarden.

En net als met paarden moet men er dan ook maar 2 moet nemen, dan kunnen die samen sociaal zijn in eigen tuin. :)

Persoonlijk vind ik het heel krom als ik mijn tuin moet afzetten, wanneer ik er geen katten van een ander in wens te hebben... -O-
Laatst bijgewerkt door mairead op 25-11-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25279
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:35

Heb letterlijk een scheit!!! hekel aan katten van anderen in mijn tuin.
Moet alles wat mijn hond laat vallen opruimen en katte mogen gewoon je hele tuin vernietigen, lekker tuinieren met al die katten poep.

Kortom hou je huistijger als huistijger of zet je tuin netjes af zodat je tuintijger niet de hele buurt terroriseert.
En zo'n als kind jankende en krijsende kat onder je raam wordt je ook niet vrolijk van.
Hier kunnen ze dus wel een emmer water verwachten als ze gespot worden of een waterballon.

Spoiler:
Oh by the way ik heb een kat (had er 2) en check binnenkat die soms onder begeleiding in de achtertuin mag (geboren op de boerderij, overigens amuseert die zich volgens mij nu met een weer aanwezige muis onder mijn aanrecht).


Vergelijking met paard vind ik kant nog wal raken, paard loopt niet dwars door mijn tuin (zo wel knikker ik die er ook uit en bind ik hem aan een lantaarn en bel de politie) en mest van planteneters is toch weer anders dan die van vleeseters.

Als je een huisdier hebt is dat dier je verantwoordelijkheid.
Geld ook als het een kat betreft, mijn hond zou ook heel graag gewoon los door de buurt struinen, mag ie ook niet.

sandra8
Berichten: 1002
Geregistreerd: 21-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:36

En janken als mensen vergif gaan strooien. Ik zou zover overigens nooit gaan. Maar als ik ze een goede schop kan verkopen doe ik het wel.

Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Waarom houden mensen hun kat niet binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:37

Katten jagen op muizen en ratten. Helemaal niet zo erg dus om er een paar in de buurt te hebben rondlopen :)

FloMax

Berichten: 1189
Geregistreerd: 30-03-10
Woonplaats: Somewhere over the rainbow.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:38

Discussie word wel lastig. Ik snap beide partijen.
Ik vind het zelf ook een beetje ver gaan dat ik allerlei maatregelen moet treffen voor het dier van een ander. Dat mijn tuin volgescheten word en vervolgens ook nog eens begraven. Laatst nog een topic gemaakt omdat ik een terror-kat in mijn schuur had die er niet uit wilde en ook nog eens mijn honden aanviel, die ik dus persé binnen moest houden. Ja, ik vind het niet mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat andermans dier mijn eigendommen niet stuk maakt. Dat is de verantwoording van de eigenaren en ik zou het persoonlijk niet pikken als een van die eigenaren die verantwoording in mijn handen schuift en dat ik steeds maar moet opletten dat er geen kat in mijn tuin loopt die alles stuk maakt en mijn tuin vol schijt. Als die eigenaar dan ook nog zegt; Tja, katten horen buiten en ik ben niet van plan met een oplossing te komen, doe het lekker zelf.... dan heb je aan mij een hele verkeerde.
Dan moet je niet bij mij aan komen zetten als 1 van mijn honden die kat grijpt, want ik ben niet van plan mijn dieren binnen te houden omdat je geen maatregelen wil treffen voor jouw kat. Ik blijf niet met emmers gooien.

Anderzijds snap ik dat katten jagers zijn. Het zijn scavengers, en ik snap en weet heel goed dat sommige katten doodongelukkig worden binnen. Een groot dierenhart als ik heb, dat wens ik ook niet voor een kat. En ik weet dat eigenaren hun katten niet naar buiten schoppen, sommige katten kiezen er zelf voor door weer en wind buiten te blijven. Maar ik zou wel mijn tuin katproof maken en anders geen kat aanschaffen, al was het maar om te voorkomen dat het aangereden of vergiftigd word, en natuurlijk om geen overlast te veroorzaken bij mijn buren. Zou het heel ongemakkelijk vinden en ik zou me ook opgelaten voelen als mijn buren komen klagen over mijn kat.

