Novacam konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 11:25

Aangezien ik niet op een konijnenforum zit vraag ik het even hier. ;)
Weet iemand toevallig de dosering novacam als pijnstiller voor een konijn? Heb een flesje voor oraal gebruik. 0.5 miligram per mililiter. (meloxicam?)
Ik hoop dat iemand het weet!:)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 11:36

Afbeelding

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 11:39

Maar daar staan wel mililiters maar niet bij welke dosering werkzame stof het hoort. Of is dat altijd hetzelfde per flesje?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:13

Dat staat er toch bij?

Het is al omgerekend/aangepast naar konijn.

Jij hebt de kattenvariant.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:21

Nee, staat er niet bij. Eerst uitzoeken of je de honden-of kattenconcentratie hebt.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:22

Novacam is 0,5 ml per kg lichaamsgewicht. Heb je een foto van het flesje? Staat er overigens geen dosering bij? Mijn DA zet dat er altijd bij

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:23

Eoweyn_x schreef:
Novacam is 0,5 ml per kg lichaamsgewicht


Nee, Eoweyn, dat is afhankelijk van de concentratie van de Novacam. Gevaarlijk om zoiets te zeggen.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:24

Novacam-kat is 0,5 mg meloxicam per ml.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:25

Ze geeft aan 0,5 mg/ml te hebben.
Dat is de kattenvariant.
De hondenvariant is 3x zo sterk, 1,5 mg/ml

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:28

Een konijn mag 0,2 mg meloxicam per kilo lichaamsgewicht hebben, twee keer daags.

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:32

Xanne schreef:
Eoweyn_x schreef:
Novacam is 0,5 ml per kg lichaamsgewicht


Nee, Eoweyn, dat is afhankelijk van de concentratie van de Novacam. Gevaarlijk om zoiets te zeggen.


0,5 mg/ml = kattenvariant = 0,5 ml per kg lichaamsgewicht. Ik weet echt wel wat ik zeg ;)

Wat Shirley zegt dus.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:34

En ik ook ;)

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:41

Eoweyn_x schreef:
Eoweyn_x schreef:
Novacam is 0,5 ml per kg lichaamsgewicht


0,5 mg/ml = kattenvariant = 0,5 ml per kg lichaamsgewicht. Ik weet echt wel wat ik zeg ;)

Wat Shirley zegt dus.


Ja, ik zie dat jullie dat weten, maar de gemiddelde lezer weet de concentraties niet en is er wellicht helemaal niet van op de hoogte dat er verschillende concentraties zijn. Gevaarlijk dus. Altijd de concentratie erbij vermelden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:44

Shirley schreef:
Dat staat er toch bij?

Het is al omgerekend/aangepast naar konijn.

Jij hebt de kattenvariant.



A. Stond het er al bij op het plaatje.
B. Heb ik het nogmaals aangegeven.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:51

Lees het topic nog eens na.
TS gaf aan welke concentratie ze had, toen gaf jij een plaatje waarop een dosering vermeld stond voor konijnen voor katten-en hondenconcentraties. Pas in je volgende berichtje schrijf je welke variant ze heeft, zonder de concentratie expliciet te vermelden.
Ik heb niet mijn bedoeling te zeuren, ik vind dat je met informatie over medicatie zorgvuldig moet zijn. Op deze manier is het voor een lezer te verwarrend.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:54

Shirley schreef:
Shirley schreef:
Dat staat er toch bij?

Het is al omgerekend/aangepast naar konijn.

Jij hebt de kattenvariant.



A. Stond het er al bij op het plaatje.


Ach, ik zie het misverstand, je hebt het plaatje gepost in de veronderstelling dat de concentraties van de honden- en kattenvarianten daarop stonden. Dat staan ze niet.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 13:58

Xanne, je zeurt wel :(:)

Maar laat maar, hoop dat de ts het wel snapt!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:27

Xanne, volgens mij ben jij degene die zeurt. In de OP, die de TS heeft geschreven, staat toch heel duidelijk dat ze de kattenversie heeft, namelijk de 0,5 mg/ml. Concentratie is 0,5 mg werkzame stof per ml.
De vraag van de TS is hoeveel zij van deze variant, de 0,5 mg/ml, moet geven. En dat is dus 0,5 ml per kg lichaamsgewicht.

TS, van de kattenvariant, die jij hebt, de 0,5mg/ml, hoor je 0,5 ml per kg lichaamsgewicht te geven.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 14:43

Voor de ongelukkige die op zoek is naar de dosering Metacam of Novacam voor konijnen en op dit topic stuit:


Dosering meloxicam voor konijnen: 0,2 mg per kilo lichaamsgewicht, 1-2 keer daags

Concentratie Novacam/Metacam suspensie kat: 0,5 mg meloxicam per ml (overeenkomend met 0,4 ml per kg lichaamsgewicht voor een konijn)

Concentratie Novacam/Metacam suspensie hond: 1,5 mg meloxicam per ml (overeenkomend met 0,13 ml per kg lichaamsgewicht voor een konijn)

