Welke kater voor mijn poes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:18

Korthaar is vaak dominant, houd daar rekening mee. Als je met een pers kruist daarentegen zijn het wel vaak halflangharige kittens omdatcde pers langharig is.

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:08

Zowel somali als abbesijnen zijn hele gave beesten. Ik hou er ook van. Wij krijgen volgend jaar als het goed is een abbesijn kitten.

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 12:23

Elvi_Elisa schreef:
Dat is inderdaad interessant! Ik denk niet dat jiwa point draagt.
Vader kat is wit met de van aftekeningen. En komt uit 2 van's.
De moeder poes is half bengaal , wat die verder draagt weet ik niet meer zal niks speciaals zijn gok ik. Wellicht iets rood omdat zij ook wat rood in het gezicht had.
Het nest bestond uit twee witte, 1 cyperse en 1 zwart witte .
Je hebt beide ouders van je poes gezien en deze waren beide gekleurd?
Als jouw poes echt volledig wit is dan is de vader de vader niet

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:09

Weet waar je aan begint...
Ik heb een nestje ragdolls gefokt met een waanzinnig mooie ragdoll. alles leek goed, prachtige kittens en ze allemaal een goed tehuis gegeven.
Na 3 maand was de moeder poes steeds zieker, eerst at ze slecht, maar dacht dat het kwam omdat ze de kittens miste. paar dagen later verstopte ze zich steeds vaker, maar nog geen alarmbellen. Tot ik zag dat ze iets bloedde aan de achterkant, gelijk ermee naar de DA. Ze had baarmoederontsteking, DA ging gelijk opereren en haalde dan ook de hele baarmoeder weg. Zodra ze open was en er zuurstof bij de baarmoeder kwam is de ontsteking losgebarsten en is ze ter plekke overleden....
Vreselijk.... Alleen omdat IK kittens wilde.

Tuurlijk kan het ook goed gaan, maar ik begin er nooit meer aan omdat ik mijn kat nu moet missen omdat ik zo graag een nestje wilde.... Mensen zijn de meest egoïstische diersoort, dus dat je de kat het gunt is onzin natuurlijk, daarbij als je 8 kittens krijgt, hadden die mensen wat jou kittens adopteren ook kittens uit het asiel kunnen halen waardoor er 8 kittens/katten van de straat konden worden gered.

Maar het blijft uiteraard jou keus! Succes met je zoektocht naar een kater.

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 21:40

Van schreef:
Elvi_Elisa schreef:
Dat is inderdaad interessant! Ik denk niet dat jiwa point draagt.
Vader kat is wit met de van aftekeningen. En komt uit 2 van's.
De moeder poes is half bengaal , wat die verder draagt weet ik niet meer zal niks speciaals zijn gok ik. Wellicht iets rood omdat zij ook wat rood in het gezicht had.
Het nest bestond uit twee witte, 1 cyperse en 1 zwart witte .
Je hebt beide ouders van je poes gezien en deze waren beide gekleurd?
Als jouw poes echt volledig wit is dan is de vader de vader niet

Vader is een Turkse van en dus wit (met de van aftekeningen, maar volgens mij niet volledig. Maar wel 100% Turkse van)

Elvi_Elisa

Berichten: 1781
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 21:41

xoranlover schreef:
Zowel somali als abbesijnen zijn hele gave beesten. Ik hou er ook van. Wij krijgen volgend jaar als het goed is een abbesijn kitten.

Ah wat gaaf!
Uit Nederland? Uit een cattery waar ze toevallig ook dek katers hebben?

Van

Berichten: 6526
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Nieuw-Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:45

Elvi_Elisa schreef:
Van schreef:
Je hebt beide ouders van je poes gezien en deze waren beide gekleurd?
Als jouw poes echt volledig wit is dan is de vader de vader niet

Vader is een Turkse van en dus wit (met de van aftekeningen, maar volgens mij niet volledig. Maar wel 100% Turkse van)
Als hij een Van tekening had dan is hij dus gekleurd en kan dan geen witte kittens geven

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:46

Punt is dat ze vaak geen katers buiten het stamboek laten dekken dus je moet echt geluk hebben. Ik ga proberen mijn Noorse boskat dame alsnog te voorzien van stamboom zodat ik in toekomst een goede geschikte dekkater kan vinden voor haar, je hebt veel meer keuze dan.

xoranlover

Berichten: 6604
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:48

Elvi_Elisa schreef:
xoranlover schreef:
Zowel somali als abbesijnen zijn hele gave beesten. Ik hou er ook van. Wij krijgen volgend jaar als het goed is een abbesijn kitten.

Ah wat gaaf!
Uit Nederland? Uit een cattery waar ze toevallig ook dek katers hebben?


Ja uit nederland in limburg. En ja ze hebben eigen dekkaters. Momenteel 2 maar ik weet niet of die poezen buiten het ras dekken.

Onze kitten (als er in de komende 2 nestjes een mooi kortharig poesje zit) is van hun eigen poezen en van hun eigen kater.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:49

billionache schreef:
Hé echt? Ik studeer zelf dierenartsassistentie en zo wordt het bij ons absoluut niet benoemd! Wordt enorm op gehamerd dat een teef/poes sterilisatie is en een reu/kater castratie :-) wellicht een verschil tussen België en NL denk ik dan!



Uhm das best wel een raar iets ik ben da assistente en heb dit wel degelijk geleerd. Weet niet waar je studeert maar in mijn ogen is dit wel een misser van je studie

cissy

Berichten: 19833
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:57

http://genetica.nidoba.nl/erfn.html
Lees je eens in over de kleuren genetica bij katten. Dan snap je beter hoe het werkt. Ik hoor je steeds over leuke kleurtjes maar zo werkt het niet.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 22:09

Russisch Blauw (je hebt ze ook in langhaar variant: de nebelung). Ze hebben een leuk karakter en een leuk kleurtje!

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Welke kater voor mijn poes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:55

als je graag nestje wilt grootbrengen waarom word je dan geen gastgezin voor kittenopvang? deze springen om helpende handjes.

je katje heet geen stamboom, dus is alleen vermeerdering wat je doet, geen rasverbetering.

irritantje

Berichten: 637
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 20:02

cissy schreef:
Inderdaad goed navragen of de kater ook getest is op minimaal HCM en PKD. Zeker bij de populaire rassen zoals MainCoon, Brit, Ragdoll, Noor etc. Daar komt het helaas nog wel eens voor. HCM is niet grappig en een eenmalige test is geen garantie voor negatief zijn.


voor de noor zijn pkdef en gsd4 (gen 1malige test) bijgekomen.

voor andere rassen zijn ook wat andere testen bijgekomen.
testen is echt een must..

vooral omdat de wet veranderd is, jij als fokker bent verantwoordelijk voor het diertje wat voor de wet een ding is en dus garantie en als je niet kan aantonen dat je allerlei testen heb gedaan om te zorgen dat diertje gezond is, ben je de banketstaaf om maar even plat te zette als men de gang naar de rechter weet.