anjali
Berichten: 15122
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:38

Dit is echt een probleem. je hebt katten die het echt nodig hebben om naar buiten te kunnen, en ook binnenkatten. Je zou bij de aanschaf rekening moeten houden met je woonsituatie, en een bijpassende kat kiezen. Ik ben erg katvriendelijk en vind het gezellig als een vreemde kat hier op bezoek komt, maar ik snap ook dat anderen dat niet willen en die moet je dan ook niet opzadelen met jouw huisdier. -O-

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:39

Ik heb in het verleden een inbreekkat binnen gehad.
Niet 1x maar echt meerdere keren.
De eigenaar zei dat ik er maar gewoon een emmer water overheen moest pleuren (midden in m'n huis 8)7) of de boel hermetisch moest afsluiten, dus ook geen kiertjes of tochtspleetjes meer.
Die heeft toch echt een heel verkeerde aan me gehad want ik heb toen meegedeeld dat ze d'r kat kwam ophalen zodra ik appte en dat ze hem anders kwijt was omdat 'ie dan naar het asiel ging.
Ineens kon ze wel alle moeite doen om de kat bij mij weg te houden enzo. :Y)

UhNee
Berichten: 2393
Geregistreerd: 23-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:40

sandra8 schreef:
En janken als mensen vergif gaan strooien. Ik zou zover overigens nooit gaan. Maar als ik ze een goede schop kan verkopen doe ik het wel.


Uhh ja, lijkt me niet meer dan logisch dat dat gewoon walgelijk is. En maar janken over die paardenbeul.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:40

Mensen zouden hier eens wat verdraagzamer moeten zijn...

willekeurig katten schoppen.. held dat je er bent!

Fu_Qi

Berichten: 3483
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:40

sandra8 schreef:
En janken als mensen vergif gaan strooien. Ik zou zover overigens nooit gaan. Maar als ik ze een goede schop kan verkopen doe ik het wel.

Vergiftigen is iets heel anders dan een kat verjagen, als ik je daar mag op attenderen.

Ik ga ook niet andermans hond vergiftigen als hij net voor mijn stoep poept.
Mensen moeten gewoon normen en waarde voor elkaar en voor elkaars huisdieren hebben.

Ja een kat is echt wel iets anders dan een hond, en beide partijen hebben voordelen en nadelen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom houden mensen hun kat niet binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:41

De mensen die ze vergelijken met paarden, jullie laten die knollen dus ook in de tuin van de buren of dat dan toch weer niet?

FloMax

Berichten: 1189
Geregistreerd: 30-03-10
Woonplaats: Somewhere over the rainbow.

Re: Waarom houden mensen hun kat niet binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:45

Oh ik vind katten hele leuke dieren hoor, ik aai ze regelmatig als ze komen aanzetten op straat. Maar het word een ander verhaal als ze mijn tuin overhoop halen, hun stront begraven in mijn tuin, ik MIJN dieren ervoor moet binnenhouden, of me op welke manier dan ook moet aanpassen. Om het nog maar niet te hebben over eigenaren die zeggen dat ik het zelf maar moet oplossen.
Gif strooien zou ik nooit doen, schoppen ook niet... maar ik ga me ook niet aanpassen.

Stel dat mijn honden schijten in iemands voortuin en dat ik dan zeg.. Tja, je zou een hekje moeten plaatsen om je voortuin, of, gooi er maar een emmer overheen hoor, dan leren ze t wel!
Ik dien mijn honden bij mij te houden en uit te laten daar waar het hoort. Nu komen de mijne bijna niet van het erf af.. maar dit is maar een voorbeeld.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:46

Mijn 2 katten zouden echt strontchagrijnig worden als ik ze de hele dag binnen zou houden hoor. :n Overigens heeft de hele straat op 2 adressen na katten, dus maakt niemand er zo'n probleem van.
Zoals iemand al eerder heeft opgemerkt vind heel bokt het echt niet kunnen als een paard 27/4 binnen staat, maar met een kat is dit ineens geen probleem? Beetje raar. Katten hebben ook behoefte aan frisse lucht en wat rondrennen (en daarvoor biedt 5 minuten aan een tuigje door de tuin imo geen oplossing).

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:46

xniieeenke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom mensen zo boos worden van katten? Wij mensen ver**en de wereld wel 100x zo erg.

