Konijn met tandprobleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:24

Al een tijdje geleden ontdekten wij dat ons konijn een lange tand had die zo lang groeide dat die uit zijn mond groeide (olifantentand ook wel volgensmij) wij zijn hier toen mee naar de dierenarts gegaan en toen hebben ze de voortanden operatief verwijderd, er werd vermeld dat er een stukje was achtergebleven die ze niet konden weghalen dus dat de tand misschien terug kon groeien, dit klopte want na enkele weken was er weer een tand die niet goed groeide... Wij zijn toen weer terug gegaan en de tand is toen weer operatief verwijderd.

Nu enkele weken later is er weer een tand die verkeerd groeit. Mijn ouders zien het niet zo zitten om het weer operatief te verwijderen, omdat een narcose natuurlijk slecht is en het konijn al 6 is. Het knippen van de tand ga ik niet doen vanwege het split gevaar, maar welke opties blijben er dan over?

Als iemand nog opties, ideen of tips voor mij heeft hoor ik het graag, zodat mijn konijn weer tandloos rond kan huppelen :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:29

Je ouders zien het niet zitten vanwege het narcose gevaar of vanwege het geld? ;) 6 is namelijk hartstikke jong. Het risico is niet groter dan normaal, erg klein dus.

Ik zou toch weer een operatie laten doen. Hartstikke vervelend zo'n tand. En er is geen andere optie naar mijn weten.

Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 21:34

Geryon schreef:
Je ouders zien het niet zitten vanwege het narcose gevaar of vanwege het geld? ;) 6 is namelijk hartstikke jong. Het risico is niet groter dan normaal, erg klein dus.

Ik zou toch weer een operatie laten doen. Hartstikke vervelend zo'n tand. En er is geen andere optie naar mijn weten.


Geld is geen probleem. Konijnen kunnen natuurlijk veel en veel ouder worden dan 6 maar het is zeker ook niet de jongste. Vandaar dat ik graag wil weten of er andere mensen zijn die nog. Wat ideen hebben, maar als er geen andere optie is word hij waarschijnlijk weer geopereerd helaas :)

alcootje
Berichten: 812
Geregistreerd: 06-01-07

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:38

Er is geen andere optie.
Het kan altijd gebeuren dat er een stukje achterblijft en weer aangroeit. Erg vervelend is het wel.
Knippen kan natuurlijk ook, splijten is idd een risico maar ook het opereren is een risico.
Mijn konijn gaat gemiddeld vier keer per jaar ( om een andere reden) onder narcose en is de zes al gepasseerd.
Je hebt niet veel keus ben ik bang.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:41

Kun je niet eerst proberen of knippen niet een optie is? Sommige verdragen dat prima.

ingaa

Berichten: 1161
Geregistreerd: 14-03-10
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:45

Ik had een konijntje met hetzelfde probleem.
Bij de mijne zijn de tanden al op een half jaar verwijderd maar helaas ook eentje die terug groeide. Ik heb hem toen ook nog een keer laten trekken en daarna toch gaan knippen ondanks het splijt gevaar. Zorg dat je een echt scherp tangetje hebt die de tand echt door knipt in plaats van breekt dat verminderd het risico. Er zijn dierenartsen die een speciaal slijpertje hebben waarmee ze de tanden door kunnen 'zagen'. Laat wel regelmatig de kiezen controleren vaak als de voortanden niet goed staan krijgen ze ook problemen aan de kiezen. Mijn konijntje en er 10 jaar mee geworden en aan iets anders dood gegaan.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:46

Knippen is hier ook jaren de beste oplossing geweest :j

Bentee

Berichten: 618
Geregistreerd: 26-06-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:49

Wij hebben jarenlang een konijn gehad met olifantentanden. Eerste keer de tanden laten knippen door de da en daarna heeft mijn moeder het altijd zelf gedaan. Konijn is er 10 of 11 mee geworden. De laatste jaren gingen de tanden wel meer splijten...

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:58

Hier ook een konijntje met dat probleem gehad. We lieten deze 2/3x per jaar knippen. Hoe ouder het konijntje werd hoe minder snel het ging groeien.. Konijn kon er goed mee leven en is behoorlijk oud geworden :) nooit last gehad van splijten.

Thincla
Berichten: 525
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-16 23:08

Bedankt voor de reacties :). Als ik het ga knippen met wat voor schaar kan ik dit dan het beste doen? Werkt een konijnen nagel schaar hier ook voor of zijn er nog betere/speciale scharen hiervoor te vinden?

Nimfee
Berichten: 1259
Geregistreerd: 06-01-13

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:02

Slijpen is ook nog een optie... ik had een konijn met te lange voortanden en liet deze slijpen. Na het slijpen meteen harde groenten gegeven waardoor haar voortanden steeds beter gingen staan. Kostte mij maar een paar euro per maand.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:07

Thincla schreef:
Bedankt voor de reacties :). Als ik het ga knippen met wat voor schaar kan ik dit dan het beste doen? Werkt een konijnen nagel schaar hier ook voor of zijn er nog betere/speciale scharen hiervoor te vinden?


Nee joh, niet zelf aanmodderen. Door de da laten doen. In ieder geval de eerste tig keer en daarna onder hun begeleiding totdat je zeker weet wat je doet.

kwii
Berichten: 1746
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:11

Ik laat het ook slijpen bij de dierenarts. Dit gaat al vier jaar prima. Dus daar zo ik zeker voor gaan. Zelf knippen durf ik niet.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:13

Slijpen is ook veel minder risicovol dus als die optie er is dan zou ik daar altijd de voorkeur aan geven.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Re: Konijn met tandprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:17

Nooit knippen en zéker niet zelf aan gaan klooien! Door te knippen kan de tand gaan splijten wat kaakproblemen en abcessen kan geven. Erg pijnlijk en erg vervelend.

Beter is slijpen, bij de DA. Of een andere, konijnkundige DA vinden die de tanden zo kan trekken dat er niets achterblijft. Want dat kan echt wel.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:51

Eoweyn_x schreef:
Nooit knippen en zéker niet zelf aan gaan klooien! Door te knippen kan de tand gaan splijten wat kaakproblemen en abcessen kan geven. Erg pijnlijk en erg vervelend.

Beter is slijpen, bij de DA. Of een andere, konijnkundige DA vinden die de tanden zo kan trekken dat er niets achterblijft. Want dat kan echt wel.


Dat dus, niet knippen, maar laten slijpen.
Handigste is natuurlijk om hem alsnog in zijn geheel te laten verwijderen, maar mochten jullie dat niet willen, dan echt laten slijpen, niet knippen.

(slijpen doen ze met dremel (of look-a-like) boormachine met daarop een diamant zaag zaagblaadje. Doordat je niet knipt en dus de tand niet plet, breekt deze niet en heb je niet het risico van een gespleten tand die ontstekingen gaat geven. )