Concentratie Novacam/Metacam suspensie paard: 15 mg meloxicam per ml


Je moet bij een dosering altijd de concentratie vermelden als er meerdere concentraties op de markt zijn. Dit is een paardenforum, menigeen heeft Metacam voor paarden in de kast staan. Als je volstaat met "0,5 ml per kg" is dat gevaarlijk. Ongelukken door misverstanden over concentraties zijn realiteit.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Novacam konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-16 15:07

Bedankt allemaal voor de reacties! Het is inderdaat voor katten, ik wist niet dat er standaart concentraties zijn maar dacht dat het per flesje\variant zou kunnen verschillen dus vandaar de onduidelijkheid.
Heb eerder wel de hoeveelheid van de da gehad maar dat is een tijdje geleden, dus ben ik vergeten of kwijt.
Konijn heeft 0.3 mililiter gehad. Het is geen groot konijn. In combinatie met darm oppep middel en annanassap lijkt ze al weer levendiger. Ik hoop dat ze zo gaat poepen en eten.
Nogmaals bedankt!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:17

Xanne schreef:
Voor de ongelukkige die op zoek is naar de dosering Metacam of Novacam voor konijnen en op dit topic stuit:


Dosering meloxicam voor konijnen: 0,2 mg per kilo lichaamsgewicht, 1-2 keer daags

Concentratie Novacam/Metacam suspensie kat: 0,5 mg meloxicam per ml (overeenkomend met 0,4 ml per kg lichaamsgewicht voor een konijn)
0,5 ml per kg lichaamsgewicht

Concentratie Novacam/Metacam suspensie hond: 1,5 mg meloxicam per ml (overeenkomend met 0,13 ml per kg lichaamsgewicht voor een konijn)
0,14 ml per kg lichaamsgewicht

Concentratie Novacam/Metacam suspensie paard: 15 mg meloxicam per ml


Je moet bij een dosering altijd de concentratie vermelden als er meerdere concentraties op de markt zijn. Dit is een paardenforum, menigeen heeft Metacam voor paarden in de kast staan. Als je volstaat met "0,5 ml per kg" is dat gevaarlijk. Ongelukken door misverstanden over concentraties zijn realiteit.


Ik mag toch hopen dat de meeste mensen snappen dat de dosering paard niet klopt bij een konijn, en dat je in ieder geval altijd de DA moet raadplegen voor je medicatie gaat geven. Op internet staat van alles, maar het is toch het verstandigst om van een goede DA uit te gaan.
Wat Shirley en ik in dit geval zeiden, klopte gewoon. TS gaf aan dat het 0,5mg/ml was, dat is de kattenversie. Anders zou mijn (konijnkundige ;) ) DA het ook fout hebben, en die geloof ik eerder dan iemand op een forum die perse z'n gelijk wil hebben.

Meloxicam, metacam, novacam, het is dezelfde werkzame stof. Wat je nu allemaal opnoemt staat ook aangegeven in de screenshot van Shirley.

En ja, het is een paardenforum, maar sinds wanneer hebben mensen met paarden alleen paarden, geen andere huisdieren, en dus geen huisdiermedicatie? Gewoon benieuwd :)

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:35

Eoweyn_x schreef:
Meloxicam, metacam, novacam, het is dezelfde werkzame stof. Wat je nu allemaal opnoemt staat ook aangegeven in de screenshot van Shirley.


De werkzame stof is meloxicam en die zit in Metacam, Novacam en Meloxidyl. De concentraties staan niet vermeld in het plaatje dat Shirley postte.

Xanne
Berichten: 319
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 15:37

Deoiridh schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Het is inderdaat voor katten, ik wist niet dat er standaart concentraties zijn maar dacht dat het per flesje\variant zou kunnen verschillen dus vandaar de onduidelijkheid.
Heb eerder wel de hoeveelheid van de da gehad maar dat is een tijdje geleden, dus ben ik vergeten of kwijt.
Konijn heeft 0.3 mililiter gehad. Het is geen groot konijn. In combinatie met darm oppep middel en annanassap lijkt ze al weer levendiger. Ik hoop dat ze zo gaat poepen en eten.
Nogmaals bedankt!


Fijn dat je er uit bent. Ik hoop dat de behandeling aanslaat!

Eoweyn_x

Berichten: 3629
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Daar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 19:33

Xanne schreef:
Eoweyn_x schreef:
Meloxicam, metacam, novacam, het is dezelfde werkzame stof. Wat je nu allemaal opnoemt staat ook aangegeven in de screenshot van Shirley.


De werkzame stof is meloxicam en die zit in Metacam, Novacam en Meloxidyl. De concentraties staan niet vermeld in het plaatje dat Shirley postte.


Maar TS noemde de concentratie wél! 0,5 mg/ml.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:13

Ik was op zoek naar de dosering novacam/metacam hond 1,5mg/ml

Ook dit topic kwam ik tegen en zag dat de dosering die hier gegeven wordt achterhaald is.


Dit is wat nu aangehouden wordt voor novacam hond 1,5mg/kg voor konijn van 1kg;
1e aanvangdosering 0,33ml/kg
vervolgdosering na 12 uur 0,16ml/kg

Voor de novacam/metacam kat 0,5mg/ml versie:
1e aanvangdosering 1ml/kg
Vervolgdosering na 12 uur 0,5ml/kg

(NB dit zijn herziene doseringen per 2015)