Het is strontvervelend als een VREEMDE kat bij je baby in de box gaat liggen omdat je terrasdeuren open staan.

En wat zeggen die eigenaren... tja dan moet je maar je deuren dichthouden.
Want als de mijne er niet inloopt komt een andere kat wel binnen.

Dionnetjuuh

Berichten: 408
Geregistreerd: 22-03-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:49

sandra8 schreef:
En janken als mensen vergif gaan strooien. Ik zou zover overigens nooit gaan. Maar als ik ze een goede schop kan verkopen doe ik het wel.


Ik snap dat mensen met een hekel aan katten het hypocriet vinden als katten eigenaren hierom gaan 'janken', omdat niet-katteneigenaren gaan 'janken' omdat hun tuin 'vernield' is, maar gif, kom op. Ten eerste is dat schade aanbrengen aan andermans eigendom (strafbaar, de katten eigenaar wordt dan niets verweten), en ten tweede neem je hiermee het leven van een vriendje van iemand.
Wanneer iemands keffertje overlast veroorzaakt en de eigenaar kan/wil het niet laten stoppen, dan schiet je ook geen kogel door zijn kop.

Een kat wegjagen is imo helemaal prima, maar een dier mogelijke verwondingen aanbrengen (een schop op de verkeerde plek geeft maar zo interne bloedingen) vind ik echt not done. Water, prima, klappen, stampen, schreeuwen, met dingen zwaaien, een handschoen (of iets anders zachts wat niet zwaar is) gooien, prima. Maar uiteindelijk hebben we het wel over een dier, wat wij net zo goed zijn.

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:49

guusje_h schreef:
Katten hebben ook behoefte aan frisse lucht en wat rondrennen (en daarvoor biedt 5 minuten aan een tuigje door de tuin imo geen oplossing).

Er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden zoals een kattenren plaatsen of je tuin/balkon zodanig afzetten dat de kat gewoon naar buiten kan maar niet de straat op oid.


Brainless schreef:
xniieeenke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom mensen zo boos worden van katten? Wij mensen ver**en de wereld wel 100x zo erg.

Het is strontvervelend als een VREEMDE kat bij je baby in de box gaat liggen omdat je terrasdeuren open staan.

En wat zeggen die eigenaren... tja dan moet je maar je deuren dichthouden.
Want als de mijne er niet inloopt komt een andere kat wel binnen.

Ook weer een typisch voorbeeld van verantwoordelijkheid afschuiven. -O-

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:49

Barbet schreef:
I
Ik heb wel een kattenbak in de bijkeuken, waar hij ook wel zijn behoeftes op doet.
Zomers blijft de bak vrijwel leeg dan doet hij het ergens buiten. (en daar ben ik blij mee want kattenbakken kunnen zo stinken, niet echt een lekker werkje om schoon te maken)


En dan woon jij landelijk maar de meeste mensen wonen dat niet en vinden het ook zo fijn dat de bak schoon blijft. En ondertusen de buurman kan de buurman graaien in de kattenstront als hij in zijn tuintje bezig is.

Ik ben geen voor,- of tegenstander van katten binnen of buiten maar sommige argumenten zijn echt gewoon te zot voor worden. Als je geen vieze kattenbak wilt moet je geen kat nemen. Drollen en plasje uitscheppen en klaar, een kinderluier of hondenpoep is viezer.

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:49

Ik vraag me wel eens af waar de verdraagzaamheid van iedereen is gebleven.
Praat met elkaar, los het met elkaar op als er problemen zijn.......(voordat je de kat een rotschop geeft en dus je lontje al kort is).....
Soms snap ik het niet meer. Mensen worden zo hard. Ik doe er niet aan mee!

Susanne

Berichten: 11612
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 18:50

Ik heb ook zeer veel overlast van die schijtkatten hier in de buurt. Veel mensen hier hebben meerdere van die beesten en ze komen allemaal heerlijk mijn tuin volschijten (Pardon? Mijn paard mest toch ook niet in jouw tuin??) en ik wordt 's nachts vaak wakker van jankende katten clubjes. Ook in de winter helaas. Het is echt janken en dan met zn alle bij elkaar, afschuwelijk.

Ik vind het echt meer dan prima als mensen een huisdier hebben hoor, maar waarom moet ik daar last van hebben? Ik begrijp daar niks van.